Het slangennest dat buren heet

01-05-2025 22:03 39 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al jaren een meelezer en nu dan toch ook een topic.

Al jaren woon ik naast dezelfde mensen en al jaren is er ernstige overlast ondanks flinke dossier opbouw, politie optredens, meerdere hulp trajecten en als klapper laatst een brand die is aangestoken bij deze mensen zitten zij er nog steeds.
Hoewel er door alle omwonenden klachten zijn ingediend en er na de brand nog meer onrust was mochten deze mensen “gewoon” terug komen.
Vooral een van de bewoners heeft een probleem met alcohol en drugs.

Nu deze bewoner terug is begint ook het gezeur weer. Veel mensen op bezoek met drank en drugs melden heeft geen zin want alleen aantoonbare overlast mag worden gemeld en om 21.00 zijn de mensen natuurlijk stil.
Ondertussen zien wij het niet meer zitten want de stress etc is weer terug. Verhuizen is helaas geen optie gezien de overspannen huizenmarkt.

Wat ik wil? Gewoon mijn ei kwijt denk ik.
Tenzij iemand nog tips heeft?
De woningbouw doet niets? Hier worden dit soort huurders op een gegeven moment uit huis gezet.
Meisjemetdeparel schreef:
01-05-2025 22:15
De woningbouw doet niets? Hier worden dit soort huurders op een gegeven moment uit huis gezet.
Waar lees jij dat het om een huurwoning gaat?
Bij een koopwoning heeft woningbouw niets te zeggen.

Op basis van de post van TO vermoed ik dat het om een koopwoning gaat.
In geval van koopwoning, melding doen bij de gemeente.
...
vivapimpelmees schreef:
01-05-2025 22:19
Waar lees jij dat het om een huurwoning gaat?
Asocialen wonen natuurlijk alleen in sociale huurwoningen :hyper:
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Moiren schreef:
01-05-2025 22:37
Asocialen wonen natuurlijk alleen in sociale huurwoningen :hyper:
Vooroordelen idd. Was het maar zo’n feest dat bij koopwoningen alleen nette mensen wonen… genoeg verhalen gehoord over juist koopwoningen overlast buren.
Voor iedereen een groene tuin
Helaas bekend met het probleem, ook buren die bij de eerste zonnestraal hardcore op stand festival niveau aanzetten, 3 honden die continue blaffen (van die grote honden ook nog die het hele jaar door in de tuin schijten) en continue inloop van inderdaad ook mensen met drank en drugs op. Al spacend, hard boven de muziek uit praten, boerend en tuffend zijn ze het hele jaar door in de tuin te horen. Ik ben al overprikkeld als de muziek door mijn muren te horen is. Ik ben ook meermaals aan de deur geweest. Politie gebeld, wijkagent ingeschakeld, gemeente. Het was zowaar even rustig maar het begint weer en dan komt bij mij ook de stress. Helaas geen tips want ik weet ook niet meer wat ik moet doen. Wel herkenning. Bloed irritant vind ik het dat mensen denken het recht te hebben om zo te leven terwijl je toch rekening dient te houden (vind ik, mijn mening) met je buren. Tuurlijk mag er geleefd worden, maar met normale leefgeluiden. Ik zit er aan te denken om maar gewoon een lul verhaal op te hangen bij de politie zodat er is actie ondernomen word. Maar goed, dit zeg ik wel maar doe ik niet. Tot die tijd zeg ik gewoon altijd heel hard in de tuin dat het aso’s zijn, dat ik ze irritant vind. Of die kut honden hun waffel kunnen houden en dat de muziek kut is. Ga er ook gewoon steeds aan de deur. Ik wil hier met plezier wonen maar sinds dat ze er zijn komen wonen kan ik nooit meer normaal in de tuin zitten en mijn kinderen staan vaak ‘s nachts bij me aan het bed omdat ze weer iets aan het zagen, hakken of al spacend in de tuin staan. Grrrr….
Welke instanties hebben een dossier over dit adres?
Djessy schreef:
01-05-2025 22:35
In geval van koopwoning, melding doen bij de gemeente.
Die zijn zo te lezen al betrokken. De buren hebben al vele hulptrajecten gehad immers.

Als er drugshandel plaats vindt kan de gemeente de woning voor 3 maanden sluiten. Ik lees niet dat er drugshandel plaats vindt.
Frizz schreef:
01-05-2025 23:14
Hoe kan TO dat weten?
Lastig hoor! Normale leefgeluiden, daar moet je maar mee zien te dealen. Maar wat 'normale' leefgeluiden zijn, dat is een vaag gebied.

Zoals jij het omschrijft, is het echt extreem, en valt het onder overlast. Daar zou een wijkagent kunnen helpen. Is er een buurtbemiddelaar in jouw gemeente? Dat zijn getrainde mensen die optreden als bemiddelaar.
En die zou ook moeten weten welke stappen je allemaal kunt nemen.

Via de site van de politie:
Dierenoverlast? Meld het bij uw gemeente
Hebt u een huisdier, voorkom dan dat het poept op plekken waar dat niet mag, en gebeurt dit toch, ruim het dan op. Ligt er bij u op straat veel hondenpoep, neem dan contact op met de gemeente. Als de hond van de buren ’s nachts maar blijft doorblaffen, kunt u dit met uw buren bespreken. Helpt dit niet, bel dan de politie via 0900-8844.

Over overlast:
https://www.evocaat.be/nl/themas/burenh ... 0(decibel).

Dus geluid meten, vastleggen, juridische hulp zoeken.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Hoeft geen huurwoning te zijn. Een kennis van mij woont in een hele dure koopwoning. Zijn ouders waren miljonair en hebben in hun nalatenschap geregeld dat via een notaris altijd alle vaste lasten worden betaald. Ook is vastgelegd dat hij de woning nooit kan verkopen. Zijn moeder wist van zijn verslavingsproblemen en heeft dus zo geregeld dat hij altijd een dak boven zijn hoofd heeft en de basisbehoefte. Wil slim vind ik.

Ik heb wel medelijden met zijn buren (en eigenlijk ook wel met hem). Het is echt een drugs- en drankhol. Geen handel maar soort zoekt soort. Dus verslaafde vrienden over de vloer. Drama. Hij is wel een paar keer gedwongen opgenomen maar komt daarna weer terug.

Voor sommige is het beter om begeleid te wonen. Helaas kan dat volgens de wetgeving in Nederland niet.
Ik heb ooit ook op een plek gewoond waar ik enorm veel overlast had van andere bewoners. Het is om gek van te worden en was op een gegeven moment aan het eind van mijn latijn.
Ik heb destijds weleens gedacht; ‘Je mag niet iemand een klap verkopen maar je mag wel iemand tot gekmakend toe blootstellen aan overlast geluiden’’. Eigenlijk best bizar dat dat gewoon kan.
Buren aanspreken, wijkagent inschakelen, sociaal team erbij betrekken etc etc helpt vaak maar beperkt. Dit kaliber buren leeft gewoon voor zich heen zonder rekening te willen houden met anderen om hun heen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nd-gedrag/

Dit vond ik ook nog. Er staan ervaringsverhalen en dit lijkt deels overeen te komen.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Koopwoning hier, wel in een buurt waar veel mensen niet zo blij van zouden worden, incl mezelf.
Hier is de ergste overlastgever verhuist na 15 jaar hel, rest van de buurt is nog steeds kut en nieuwe buren zijn ook van veel herrie maken maar ik ben blij dat die engnek is verhuist.

Melden bij verschillende instanties/handhaving/politie/gemeente en mediation en zelfs aantal keer politie in burger die kwamen praten ivm drugsoverlast hebben er weinig aan kunnen doen.
Tot hij verhuisde ( of gevlucht is voor de schuldeisers) was het altijd achteraf melden niet iets wat de volgende keer ging voorkomen.
Beter een goede buur dan een verre vriend, luidt het gezegde ook niet voor niks.
Je leven kan behoorlijk zuur gemaakt worden door buren.
Een hele andere situatie, maar ik heb zo'n beetje mijn hele kindertijd en jeugd naast een tiran van een buurman gewoond.
We slopen uiteindelijk letterlijk door ons eigen huis. Iets als de wc doortrekken was al een irritatie punt voor de buurman.
We kregen instructies van moeder om kleine boodschappen maar niet elke keer door te trekken. Anders raakte de buurman weer half overspannen.
3 van ons bespeelde een instrument, maar even een half uurtje oefenen durfde we eigenlijk niet eens meer. Buurman kwam dan vloekend over de schutting hangen. Ook als het gewoon overdag was.
Iets als de afwas doen, deden we zo stil mogelijk. Pannen en borden die op het aanrecht kletteren was ten strengste verboden. Als het ons even ontging, werd er al snel tegen de muur gebonkt en hoorde we gescheld en getier.
Als we op een mooie zomerdag in de tuin zaten, spraken we bijna automatisch op fluistertoon met elkaar. Alles om de buurman maar niet boos te maken.
We hadden een poes die zich in zijn tuin durfde te begeven, hij heeft dat beestje letterlijk kreupel getrapt.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Was hij op vakantie ervaarde we rust en opluchting. Hoefde we even niet letterlijk op onze tenen te lopen. Durfde mijn vader eindelijk die salontafel te schuren in de achtertuin etc.
Ik zeg eerlijk, dat ik bijna de vlag wilde uithangen toen de man overleed.
Mijn moeder en 2 zussen zijn braaf naar zijn uitvaart gegaan, ik vertikte het.
Echt niet dat ik die vent een laatste groet of eer ging bewijzen.
Hij heeft jaren ons wonen en leven zeer negatief beïnvloed.
Dit heeft niks met jouw situatie te maken TO.
Maar hoe buren je leven kunnen beïnvloeden, daar kan ik zeker over meepraten.
ldp schreef:
02-05-2025 07:54
Hoe kan TO dat weten?

Dat kan TO weten door te bedenken waar ze meldingen heeft gemaakt en eventueel na te vragen bij betreffende instanties of er dossier is opgemaakt.
Steven1980 schreef:
02-05-2025 08:12
Voor sommige is het beter om begeleid te wonen. Helaas kan dat volgens de wetgeving in Nederland niet.

Toen mijn buurman ging verhuizen dacht de wbv dat het wel ok was om een zwakbegaafde vrouw naast mij te plaatsen. Haar kinderen zijn ook zwakbegaafd, en die zorgen voor de meeste overlast. Geluidsoverlast, drugsgebruik, veel huisdieren, open vuilniszakken voor de deur plaatsen enz. Dat huis is natuurlijk helemaal uitgewoond, en dat boeit de wbv dus blijkbaar niet. Enorm veel overlast natuurlijk, ik ben degene die er vnl. last van heb, omdat ze in een hoekhuis wonen. Ze is best aardig, maar ze hadden haar niet hier moeten plaatsen. Ik heb tig keer de politie gebeld, contact gehad met de wbv, met een advocaat, maar ze zitten er nog steeds en doen gewoon hun ding.

Het gaat trouwens om een nieuw huis dat dus helemaal is uitgewoond nu, en heel af en toe, als ik weer tig klachten heb ingediend, wordt ze even teruggefloten door de wbv, maar gaat daarna gewoon verder. Schoften zijn het eigenlijk, de wbv dus, elk jaar de huur verhogen, maar mijn woongenot interesseert ze niet.
galileogalilei wijzigde dit bericht op 02-05-2025 10:19
18.11% gewijzigd
Het is een huurwoning en de woningbouw zegt niets te kunnen doen…. Huurders bescherming… zij geven aan dat zij nu wel een contract hebben moeten tekenen dat mochten er dingen voorvallen zij eruit moeten….
M3LL0N4 schreef:
02-05-2025 08:09
Lastig hoor! Normale leefgeluiden, daar moet je maar mee zien te dealen. Maar wat 'normale' leefgeluiden zijn, dat is een vaag gebied.

Zoals jij het omschrijft, is het echt extreem, en valt het onder overlast. Daar zou een wijkagent kunnen helpen. Is er een buurtbemiddelaar in jouw gemeente? Dat zijn getrainde mensen die optreden als bemiddelaar.
En die zou ook moeten weten welke stappen je allemaal kunt nemen.

Via de site van de politie:
Dierenoverlast? Meld het bij uw gemeente
Hebt u een huisdier, voorkom dan dat het poept op plekken waar dat niet mag, en gebeurt dit toch, ruim het dan op. Ligt er bij u op straat veel hondenpoep, neem dan contact op met de gemeente. Als de hond van de buren ’s nachts maar blijft doorblaffen, kunt u dit met uw buren bespreken. Helpt dit niet, bel dan de politie via 0900-8844.

Over overlast:
https://www.evocaat.be/nl/themas/burenh ... 0(decibel).

Dus geluid meten, vastleggen, juridische hulp zoeken.
Zoals geschreven zijn al meerdere instanties en politie op de hoogte inclusief dossiers ivm avg mogen wij dit niet opvragen natuurlijk. Brieven naar instanties burgemeester etc zijn ook meerdere keren verstuurd
Frizz schreef:
01-05-2025 23:14
Zo’n beetje alle instanties voor zover wij weten. Maar ja avg dus daar kom je niet veel over te weten. Gemeente, politie, verhuurder en nog wat meer
Zolang verhuizen geen optie is, in ieder geval blijven melden. Bij alle verschillende instanties. Liefst samen met buren. Evt proberen lokale media te benaderen?

En doen wat je kan om de overlast voor jezelf te beperken.
Galileogalilei schreef:
02-05-2025 10:16
Toen mijn buurman ging verhuizen dacht de wbv dat het wel ok was om een zwakbegaafde vrouw naast mij te plaatsen. Haar kinderen zijn ook zwakbegaafd, en die zorgen voor de meeste overlast. Geluidsoverlast, drugsgebruik, veel huisdieren, open vuilniszakken voor de deur plaatsen enz. Dat huis is natuurlijk helemaal uitgewoond, en dat boeit de wbv dus blijkbaar niet. Enorm veel overlast natuurlijk, ik ben degene die er vnl. last van heb, omdat ze in een hoekhuis wonen. Ze is best aardig, maar ze hadden haar niet hier moeten plaatsen. Ik heb tig keer de politie gebeld, contact gehad met de wbv, met een advocaat, maar ze zitten er nog steeds en doen gewoon hun ding.

Het gaat trouwens om een nieuw huis dat dus helemaal is uitgewoond nu, en heel af en toe, als ik weer tig klachten heb ingediend, wordt ze even teruggefloten door de wbv, maar gaat daarna gewoon verder. Schoften zijn het eigenlijk, de wbv dus, elk jaar de huur verhogen, maar mijn woongenot interesseert ze niet.

Dat is ook het beleid binnen ons land.
Alles zoveel mogelijk mixen en spreiden.
Ik herken veel uit jouw verhaal hoor! Heb een soortgelijke situatie ook van dichtbij meegemaakt. Was een soort van hofje waar de meeste bewoners al minstens 20 jaar gemoedelijk naast elkaar leefde. Dat werd bruut verstoord door een nieuwe bewoonster.
Altijd veel bezoek (ze dealde hoogstwaarschijnlijk) 3 pitbulls in een tuintje van 3 bij 3 meter. Overal afval, geluidsoverlast enz.
Ze heeft dat hele hofje/plein compleet verziekt.
En mensen waren bang voor haar.
Ze had nota bene eerder haar eigen moeder al aangevallen met een mes.
De vriend van mij die daar woonde, en die niet gediend was van haar gedrag. Kreeg een chemisch goedje in zijn tuin gegooid, alle planten dood. Schroeven in de banden van zijn auto, en op een dag stond ze zelfs voor zijn raam en haalde ze haar vinger langs haar keel als dreigement naar hem.
Eindeloos buurtbemiddeling en gesprekken zijn daar geweest.
Met steeds een uitkomst van niks. De woningbouw deed gewoon niks.
En op een dag was ze gewoon opeens weg. Bijna de hele huisraad bleef achter.
Bleek ze een paar buurten verderop een nieuwe woning aangewezen te hebben gekregen. Fris geverfd en al.
Om die vervolgens ook uit te wonen.
Ik heb mij hier ook ontzettend boos over gemaakt.
Herewegoagain schreef:
02-05-2025 10:20
Zo’n beetje alle instanties voor zover wij weten. Maar ja avg dus daar kom je niet veel over te weten. Gemeente, politie, verhuurder en nog wat meer

Dat is echt shit. Het enige dat je dan denk ik nog kan doen is blijven melden, het liefst samen met andere buren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven