Napraattopic 2025.4, met geklets.
zaterdag 12 april 2025 om 00:31
Beste forummers,
Welkom in napraat 2025.4 met geklets.
Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.
Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-zonder-geklets/list_messages/504615#
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Moderator team
Welkom in napraat 2025.4 met geklets.
Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.
Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-zonder-geklets/list_messages/504615#
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Moderator team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
woensdag 30 april 2025 om 13:10
En mogelijk kun je voor het tekort dat je daardoor oploopt bij toeslagen weer compensatie vragen bij de gemeente via de bijzondere bijstand.
Maar dat is wel een heel gedoe, qua berekening wat je dan misloopt. Dus dat zou ik via sociaal raadslieden laten lopen. Het toevoegen aan het belastbaar jaar 2024 ook trouwens: weten ze vast meer van.
Maar dat is wel een heel gedoe, qua berekening wat je dan misloopt. Dus dat zou ik via sociaal raadslieden laten lopen. Het toevoegen aan het belastbaar jaar 2024 ook trouwens: weten ze vast meer van.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
woensdag 30 april 2025 om 13:16
woensdag 30 april 2025 om 13:47
Het gaat om het jaar waarin je de nabetaling ontvangen hebt, dus 2025. Staat het trouwens niet in de brief van het UWV? Vaak staat er een waarschuwing bij als 'let op, deze nabetaling kan invloed hebben op de hoogte van je toeslagen'.
Voor alle zekerheid kun je ook even de belastingtelefoon bellen https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nst-bellen
Ik weet niet of je huurtoeslag hebt, maar om vermindering van huurtoeslag te voorkomen kun je de BD ook vragen deze nabetaling als 'bijzonder inkomen' aan te merken (kan niet voor de zorgtoeslag).
Meer info https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uurtoeslag
woensdag 30 april 2025 om 13:47
Juist niet. Ik krijg een huurverhoging van 50€ p/m terwijl mijn inkomen dus fiks gedaald is. Wil bezwaar maken.Lucy schreef: ↑30-04-2025 13:062025. En dat is enorm lullig.
Ik geloof dat je bij het uwv wel kan aanvragen om het toe te laten voegen aan het belastbaar jaar 2024, maar weet niet meer zo goed hoe dat moet.
https://www.uwv.nl/nl/uitbetaling/nabetaling
Het staat er niet echt duidelijk trouwens...
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
woensdag 30 april 2025 om 15:14
Als ik morgen aan het werk ben wil ik wel even voor je zoeken. Ik weet dat er rechtzaken zijn geweest ivm nabetaling bijstand/uwv en daardoor lagere toeslag.
Wil je bezwaar aantekenen bij de belastingdienst? Of het uwv?
Wil je bezwaar aantekenen bij de belastingdienst? Of het uwv?
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
woensdag 30 april 2025 om 15:30
Als de 2e Kamer akkoord gaat, krijg je toch huurbevriezing?
Mocht dat niet gebeuren, is mijn verhoging bijna 35 euro bij nu 1/3 minder inkomen dan vorig jaar.
hela wijzigde dit bericht op 30-04-2025 15:33
16.75% gewijzigd
woensdag 30 april 2025 om 15:36
Bij de woningbouw.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
woensdag 30 april 2025 om 15:38
Ook al zo’n achterlijk bedrag. Het is nog nooit zo enorm hoog geweest en ze doen alsof het niets is in de bijgevoegde flyer waarom huurverhoging zo goed is (maar 50 euro…) en dat het goed is als dat voorstel van bevriezing niet doorgaat.
woensdag 30 april 2025 om 15:41
Deze huurverhoging gaat over je inkomen van 2023, toch? Als je inkomen in 2024 veel lager was moet je wachten tot je je inkomensverklaring van de belastingdienst hebt. Dan kun je de verhuurder verzoeken de (inkomensafhankelijke)huurverhoging terug te draaien.
Als je inkomen over 2024 ook te hoog was en je inkomen is pas vanaf dit jaar flink gedaald, dan moet je helaas wachten tot je je inkomensverklaring van dit jaar hebt (dus pas volgend jaar) om het terug te laten draaien.
What would Patsy do?
woensdag 30 april 2025 om 15:45
Ik kreeg een brief van de woningbouwvereniging dat de verhogingsboodschap het wetsvoorstel had gekruist, ook hier een absurde verhoging, ik heb het nog nooit zo mal meegemaakt. Ik kreeg een béétje het idee dat de wbv er mooi wat bovenop gooide, júist om die bevriezing en ik denk dat ze daarom ook die brief stuurden, ik denk dat het klachten regende!
.
woensdag 30 april 2025 om 15:48
woensdag 30 april 2025 om 15:50
Ja die heb ik ook geblokt en Dante ook. Die vind ik ook irritant.vivapimpelmees schreef: ↑30-04-2025 10:45Ik blok niet snel iemand maar die Pina in het koninklijk huis topic is echt strontvervelend.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
woensdag 30 april 2025 om 15:51
Uw verhoging hangt af van uw inkomen en de huur die u nu betaalt.
En dan verdeeld in laag, midden en hoog met een max bedrag per categorie.
woensdag 30 april 2025 om 15:52
Waar heb je die informatie vandaan? Als ik bij de Woonbond kijk zie ik dat niet.
https://www.woonbond.nl/thema/huren-en- ... ging-2025/
What would Patsy do?
woensdag 30 april 2025 om 15:53
Ik ook. 2 jaar geen verhoging betekent dat bij de belastingdienst staat dat mijn inkomen op randje laag/midden zit en dus niet hoog midden.
woensdag 30 april 2025 om 15:59
Vorig jaar ook.
Daarvoor was de huurverhoging een paar jaar wel inkomensafhankelijk.
Dan kreeg je eerst een brief van de wbv dat ze bij de belastingdienst je inkomen hadden opgevraagd en later de mededeling van de huurverhoging, waarbij het percentage dus afhing van je inkomen.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 30 april 2025 om 15:59
Volgens mij moet je dan bezwaar maken bij de huurcommissie of bij de gemeente, niet bij de woningbouw.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rverhoging

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in