De “puff pieces” van de Koninklijke familie in de media
zaterdag 26 april 2025 om 20:00
Vreselijk.
Worden ze betaald door het koningshuis want ik zie het niet??
Het is 1 van de meest oncharismatische royal family in Europa volgens mij. Boring. Sorry.
De enige die semi charismatisch is, is Máxima maar soms een beetje té gemaakt.
Koning Willem Alexander lijkt me een hork en Amalia… tja, no comment.

Worden ze betaald door het koningshuis want ik zie het niet??
Het is 1 van de meest oncharismatische royal family in Europa volgens mij. Boring. Sorry.
De enige die semi charismatisch is, is Máxima maar soms een beetje té gemaakt.
Koning Willem Alexander lijkt me een hork en Amalia… tja, no comment.
donderdag 1 mei 2025 om 08:41
Wij zijn denk ik van ongeveer dezelfde leeftijd. Ik woonde destijds in Amsterdam Noord en er werden voor ons straatspelen georganiseerd. Dat weet ik nog goed want van ons cluppie was ik de eersteDraaideurforummer schreef: ↑01-05-2025 08:06Ik kan me vanuit mijn vroegste jeugd (jaren 60) niet herinneren dat er toen veel georganiseerd werd. Geen vrijmarkt of staatfeesten iig. En ik woon in een grote stad. Maar het kan best zijn dat dit in golfbewegingen gaat; tijden waarin er méér of minder aandacht voor is.

Vrijmarkt kan ik mij niet herinneren.
Overigens ben ik wel fan van het koningshuis. Mijn belastinggeld gaat ook naar het beteugelen van "voetbalfans" en ik heb helemaal niets met voetballen. Daar heb ik het ook maar mee te doen.
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
donderdag 1 mei 2025 om 08:48
Mijn belastinggeld gaat naar zoveel dingen waar ik niks mee heb, zo is het systeem.
Wat ik me ineens afvroeg: die democratieën die aan het afglijden zijn naar dictatoriale regimes, zoals in Amerika, zijn dat allemaal republieken? Of gebeurt dat ook wel in koninkrijken? Ik bedacht me ineens dat het hebben van een monarch, misschien wel een beschermend effect heeft. Veel dictators streven naar absolute macht, naar de opperbaas zijn. In een koninkrijk word je dat niet. Wel in de praktijk, want de koning is veelal ceremonieel, maar niet gevoelsmatig. Er is altijd nog een koning boven je.
Wat ik me ineens afvroeg: die democratieën die aan het afglijden zijn naar dictatoriale regimes, zoals in Amerika, zijn dat allemaal republieken? Of gebeurt dat ook wel in koninkrijken? Ik bedacht me ineens dat het hebben van een monarch, misschien wel een beschermend effect heeft. Veel dictators streven naar absolute macht, naar de opperbaas zijn. In een koninkrijk word je dat niet. Wel in de praktijk, want de koning is veelal ceremonieel, maar niet gevoelsmatig. Er is altijd nog een koning boven je.
donderdag 1 mei 2025 om 08:51
Dat iedereen weet dat het niet spontaan is, is me heus wel duidelijk hoor. Mijn verbazing ligt eerder in het feit dat mensen het sprookje blijven verdedigen. Ik vind het namelijk helemaal niet prima dat mensen zo in een gouden kooi moeten leven, ook al denken ze zelf dat het niet anders kan.Claire45 schreef: ↑01-05-2025 08:40Jij lijkt te denken dat iedereen die positief is over het Koningshuis in sprookjes gelooft: dat de Oranjes met z’n allen spontaan ergens uit de auto stappen op Koningsdag; dat ze elke ochtend helemaal gekapt en mooi aangekleed uit bed stappen; dat ze in de tuin een boom hebben waar gouden munten aan groeien en dat ze thuis ook regelmatig koekhappen.
Echt, je hoeft niemand uit de droom te helpen. Iedereen weet dat het Koningshuis ceremonieel is en dat mag je best een poppenkast noemen maar doe nou niet alsof dat een enorm helder inzicht van jou is.

donderdag 1 mei 2025 om 08:54
Draaideurforummer schreef: ↑01-05-2025 08:51Dat iedereen weet dat het niet spontaan is, is me heus wel duidelijk hoor. Mijn verbazing ligt eerder in het feit dat mensen het sprookje blijven verdedigen. Ik vind het namelijk helemaal niet prima dat mensen zo in een gouden kooi moeten leven, ook al denken ze zelf dat het niet anders kan.
Hoe zal dat anders moeten dan?
Denk je dat de koninklijke familie zonder beveiliging lekker kan gaan winkelen? Of op een terrasje kan gaan zitten?

donderdag 1 mei 2025 om 09:04
donderdag 1 mei 2025 om 09:05
Zucht. Mijn punt was dat mensen als sinds jaar en dag roepen dat die mensen nauwelijks macht hebben. Terwijl dat helemaal niet zo was.Mette schreef: ↑01-05-2025 07:04Beetje lastig zo als je eerst begint ov de jaren 80 en als ik daar dan ook reageer hebben we het ineens over 2012.
Volgens mij hebben we het over nu, 2025. Niet over 1980 en niet over 2012. Toem was WA geen koning en ik zou niet meer weten war er toenl speelde. Als je het over de slecht functionerende (?) monarchie t/m 2012 wilt hebben omdat het staatshoofd te veel macht had dan is het een hele andere discussie.
Verder ben ik groot voorstander van een formatie zonder koning. Ik vind her juist een goede reden voor onze monarchie, zo min mogelijk macht en geen politieke kleur voor het staatshoofd.
Maar goed, ook nu vind ik het niks, ondanks terecht ingeperkte macht. En de waarde die ze zouden hebben kan niemand benoemen. Jaja, deuren gaan open. Mooi hoor.
donderdag 1 mei 2025 om 09:09
Tuurlijk, er lopen in heel Europa nazaten van prinsen en koningen rond. Die moeten allemaal zelf hun leven vormgeven.Nana_Mouskouri schreef: ↑01-05-2025 09:04Als je de monarchie afschaft, zou er een moment moeten komen dat de familie Oranje gewoon een familie is.
Dacht dat Amalia met een Bulgaarse prins had? Bulgarije is ook geen monarchie meer, dus dat kan prima. Deze verkeert blijkbaar nog wel in adelijke kringen, maar dat kost tijd.
donderdag 1 mei 2025 om 09:13
Dictators die echt de macht wilden, zetten een koning gewoon af in een staatsgreep. Zo is ongeveer heel Oost-Europa van zijn monarchie afgekomen. In Afrika hetzelfde.Tavistock schreef: ↑01-05-2025 08:48Mijn belastinggeld gaat naar zoveel dingen waar ik niks mee heb, zo is het systeem.
donderdag 1 mei 2025 om 09:19
Heb totaal geen moeite met georganiseerde evenementen en activiteiten. Of met dure organisatie.Draaideurforummer schreef: ↑01-05-2025 08:51Dat iedereen weet dat het niet spontaan is, is me heus wel duidelijk hoor. Mijn verbazing ligt eerder in het feit dat mensen het sprookje blijven verdedigen. Ik vind het namelijk helemaal niet prima dat mensen zo in een gouden kooi moeten leven, ook al denken ze zelf dat het niet anders kan.
Wel vind ik het bizar dat iedereen die er niets mee van doen had dan doet alsof ze iets geweldigs hebben aanschouwd. Terwijl je eigenlijk gewoon een sportdag hebt gezien (heb dit jaar gekeken, was voor een ziek familielid aan het zorgen). Het mag dan veel gekost hebben, je ziet het er verder niet aan af.
pina wijzigde dit bericht op 01-05-2025 09:24
0.13% gewijzigd

donderdag 1 mei 2025 om 09:23
Nana_Mouskouri schreef: ↑01-05-2025 09:04Als je de monarchie afschaft, zou er een moment moeten komen dat de familie Oranje gewoon een familie is.
Als inderdaad.
Als ik morgen de jackpot win, boek ik de dag er na een wereldreis.
donderdag 1 mei 2025 om 09:33
Ik denk dat er wel goed is nagedacht over de kneuterigheid van het gebeuren, juist om mensen zoals jij, die het Koningshuis een geldverslindend onzin-instituut vinden, niet tegen de haren in te strijken. Ook is het hele idee van dat evenement dat de Koninklijke familie dichtbij het volk komt en net zo geniet van sjoelbakken en koekhappen als jij en ik. Dat wij nooit sjoelbakken en koekhappen doet er niet toe; wij herkennen allemaal de gezellige kneuterigheid die oer-Hollands is en die deel is van onze collectieve identiteit. Een groots en spectaculair opgezet evenement past niet bij de boodschap van Koningsdag.pina schreef: ↑01-05-2025 09:19Heb totaal geen moeite met georganiseerde evenementen en activiteiten. Of met dure organisatie.
Wel vind ik het bizar dat iedereen die er niets mee van doen had dan doet alsof ze iets geweldigs hebben aanschouwd. Terwijl je eigenlijk gewoon een sportdag hebt gezien (heb dit jaar gekeken, was voor een ziek familielid aan het zorgen). Het mag dan veel gekost hebben, je ziet het er verder niet aan af.
donderdag 1 mei 2025 om 09:59
Ik vind dat heel erg betuttelend. Beide kanten op.Claire45 schreef: ↑01-05-2025 09:33Ik denk dat er wel goed is nagedacht over de kneuterigheid van het gebeuren, juist om mensen zoals jij, die het Koningshuis een geldverslindend onzin-instituut vinden, niet tegen de haren in te strijken. Ook is het hele idee van dat evenement dat de Koninklijke familie dichtbij het volk komt en net zo geniet van sjoelbakken en koekhappen als jij en ik. Dat wij nooit sjoelbakken en koekhappen doet er niet toe; wij herkennen allemaal de gezellige kneuterigheid die oer-Hollands is en die deel is van onze collectieve identiteit. Een groots en spectaculair opgezet evenement past niet bij de boodschap van Koningsdag.
donderdag 1 mei 2025 om 10:27
Als we de monarchie afschaffen en overstappen naar republiek, ben ik toch wel bang voor de keuze die men dan maakt gezien het stemgedrag. Een president vertegenwoordigt toch een politieke partij en heeft meer macht/zeggenschap dan een koning volgens mij.
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat we wel een heel dure monarchie hebben in vergelijking met andere landen. Daar mag wel wat aan worden gedaan van mij.
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat we wel een heel dure monarchie hebben in vergelijking met andere landen. Daar mag wel wat aan worden gedaan van mij.
donderdag 1 mei 2025 om 10:46
Zucht!
Dit blijf jij er steeds maar bijhalen. Steeds in een iets andere verwoording, maar het blijft op hetzelfde neerkomen.
Je toon suggereert dat mensen die pro koningshuis of koningsdag zijn, in een soort Disney verhaaltje geloven.
En dan ook nog onnozel genoeg zijn om erin te trappen.
Het is gewoon héél denigrerend hoe je doet.
Dit topic begon met een forummer die zich kennelijk zat op te vreten over het koningshuis en Koningsdag. En jij hebt duidelijk heel gretig dat stokje overgenomen.
Op allerlei argumenten reageer je met (ook anderen) "ja, maar is een poppenkast, nep, te duur etc.
En miljoenen mensen die het wél toejuichen..
Tja, die hebben het licht nog niet gezien ofzo?

donderdag 1 mei 2025 om 12:15
Maar wie is die 'iedereen' dan? Als jij de hele dag alleen maar hebt horen juichen over dat geweldige bezoek dan bevind je je misschien in een gezelschap dat niet bij je past.pina schreef: ↑01-05-2025 09:19Heb totaal geen moeite met georganiseerde evenementen en activiteiten. Of met dure organisatie.
Ik keek toevallig ook omdat ik aan het mantelzorgen was en de zieke graag en de paus en de koning wilde zien. En toen ik na de uitzending weer naar huis ging was er niemand die voor de 300e x vertelde hoe geweldig het was.
donderdag 1 mei 2025 om 13:13
Dat suggereer ik helemaal niet. Ik zeg wat ik ervan vind. Niet hoe een ander dat moet ervaren. Er gaan ook volwassenen naar een K3 reünie. Moeten zij weten. Maar de media zijn er blijkbaar wel op gebrand ons alles prachtig te laten vinden.Hallodaar schreef: ↑01-05-2025 10:46Zucht!
Dit blijf jij er steeds maar bijhalen. Steeds in een iets andere verwoording, maar het blijft op hetzelfde neerkomen.
Je toon suggereert dat mensen die pro koningshuis of koningsdag zijn, in een soort Disney verhaaltje geloven.
Dit topic begon met een forummer die zich kennelijk zat op te vreten over het koningshuis en Koningsdag. En jij hebt duidelijk heel gretig dat stokje overgenomen.
Op allerlei argumenten reageer je met (ook anderen) "ja, maar is een poppenkast, nep, te duur etc.
Begrijp niet waarom iedereen alles hier tot in den treuren mag herhalen en ik niet. Ik gebruik trouwens geen andere bewoordingen.
donderdag 1 mei 2025 om 13:17
Het is een en al kommer en kwel. Voor een koningshuis kan het slechter, zie Spanje (voorheen) of de schandalen in Engeland, maar het blijft armetierig. Het is iets waar we niets mee te maken zouden moeten hebben.
Nee, eigenlijk geen goed woord voor over, maar ik wens die lui verder een fijn leven. En eenieder die er plezier aan beleeft ook. Doe je ding.
donderdag 1 mei 2025 om 13:20
Oh nee, in mijn omgeving interesseert het Koningshuis niemand hoor. Maar tv- en krantenverslagen.Mette schreef: ↑01-05-2025 12:15Maar wie is die 'iedereen' dan? Als jij de hele dag alleen maar hebt horen juichen over dat geweldige bezoek dan bevind je je misschien in een gezelschap dat niet bij je past.
Ik keek toevallig ook omdat ik aan het mantelzorgen was en de zieke graag en de paus en de koning wilde zien. En toen ik na de uitzending weer naar huis ging was er niemand die voor de 300e x vertelde hoe geweldig het was.
donderdag 1 mei 2025 om 13:25
pina schreef: ↑01-05-2025 13:17Het is een en al kommer en kwel. Voor een koningshuis kan het slechter, zie Spanje (voorheen) of de schandalen in Engeland, maar het blijft armetierig. Het is iets waar we niets mee te maken zouden moeten hebben.
Nee, eigenlijk geen goed woord voor over, maar ik wens die lui verder een fijn leven. En eenieder die er plezier aan beleeft ook. Doe je ding.
Ah dat is dan helder. Maar dan heeft een gesprek ook niet zoveel zin. Dat heeft alleen nut als je een beetje de nuance kunt vinden samen. Dat je de goeie en minder goeie dingen kunt benoemen. Als het allemaal k*t is voor jou, dan heeft dat dus niet veel zin.
donderdag 1 mei 2025 om 13:42
Ik heb ook niet de illusie dat we met een president goedkoper uit zouden zijn hoor. Het gaat mij niet om het geld.Strelizia schreef: ↑01-05-2025 08:41Wij zijn denk ik van ongeveer dezelfde leeftijd. Ik woonde destijds in Amsterdam Noord en er werden voor ons straatspelen georganiseerd. Dat weet ik nog goed want van ons cluppie was ik de eerste.
Vrijmarkt kan ik mij niet herinneren.
Overigens ben ik wel fan van het koningshuis. Mijn belastinggeld gaat ook naar het beteugelen van "voetbalfans" en ik heb helemaal niets met voetballen. Daar heb ik het ook maar mee te doen.
donderdag 1 mei 2025 om 13:49
Dat geldt waarschijnlijk voor beide kanten, want daar praat ook iedereen recht wat krom is. Ik sluit slechts aan bij de openingspost.
pina wijzigde dit bericht op 01-05-2025 13:49
4.68% gewijzigd
donderdag 1 mei 2025 om 13:49
Het is niet aan mij gericht, maar ik kreeg wel hetzelfde verwijt. Als ik zeg dat ik het een poppenkast vindt, wil ik helemaal niet suggereren dat de liefhebbers ervan in een sprookjeswereld leven, of niet weten hoe het werkt. Dat is echt een aanname. Wel verwonder ik me erover dat mensen die poppenkast blijkbaar zo waardevol vinden dat ze kritiek erop nauwelijks lijken te kunnen verdragen.Hallodaar schreef: ↑01-05-2025 10:46Zucht!
donderdag 1 mei 2025 om 13:52
Maar als dan blijkbaar niemand ervoer juicht, en niemand het geweldig vindt, waarom is het er dan?Mette schreef: ↑01-05-2025 12:15Maar wie is die 'iedereen' dan? Als jij de hele dag alleen maar hebt horen juichen over dat geweldige bezoek dan bevind je je misschien in een gezelschap dat niet bij je past.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in