Geld & Recht alle pijlers

Boom gekapt zonder vergunning

03-05-2025 20:18 123 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het huis achter ons is onlangs verkocht. Dit huis heeft een tuin die haaks op onze tuin staat. Aan de kant van onze tuin stond er bij de achterburen een hele grote boom in de tuin, ik denk dat de boom ca 10-11 meter hoog was.
De boom zorgde altijd voor heerlijke schaduw in onze tuin op het zuiden. Daarnaast was onze tuin een paleisje voor alle vogels die in de boom leefden en momenteel daar en in de klimop van de achterburen (die ook weggehaald is) op dit moment de nestjes hadden.

Toen we vanmorgen wakker werden, waren ze de boom aan het kappen. Wij waren hiervan niet op de hoogte gebracht. Het is niet onze boom dus we hadden hier ook niets over te zeggen maar even doorgeven was wel netjes geweest.

Vervolgens hebben wij gevraagd of ze een vergunning hadden om de boom te kappen, zeker gezien alle nestjes op dit moment. Ze gaven aan dat er na telefonisch contact met de gemeente aangegeven was dat dit niet nodig was.
Hier kan ik mij echt niets bij voorstellen, zeker niet gezien het broedseizoen en beschermde vogels die hier zitten.
En als dit wel het advies geweest is, vind ik dit echt een belachelijk advies.

Ben er echt verdrietig over..”het is maar een boom” gaat voor mij even niet op. De boom gaf zoveel privacy en schaduw in de tuin, onze hele tuin is hierdoor veranderd. En daarnaast dus alle vogeltjes..

Weet iemand of dit echt het advies van de gemeente geweest kan zijn? Ik ga sowieso dinsdag bellen dat ik dit een raar advies vind.
En wat kan ik verder doen, kan ik anoniem een melding maken (zodat er wellicht in ieder geval een herplantingsplicht komt)?
Geen tips, maar ik snap je gevoel heel goed.
Maak je eigen tuin vogelvriendelijk. De buren zijn niet verantwoordelijk voor het regelen van jouw schaduw. Ik begrijp je gevoel, maar ik snap je buren ook. Wij hebben laatst onze tuin ook compleet over de harses gegooid en echt niet alle buren geïnformeerd.
O dat zou ik ook echt niet leuk vinden!
Wij hebben dit ook gehad. Ik heb de gemeente niet gebeld, ook al zou er een herplantplicht zijn, dan nog kwam de meer dan honderd jaar oude beuk niet terug. Achteraf spijt van gehad, want enkele maanden later werd de hele tuin een kunstgrasveld met voetbaldoeltjes erin. Dus ik hoop dat jij wel gaat bellen en dat er een boom voor terug moet! Ik verwacht dat ze met luchtfotos wel kunnen zien wat voor boom er stond. Je kan met de website van de vergunning checker van de omgevingswet zien of het zomaar mag.
Ik snap je gevoel ook heel goed, maar helaas geldt toch weg is weg. Herplanting stelt niks voor. Bij ons in de straat heeft een aannemer
‘Per ongeluk’ 18 bomen gekapt die hadden moeten blijven staan (maar waarvan het voor hun werkzaamheden veel makkelijker was als ze weg waren, vandaar het ‘per ongeluk’). Nog voordat de eerste omlaag was, stonden er al tig mensen omheen, was de gemeente gebeld, handhaving etc. Maar dat maakte niks uit, weg waren ze alle 18, en de herplanting kwam twee jaar later, en waren boompjes met een stammetje van 5 cm, terwijl er bomen van 70-80 cm verdwenen waren.
Er waren mensen echt goed ziek van, het was een mooie groene straat, inclusief het dierenleven, het voorkwam inkijk, gaf schaduw. En ineens was het een straat zonder ook maar iets groens, alleen stenen.
Elke gemeente heeft eigen regels. Maar de kans dat er een vergunning nodig is is vrij groot. Lees je anders even in op de website van jouw gemeente.
Plant zelf een boom voor schaduw, zou ik zeggen :) of het mag kan je terugvinden in de APV van de gemeente. Anoniem een melding doen zou ik sowieso niet doen. Die buren weten dan toch wel dat het bij jou vandaan komt, want je bent er nu zelf al over begonnen. En wil je echt meteen al op die voet beginnen met nieuwe achterburen?
Beetje zelfde ervaring hier. Vorige week nieuwe buren gekregen en hun achtertuin wordt volgende week opgeknapt. O.a. een gezamenlijke nieuwe schutting, alles in goed overleg. Echter hebben zij ook een smal maar 7 meter hoog mooi boompje staan die er uit gaat. Deze boom is ooit door de de voorganger van de vorige bewoner nog geplaatst (jaar of 12 terug) en verschaft ons inmiddels ook wat schaduw en een mooie plek voor de vogels. Ik vind het jammer maar ga er verder niets mee doen of navragen ofzo. Ik kan best begrijpen dat een nieuwe bewoner nu eenmaal iets anders wil en ik heb daarom ook geen zin om dwars te gaan doen met formaliteiten enzo. Zou ik zelf ook niet leuk vinden. Sowieso vind ik dat je in je eigen tuin de beplanting moet kunnen aanpassen naar smaak, anders zou je altijd met die boom blijven zitten. Zeuren over vergunningen zorgt uiteindelijk voor ontevreden buren en dat kan ook vervelend worden.
.
1 -
De Algemene Plaatselijk Verordening (APV) bevat de regels voor jouw woongemeente.
Ook over kapvergunning
“Draco dormiens nunquam titillandus”. - Motto van Zweinstein
2-
Je kan de Vergunningscheck doen.

https://omgevingswet.overheid.nl/checke ... f1302507f2
Klik op Doe de Vergunningscheck
Kies voor: Boom of beplanting onderhouden of weghalen

Alle vragen doorlopen.

Waarschijnlijk hadden je buren een vergunning nodig gehad.
3-
Een anonieme melding kan met:
https://www.meldmisdaadanoniem.nl/anoniem-melden
https://www.nijmegen.nl/diensten/vergu ... van-bomen/

Hoeveel punten zou de boom krijgen?

Ik zou het zeker melden.
In onze gemeente mag je in de achtertuin een boom wel zonder vergunning kappen, daar hebben we zelf mee te maken gehad.
Ik begrijp dat jij het jammer vindt dat de boom weg is omdat jullie er blij mee waren, maar je buren waren er blijkbaar niet blij mee. Het is hun tuin, hun boom, en dus mogen ze die weghalen zonder rekening te houden met wat jullie daar van vinden. En ook zonder jullie in te lichten.
In plaats van te verwachten dat ze een andere boom gaan plaatsen, lijkt het me logischer dat je zelf een boom in je eigen tuin plant.
Ik snap wel dat je baalt maar ik vind het ook best raar om te verwachten dat buren een boom laten staan omdat jij profiteert van de schaduw.

Onlangs zijn in onze gemeente de regels aangepast en mag je bomen tot een doorsnede van 50 cm zonder vergunning kappen. Je kunt als het goed is op de website van je gemeente vinden wat de regels zijn.
Irregular_Choice schreef:
03-05-2025 20:33
Plant zelf een boom voor schaduw, zou ik zeggen :)
Ja daar heeft TO nu wat aan. Ik weet niet of het je bekend is, maar het duurt even voor een vers geplante boom een schaduwgevende woudreus is geworden he.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
03-05-2025 20:58
Ja daar heeft TO nu wat aan. Ik weet niet of het je bekend is, maar het duurt even voor een vers geplante boom een schaduwgevende woudreus is geworden he.
Dat ligt er maar net aan wat je koopt. Je kan ook gewoon een volwassen boom kopen die al schaduw geeft natuurlijk. En een parasol voldoet anders ook in de tussentijd.
prinses30 schreef:
03-05-2025 20:49
Ik snap wel dat je baalt maar ik vind het ook best raar om te verwachten dat buren een boom laten staan omdat jij profiteert van de schaduw.
Een boom is zoveel meer dan een beetje schaduw! Alle natuur moet maar wijken omdat het ons ff beter uitkomt. En zo maken we de aarde in een rap tempo onleefbaar voor iedereen inclusief onszelf.

Je hebt ook niet snel even iets vergelijkbaars terug he, dan ben je zo 100 jaar verder.
Hier kun je een vergunningcheck doen https://omgevingswet.overheid.nl/checken.

Maar ik denk niet dat een bezwaar veel had uitgehaald.
Dan zou jouw belang groter moeten zijn dan dat van de buren.
pelle wijzigde dit bericht op 03-05-2025 21:19
1.22% gewijzigd
Wombat schreef:
03-05-2025 21:02
Een boom is zoveel meer dan een beetje schaduw! Alle natuur moet maar wijken omdat het ons ff beter uitkomt. En zo maken we de aarde in een rap tempo onleefbaar voor iedereen inclusief onszelf.

Je hebt ook niet snel even iets vergelijkbaars terug he, dan ben je zo 100 jaar verder.
Ik snap wat je bedoelt. Wij hebben zelf wel 15 grote eiken in de tuin staan. Ik houd ervan. Maar ik vind ook dat iemand zelf mag bepalen wat hij met zijn eigen tuin doet.
03-05-2025 21:01
Dat ligt er maar net aan wat je koopt. Je kan ook gewoon een volwassen boom kopen die al schaduw geeft natuurlijk. En een parasol voldoet anders ook in de tussentijd.
Zullen de musjes blij mee zijn.
Je mag geen bomen kappen in het broedseizoen. Dit is van 15 maart tot en met 15 juli. Hiervan kan je sowieso melding maken. De boom mocht niet nu gekapt worden. Of er vergunning nodig is zul je bij de eigen gemeente moeten navragen.

Het is niet alleen schaduw.
Een grote boom geeft net zoveel verkoeling als tien airco's.
https://greenmax.eu/boom-verkoeling-tien-airco-s/

Afbeelding

Bomen zuiveren de lucht en vangen water op.
https://degezondestad.org/blog/vijf-red ... n-de-stad/
Weet je hoe duur een volwassen boom is?

Ik zou ook not amused zijn. Sowieso is kappen in het broedseizoen raar.
In onze gemeente mag je tot en met 9 bomen vergunningvrij kappen, mits niet monumentaal etc.
Kappen tijdens het broedseizoen is niet verboden, je moet alleen checken of een ecoloog laten checken of er geen nesten in de boom zitten.

Even bij de gemeente informeren kan altijd, maar ben bang dat je er niet veel mee bereikt..

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven