Geld & Recht alle pijlers

Boom gekapt zonder vergunning

03-05-2025 20:18 151 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het huis achter ons is onlangs verkocht. Dit huis heeft een tuin die haaks op onze tuin staat. Aan de kant van onze tuin stond er bij de achterburen een hele grote boom in de tuin, ik denk dat de boom ca 10-11 meter hoog was.
De boom zorgde altijd voor heerlijke schaduw in onze tuin op het zuiden. Daarnaast was onze tuin een paleisje voor alle vogels die in de boom leefden en momenteel daar en in de klimop van de achterburen (die ook weggehaald is) op dit moment de nestjes hadden.

Toen we vanmorgen wakker werden, waren ze de boom aan het kappen. Wij waren hiervan niet op de hoogte gebracht. Het is niet onze boom dus we hadden hier ook niets over te zeggen maar even doorgeven was wel netjes geweest.

Vervolgens hebben wij gevraagd of ze een vergunning hadden om de boom te kappen, zeker gezien alle nestjes op dit moment. Ze gaven aan dat er na telefonisch contact met de gemeente aangegeven was dat dit niet nodig was.
Hier kan ik mij echt niets bij voorstellen, zeker niet gezien het broedseizoen en beschermde vogels die hier zitten.
En als dit wel het advies geweest is, vind ik dit echt een belachelijk advies.

Ben er echt verdrietig over..”het is maar een boom” gaat voor mij even niet op. De boom gaf zoveel privacy en schaduw in de tuin, onze hele tuin is hierdoor veranderd. En daarnaast dus alle vogeltjes..

Weet iemand of dit echt het advies van de gemeente geweest kan zijn? Ik ga sowieso dinsdag bellen dat ik dit een raar advies vind.
En wat kan ik verder doen, kan ik anoniem een melding maken (zodat er wellicht in ieder geval een herplantingsplicht komt)?
Hexopbezemsteel schreef:
04-05-2025 05:09
Met je verkeerde been uit bed gestapt?

Wat is in dit geval het nut van handhaven? De boom is weg en de buren kappen vast niet nog een keer een boom waar TO blij mee is.

Daarbij vind ik het persoonlijk super controlerend om te willen bepalen wat je buren wel en niet met hun tuin zouden mogen doen.

Ik was allang wakker ;) Het heeft niks te maken met iets willen bepalen voor de buren, hier zijn gewoon regels voor. Tijdens het broedseizoen met nestjes mag je niet kappen.
Such fun!1
Safrat schreef:
04-05-2025 09:19
Zolang TO niet in het buitengebied van Nijmegen woont is het waarschijnlijker dat er wel een vergunning aangevraagd had moeten worden. TO is belanghebbende, ze had als de buren een vergunning hadden gekregen bezwaar in kunnen dienen.

En het valt echt nog te bezien of er überhaupt een vergunning zou worden verleend.
Uiteraard zou het volgens de regels moeten, maar dan nog mag je gewoon zelf weten wat je in je eigen tuin doet. Als jij die boom weg wil hebben, hoef je niet met je buren te overleggen of jij die vergunning gaat aanvragen of niet. Als TO graag schaduw wil, kan ze daar zelf iets voor bedenken.
Grobbekuiken_ schreef:
04-05-2025 10:52
Ik ontken dat toch ook niet?
Ik probeer alleen uit te leggen dat het voor de buren duidelijk anders ligt. Niks meer, niks minder.
Daarom ook de tussen haakjes dat niemand het ook ontkent dat het niet leuk is voor TO. Je leest me totaal verkeerd. Ik ben het gewoon met je eens, hoor.
hélène_amélie wijzigde dit bericht op 04-05-2025 11:07
5.37% gewijzigd
In a field of roses, she is a wildflower
Ik heb gegoogled op naam gemeente boom kappen vergunning. En kwam voor onze gemeente precies de regels tegen.
Tot een omtrek van 120 cm op 130 cm hoogte mag het bij ons vergunningvrij. En dat is best een flinke stam vind ik.

Wij hebben zo een veel hogere boom (hoogte hoeft niets te zeggen over ouderdom of omtrek boom) vergunningvrij om mogen doen jaren geleden.
Presto schreef:
04-05-2025 10:03
Zeker in een conifeer zitten bijna altijd nesten. De oplossing is echt heel simpel: kap na september. Ik snap sowieso niet waarom je een boom per se in de zomer zou willen kappen. En dat geldt ook voor struiken snoeien en heggen weghalen overigens.
Misschien vanwege afspraken met de persoon die de tuin gaat aanleggen? Tegenwoordig zijn afspraken met vaklui niet zomaar meer gemaakt en moet je dat maanden van tevoren al bespreken enz. Wie weet had hij alleen nu tijd en anders pas over 1,5 jaar weer ofzo. Bij ons was de buurman verbolgen over het feit dat onze badkamer werd verbouwd in de corona-periode. Want hij werkte thuis en kon niet werken met die herrie. Ja hallo, ik was al lang blij dat die man überhaupt tijd had. Was een jaar ervoor al besproken en dan kan ik geen rekening houden met thuiswerkende mensen in die planning. Kan best dat dat dus hier ook het geval is en die boom daarom nu weg moest.
Irregular_Choice schreef:
04-05-2025 11:08
Misschien vanwege afspraken met de persoon die de tuin gaat aanleggen? Tegenwoordig zijn afspraken met vaklui niet zomaar meer gemaakt en moet je dat maanden van tevoren al bespreken enz. Wie weet had hij alleen nu tijd en anders pas over 1,5 jaar weer ofzo. Bij ons was de buurman verbolgen over het feit dat onze badkamer werd verbouwd in de corona-periode. Want hij werkte thuis en kon niet werken met die herrie. Ja hallo, ik was al lang blij dat die man überhaupt tijd had. Was een jaar ervoor al besproken en dan kan ik geen rekening houden met thuiswerkende mensen in die planning. Kan best dat dat dus hier ook het geval is en die boom daarom nu weg moest.
Maar een bedrijf dat bomen weghaalt (weet niet of de buren van to een bedrijf ingeschakeld hebben of het zelf hebben gedaan, maar ik reageer even op jouw reactie) voor klanten zouden überhaupt niet moeten gaan kappen in bomen waar nesten zitten in het broedseizoen. In die periode zouden ze maar andere taken uit moeten voeren bij klanten in de tuinen, maar groen weghalen waar nesten in zitten is gewoon geen goed idee.
Ja dit kan prima het advies van de gemeente geweest zijn. De regels zijn heel erg gemeente-afhankelijk. Bij ons is het kappen van bomen in de eigen tuin toegestaan zonder vergunning zolang je tuin niet enorm is tenzij:
- er nestjes in zitten
- je boom op een bijzondere bomenlijst staat.
In die gevallen kun je best een vergunning aanvragen, maar de kans is groot dat je ernaar kunt fluiten als je niet een mega maatschappelijk belang hebt.

Jammer van de boom en stom dat de buren dat in dit seizoen zonder overleg hebben gedaan.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Jesco schreef:
04-05-2025 09:43
Incl. een paar m2 kunstgras, zoals hiernaast ingericht gaat worden
En met strak gelegde grafstenen in de rest van de tuin.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Presto schreef:
04-05-2025 10:03
Zeker in een conifeer zitten bijna altijd nesten. De oplossing is echt heel simpel: kap na september. Ik snap sowieso niet waarom je een boom per se in de zomer zou willen kappen. En dat geldt ook voor struiken snoeien en heggen weghalen overigens.

Veel mensen willen dit vanwege het nieuwe tuinset dat geleverd wordt, de hovenier die anders pas over 4 maanden later tijd heeft, en dat met de aanstaande bbq/verjaardag etc? Dat is dan een dingetje.
Daar mag véél voor wijken is mijn ervaring. Onder andere nestende vogels.
Super schattig, maar ga maar naar de buren of verderop.
Hélène_Amélie schreef:
04-05-2025 11:03
Daarom ook de tussen haakjes dat niemand het ook ontkent dat het niet leuk is voor TO. Je leest me totaal verkeerd. Ik ben het gewoon met je eens, hoor.
Ah, dank (tweede kop koffie zat er nog niet in :) )
There is always something happening, and it's usually right now
Jammer dat de boom weg is, maar het is al gebeurd.

Ik zou geen melding maken. Wat heb je daar aan? Dan krijgen de buren misschien een boete, maar de boom komt er niet mee terug. En misschien spreekt die buurman wel gewoon de waarheid, dat hij echt contact heeft gehad met de gemeente.

Als je een goed contact wil houden met de buren, zou ik niks doen.
Heal the world, make it a better place.
Grobbekuiken_ schreef:
04-05-2025 11:31
Ah, dank (tweede kop koffie zat er nog niet in :) )
:) geen probleem.
In a field of roses, she is a wildflower
Ik denk dat iedere straat mooier en leefbaarder wordt van bomen, groen in tuinen idem dito. Maar ik krijg een heel vies gevoel van achter de rug van je nieuwe buren om de gemeente bellen omdat je baalt dat je nu geen schaduw meer hebt. En er vanuit gaan dat ze liegen over een advies. Het is hun nieuwe huis hè, mogen ze dat ook leefbaar maken zoals zij dat willen? Of alleen maar zoals jij het graag ziet? Want alle zorgen rondom de natuur daargelaten, ik denk dat je veel minder problemen ermee had gehad als je last had gehad van de boom. Oplossing: plant zelf een boom. Iedere andere oplossing nu zou zijn om je buren dwars te zitten. Je kunt er niets meer aan veranderen immers.
04-05-2025 11:08

En dus geen rekening houden met broedseizoen?
Ik zou het zelf wel lastig vinden om rekening te houden met een paar eventuele nestjes in een boom. Als ik ergens zou gaan wonen en ik die boom zou gekapt moeten worden, zou ik denk ik ook niet wachten tot na het broedseizoen.

Ik vind het wel opmerkelijk dat mensen zo massaal zich bezorgd maken om een aantal vogels, terwijl de meeste mensen nog steeds vlees eten en leren schoenen dragen. De bio-industrie is pas echt dierenleed.
Birdy schreef:
04-05-2025 11:43
[/b]

En dus geen rekening houden met broedseizoen?
Ik heb geen idee of de vogels in die boom al zaten te broeden. Bij ons zijn de vogels nu bezig met nestjes maken, dus nog niet aan het broeden. En in Nederland heb je allerlei soorten vogels en kunnen ze broeden van januari tot augustus. Dan zou je alleen in september tot december mogen kappen?
Judith86 schreef:
04-05-2025 11:47
Ik zou het zelf wel lastig vinden om rekening te houden met een paar eventuele nestjes in een boom. Als ik ergens zou gaan wonen en ik die boom zou gekapt moeten worden, zou ik denk ik ook niet wachten tot na het broedseizoen.

Ik vind het wel opmerkelijk dat mensen zo massaal zich bezorgd maken om een aantal vogels, terwijl de meeste mensen nog steeds vlees eten en leren schoenen dragen. De bio-industrie is pas echt dierenleed.
Het is precies die gedachtegang die problematisch is. Juist omdat er zoveel dierenleed is, moeten we doen wat wél binnen handbereik ligt. Het broedseizoen respecteren bij het kappen van een boom is een minimale inspanning met directe impact. Het feit dat mensen ook op andere vlakken bijdragen aan dierenleed, is geen reden om deze verantwoordelijkheid te negeren.
04-05-2025 11:49
Ik heb geen idee of de vogels in die boom al zaten te broeden. Bij ons zijn de vogels nu bezig met nestjes maken, dus nog niet aan het broeden. En in Nederland heb je allerlei soorten vogels en kunnen ze broeden van januari tot augustus. Dan zou je alleen in september tot december mogen kappen?
Daarom dus van te voren laten controleren of er nestjes zijn.
Judith86 schreef:

Dus zelfs als je weet dat er een nestje zit, heb je er geen probleem mee om een boom te kappen?
frettie schreef:
04-05-2025 11:41
Ik denk dat iedere straat mooier en leefbaarder wordt van bomen, groen in tuinen idem dito. Maar ik krijg een heel vies gevoel van achter de rug van je nieuwe buren om de gemeente bellen omdat je baalt dat je nu geen schaduw meer hebt. En er vanuit gaan dat ze liegen over een advies. Het is hun nieuwe huis hè, mogen ze dat ook leefbaar maken zoals zij dat willen? Of alleen maar zoals jij het graag ziet? Want alle zorgen rondom de natuur daargelaten, ik denk dat je veel minder problemen ermee had gehad als je last had gehad van de boom. Oplossing: plant zelf een boom. Iedere andere oplossing nu zou zijn om je buren dwars te zitten. Je kunt er niets meer aan veranderen immers.
Ben het hier wel mee eens. Het leest een beetje als 'ze doen ons dit aan!'.
Maar goed, da's mijn interpretatie.
There is always something happening, and it's usually right now
Birdy schreef:
04-05-2025 11:58
Het is precies die gedachtegang die problematisch is. Juist omdat er zoveel dierenleed is, moeten we doen wat wél binnen handbereik ligt. Het broedseizoen respecteren bij het kappen van een boom is een minimale inspanning met directe impact. Het feit dat mensen ook op andere vlakken bijdragen aan dierenleed, is geen reden om deze verantwoordelijkheid te negeren.
Nou dat dus. "Hullie doen het ook" roepen daar is niemand nog beter van geworden. Ik draag mijn steentje bij en is dat 100%? Nee dat is het niet maar als iedereen 20% bijdraagt dan scheelt dat toch een heleboel.
Laat je innerlijke tokkie stralen (gepikt met toestemming van Explorista)
Strelizia schreef:
04-05-2025 12:21
Nou dat dus. "Hullie doen het ook" roepen daar is niemand nog beter van geworden. Ik draag mijn steentje bij en is dat 100%? Nee dat is het niet maar als iedereen 20% bijdraagt dan scheelt dat toch een heleboel.

Dat geldt andersom dus ook. Dat je wel een boom kapt als er een nestje in zit, maar wel vegetarisch eet en geen leer draagt.
Judith86 schreef:

We hoeven niet pas voor vogels te gaan zorgen als iedereen vegetarisch eet. Dat is onzin.

Ik vind het echt erg dat je gewoon je boom zou kappen, ook als er vogels in broeden. Het is niet zo lastig om er rekening mee te houden: gewoon kappen in de herfst of de winter. Makkelijk toch?
Wat eten we vanavond?
04-05-2025 11:49
Is ‘bij ons’ niet in Nederland? Want in Nederland is het nu honderd procent broedseizoen, geen twijfel. Kan me voorstellen dat het je niet opvalt, als je vogels misschien niet zo interessant vindt, maar het is spitsuur in de natuur momenteel.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
04-05-2025 12:47
We hoeven niet pas voor vogels te gaan zorgen als iedereen vegetarisch eet. Dat is onzin.

Ik vind het echt erg dat je gewoon je boom zou kappen, ook als er vogels in broeden. Het is niet zo lastig om er rekening mee te houden: gewoon kappen in de herfst of de winter. Makkelijk toch?

Ja en zo doe jij vast ook dingen die een ander weer erg vindt. Je rijdt misschien auto of gaat op vliegvakantie.
Het is niet zo dat je die dingen hoeft te laten als je wel voor vogels zorgt.

'Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen'.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven