Geld & Recht alle pijlers

Boom gekapt zonder vergunning

03-05-2025 20:18 154 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het huis achter ons is onlangs verkocht. Dit huis heeft een tuin die haaks op onze tuin staat. Aan de kant van onze tuin stond er bij de achterburen een hele grote boom in de tuin, ik denk dat de boom ca 10-11 meter hoog was.
De boom zorgde altijd voor heerlijke schaduw in onze tuin op het zuiden. Daarnaast was onze tuin een paleisje voor alle vogels die in de boom leefden en momenteel daar en in de klimop van de achterburen (die ook weggehaald is) op dit moment de nestjes hadden.

Toen we vanmorgen wakker werden, waren ze de boom aan het kappen. Wij waren hiervan niet op de hoogte gebracht. Het is niet onze boom dus we hadden hier ook niets over te zeggen maar even doorgeven was wel netjes geweest.

Vervolgens hebben wij gevraagd of ze een vergunning hadden om de boom te kappen, zeker gezien alle nestjes op dit moment. Ze gaven aan dat er na telefonisch contact met de gemeente aangegeven was dat dit niet nodig was.
Hier kan ik mij echt niets bij voorstellen, zeker niet gezien het broedseizoen en beschermde vogels die hier zitten.
En als dit wel het advies geweest is, vind ik dit echt een belachelijk advies.

Ben er echt verdrietig over..”het is maar een boom” gaat voor mij even niet op. De boom gaf zoveel privacy en schaduw in de tuin, onze hele tuin is hierdoor veranderd. En daarnaast dus alle vogeltjes..

Weet iemand of dit echt het advies van de gemeente geweest kan zijn? Ik ga sowieso dinsdag bellen dat ik dit een raar advies vind.
En wat kan ik verder doen, kan ik anoniem een melding maken (zodat er wellicht in ieder geval een herplantingsplicht komt)?
Verschilt per gemeente. Je moet wel vragen beantwoorden over vogels en nesten enzo bij de check. Wij mochten wel kappen zonder vergunning (was wel voor het broedseizoen). Ik snap dat je baalt maar je kan er weinig mee. De boom is weg, en dat kan niet meer worden hersteld. Daarbij was het niet jouw boom. De gemeente is verantwoordelijk voor de openbare ruimte en die hebben de regels zo gemaakt.
prinses30 schreef:
03-05-2025 21:07
Ik snap wat je bedoelt. Wij hebben zelf wel 15 grote eiken in de tuin staan. Ik houd ervan. Maar ik vind ook dat iemand zelf mag bepalen wat hij met zijn eigen tuin doet.
Paleistuin?
Je doet je forumnaam eer aan
Frankly my dear, I don"t give a damn
Hier ook meegemaakt. Nu zelf een mooie boom neergezet achterin de tuin :). Is misschien ook een optie voor jullie? Het is een fruitboom die nu al 4 meter hoog is en ongeveer 4/5 jaar er nu staat.
Voor iedereen een groene tuin
Lady*Voldemort schreef:
03-05-2025 20:58
Ja daar heeft TO nu wat aan. Ik weet niet of het je bekend is, maar het duurt even voor een vers geplante boom een schaduwgevende woudreus is geworden he.

Met een paar jaar kun je best leuk schaduw (en nestgelegenheid) hebben met een snelgroeiende soort.

Ik begrijp dat TO het erg jammer vindt en ik ben ook groot voorstander van veel groen, maar die boom is nu al weg dus zorg dan gewoon zelf voor wat jij belangrijk vindt zou ik zeggen.
Oh, dat zou ik ook heel erg vinden!

Wij hadden bij ons eerste huis een grasveldje met hoge bomen voor ons huis. 1 boom ging om tijdens een storm. Gemeente heeft de andere 2 gekapt. Een buurvrouw heeft tegen weten te houden dat er nieuwe werden gepland. Wij zijn daar nu al een poosje weg, maar rijden nog wel eens langs. Veldje ligt er troosteloos bij.

Nu hebben wij een best grote achtertuin met een paar hoge bomen en veel struiken. Die kan ik niet meer missen.
In a field of roses, she is a wildflower
Nee, je mag absoluut geen nesten verstoren tijdens het broedseizoen, dus dit is een vies dik strafbaar feit.

Walgelijk zeg, wat een tokkies. Die ofwel liegen of met een pauperdomme gemeente te maken hebben. Hoe dan ook; illegaal.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Ik ben ook van mening dat bomen soms te snel gekapt worden. Ik snap dat het niet handig is in een postzegeltuin en bomen die ziek zijn moeten natuurlijk ook weggehaald worden om problemen te voorkomen. Paar jaar geleden werd een boom van een van de achterburen flink gesnoeid. Was wel nodig want hij was wel erg groot en al jaren niet gesnoeid. Was wel een raar gezicht. Echt alle takken eraf op een paar dikke vertakkingen op de stam na. Inmiddels is de boom alweer wat voller en maken de vogels er weer gretig gebruik van.

Ik zou zelf je eigen tuin wat vogel vriendelijker maken met wat meer groen.
LaFolie schreef:
03-05-2025 21:59
Nee, je mag absoluut geen nesten verstoren tijdens het broedseizoen, dus dit is een vies dik strafbaar feit.
Dit dus.
Hierdoor heb ik ook een keer een bomenkap kunnen tegenhouden: zat net een ekster in die hoge boom te broeden. Bingo! Boom staat er nu nog steeds.
Wat eten we vanavond?
Wat wil je bereiken met een melding? De boom is al weg. En die komt niet meer terug.

Wat win jij erbij als je buren een boete krijgen?

Superjammer natuurlijk van die prachtige boom. Maar je krijgt hem niet terug met wraak. Je krijgt wel ruzie met je buren. Als je het echt zo erg vindt kan je ze aanspreken, maar ook daarmee krijg je de boom niet terug.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Hexopbezemsteel schreef:
03-05-2025 23:41
Wat wil je bereiken met een melding? De boom is al weg. En die komt niet meer terug.

Superjammer natuurlijk van die prachtige boom. Maar je krijgt hem niet terug met wraak. Je krijgt wel ruzie met je buren. Als je het echt zo erg vindt kan je ze aanspreken, maar ook daarmee krijg je de boom niet terug.

Met jou gaan we geen oorlog winnen zeg, wat een slappe hap. Zoals anderen al zeggen: hier zijn regels voor om dieren te beschermen. En dan hebben we het nog niet eens over de natuur. Zou lekker zijn, als iedereen bij elke overtreding z’n schouders ophaalt.
Such fun!1
Ik denk dat ze jokken.

https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... en-mag-dat

Plant zelf een boom. Heb je er ook zeggenschap over.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Bij heel veel gemeentes heb je geen kapvergunning meer nodig.

Vreselijk, bomenmoordenaars.
nausicaa schreef:
03-05-2025 20:30
Ik snap je gevoel ook heel goed, maar helaas geldt toch weg is weg. Herplanting stelt niks voor. Bij ons in de straat heeft een aannemer
‘Per ongeluk’ 18 bomen gekapt die hadden moeten blijven staan (maar waarvan het voor hun werkzaamheden veel makkelijker was als ze weg waren, vandaar het ‘per ongeluk’). Nog voordat de eerste omlaag was, stonden er al tig mensen omheen, was de gemeente gebeld, handhaving etc. Maar dat maakte niks uit, weg waren ze alle 18, en de herplanting kwam twee jaar later, en waren boompjes met een stammetje van 5 cm, terwijl er bomen van 70-80 cm verdwenen waren.
Er waren mensen echt goed ziek van, het was een mooie groene straat, inclusief het dierenleven, het voorkwam inkijk, gaf schaduw. En ineens was het een straat zonder ook maar iets groens, alleen stenen.
Wonen wij in dezelfde stad? Lijkt heel erg op wat er hier gebeurt is pas, 2 straten verder. Zo zonde van die bomen!
wij gaan onze boom ook kappen. Geen vergunning voor nodig en er broedt geen vogel in. De boom is te groot en kan nog groter worden, het past niet in de tuin en de straat/fundering. Waarschijnlijk hebben eerdere bewoners niet goed naar de te verwachten grootte gekeken. Het is van een soort waarvan veel bomen in de buurt ziek worden; we willen niet afwachten wanneer die van ons niet meer rechtop blijft staan in een storm. Mooie boom, maar ooit op een verkeerde plek geplant..
MarindaH schreef:
03-05-2025 23:53
Met jou gaan we geen oorlog winnen zeg, wat een slappe hap. Zoals anderen al zeggen: hier zijn regels voor om dieren te beschermen. En dan hebben we het nog niet eens over de natuur. Zou lekker zijn, als iedereen bij elke overtreding z’n schouders ophaalt.
Met je verkeerde been uit bed gestapt?

Wat is in dit geval het nut van handhaven? De boom is weg en de buren kappen vast niet nog een keer een boom waar TO blij mee is.

Daarbij vind ik het persoonlijk super controlerend om te willen bepalen wat je buren wel en niet met hun tuin zouden mogen doen.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
MarindaH schreef:
Nou wat een onaardige reactie. Ik snap best wel dat iemand het laat zitten om een burenruzie te voorkomen. Heb je de rijdende rechter wel eens gezien? En dat je de uitdrukking “oorlog winnen” gebruikt op dit moment vind ik ook zeer ongepast.
MarindaH schreef:
Geen oorlog starten is beter.
Wombat schreef:
03-05-2025 21:02
Een boom is zoveel meer dan een beetje schaduw! Alle natuur moet maar wijken omdat het ons ff beter uitkomt. En zo maken we de aarde in een rap tempo onleefbaar voor iedereen inclusief onszelf.

Je hebt ook niet snel even iets vergelijkbaars terug he, dan ben je zo 100 jaar verder.
Dit inderdaad. Een vriendin van mij had een nieuw huis gekocht met kleine maar prachtig groene tuin, zo uit een boekje. Maaar dat was niet goed en al het groen is er uit gehaald en alles betegeld met her en der een verdwaalde pot. Ik werd daar zo verdrietig van. De tuindieren hebben het al zo slecht.

On topic, ik snap je gevoel enorm TO :( heel klote.
Explorista schreef:
03-05-2025 21:08
Het is niet alleen schaduw.
Een grote boom geeft net zoveel verkoeling als tien airco's.
https://greenmax.eu/boom-verkoeling-tien-airco-s/

Afbeelding

Bomen zuiveren de lucht en vangen water op.
https://degezondestad.org/blog/vijf-red ... n-de-stad/

Deze plaatjes geven het wel mooi aan. Diverse keren in een aantal buitenlandse steden geweest, waarbij het bijvoorbeeld op bepaalde pleinen het niet te harden is wanneer de zon echt schijnt. Bomen maken echt veel uit. Maar ook een grasveld haalt de schittering weg.

Afijn wij hadden een mooie boom. Volgens mij een meidoorn boom. In lente mooie witte bloemen, in herfst mooie rode bessen. Veel vogels altijd en schaduw. De achtertuin zit op het zuiden en het kan er knetteren van de hitte. De boom moet er al jaren (25 -30) gestaan hebben voordat ik het huis kocht.
Alleen na een jaar of 5 jaar dat wij hier woonden, begonnen de buren overal allerlei zaken te zeuren. Waaronder dus de boom. Uiteindelijk maar met pijn in het hart weggehaald.
Phlox24 schreef:
03-05-2025 21:08
Je mag geen bomen kappen in het broedseizoen. Dit is van 15 maart tot en met 15 juli. Hiervan kan je sowieso melding maken. De boom mocht niet nu gekapt worden. Of er vergunning nodig is zul je bij de eigen gemeente moeten navragen.
Deze regel geldt voor openbare gebieden. En zolang er geen nest in de boom zit mag een boom in openbaar gebied dan alsnog worden gekapt.
cheshire-cat wijzigde dit bericht op 04-05-2025 08:32
1.13% gewijzigd
We’re all mad here
@reneviva, zonde hoor. Vaak kan je met flink terugsnoeien van de boom de boom nog jarenlang laten staan. Onderhoud van een boom in een kleine tuin is belangrijk, daar schort het nog weleens aan.
Ik zou er ook enorm van balen hoor, absoluut, maar je schrijft:

Dit huis heeft een tuin die haaks op onze tuin staat....
De boom zorgde altijd voor heerlijke schaduw in onze tuin op het zuiden.

Bij jou zorgde de boom dus voor schaduw als de zon in je tuin kwam, maar zij zaten wellicht alleen maar in de schaduw en vingen nauwelijks zon gezien de haakse ligging t.o.v. jouw tuin?
Maakt het niet minder vervelend maar wel begrijpelijker.
There is always something happening, and it's usually right now
Hexopbezemsteel schreef:
03-05-2025 23:41

Als natuurmisdrijven nooit gevolgen hebben blijft het gebeuren natuurlijk. Een handhavingsverzoek lijkt me hier wel op zijn plek.
edit: Oh ik lees nu pas dat de buren dan zullen weten dat OP het was, omdat ze er al met hen over heeft gepraat. Dat is minder handig.
margjem wijzigde dit bericht op 04-05-2025 08:52
10.57% gewijzigd
Grobbekuiken_ schreef:
04-05-2025 08:46
Ik zou er ook enorm van balen hoor, absoluut, maar je schrijft:

Bij jou zorgde de boom dus voor schaduw als de zon in je tuin kwam, maar zij zaten wellicht alleen maar in de schaduw en vingen nauwelijks zon gezien de haakse ligging t.o.v. jouw tuin?
Maakt het niet minder vervelend maar wel begrijpelijker.
Ja heel begrijpelijk om een economisch delict te plegen vanwege te weinig zon in je tuin door een boom die er al stond toen je het kocht :frusty:
Irregular_Choice schreef:
03-05-2025 20:33
Plant zelf een boom voor schaduw, zou ik zeggen :) of het mag kan je terugvinden in de APV van de gemeente. Anoniem een melding doen zou ik sowieso niet doen. Die buren weten dan toch wel dat het bij jou vandaan komt, want je bent er nu zelf al over begonnen. En wil je echt meteen al op die voet beginnen met nieuwe achterburen?
Volgens mij draai jij de boel nu om. Die nieuwe buren beginnen lekker door zonder enig overleg en kennis van zaken die boom om te halen. Toen wij ooit een huis kochten stonden er vier flinke bomen in een niet zo grote tuin. De vorige eigenaar was allergisch voor zonlicht. Wij hebben eerst met de buren gesproken omdat wij twee van die vier bomen wilde kappen en de andere twee een stuk terugsnoeien.
De buren waren hartstikke blij want de bomen namen in hun huiskamer veel licht weg.
Kijk, dan begin je al veel beter in je nieuwe huis.
Laat je innerlijke tokkie stralen (gepikt met toestemming van Explorista)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven