Jassen/schoenen onder trap

04-05-2025 10:45 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

In mijn huis heb ik vrij veel open ruimte onder de trap in de gang. Die ruimte wil ik gebruiken voor mijn jassen, schoenen, tassen, dat soort zaken.

Nu zit ik te denken aan een van twee opties:
- uitschuifbare 'laden', zoals:
Afbeelding
- deuren met open ruimte en planken, zoals:
Afbeelding

Maar ik kom er niet helemaal uit met welke optie ik de ruimte optimaal benut / wat praktisch het meest handig is. De ruimte is niet heel breed, vooral hoog en diep. Iemand hier die wil meedenken? :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ik zou zelf voor optie 2 gaan. Ga je zelf dagelijks dat ding in en uitschuiven voor je jas, tas en schoenen? Slijt dat mechanisme dan niet erg snel? Wordt dat niet te zwaar?
Als die uitschuifkast niet in de weg staat als die is uitgeschoven zal het me niet verbazen als die op een gegeven moment gewoon opengeschoven blijft staan. Ik kies ook voor optie 2.
Voor ruimte benutten is 1 de beste optie, maar praktisch zou ik voor 2 gaan. Je gaat niet constant een kast in en uitschuiven.
Ik zou ook voor deuren gaan. Ook omdat je de ruimte achter de deuren dan beter in kunt delen.

Het lijkt me ook irritant dat je er dan niet recht voor kunt staan maar altijd dwars moet staan, zeker als het diepe lades/kasten zijn. En als je dingen tegelijk wilt pakken dan blijf je bezig met lades uittrekken.

Deuren lijken me dus praktischer, makkelijker en goedkoper te realiseren en je houdt meer plek over omdat je niet met het schuifssysteem zit dat ook ruimte inneemt.
Als de ruimte diep is, is het voordeel van optie 1 dat je niet " in de kast hoeft te kruipen" als je achter iets wil pakken. Ik zou daarom voor optie 1 gaan. Maar voor mij maakt het weinig uit om een deur open te doen of een lade te schuiven.

(In mijn keuken heb ik nu alleen maar lades, en ik vind dat zoveel fijner en relaxter dan de gewone keukenkastjes!)
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Wauw, ziet er heel mooi uit.

Ik zou ook voor optie 2 gaan. Inderdaad omdat je niet voor elk sjaaltje/ handschoenen / tasje een hele la open schuift. Zou ik niet doen in ieder geval. Een deur die open kan is makkelijker.
Heal the world, make it a better place.
Lucy schreef:
04-05-2025 11:20
Als de ruimte diep is, is het voordeel van optie 1 dat je niet " in de kast hoeft te kruipen" als je achter iets wil pakken. Ik zou daarom voor optie 1 gaan. Maar voor mij maakt het weinig uit om een deur open te doen of een lade te schuiven.

(In mijn keuken heb ik nu alleen maar lades, en ik vind dat zoveel fijner en relaxter dan de gewone keukenkastjes!)
Ik vind dat in mijn keuken ook fijn. Maar daar heb je wel hele andere spullen nodig.

Alls ik mijn jas of een stofzuiger of skates wil pakken dan doe ik liever een deur open dan dat ik een lade moet uitschuiven.
Optie 1 vind ik mooi en lijkt mij ook praktisch. Op die manier kun je echt veel spullen kwijt.
Laat je innerlijke tokkie stralen (gepikt met toestemming van Explorista)
Optie 2, maar dan met een uitschuifbare stang/rek om de jassen aan op te hangen, zodat je wel de diepte kunt benutten als in optie 1.
Je kunt het natuurlijk ook combineren
1 schuifmaat en daarnaast kastdeuren
Gewoon kwestie van op zelfde manier aftimmeren
Optie 1 lijkt mij veel praktischer. Niet de hele tijd hals in een diepe kast moeten verdwijnen, maar gewoon even het deel van de kast waar je iets uit moet overzichtelijk uittrekken. In keukens vind ik laden ook veel praktischer en overzichtelijker dan kastjes.

Het enige waar je dan volgens mij wel even goed over na moet denken zijn natte jassen en schoenen. Die wil je niet in een gesloten kast stoppen. (Ook niet in een diep inpropkast trouwens)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Als de ruimte diep is, zou ik altijd de eerste optie doen omdat je dan veel meer kwijt kunt. Anders moet je met diepe planken werken, wat nogal onhandig is omdat je dan alleen makkelijk bij de voorste spullen kunt. Of je benut het achterste deel van de plank niet en dat is zonde van de ruimte. Net als dat lades bij keukens en kledingkasten ook praktischer zijn dan diepe legplanken.
Dank voor het meedenken, heel fijn! De ruimte is inderdaad diep, +- 100 cm. En 140 cm breed, gok ik, vanaf 90 cm schuin aflopend.

Wat ik nu wel bedenk, is dat ik rekening moet houden met de ruimte in de gang. De trap is recht tegenover het toilet, de gang is maar 90 cm breed.
mcsteamy wijzigde dit bericht op 04-05-2025 12:10
Reden: Opnieuw gekeken naar de maten, de ruimte is minder diep dan ik dacht.
57.66% gewijzigd
Als je voor optie 2 zou gaan, trek je dan een lade van ca 150 cm naar je toe? Dat lijkt me best zwaar. Of valt dat wel mee? Aan de andere kant kan je er dan wel beter bij.
Pimpelmeesje87 schreef:
04-05-2025 12:08
Als je voor optie 2 zou gaan, trek je dan een lade van ca 150 cm naar je toe? Dat lijkt me best zwaar. Of valt dat wel mee? Aan de andere kant kan je er dan wel beter bij.

Mijn laatste post aangepast, de maten klopten niet helemaal.

Het gaat om mijn nieuwe huis, dus ik weet nog niet exact hoeveel ruimte ik heb :)
mcsteamy schreef:
04-05-2025 12:02
Dank voor het meedenken, heel fijn! De ruimte is inderdaad diep, +- 100 cm. En 140 cm breed, gok ik, vanaf 90 cm schuin aflopend.

Wat ik nu wel bedenk, is dat ik rekening moet houden met de ruimte in de gang. De trap is recht tegenover het toilet, de gang is maar 90 cm breed.
Dat geeft niet, zelfs als je je ladekast maar 60 cm uittrekt kun je iets pakken uit de 40 cm die nog onder de kast (maar nu niet helemaal achterin, maar iets meer naar voren) zit.

Je kunt trouwens ook een deel met volledig uitschuifbare kast doen én een deel ‘gewone’ ladekast met hele diepe laden. Maar dan moet je daar ivm constructie waarschijnlijk geen al te zware dingen in willen leggen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik heb optie 2 en vind die ideaal. Geen handvatten want de deuren openen met zo’n druk-kliksysteem en in de kast planken gemaakt en daardoor overzicht genoeg.
Mijn hal is naast de trap niet breed genoeg voor optie 1, maar was dat wel zo dan had ik nog steeds voor deze optie gekozen.
Ik denk misschien te praktisch en niet mooi maar laat je dan bij natte jassen, sjaals enz de hele dag de deur open staan?
Granny71, hele goede opmerking juist. Iets om rekening mee te houden.
Mijn plan is om (ook) een reguliere kapstok bij de voordeur te hebben, voor de jas die ik op dat moment draag (zoals nu mijn regenjas en zomerjas). In de gangkast hangen dan mijn andere jassen (twee winterjassen). Datzelfde geldt voor mijn schoenen. In principe is het dan dus niet nodig om natte spullen in de gangkast op te bergen.
Ik neig nu naar zoiets:
Afbeelding

Met een roede in de hoogste kast, voor jassen.
Nog een optie: bij het hoge gedeelte achterin een kast plaatsen en voorin slechts een hoge roede, voor enkele hangdingen voor die kast. Dan kan je er wel instappen (je staat dan onder de trap in het hanggedeelte) en zijn de planken niet onmogelijk diep. Deurtjes daar weer voor en nog lang en gelukkig leven :)
mcsteamy, ik vind het heel mooi, maar wel heel weinig ruimte voor jassen. Als je daar twee winterjassen hangt, is de ruimte vol toch?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven