Roddel, achterklap & riooljournalistiek deel 16!
vrijdag 2 mei 2025 om 10:52
Bontebok schreef: ↑02-05-2025 10:44Is toch absoluut belachelijk dat ‘een mooi meisje zijn’ iets is waar 40 jaar later een programma over gemaakt moet worden. Want mooie vrouwen (want daar gaat het over VROUWEN) zijn interessanter? succesvoller? Bijzonder? Kom op zeg. Wat een seksisme. Dit was trouwens 20 jaar geleden ook al een belachelijk programma.
Zoals jij het omschrijft snap ik je punt ook wel, en kan ik niet anders dan je gewoon gelijk geven.
vrijdag 2 mei 2025 om 11:21
Is dat zo erg dan, dat je aan de gang kunt blijven? Boer zoekt partner zou inderdaad een betere titel zijn voor het programma.Hallodaar schreef: ↑02-05-2025 10:06Tja, het 'mooiste meisje van de klas'.
Snap niet waarom dat nu opeens ongepast of aanstootgevend is.
Zo kun je wel aan de gang blijven met wat allemaal niet meer van deze tijd is.
Dan kun je ook gaan struikelen over bijvoorbeeld de titel: "boer zoekt vrouw" kan het niet beter "mens zoekt partner" worden.
Boer zoekt boer, of boerin zoekt vrouw?
vrijdag 2 mei 2025 om 11:27
Het zijn idd clichées die in stand gehouden worden. Namelijk dat blijkbaar alleen de mooiste meisjes het interessantst zijn. Dit heeft niets met realisme of onrealisme in de literatuur te maken, geen idee waarom je dat erbij haalt want daar gaat het programma zeker niet over.Claire45 schreef: ↑02-05-2025 10:43Ik heb niet zo'n moeite met dit soort - inderdaad - clichématige programma's, omdat er geen idealistische gedachte aan ten grondslag ligt en het gewoon bedoeld is om 'bij weg te dromen'. Onrealistisch? Ja. Maar dat zijn zoveel tv-programma's. En films, boeken enzovoort. Ik geloof dat de Bouquet-reeks niet meer zo populair is, maar onder jonge meisjes zijn zogenaamde 'romance' novels enorm populair, en dan gaat het om zeer stereotype en seksistische verhalen waarin meestal een compleet narcistische en gewelddadige man de hoofdrol heeft. De keiharde seks vormt het grootste deel van het verhaal, en dan gaat het vaak om halve verkrachtingen (en stalking, controlerend gedrag, intimidatie enzovoort).
De titel van het programma is iig achterhaald, daarom wel goed dat het klaar is. In de reunie doen ze ongeveer hetzelfde, maar dan laten ze een hele klas aan het woord, wel zo leuk. Dat is tegenwoordig helaas met een BN-er die centraal staat, terwijl de onbekende mensen ook altijd mooie verhalen hadden.
vrijdag 2 mei 2025 om 11:31
Yakuzakiko schreef: ↑02-05-2025 11:21Is dat zo erg dan, dat je aan de gang kunt blijven? Boer zoekt partner zou inderdaad een betere titel zijn voor het programma.
De Vlaamse versie heet "boer zoekt lief".
Dat past inderdaad beter.
vrijdag 2 mei 2025 om 11:32
De titel zou beter kunnen ja, maar denk dat ze het voor de herkenbaarheid zo laten. Het programma zelf is iig wel mee veranderd met mannen die mannen zoeken, vrouwen die mannen zoeken en vrouwen die vrouwen zoeken op het platteland. Dit in tegenstelling tot het mooiste meisje, waar het seksistische format hetzelfde bleef.Yakuzakiko schreef: ↑02-05-2025 11:21Is dat zo erg dan, dat je aan de gang kunt blijven? Boer zoekt partner zou inderdaad een betere titel zijn voor het programma.
vrijdag 2 mei 2025 om 11:42
Klopt. Hier is veel over terug te vinden.
Ook in boerderij van Dorst heeft ze hier heel open over gesproken. Over haar opnames, de verstoorde relatie met haar ouders, gedwongen medicatie moeten innemen etc.
Ook allerlei etiketten die ze opgeplakt zou hebben gekregen, waar ze het absoluut niet mee eens was.
vrijdag 2 mei 2025 om 11:43
Wie heeft het over verbieden? Dat is meteen weer zo overdreven. Ik vind het mooi dat dit soort dingen langzaam veranderen.Claire45 schreef: ↑02-05-2025 10:43Ik heb niet zo'n moeite met dit soort - inderdaad - clichématige programma's, omdat er geen idealistische gedachte aan ten grondslag ligt en het gewoon bedoeld is om 'bij weg te dromen'. Onrealistisch? Ja. Maar dat zijn zoveel tv-programma's. En films, boeken enzovoort. Ik geloof dat de Bouquet-reeks niet meer zo populair is, maar onder jonge meisjes zijn zogenaamde 'romance' novels enorm populair, en dan gaat het om zeer stereotype en seksistische verhalen waarin meestal een compleet narcistische en gewelddadige man de hoofdrol heeft. De keiharde seks vormt het grootste deel van het verhaal, en dan gaat het vaak om halve verkrachtingen (en stalking, controlerend gedrag, intimidatie enzovoort).
In de literaire wereld wordt momenteel vooral geld verdiend met deze boeken, niet meer met literatuur of zelfs fantasy, hoewel seks-fantasy (met dezelfde keiharde seks en verkrachtingen enzovoort) dan weer wél heel goed verkoopt. Moeten we dat allemaal gaan verbieden? Het is een hype, jonge meisjes willen blijkbaar graag lezen over onmogelijke liefdes tussen een aardig meisje en een bruut van een kerel. Die trend ga je echt niet tegenhouden, want er worden miljoenen mee verdiend. Daarbij vergeleken vind ik een programma als 'Het mooiste meisje' heel onschuldig, gewoon een vorm van escapisme. Het idee dat wij allemaal heropgevoed moeten worden door dit soort programma's te cancellen, vind ik belachelijk: wij kunnen heel goed zelf beoordelen hoe realistisch iets is, en of we er wel of niet naar willen kijken.
En ik weet dat er een groep vrouwen is die die verandering niet leuk vindt, omdat ze van mening zijn dat bepaald gedrag toch in de aard van de seksen ligt. Die vinden het helemaal niet leuk dat alle 'speelsheid' en 'romantiek' lijkt te verdwijnen.
Maar ik zie dat helemaal niet zo, en komt juist meer ruimte voor vrouwen om aan te geven wat zij zouden willen. We zitten al zo lang in een cultuur waarin we alles vanuit de man bekijken.
Ook een op het oog onschuldig programma als 'het mooiste meisje' is een onderdeeltje van een wereldwijde cultuur waarin vrouwen lief en mooi moeten zijn. En die cultuur is schadelijk voor meisjes en vrouwen die niet willen, die gewoon gelijke behandeling voor iedereen willen en net als mannen, beoordeeld willen worden op hun kunnen.
De fantasie over een dominante, brute man is alleen leuk als hij juist niet dominant en bruut naar jou is, maar naar de buitenwereld, en naar jou zijn kwetsbare kant durft te laten zien. Niemand wil echt in elkaar geslagen of verkracht worden.
Ik lees en kijk ook hele gekke dingen, maar die hoef ik nog niet in mijn dagelijkse leven.
vrijdag 2 mei 2025 om 11:46
Ja eens. Het programma is echt niet meer van deze tijd. Ik keek ook al heel lang niet meer en ik vond het ook altijd wat ongemakkelijk hoe die Jaap Jongbloed zich als man van middelbare leeftijd zich gedroeg als hij met die vrouwen sprak. Ik ben de laatste tijd ook wat moe van de "je mag ook helemaal niks meer zeggen tegenwoordig" mensen. Inzichten veranderen gelukkig nu eenmaal.Autumnmoon schreef: ↑02-05-2025 10:17Het is 'ineens' ongepast omdat mensen het patriarchaat zat zijn. Een hele goede ontwikkeling.
vrijdag 2 mei 2025 om 12:11
Ik lees dat de man van Rens Kroes definitief veroordeeld is voor de verkrachting, bedreiging en intimidatie van een vrouw. Zijn verzoek tot cassatie is ongegrond verklaard en hij moet zijn straf uitzitten. Hij zat al vast en komt gelukkig voorlopig niet meer vrij.
misssunshine wijzigde dit bericht op 02-05-2025 12:13
Reden: Schrijffout
Reden: Schrijffout
0.38% gewijzigd
vrijdag 2 mei 2025 om 12:15
Dat programma zoekt vooral naar interessante levensverhalen. En plakt er dan de titel mooiste meisje aan. Oud klasgenootje speelde in één van de afleveringen de hoofdrol. Nou ik kan je vertellen, toen ik bij haar in de klas zet werd zij echt niet als mooiste meisje gezien hoor.LizzyLee schreef: ↑02-05-2025 11:27Het zijn idd clichées die in stand gehouden worden. Namelijk dat blijkbaar alleen de mooiste meisjes het interessantst zijn. Dit heeft niets met realisme of onrealisme in de literatuur te maken, geen idee waarom je dat erbij haalt want daar gaat het programma zeker niet over.
vrijdag 2 mei 2025 om 12:15
Ik ben het wel met je eens maar ik vind dat die dingen naast elkaar kunnen bestaan zodat mensen zelf de keuze hebben of ze iets wel of niet willen zien of lezen. Omdat het (voor mij) een vorm van escapisme is. Ik ben me daar bewust van en kijk dus naar zo’n programma met een knipoog; luchtig vermaak, flauw en grotendeels geromaniseerd maar soms is dat gewoon lekker. Ik heb helemaal geen zin om heropgevoed te worden en alleen nog naar maatschappelijk geëngageerde programma’s te kijken. Fout is soms lekker. Ik eet ook wel eens een zak M&M’s leeg, dan hoeft ook niemand mij te vertellen dat een appel een gezondere keuze is.Yakuzakiko schreef: ↑02-05-2025 11:43Wie heeft het over verbieden? Dat is meteen weer zo overdreven. Ik vind het mooi dat dit soort dingen langzaam veranderen.
En ik weet dat er een groep vrouwen is die die verandering niet leuk vindt, omdat ze van mening zijn dat bepaald gedrag toch in de aard van de seksen ligt. Die vinden het helemaal niet leuk dat alle 'speelsheid' en 'romantiek' lijkt te verdwijnen.
Maar ik zie dat helemaal niet zo, en komt juist meer ruimte voor vrouwen om aan te geven wat zij zouden willen. We zitten al zo lang in een cultuur waarin we alles vanuit de man bekijken.
Ook een op het oog onschuldig programma als 'het mooiste meisje' is een onderdeeltje van een wereldwijde cultuur waarin vrouwen lief en mooi moeten zijn. En die cultuur is schadelijk voor meisjes en vrouwen die niet willen, die gewoon gelijke behandeling voor iedereen willen en net als mannen, beoordeeld willen worden op hun kunnen.
De fantasie over een dominante, brute man is alleen leuk als hij juist niet dominant en bruut naar jou is, maar naar de buitenwereld, en naar jou zijn kwetsbare kant durft te laten zien. Niemand wil echt in elkaar geslagen of verkracht worden.
Ik lees en kijk ook hele gekke dingen, maar die hoef ik nog niet in mijn dagelijkse leven.
vrijdag 2 mei 2025 om 12:17
canis-felis schreef: ↑02-05-2025 10:48Ik hoorde van de week een radio-item over minderjarigen, kinderen, die geronseld worden voor criminaliteit tot het plegen van moorden aan toe. "Gewoon" via social media en het betrof niet specifieke groepen.
Twee jaar geleden van dichtbij gezien in mijn werkveld. En nee, daar zat geen verstoorde ouderrelatie achter.
Mijn eerste mentor zei me ooit; "Je kan het nooit uitsluiten."
vrijdag 2 mei 2025 om 12:25
Ik las dat de moeder aangaf dat het afwezig zijn van de vader haar zoon extra kwetsbaar maakte en dat die criminele figuren hier heel manipulatief op inspeelden. Heel triest allemaal.
Rozen verwelken
Schepen vergaan
Liever een frikandel
Dan een banaan
Schepen vergaan
Liever een frikandel
Dan een banaan
vrijdag 2 mei 2025 om 12:26
Mooi zo.Yildizlar2 schreef: ↑02-05-2025 12:20De man van Rens Kroes veroordeeld tot 4,5 jaar gevangenis voor verkrachting . Mooi .
Rozen verwelken
Schepen vergaan
Liever een frikandel
Dan een banaan
Schepen vergaan
Liever een frikandel
Dan een banaan
vrijdag 2 mei 2025 om 12:54
Maatschappelijk geeëngageerde programma’s? Je bedoelt programma’s waarin vrouwen niet op hun uiterlijk beoordeeld worden? Dat klinkt mij juist als heel normaal in de oren.Claire45 schreef: ↑02-05-2025 12:15Ik ben het wel met je eens maar ik vind dat die dingen naast elkaar kunnen bestaan zodat mensen zelf de keuze hebben of ze iets wel of niet willen zien of lezen. Omdat het (voor mij) een vorm van escapisme is. Ik ben me daar bewust van en kijk dus naar zo’n programma met een knipoog; luchtig vermaak, flauw en grotendeels geromaniseerd maar soms is dat gewoon lekker. Ik heb helemaal geen zin om heropgevoed te worden en alleen nog naar maatschappelijk geëngageerde programma’s te kijken. Fout is soms lekker. Ik eet ook wel eens een zak M&M’s leeg, dan hoeft ook niemand mij te vertellen dat een appel een gezondere keuze is.
Ik vind het vernederen van vrouwen door ze constant te pakken op hun leeftijd en uiterlijk veel te serieus om me te vermaken met een onderdeel van diezelfde cultuur.
Als ik hoor en zie wat vrouwelijke bekendheden en politici allemaal aan misogyne berichten krijgen, keert mijn maag zich om.
En niet alleen bekendheden, ook gewone jonge meisjes worden afgemaakt.
Ik stop hier trouwens nu met offtopic zijn.
vrijdag 2 mei 2025 om 12:54
Heel fijn.Yildizlar2 schreef: ↑02-05-2025 12:20De man van Rens Kroes veroordeeld tot 4,5 jaar gevangenis voor verkrachting . Mooi .
vrijdag 2 mei 2025 om 12:57
Dit was vorig jaar toch al?Yildizlar2 schreef: ↑02-05-2025 12:20De man van Rens Kroes veroordeeld tot 4,5 jaar gevangenis voor verkrachting . Mooi .
https://www.libelle.nl/shownieuws/verkr ... gle.com%2F
https://www.rtl.nl/boulevard/entertainm ... tszaak-man
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 02-05-2025 13:00
17.07% gewijzigd
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
vrijdag 2 mei 2025 om 12:58
En dat kan allemaal alleen rondom het format van wie vroeger zogenaamd de mooiste was?Claire45 schreef: ↑02-05-2025 12:15Ik ben het wel met je eens maar ik vind dat die dingen naast elkaar kunnen bestaan zodat mensen zelf de keuze hebben of ze iets wel of niet willen zien of lezen. Omdat het (voor mij) een vorm van escapisme is. Ik ben me daar bewust van en kijk dus naar zo’n programma met een knipoog; luchtig vermaak, flauw en grotendeels geromaniseerd maar soms is dat gewoon lekker. Ik heb helemaal geen zin om heropgevoed te worden en alleen nog naar maatschappelijk geëngageerde programma’s te kijken. Fout is soms lekker. Ik eet ook wel eens een zak M&M’s leeg, dan hoeft ook niemand mij te vertellen dat een appel een gezondere keuze is.
Al die sappige verhalen kunnen toch ook verteld worden over andere mensen of zelfs over de mensen maar met een andere aanleiding/ titel?
Echt, dat hele format (man op leeftijd trekt na wat er van het lekkerste pubermeisje is geworden) is toch idioot?
Er kan toch wel iets anders worden bedacht om interessante levensverhalen in beeld te brengen voor de escapende kijker?
vrijdag 2 mei 2025 om 12:59
canis-felis schreef: ↑02-05-2025 10:48Ik hoorde van de week een radio-item over minderjarigen, kinderen, die geronseld worden voor criminaliteit tot het plegen van moorden aan toe. "Gewoon" via social media en het betrof niet specifieke groepen.
Klopt. En daar zijn bepaalde kinderen gevoeliger voor dan anderen. Uit onderzoek blijken kinderen met problemen thuis en die met een verstandelijke beperking oververtegenwoordigd in die groepen.
•
vrijdag 2 mei 2025 om 13:02
ONtzettend met je eens, steeds!Yakuzakiko schreef: ↑02-05-2025 12:54Maatschappelijk geeëngageerde programma’s? Je bedoelt programma’s waarin vrouwen niet op hun uiterlijk beoordeeld worden? Dat klinkt mij juist als heel normaal in de oren.
Ik vind het vernederen van vrouwen door ze constant te pakken op hun leeftijd en uiterlijk veel te serieus om me te vermaken met een onderdeel van diezelfde cultuur.
Als ik hoor en zie wat vrouwelijke bekendheden en politici allemaal aan misogyne berichten krijgen, keert mijn maag zich om.
En niet alleen bekendheden, ook gewone jonge meisjes worden afgemaakt.
Ik stop hier trouwens nu met offtopic zijn.
vrijdag 2 mei 2025 om 13:32
Heel goed. Goed ook dat in beroep gaan hem een langere straf heeft opgeleverd.Yildizlar2 schreef: ↑02-05-2025 12:20De man van Rens Kroes veroordeeld tot 4,5 jaar gevangenis voor verkrachting . Mooi .
What would Patsy do?
vrijdag 2 mei 2025 om 13:59
Hij ging na het hoger beroep in cassatie, maar de Hoge Raad heeft het beroep nu verworpen.SweetFirefly schreef: ↑02-05-2025 12:57Dit was vorig jaar toch al?
https://www.libelle.nl/shownieuws/verkr ... gle.com%2F
https://www.rtl.nl/boulevard/entertainm ... tszaak-man
vrijdag 2 mei 2025 om 15:00
Eindelijk!Misssunshine schreef: ↑02-05-2025 12:11Ik lees dat de man van Rens Kroes definitief veroordeeld is voor de verkrachting, bedreiging en intimidatie van een vrouw. Zijn verzoek tot cassatie is ongegrond verklaard en hij moet zijn straf uitzitten. Hij zat al vast en komt gelukkig voorlopig niet meer vrij.
Rens Kroes is ook wel echt het bewijs dat sociale media nepper dan nep is he... Haar Instagram is meer zen dan ooit.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in