Het slangennest dat buren heet

01-05-2025 22:03 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al jaren een meelezer en nu dan toch ook een topic.

Al jaren woon ik naast dezelfde mensen en al jaren is er ernstige overlast ondanks flinke dossier opbouw, politie optredens, meerdere hulp trajecten en als klapper laatst een brand die is aangestoken bij deze mensen zitten zij er nog steeds.
Hoewel er door alle omwonenden klachten zijn ingediend en er na de brand nog meer onrust was mochten deze mensen “gewoon” terug komen.
Vooral een van de bewoners heeft een probleem met alcohol en drugs.

Nu deze bewoner terug is begint ook het gezeur weer. Veel mensen op bezoek met drank en drugs melden heeft geen zin want alleen aantoonbare overlast mag worden gemeld en om 21.00 zijn de mensen natuurlijk stil.
Ondertussen zien wij het niet meer zitten want de stress etc is weer terug. Verhuizen is helaas geen optie gezien de overspannen huizenmarkt.

Wat ik wil? Gewoon mijn ei kwijt denk ik.
Tenzij iemand nog tips heeft?
Frizz schreef:
02-05-2025 12:15
Dat is echt shit. Het enige dat je dan denk ik nog kan doen is blijven melden, het liefst samen met andere buren.

Al denk ik dat al die meldingen gewoon op dezelfde grote stapel belanden.
Net zo lang tot die stapel zo hoog raakt, dat ze iemand (het probleem) letterlijk dan maar verplaatsen. Onder het noem van 'een nieuwe, frisse start!"
Hallodaar schreef:
02-05-2025 10:46
Dat is ook het beleid binnen ons land.
Alles zoveel mogelijk mixen en spreiden.
Ik herken veel uit jouw verhaal hoor! Heb een soortgelijke situatie ook van dichtbij meegemaakt. Was een soort van hofje waar de meeste bewoners al minstens 20 jaar gemoedelijk naast elkaar leefde. Dat werd bruut verstoord door een nieuwe bewoonster.
Altijd veel bezoek (ze dealde hoogstwaarschijnlijk) 3 pitbulls in een tuintje van 3 bij 3 meter. Overal afval, geluidsoverlast enz.
Ze heeft dat hele hofje/plein compleet verziekt.
En mensen waren bang voor haar.
Ze had nota bene eerder haar eigen moeder al aangevallen met een mes.
De vriend van mij die daar woonde, en die niet gediend was van haar gedrag. Kreeg een chemisch goedje in zijn tuin gegooid, alle planten dood. Schroeven in de banden van zijn auto, en op een dag stond ze zelfs voor zijn raam en haalde ze haar vinger langs haar keel als dreigement naar hem.
Eindeloos buurtbemiddeling en gesprekken zijn daar geweest.
Met steeds een uitkomst van niks. De woningbouw deed gewoon niks.
En op een dag was ze gewoon opeens weg. Bijna de hele huisraad bleef achter.
Bleek ze een paar buurten verderop een nieuwe woning aangewezen te hebben gekregen. Fris geverfd en al.
Om die vervolgens ook uit te wonen.
Ik heb mij hier ook ontzettend boos over gemaakt.
Waarom boos? Er was eindelijk een passende oplossing voor het probleem. En een fris opgeknapte woning is goedkoper dan jaren aanmodderen met allerlei instanties.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Hallodaar schreef:
02-05-2025 12:29
Net zo lang tot die stapel zo hoog raakt, dat ze iemand (het probleem) letterlijk dan maar verplaatsen. Onder het noem van 'een nieuwe, frisse start!"

Dit soort situaties vragen om dossieropbouw bij gemeente en woningbouw.
En ja, misschien wordt het gezin verplaatst, maar dan ben je er zelf wel vanaf.
Frizz schreef:
02-05-2025 09:47
Dat kan TO weten door te bedenken waar ze meldingen heeft gemaakt en eventueel na te vragen bij betreffende instanties of er dossier is opgemaakt.
Waarom zeg je dan niet wat je bedoelt in plaats van zo'n passief agressieve vraag te formuleren?
ldp schreef:
02-05-2025 13:00
Waarom zeg je dan niet wat je bedoelt in plaats van zo'n passief agressieve vraag te formuleren?
Jij leest iets in mijn vraag wat er niet is. De vraag was bedoeld zodat ik meer inzicht zou krijgen in de situatie. Waarvan akte.
Hallodaar schreef:
02-05-2025 12:29
Dat is toch precies wat je wil in zo’n situatie?
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
M3LL0N4 schreef:
02-05-2025 12:38
Waarom boos? Er was eindelijk een passende oplossing voor het probleem. En een fris opgeknapte woning is goedkoper dan jaren aanmodderen met allerlei instanties.
Het probleem is niet opgelost, alleen verschoven. Nu zitten andere mensen ermee.
Draaideurforummer schreef:
02-05-2025 13:22
Het probleem is niet opgelost, alleen verschoven. Nu zitten andere mensen ermee.

Dit dus.
Deze mensen veroorzaken al een jaar of 8 overlast wat van kwaad tot erger ging. Het begon met een blaffende hond tot heftige vechtpartijen onderling. En alles wat daar maar tussen kan zitten.

Politie staat meerdere keren per week voor de deur een adres noemen is al niet nodig.

Meerdere buren melden zo’n beetje alles maar anderen zijn ook weer bang voor deze mensen. Ze wanen zich ook vogelvrij gezien de uitspraken die ze doen over de meldingen etc.
Komen dan ook rustig verhaal halen als politie weer eens word gebeld.
Zolang zij braaf huur betalen en er niemand vermoord word mag het blijkbaar.

Verhuurder en instanties geven aan dat ze wel willen maar gebonden zijn aan de wet.
Aan de ene kant wil iedereen ze heel graag weg hebben aan de andere kant wil je niemand anders ermee opzadelen. Deze mensen hebben wel bewezen dat ze niet gaan ophouden met hun gedrag helaas.
Hoe moet het dan worden opgelost? Je kunt mensen die zo leven niet zo makkelijk veranderen. En ze zullen toch ergens moeten wonen.
huismuis
Frizz schreef:
02-05-2025 13:03
Jij leest iets in mijn vraag wat er niet is. De vraag was bedoeld zodat ik meer inzicht zou krijgen in de situatie. Waarvan akte.
Ah ok.
Je kan ze moeilijk executeren. Ethisch gezien dan.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Herewegoagain schreef:
02-05-2025 13:58
Deze mensen veroorzaken al een jaar of 8 overlast wat van kwaad tot erger ging. Het begon met een blaffende hond tot heftige vechtpartijen onderling. En alles wat daar maar tussen kan zitten.

Politie staat meerdere keren per week voor de deur een adres noemen is al niet nodig.

Meerdere buren melden zo’n beetje alles maar anderen zijn ook weer bang voor deze mensen. Ze wanen zich ook vogelvrij gezien de uitspraken die ze doen over de meldingen etc.

Verhuurder en instanties geven aan dat ze wel willen maar gebonden zijn aan de wet.
Aan de ene kant wil iedereen ze heel graag weg hebben aan de andere kant wil je niemand anders ermee opzadelen. Deze mensen hebben wel bewezen dat ze niet gaan ophouden met hun gedrag helaas.
Hebben jullie (jij en je buren) de huurdersvereniging al eens ingeschakeld om druk op de woningbouwvereniging te zetten?

Verse is het natuurlijk verschrikkelijk altruïstisch om het maar te accepteren, zodat anderen er geen last van krijgen.
Herewegoagain schreef:
02-05-2025 13:58

Toch blijven melden bij woningbouw en politie. Plus geluidopnames/filmpjes maken.
Ik ben 10 jaar bezig geweest met wbv, politie en gemeente om een overlastgevende, criminele buur eruit te laten zetten. Uiteindelijk is het wel gelukt. Mede omdat ik me er als een pitbull in vastgebeten heb.
Heb je goed contact met de wijkagent?
...
Milestone schreef:
02-05-2025 14:07
Hoe moet het dan worden opgelost? Je kunt mensen die zo leven niet zo makkelijk veranderen. En ze zullen toch ergens moeten wonen.
Ik reageerde op: er is eindelijk een passende oplossing gevonden. Tenzij de oplossing is: ze wonen eerst een poosje hier en dan een poosje daar, zodat iedereen er om de beurt last van heeft, verandert er niets. Het is geen makkelijk op te lossen probleem, tenzij er grootschalig wordt ingezet op hulp, begeleiding en handhaving.
Helaas is er niet voor alles een oplossing.

Je kunt ze niet ferm toespreken zodat ze zich opeens goed gaan gedragen. Zo werkt dat helaas niet.
Zo lang ze geen regels overtreden met hun overlast, kun je heel weinig doen.

Ooit had ik een buurman met 20 stinkende katten, een constante wietlucht en de hele dag Bob Marley op vol volume. Hij was niet uit op het veroorzaken van overlast. Hij wilde echt een goede buurman zijn. En hij deed echt altijd de muziek tijdelijk iets zachter.
Maar het lukte gewoon niet.

Wat wel werkte: aardig en respectvol met elkaar omgaan, elkaar aan durven spreken op overlast, maar ook begrip tonen voor iemand die het moeilijk vindt om zelfstandig te leven op een manier die van je verwacht wordt. Ik kan nog steeds alle liedjes van Bob Marley meezingen :-D
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Ja, hier ook van die Tokkies tot de max. Er wonen grotendeels aardige mensen, in ieder geval netjes en vriendelijk. Maar een paar van die aso's, het zijn ook altijd dezelfde en de overlastgevers klitten natuurlijk zorgen altijd voor ellende. Lawaai, vuilnis op straat, blaffende Tokkie-honden (ik hou enorm van honden maar ze zoeken natuurlijk altijd hetzelfde type hond uit die ze vervolgens niet uitlaten dus frustratie) , crimineel gedoe, alcohol en drugs, jeugdzorg, dat soort gedoe. Politie en verhuurder doen weinig tot niets. Altijd jammer dat een paar rotte appels het zo kunnen verpesten voor de grotendeels goedwillende rest.

Een van zo'n figuren was een tijdje gelee gewoon opeens dood. Ik zal eerlijk zeggen dat ik er niet heel rouwig om was. Die persoon was al vele jaren een gevaar voor de hele wijk, ook met brand in huis, dat soort dingen. Maar het scheelt nu dus gewoon 1 berg overlast, tussen het gebergte.
Hier ook zulke buren, bij ons is er zeker al voor 4000 euro schade aangericht. Boom omzagen die in onze tuin staat, nieuwe schutting kapottrappen, met auto tegen hekwerk aan en maar gassen zodat alles ontwricht. 12 honden in tuin. Er iets van zeggen was een klap. Ons raam ingooien. Afval in onze tuin dumpen waaronder glas wat het grasmaaien heel rot maakt.

Helaas geen tips want de politie, gemeente, handhaving doen niets. 4 aangiftes worden opzij gelegd wegens te druk zijn.

We gaan nu nergens meer op in en laten het maar gebeuren want ook wij kunnen niet verhuizen.
M3LL0N4 schreef:
02-05-2025 16:50
Helaas is er niet voor alles een oplossing.

Je kunt ze niet ferm toespreken zodat ze zich opeens goed gaan gedragen. Zo werkt dat helaas niet.
Zo lang ze geen regels overtreden met hun overlast, kun je heel weinig doen.

Ooit had ik een buurman met 20 stinkende katten, een constante wietlucht en de hele dag Bob Marley op vol volume. Hij was niet uit op het veroorzaken van overlast. Hij wilde echt een goede buurman zijn. En hij deed echt altijd de muziek tijdelijk iets zachter.
Maar het lukte gewoon niet.

Wat wel werkte: aardig en respectvol met elkaar omgaan, elkaar aan durven spreken op overlast, maar ook begrip tonen voor iemand die het moeilijk vindt om zelfstandig te leven op een manier die van je verwacht wordt. Ik kan nog steeds alle liedjes van Bob Marley meezingen :-D
Dat gaat een stuk makkelijker als er geen agressie in het spel is.
Als mijn overbuurman staat te flippen, omdat de basecoke weer eens niet zo lekker gevallen is bel ik 112 en ga ik niet vriendelijk vragen of het allemaal wat minder kan.
En de politie praat even gezellig met hem, is begripvol voor zijn o zo zware leven. En de volgende keer weer exact dezelfde dans. En dan heb ik de mazzel dat hij hier niet definitief woont.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven