Hulp bij woning zoektocht
zaterdag 3 mei 2025 om 08:37
Bondgenoot1998 schreef: ↑03-05-2025 08:26Hallootjes,
Een appartementje is prima, zolang het maar geen studio is waarbij het bed in de woonkamer staat.
Tja, dit zou ik ook nog loslaten dan. Even overwegen wat erger is. Hoe je nu woont, of je bed in de huiskamer?
zaterdag 3 mei 2025 om 08:38
De vijver waarin je vist is denk ik ook wel het lastigste van allemaal.
Twee tips:
- je eisen nog meer bijstellen. Dus ook inschrijven voor "verpauperde" lootwoningen. Die zijn gewoon bewoonbaar al vind je ze niet ontzettend mooi. Je zit niet in de situatie om eisen te stellen en als je liever thuis woont dan in een lootwoning, dan is het eerste wat ik denk: blijkbaar valt het thuis ook allemaal wel weer mee.
- je zoekgebied uitbreiden naar minder populaire dorpen/steden.
Twee tips:
- je eisen nog meer bijstellen. Dus ook inschrijven voor "verpauperde" lootwoningen. Die zijn gewoon bewoonbaar al vind je ze niet ontzettend mooi. Je zit niet in de situatie om eisen te stellen en als je liever thuis woont dan in een lootwoning, dan is het eerste wat ik denk: blijkbaar valt het thuis ook allemaal wel weer mee.
- je zoekgebied uitbreiden naar minder populaire dorpen/steden.
zaterdag 3 mei 2025 om 08:57
En dus zit je nog wel even in de situatie waarin je nu zit.Bondgenoot1998 schreef: ↑03-05-2025 08:56Ik heb het geprobeerd, maar word daar claustrofobisch van.
zaterdag 3 mei 2025 om 08:58
Het zaal allemaal niet meevallen maar daarmee vindt je nog geen woning.Bondgenoot1998 schreef: ↑03-05-2025 08:57Ik kijk al in een straal van 30 km. Vind dit wel een erg makkelijk antwoord om als buitenstaander te oordelen en te denken dat het allemaal wel mee valt.
zaterdag 3 mei 2025 om 09:03
En een 'slaapkamer' creeren in zo'n studio? Bijv met kamerscherm of handig positioneren van een kast.Bondgenoot1998 schreef: ↑03-05-2025 08:56Ik heb het geprobeerd, maar word daar claustrofobisch van.
zaterdag 3 mei 2025 om 09:08
Bondgenoot1998 schreef: ↑03-05-2025 08:56Ik heb het geprobeerd, maar word daar claustrofobisch van.
Uh?
Heb je dan liever een slaapkamer van 2x2?
Ik zeg niet dat het super makkelijk wordt als je wel een studio zou willen, maar met bij voorbaat dingen niet willen zit je gewoon jezelf in de weg.
Sta open voor alles, ga overal kijken en maak steeds de afweging wat het meest geschikt is opnieuw. Thuis bij je ouder(s), of deze studio? Thuis bij je ouder(s) of dit uitgewoonde flatje?
Ik heb kinderen van jouw leeftijd, ik zie hoe moeilijk het is, zeker als je alleenstaand bent. Met pretenties kom je nergens, dus laat alles los.
zaterdag 3 mei 2025 om 09:10
Dat geloof ik directSpeculaastaart schreef: ↑03-05-2025 09:09Het is op meer plekken lastig hoor. De hele Randstad en omgeving.
zaterdag 3 mei 2025 om 09:19
Misschien bij een alleenstaande ouder? Hun huizen zijn vaak te groot voor iemand alleen, maar het kost ze meer om in een klein flatje te gaan wonen dan te blijven waar ze zitten.
Jij de bovenverdieping (1 slaapkamer om te slapen, 1 slaapkamer waar een keukenblokje in komt) bijv en de oudere heer/dame beneden. Je zou om het aantrekkelijk voor de oudere te maken (naast huur ed) af kunnen spreken dat je wat taken doet, wat mantelzorgwerk enz. En de gezelschap wordt door sommige ouderen ook op prijs gesteld.
Maar dan moet je een huis willen delen.
Jij de bovenverdieping (1 slaapkamer om te slapen, 1 slaapkamer waar een keukenblokje in komt) bijv en de oudere heer/dame beneden. Je zou om het aantrekkelijk voor de oudere te maken (naast huur ed) af kunnen spreken dat je wat taken doet, wat mantelzorgwerk enz. En de gezelschap wordt door sommige ouderen ook op prijs gesteld.
Maar dan moet je een huis willen delen.
zaterdag 3 mei 2025 om 09:29
Geen idee waar je zoekt, maar er komen momenteel bijvoorbeeld in Utrecht heel veel kleine appartementen en studio's op de markt door de gewijzigde box 3 wet. Ik dacht ik kijk even en zag als eerste deze studio: Goedestraat 103-T
3572 RP Utrecht Wittevrouwen. 32m2 kost €179.000 - je moet wel overbieden, dus ik heb tot 2 ton gezocht. Slaapkamer zit niet in de woonkamer, maar achter de keuken. Zie plattegrond. Buurt op loopafstand van het centrum en een park en een leuke winkelstraat. Voor iemand van jouw leeftijd lijkt mij dit een leuk begin. Het is ook niet voor altijd. Maar nogmaals geen idee waar je zoekt .....
3572 RP Utrecht Wittevrouwen. 32m2 kost €179.000 - je moet wel overbieden, dus ik heb tot 2 ton gezocht. Slaapkamer zit niet in de woonkamer, maar achter de keuken. Zie plattegrond. Buurt op loopafstand van het centrum en een park en een leuke winkelstraat. Voor iemand van jouw leeftijd lijkt mij dit een leuk begin. Het is ook niet voor altijd. Maar nogmaals geen idee waar je zoekt .....
zaterdag 3 mei 2025 om 09:31
Zo'n zoektocht is niet makkelijk, maar als een studio als eerste op je pad komt, hoef je niet langer in je huidige situatie te verblijven. Vanuit daar kan je gewoon verder zoeken. Zorg voor een contract dat maandelijks opzegbaar is.
Misschien is tijdelijk wonen bij een hospita een oplossing? Ik weet overigens niet of dat nog ken met de nieuwe wetgeving.
Misschien is tijdelijk wonen bij een hospita een oplossing? Ik weet overigens niet of dat nog ken met de nieuwe wetgeving.
zaterdag 3 mei 2025 om 09:32
Verpauperde lootwoningen kun je opknappen. Met een lik verf en behangetje is er echt wel wat moois van te maken. Je bent niet in de positie eisen te stellen. Je hebt het thuis slecht en wil weg, dan zal je alles moeten accepteren als het maar een plekje is waar je tot rust kan komen. Van daaruit kun je altijd weer verder kijken.
zaterdag 3 mei 2025 om 09:33
Als het echt allemaal zo vreselijk is, dan neem je toch alles aan en kijk je vanaf daar verder? Dus snap de reactie wel.Bondgenoot1998 schreef: ↑03-05-2025 08:57Ik kijk al in een straal van 30 km. Vind dit wel een erg makkelijk antwoord om als buitenstaander te oordelen en te denken dat het allemaal wel mee valt.
zaterdag 3 mei 2025 om 09:37
zaterdag 3 mei 2025 om 09:40
Dan ben je wel kwetsbaar als de oudere overlijdt, of te slecht wordt om thuis te wonen. Bij een koopwoning zullen de erfgenamen de woning waarschijnlijk willen verkopen, o.a. om erfbelasting te betalen. En bij een huurwoning is het maar de vraag of het je via medehuurderschap lukt in de woning te mogen blijven.
zaterdag 3 mei 2025 om 09:44
Ik heb ook een tijd in een sloop woning gewoond zonder centrale verwarming, met alleen een betonnen vloer en een camping kookpit. Met kleden zelf gezellig gemaakt. Niet ideaal maar wel m’n eigen plek en vanuit daar kan je iets anders zoeken. Helemaal als je heel weinig spullen hebt.Nanouk schreef: ↑03-05-2025 09:32Verpauperde lootwoningen kun je opknappen. Met een lik verf en behangetje is er echt wel wat moois van te maken. Je bent niet in de positie eisen te stellen. Je hebt het thuis slecht en wil weg, dan zal je alles moeten accepteren als het maar een plekje is waar je tot rust kan komen. Van daaruit kun je altijd weer verder kijken.
zaterdag 3 mei 2025 om 10:02
Precies dit. Bekijk èlke woning en bepaal per situatie of het wel of geen optie is. Je kunt niet bij voorbaat al dingen uitsluiten, de ene studio is de andere niet.Speculaastaart schreef: ↑03-05-2025 09:08Uh?
Heb je dan liever een slaapkamer van 2x2?
Ik zeg niet dat het super makkelijk wordt als je wel een studio zou willen, maar met bij voorbaat dingen niet willen zit je gewoon jezelf in de weg.
Sta open voor alles, ga overal kijken en maak steeds de afweging wat het meest geschikt is opnieuw. Thuis bij je ouder(s), of deze studio? Thuis bij je ouder(s) of dit uitgewoonde flatje?
Ik heb kinderen van jouw leeftijd, ik zie hoe moeilijk het is, zeker als je alleenstaand bent. Met pretenties kom je nergens, dus laat alles los.
Perfect zal het sowieso nergens zijn, wat je nu zoekt is een acceptabele oplossing als startpunt voor je verdere leven. Van daaruit kun je rustig verder zoeken naar iets beters, al dan niet voor langere termijn. Succes!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in