Examens 2025

01-05-2025 13:03 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij was er nog geen topic.
Mijn zoon van 15 begint volgende week met zijn MAVO examen.
Hij is druk aan het leren nu in de meivakantie en kijkt nu al erg uit naar de lange zomervakantie :-)

Wie vindt het leuk om mee te schrijven?
Onze tweede zoon staat voor zijn havo examens. Vorig jaar 2e x de vierde gedaan en toen vervroegd examen Engels gedaan en gehaald met een 7. Voor de rest kan het nog alle kanten op. Hij kan slagen maar net zo makkelijk zakken. We zijn het er wel over eens dat hij hierna mbo gaat doen. Maar gun hem het diploma zo.

Succes voor alle examenkandidaten.
Barbara74 schreef:
02-05-2025 20:51
Tot de 4e stond hij altijd een 9 voor wiskunde B, hij gaf zelfs bijles op school. Zijn wiskunde docent zei je moet wiskunde B kiezen want daar ben je goed in. Vervolgens kiest zoon profiel economie met wiskunde B op advies dus van die docent. Blijkt dat wiskunde B helemaal niet past bij een economie profiel. Zoon en wij wisten dat niet (bij economie past wiskunde A). Hele gesprekken gehad met decaan of zoon mocht switchen naar wiskunde A maar dat mocht niet meer. Decaan zei dat zoon beter had moeten opletten bij het profiel kiezen en wij als ouders ook….

En nu blijken er bij wiskunde B allemaal formules voor te komen die bij natuurkunde passen. Zoon heeft geen natuurkunde dus kent hij die formules niet. In een jaar tijd zakte zijn wiskunde cijfer van een 9 naar een 6. En in dit laatste jaar haalt hij alleen maar een 3 of een 4. Heel zuur allemaal dat hij dus de verkeerde wiskunde heeft in zijn pakket terwijl hij daar niks aan kan doen.

Bij een vervolgstudie economie heeft hij ook niks aan die wiskunde B omdat economie werkt met wiskunde A. Dus ja, hij baalt al 2 jaar dat hij de verkeerde wiskunde heeft maar ja, hij moet het nu halen anders krijgt hij nooit zijn vwo diploma. Voor de andere vakken staat hij zevens, achten en 2x een negen. Voor zijn profielwerkstuk heeft hij ook een 9. Dus hij kan het vwo makkelijk aan. Alleen nu lijkt het bijna een onmogelijke opgave om nog te kunnen slagen…..
Even: als zoon "echte" economie wil studeren (dus geen commerciële economie of bedrijfseconomie) dan heeft hij juist wiskunde B nodig. Wiskunde B past prima in een EM-profiel, maar wis A had natuurlijk net zo goed gekund. Bitter voor je zoon, lijkt me. Ook niet hoe ik het van de scholen ken die ik ken, die laten leerlingen met zulke lage cijfers op wisb gewoon overstappen naar wisa. Is ook in het eigen belang van de school, tenslotte. Heel rigide van zijn school, echt jammer!
Veel examens gaan maken, is denk ik de enige oplossing. Formules uit het hoofd leren, veel doen, altijd iets opschrijven.

Ontopic: dochter doet volgend jaar pas examen, maar ik heb dit jaar twee examenklassen en doe nog wat in de organisatie van de examens op school, dus ik zit er flink in.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Typisch, vreemd verhaal. De wiskunde die je bij natuurkunde nodig hebt is helemaal niet zo ingewikkeld. Je leert bij natuurkunde echt geen ingewikkelde wiskunde zoals bij wiskunde B wel het geval is. De meeste toepassingen bij natuurkunde zijn simpele vermenigvuldigingen, tamelijk eenvoudige vergelijkingen oplossen. Met de wiskunde die je in de onderbouw hebt gehad kan je denk ik minstens 90% van alle berekeningen die je bij natuurkunde nodig hebt al. De moeilijkheid zit hem bij natuurkunde meer in het doorzien van de probleemsituatie (wat wordt er gevraagd, wat moet ik doen?)
Het is pas bij een exacte vervolgopleiding belangrijk om beide gedaan te hebben.

Wel ontzettend balen dat je zoon hierin verzeild is geraakt overigens. Mijn bijlesvingers gaan eigenlijk jeuken als ik zijn situatie lees. Hopelijk lukt het hem op eigen kracht toch!
Barbara74 schreef:
02-05-2025 20:51
Tot de 4e stond hij altijd een 9 voor wiskunde B, hij gaf zelfs bijles op school. Zijn wiskunde docent zei je moet wiskunde B kiezen want daar ben je goed in. Vervolgens kiest zoon profiel economie met wiskunde B op advies dus van die docent. Blijkt dat wiskunde B helemaal niet past bij een economie profiel. Zoon en wij wisten dat niet (bij economie past wiskunde A). Hele gesprekken gehad met decaan of zoon mocht switchen naar wiskunde A maar dat mocht niet meer. Decaan zei dat zoon beter had moeten opletten bij het profiel kiezen en wij als ouders ook….

En nu blijken er bij wiskunde B allemaal formules voor te komen die bij natuurkunde passen. Zoon heeft geen natuurkunde dus kent hij die formules niet. In een jaar tijd zakte zijn wiskunde cijfer van een 9 naar een 6. En in dit laatste jaar haalt hij alleen maar een 3 of een 4. Heel zuur allemaal dat hij dus de verkeerde wiskunde heeft in zijn pakket terwijl hij daar niks aan kan doen.

Bij een vervolgstudie economie heeft hij ook niks aan die wiskunde B omdat economie werkt met wiskunde A. Dus ja, hij baalt al 2 jaar dat hij de verkeerde wiskunde heeft maar ja, hij moet het nu halen anders krijgt hij nooit zijn vwo diploma. Voor de andere vakken staat hij zevens, achten en 2x een negen. Voor zijn profielwerkstuk heeft hij ook een 9. Dus hij kan het vwo makkelijk aan. Alleen nu lijkt het bijna een onmogelijke opgave om nog te kunnen slagen…..
Herkenbaar. Mijn zoon heeft wiskunde A gelukkig (EM). maar een vriend van hem koos ook voor wiskunde B (NG). Stond in de 3e een 8 of 9. Maar zakte gelijk in de 4e al naar een 4. Mocht ook niet switchen. Is daardoor blijven zitten. Kon daardoor wel switchen naar wiskunde Al. Staat weer een 8 voor wiskunde (5 vwo). Maar het heeft hem wel een jaar gekost. Hij heeft nog wel natuurkunde en is daar wel goed in.

Zelf had ik wiskunde A en B. Dat kon toen. Ik had als eindcijfer een 9 (9.0) voor wiskunde A en een 5 (5.4) voor wiskunde B. Mijn enige 5, dus ruim geslaagd.

Bij econometrie heb je wiskunde B nodig. En bij economie en bedrijfseconomie (in Rotterdam 1 studie) raden ze aan wiskunde B bij te spijkeren voor het 1e semester.
Nana_Mouskouri schreef:
02-05-2025 21:14
Even: als zoon "echte" economie wil studeren (dus geen commerciële economie of bedrijfseconomie) dan heeft hij juist wiskunde B nodig. Wiskunde B past prima in een EM-profiel, maar wis A had natuurlijk net zo goed gekund. Bitter voor je zoon, lijkt me. Ook niet hoe ik het van de scholen ken die ik ken, die laten leerlingen met zulke lage cijfers op wisb gewoon overstappen naar wisa. Is ook in het eigen belang van de school, tenslotte. Heel rigide van zijn school, echt jammer!
Veel examens gaan maken, is denk ik de enige oplossing. Formules uit het hoofd leren, veel doen, altijd iets opschrijven.

Ontopic: dochter doet volgend jaar pas examen, maar ik heb dit jaar twee examenklassen en doe nog wat in de organisatie van de examens op school, dus ik zit er flink in.
Je hebt gelijk hoor, wiskunde B is zeker niet verkeerd voor een studie economie, zoon is daar inmiddels ook van doordrongen. Maar de manier waarop alles is gegaan is niet leuk en niet meedenkend vanuit school. Terwijl school toch gaat voor een 100% slagingspercentage.

Maar wij hebben op gegeven moment ook gezegd: dit is wat het is. Je moet ermee dealen. Dus gewoon nu ervoor gaan mbv bijlessen en examentraining.
Hoe staat je zoon erin? Staat hij er goed voor? Nerveus of totaal niet?
Excuses voor het quoten en ik heb over je volgende berichtje heen gelezen waarin je schrijft hoe hij ervoor staat.
barbara74 wijzigde dit bericht op 03-05-2025 13:03
74.96% gewijzigd
Nana_Mouskouri schreef:
02-05-2025 21:14

Mijn zoon is idd geswitcht van wiskunde B naar wiskunde a. Hij moest wel de toetsen inhalen, maar was geen enkel probleem.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Barbara74 schreef:
03-05-2025 08:56
Hoe staat je zoon erin? Staat hij er goed voor? Nerveus of totaal niet?
Je mag de OP niet quoten.
Verder heeft TO al geschreven dat haar zoon er goed voor staat.
Pelle schreef:
03-05-2025 12:45
Je mag de OP niet quoten.
Verder heeft TO al geschreven dat haar zoon er goed voor staat.
Excuus, dat wist ik niet en ik heb over het volgende berichtje van TO heen gelezen. Zal de volgende keer beter lezen🙈

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven