Napraattopic 2025.4, met geklets.

12-04-2025 00:31 1339 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

Welkom in napraat 2025.4 met geklets.

Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.

Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-zonder-geklets/list_messages/504615#

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Moderator team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Moiren schreef:
30-04-2025 15:51
Uw verhoging hangt af van uw inkomen en de huur die u nu betaalt.

En dan verdeeld in laag, midden en hoog met een max bedrag per categorie.
Geen sociale huur dan?
Hier kreeg gewoon iedereen 4,5%.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
30-04-2025 15:59
Vorig jaar ook.
Daarvoor was de huurverhoging een paar jaar wel inkomensafhankelijk.
Dan kreeg je eerst een brief van de wbv dat ze bij de belastingdienst je inkomen hadden opgevraagd en later de mededeling van de huurverhoging, waarbij het percentage dus afhing van je inkomen.
Die brief heb ik ook dit jaar weer gewoon gehad. Ook van de belastingdienst zelf.
moiren wijzigde dit bericht op 30-04-2025 16:01
3.89% gewijzigd
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Solomio schreef:
Geen sociale huur dan?
Jawel.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Lemon schreef:
Volgens mij moet je dan bezwaar maken bij de huurcommissie of bij de gemeente, niet bij de woningbouw.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rverhoging
Nee.

Eerst de woningbouw en dan eventueel de huurcommissie (kost 25 euro).
Ladyday21 schreef:
30-04-2025 15:52
Waar heb je die informatie vandaan? Als ik bij de Woonbond kijk zie ik dat niet.

https://www.woonbond.nl/thema/huren-en- ... ging-2025/
Dat zijn inkomens ruim boven de grens voor een sociale huurwoning.
Er zijn nog wel scheefwoners, maar voor de armoedzaaiers was de huurverhoging voor iedereen 4,5%.
Mss dat sommige wbv's daar van afwijken, geen idee.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
Geen sociale huur dan?
Dat kan, een wbv mag besluiten minder huurverhoging in rekening te brengen, maar niet meer dan de door de overheid vastgestelde verhoging.
Er wordt dus een maximum vastgesteld, geen minimum.
Moiren schreef:
30-04-2025 16:00
Die brief heb ik ook dit jaar weer gewoon gehad. Ook van de belastingdienst zelf.
Ah, hier al 2 jaar niet. Iedereen hetzelfde percentage.

Maar als je huur 50 euro omhoog gaat zou je een scheefwoner moeten zijn.

Hannah Arendt
DronkenAardbei schreef:
30-04-2025 16:03
Dat kan, een wbv mag besluiten minder huurverhoging in rekening te brengen, maar niet meer dan de door de overheid vastgestelde verhoging.
Er wordt dus een maximum vastgesteld, geen minimum.
En in de jaren dat mijn wbv mij een lager percentage huurverhoging gaf, was dat toen verplicht? Of deed mijn wbv gewoon lief?

Hannah Arendt
Gewoon lief.😎

Maar er zijn ook jaren geweest, zeker tijdens Corona en extreem hoge energiekosten, dat de overheid een lager percentage voor de huurverhoging vaststelde.

In ieder geval wordt ieder jaar een maximum en nooit een minimum vastgesteld. Lieve wbv's (degenen die goed bij kas zitten) mogen dus minder doorberekenen.
dronkenaardbei wijzigde dit bericht op 30-04-2025 16:09
88.20% gewijzigd
Solomio schreef:
30-04-2025 16:03
Ah, hier al 2 jaar niet. Iedereen hetzelfde percentage.

Maar als je huur 50 euro omhoog gaat zou je een scheefwoner moeten zijn.
Dat was ik ooit. Heel even.
Solomio schreef:
30-04-2025 16:02
Er zijn nog wel scheefwoners, maar voor de armoedzaaiers was de huurverhoging voor iedereen 4,5%.
Nee, dat mag niet. Onder die inkomensgrenzen, waar de inkomensafhankelijke huurverhoging van toepassing is, is het inderdaad een maximum percentage dat ieder jaar wordt vastgesteld. Maar ook het inkomen van eventueel inwonende kinderen wordt meegeteld.

De inkomensgrens om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning is ruim €52.000 (meerpersoonshuishouden) en ruim €47.000 (eenpersoonshuishouden)

Maar dat is inderdaad een stuk hoger dan voorheen.

Aanvulling: de bedragen voor 2025 zijn zelfs nog iets hoger
ladyday21 wijzigde dit bericht op 30-04-2025 16:15
7.53% gewijzigd
What would Patsy do?
Ik heb geen idee van mijn inkomen. Ook niet van dat van mijn huisgenoten.
We wonen zo scheef dat het een wonder is dat we niet uit bed rollen, maar gelukkig kraait daar geen haan naar.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik weet wel dat ik geen huurtoeslag krijg omdat mijn jongste dochter hier ook woont en zij heeft een inkomen dat meetelt.
Zij is overigens van de pechgeneratie dus flinke studieschuld en geen kans op eigen woonruimte.
Moiren schreef:
30-04-2025 16:08
Dat was ik ooit. Heel even.
Maar als dat dus in 2023 was, het jaar waarop de huurverhoging van 2025 gebaseerd is en in 2024 niet meer, dan kun je dus met je inkomensverklaring van 2024 bezwaar maken.
Verdiende je in 2024 ook nog ‘te veel’, dan kun je het pas volgend jaar -helaas niet met terugwerkende kracht- laten terugdraaien.

Het is sowieso te hopen dat de huurbevriezingsplannen doorgaan.
What would Patsy do?
Hier staat in de brief van de woningbouw dat alle huurwoningen aangepast gaan worden aan de wettelijke norm. Een stijging van 4.5% ten opzichte van vorig jaar.
Hela schreef:
30-04-2025 16:16
Ik weet wel dat ik geen huurtoeslag krijg omdat mijn jongste dochter hier ook woont en zij heeft een inkomen dat meetelt.
Zij is overigens van de pechgeneratie dus flinke studieschuld en geen kans op eigen woonruimte.
De kinderen zitten in de tang, maar de ouders dus eigenlijk ook.
Ladyday21 schreef:
30-04-2025 16:38
Maar als dat dus in 2023 was, het jaar waarop de huurverhoging van 2025 gebaseerd is en in 2024 niet meer, dan kun je dus met je inkomensverklaring van 2024 bezwaar maken.
Verdiende je in 2024 ook nog ‘te veel’, dan kun je het pas volgend jaar -helaas niet met terugwerkende kracht- laten terugdraaien.

Het is sowieso te hopen dat de huurbevriezingsplannen doorgaan.
In 2023 gewoon inkomen.
In 2024 vanaf aug 30% minder.
Vanaf 2025 standaard 30% minder.

En dan ook nog lager vakantiegeld, geen 13 maand en geen maandelijkse toeslagen op salaris meer.
In de brieven die mijn kinderen van hun wbv's kregen stond dat de huurverhoging mss niet doorgaat, als de huurbevriezing wordt aangenomen.
In de brief van mijn wbv stond dat er niet bij.
Ik hoop echt dat het doorgaat.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
30-04-2025 16:44
In de brieven die mijn kinderen van hun wbv's kregen stond dat de huurverhoging mss niet doorgaat, als de huurbevriezing wordt aangenomen.
Ik ook. Mijn woningbouw duidelijk niet :lol:
Solomio schreef:
30-04-2025 16:44
Bij ons staat dat er niet in. Betalen vanaf juli :whip:
Moiren schreef:
30-04-2025 16:43
In 2023 gewoon inkomen.
In 2024 vanaf aug 30% minder.
Vanaf 2025 standaard 30% minder.

En dan ook nog lager vakantiegeld, geen 13 maand en geen maandelijkse toeslagen op salaris meer.
Maar kom je met die 30% minder in 2024 onder het inkomensniveau voor de inkomensafhankelijke huurverhoging van 2025 uit? Dus lager dan €57.143 (eenpersoonshuishouden) of €67,366 (meerpersoonshuishouden). In dat geval moet je wachten tot je je inkomensverklaring van de belastingdienst van 2024 hebt - dat zal vrij binnenkort zijn- en dan kun je daarmee + een ingezetenenverklaring van je gemeente bezwaar maken bij de WBV. Dan wordt het peiljaar verlegd naar 2024 namelijk.
What would Patsy do?
Overigens passen niet alle WBV’en de inkomensafhankelijke huurverhoging toe sinds die is ingevoerd in 2013. Ook onder de WBV’en heb je meer sociale en meer graaierige.
What would Patsy do?
Moiren schreef:
30-04-2025 16:45
Ik ook. Mijn woningbouw duidelijk niet :lol:
Die van ons ook niet maar ik las ergens dat ze de brieven voor 1 mei verstuurd moesten zijn. Als de bevriezing dan toch weer niet door zou gaan mogen ze wettelijk na 1 mei die verhoging niet meer opleggen. Is dus gewoon indekken van die gasten. Maar goed, wist je wellicht al.
There is always something happening, and it's usually right now
Solomio schreef:
30-04-2025 16:02
ik heb net de brief van de wbv gekregen en hier is de verhoging 2,8%
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
met een brief erbij over de mogelijke bevriezing.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven