Examens 2025
donderdag 1 mei 2025 om 14:09
Hier ook een zoon die mavo examen doet. Ik zou willen dat hij hele dagen aan het blokken zou zijn maar dat is niet het geval. 1 a max 2 uurtjes per dag, meer is het niet. Het wordt rete-spannend. Hij mag geen uitglijder maken zeg maar. Aan de ene kant heb ik er vertrouwen in dat hij het kan maar het zou mij ook niet verbazen als hij de mist in gaat (alle jaren met hakken over de sloot over met minimale inzet).
Alles is goed voor ons dus dat geeft rust. Als hij het niet haalt is het zuur voor hem want hij wil heel graag naar mbo maar is dat wellicht een goede harde les en als hij het wel haalt dan zal hij op het mbo aan de bak moeten. Hopelijk vindt hij dat dan zo leuk dat hij eindelijk wat gaat doen.
Alles is goed voor ons dus dat geeft rust. Als hij het niet haalt is het zuur voor hem want hij wil heel graag naar mbo maar is dat wellicht een goede harde les en als hij het wel haalt dan zal hij op het mbo aan de bak moeten. Hopelijk vindt hij dat dan zo leuk dat hij eindelijk wat gaat doen.
donderdag 1 mei 2025 om 15:03
donderdag 1 mei 2025 om 15:10
Dat houdt niemand vol maar mijn zoon leert wel echt heel weinig (ik denk dat je alle dagen bij elkaar optelt en daar gemiddelde van dat je uitkomt op half uurtje per dag). Maar goed, zo heeft hij het zijn hele schoolcarriere gedaan en steeds met hakken over de sloot maar ik denk dat de "eindexamensloot" dan net een tikkeltje te breed is. We gaan het zien!
donderdag 1 mei 2025 om 15:36
Middelste doet hier havo examen. Ze staat er goed voor en leert wanneer het haar uitkomt maar doet ook veel leuke dingen en werkt. Ze haalt goede punten voor de proefexamens en het zit er wel in zegt ze. Engels is alleen drama en dat gaat echt spannend worden. Ze doet haar best maar ze kan het gewoon niet. Dat gaat echt spannend worden. Zou zo jammer zijn als ze op engels zakt. De vraag is dan of ze het volgend jaar wel gaat halen stel ze moet het over doen.
donderdag 1 mei 2025 om 16:02
Zoon zit in vwo 6 en staat er goed voor behalve wiskunde B, een 3,6. Hij moet op het CSE een 5,4 halen om als eindcijfer een 4,5 (afgerond een 5) te staan. Hij heeft examentraining gehad maar is nog niet zo actief in het maken van oude examens. Blijft naar mijn idee hangen in de fase informatie verzamelen, you tube uitleg filmpjes bekijken enz. Dus ik ben heel benieuwd of hij gaat slagen. Het lijkt mij ontzettend zuur als je zakt en je kan niet net als de rest, vlag uithangen, meedoen met borrels. Dat gun je je kind niet want hij heeft wel 6 jaar lang zijn best gedaan. Ik merk dat ik nu eigenlijk nerveuzer ben als zoon….
donderdag 1 mei 2025 om 16:43
Per dag? Wat veel!
Mijn kind zit aan de andere kant van het spectrum en heeft afgelopen tijd zijn boeken alleen aangeraakt om ze te verplaatsen. Best een beetje jammer, maar ik maak me er drukker om dan hij. Ik hoop er maar het beste van.
Hij doet met frisse tegenzin een 4 daagse examentraining/bijles, dat wel.
donderdag 1 mei 2025 om 16:49
Het lijkt veel maar als je in de ochtend van 11-2 leert en in de avond van 6-8 heb je nog veel vrije tijd over.Manunui schreef: ↑01-05-2025 16:43Per dag? Wat veel!
Mijn kind zit aan de andere kant van het spectrum en heeft afgelopen tijd zijn boeken alleen aangeraakt om ze te verplaatsen. Best een beetje jammer, maar ik maak me er drukker om dan hij. Ik hoop er maar het beste van.
Hij doet met frisse tegenzin een 4 daagse examentraining/bijles, dat wel.
Examentraining-bijles had mijn zoon dan weer geen zin in

donderdag 1 mei 2025 om 18:44
Mijn zoon doet havo-examen.
Het gaat spannend worden, hij staat er niet ruim voor. Weliswaar geen onvoldoendes maar voor 5 vakken tussen de 5.5 en 6.1 dus het houdt niet over. Andere twee vakken ruime voldoendes dus dat zal wel voldoende blijven.
Maar de 5.5 regeling maak ik me ook wel zorgen over want zowel Nederlands als WisA staat ie dus nét voldoende….
Hij maakt gemiddeld 1-2 examens per dag. Dus als hij er 2 maakt, is hij toch wel 4-5 uur totaal bezig.
Hij doet dat zo’n beetje tussen 10.00-12.30 en van 14.00-16.30 ongeveer. Soms na het avondeten nog een uurtje iets doen maar dat is maar af en toe.
Hij zet ook een timer als hij examens maakt, zodat hij weet hoe lang hij heeft en hoeveel tijd hij over had.
Resultaten van de proefexamen zijn nogal wisselend…..voor paar vakken heeft hij nu examens gehaald waarbij hij wel op dikke 6+ uitkomt, dus dat zou moeten lukken.
Andere vakken scoort ie met oefenen onvoldoende, dus hij heeft nog genoeg te doen!
Volgende week kan hij naar extra examentrainingen vanuit overkoepelende schoolorganisatie maar daar had hij zich niet voor opgegeven (niet verstandig vonden wij, maar ja…..eigenwijs hè).
Wel de examentrainingen vanuit eigen school voor de vakantie gevolgd.
En volgende week zijn de lessen voor de examenklassen facultatief, en kun je dus afspraken met docenten maken op eigen initiatief, dat doet ie wel waarschijnlijk, in elk geval voor wiskunde A.
Het gaat hier spannend worden, dat weet ik wel!
Het gaat spannend worden, hij staat er niet ruim voor. Weliswaar geen onvoldoendes maar voor 5 vakken tussen de 5.5 en 6.1 dus het houdt niet over. Andere twee vakken ruime voldoendes dus dat zal wel voldoende blijven.
Maar de 5.5 regeling maak ik me ook wel zorgen over want zowel Nederlands als WisA staat ie dus nét voldoende….
Hij maakt gemiddeld 1-2 examens per dag. Dus als hij er 2 maakt, is hij toch wel 4-5 uur totaal bezig.
Hij doet dat zo’n beetje tussen 10.00-12.30 en van 14.00-16.30 ongeveer. Soms na het avondeten nog een uurtje iets doen maar dat is maar af en toe.
Hij zet ook een timer als hij examens maakt, zodat hij weet hoe lang hij heeft en hoeveel tijd hij over had.
Resultaten van de proefexamen zijn nogal wisselend…..voor paar vakken heeft hij nu examens gehaald waarbij hij wel op dikke 6+ uitkomt, dus dat zou moeten lukken.
Andere vakken scoort ie met oefenen onvoldoende, dus hij heeft nog genoeg te doen!
Volgende week kan hij naar extra examentrainingen vanuit overkoepelende schoolorganisatie maar daar had hij zich niet voor opgegeven (niet verstandig vonden wij, maar ja…..eigenwijs hè).
Wel de examentrainingen vanuit eigen school voor de vakantie gevolgd.
En volgende week zijn de lessen voor de examenklassen facultatief, en kun je dus afspraken met docenten maken op eigen initiatief, dat doet ie wel waarschijnlijk, in elk geval voor wiskunde A.
Het gaat hier spannend worden, dat weet ik wel!
donderdag 1 mei 2025 om 21:31
Mijn zoon doet examen vwo.. hij staat er goed voor. Gemiddeld een 7 voor alle vakken, dus het gaat hem makkelijk af.
Hij maakt alleen proefexamens, de ene dag 1, de andere dag 2.
Zijn eerste examen is pas op vrijdag de 9e dus hij houdt zich nog een weekje zoet met proefexamens doen.
Ik merk dat ik het allemaal spannender vindt dan hijzelf
..
Zijn eerste examen is pas op vrijdag de 9e dus hij houdt zich nog een weekje zoet met proefexamens doen.
Ik merk dat ik het allemaal spannender vindt dan hijzelf
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
donderdag 1 mei 2025 om 23:51
Nou, hier vanavond de eerste examen huilbui al gehad. Blijkbaar zijn die 4-5 uur leren niet zo effectief als ik dacht en heeft ze het gevoel dat ze veel te weinig doet. Ze maakt ook proefexamens maar komt soms niet eens aan een hele per dag. ADHD zit haar dwars en ze gaat niet zo lekker op medicatie. Ze staat een 7 gemiddeld dus ik maak me niet zoveel zorgen eigenlijk, maar het is wel sneu haar zo te zien!
donderdag 1 mei 2025 om 23:58
Zo te lezen, maak je je zorgen over de kernvakkenregeling (max. 1x 5 in de kernvakken).mamaonbekend schreef: ↑01-05-2025 18:44Maar de 5.5 regeling maak ik me ook wel zorgen over want zowel Nederlands als WisA staat ie dus nét voldoende….
Voor de 5,5 regeling bereken je het gemiddelde van alle centrale examens, niet alleen van de kernvakken.
vrijdag 2 mei 2025 om 00:03
Voor iedereen start het pas 9 mei.biol schreef: ↑01-05-2025 21:31Mijn zoon doet examen vwo.. hij staat er goed voor. Gemiddeld een 7 voor alle vakken, dus het gaat hem makkelijk af.
Ik merk dat ik het allemaal spannender vindt dan hijzelf..
vrijdag 2 mei 2025 om 08:56
Hier ook een examenkandidaat in huis, stiefdochter doet 6 VWO. Staat gelukkig overal voldoende voor, maar merkt dat ze voor sommige vakken het afgelopen jaar niets gedaan heeft en is hard aan het leren nu omdat ze zaken niet snapt/nooit geleerd heeft. We zijn benieuwd, hopen dat het gezien haar inzet nu, gaat lukken!
vrijdag 2 mei 2025 om 15:45
Sabine schreef: ↑01-05-2025 15:36Oh dat zou zeker zonde zijn hè als je kind op 1 vak zakt. Heeft je dochter wel examentraining of bijles in Engels? Mijn zoon zegt dat als hij zakt op alleen wiskunde, hij geen zin heeft om het hele jaar over te doen. Hij wilt dan naar de VAVO, dus 1 vak overdoen en voor de rest gaan werken. Maar hij hoopt uiteraard in 1 keer te slagen. Dat hoop ik ook voor iedereen hier!
vrijdag 2 mei 2025 om 19:12
Oei, dat is best een opgave als een 3,6 staat. Was wiskunde B altijd al lastig voor hem? Of alleen nu in de 6e?Barbara74 schreef: ↑01-05-2025 16:02Zoon zit in vwo 6 en staat er goed voor behalve wiskunde B, een 3,6. Hij moet op het CSE een 5,4 halen om als eindcijfer een 4,5 (afgerond een 5) te staan. Hij heeft examentraining gehad maar is nog niet zo actief in het maken van oude examens. Blijft naar mijn idee hangen in de fase informatie verzamelen, you tube uitleg filmpjes bekijken enz. Dus ik ben heel benieuwd of hij gaat slagen. Het lijkt mij ontzettend zuur als je zakt en je kan niet net als de rest, vlag uithangen, meedoen met borrels. Dat gun je je kind niet want hij heeft wel 6 jaar lang zijn best gedaan. Ik merk dat ik nu eigenlijk nerveuzer ben als zoon….
Verkeerd profiel gekozen?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in