treintickets boeken voor Sri Lanka

03-05-2025 18:56 7 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,
Wij, gezin van 4, gaan komende zomer, zelf georganiseerd naar Sri Lanka op vakantie. We willen 2 stukken met de trein doen: Kandy-Nuwara Elya/Nanuoya en twee dagen later Nuwara Elya naar Ella. Wij zijn natuurlijk niet de enigen die dit willen en we weten dat het lastig is om aan tickets te komen.
Maar... HOE lastig is het?
Wie heeft ervaring met online een maand voorafgaand aan de rit te boeken of met zelf boeken als je eenmaal in Sri Lanka bent? We zijn een ruime week in Sri Lanka, voor we de eerste trein nodig hebben. Kunnen we bv. in Negombo treintickets kopen voor deze trajecten? Of moet dat op de stations zelf? Hoe groot is de kans dat je de middag/avond van tevoren op het station nog 4 tickets- liefst 2e klas met zitplek- kan krijgen voor de dag erna?

Wie van jullie heeft ervaring met het zelf regelen van tickets? Of een maand van tevoren online of eenmaal in Sri Lanka zelf? Of is het toch beter om het via een agent te doen (die het veelvuldige vraagt)?
We horen graag jullie ervaringen!
Groeten,
Mardejo
Wij hebben het van te voren online geregeld. Wel duurder natuurlijk dan ter plekke, maar ik ben zo'n iemand die dat liever geregeld heeft. Ter plekke vond ik het niet superdruk. Dit was in de meivakantie.
Ik herinner me niet alles, wel dat de online agent aangaf dat ze pas enige tijd van te voren konden aangeven of het zou lukken. Je deed een soort 'prereservering'. Alles ging uiteindelijk helemaal goed. Ik maakte me zorgen over het ophalen van de tickets. Ik meen dat we dat toen dag van te voren op het station gedaan hebben. De reis was erg mooi. We hadden de hoogste klasse geboekt ivm airco.
Wij hebben de tickets zelf gekocht op een ander treinstation, een van de eerste dagen dat we in sri lanka waren. Wij hebben het ongeveer 2 weken van te voren gekocht betrof ook 4 zitplekken (2e klasse), onze jongste was gratis/op schoot. Ging allemaal super makkelijk. Wij gingen wel het rondje de andere kant op en vertrokken dus vanuit Ella. Dat schijnt rustiger te zijn.

Het is trouwens ook een aanrader om zelf een tuktuk te huren, wij hebben een maand een tuktuk gehuurd en het was echt een van de dingen die de reis door sri lanka extra bijzonder maakte. Het stuk dat je met de trein doet rijdt een local je Tuktuk naar het volgende station, dus je hoeft de treinreis niet te skippen. Wij hebben overigens maar 1 deel met de trein gedaan, het stuk tussen kandy en Nuwara eliya is echt super mooi om zelf te rijden met een tuktuk.
@Mielimburg: We twijfelen dus heel erg of we het ook via zo'n agent willen proberen. Fijn om te lezen dat dat jullie wel goed bevallen is!

We neigen er nu naar om toch te proberen zelf aan tickets te komen en anders evt met de tuktuk.
@HD84, dat is een leuke suggestie om met de tuktuk te doen. Hadden jullie die al in NL gereserveerd, of ter plekke geregeld? Hebben jullie je ook onveilig gevoeld? Wij zijn met 2 pubers (waarvan 1 bijna 2 meter lang) en bagage; dan is het beter om 2 tuktuks te huren, denk ik?

We kennen beiden het land niet en weten niet zo goed wat we vanuit NL al wel/niet moeten regelen. Je wil jezelf niet te veel vastleggen en ruimte houden voor spontaniteit, maar het zou ook jammer zijn als je daardoor activiteiten niet kan doen...
Het was voor ons vorig jaar het eerste land van een reis van 6 maanden, dus wij hadden vanuit NL al wel wat accomodaties geboekt via booking, wel met gratis annuleren en dat was maar goed ook want wij hebben ook nog wel wat aanpassingen gedaan qua route ter plekke. De tuktuk hebben we ook al vanuit Nederland geregeld, via Cees tuktuk (via Google vind je hem makkelijk). Hij verhuurd ook grotere tuktuks (piagio), je kan ook via tuktukrental huren, maar daarvan heb ik alleen maar kleine tuktuks gezien. Ik (maat 42, dus niet heel slank) zat achterin met 3 kinderen (7,4,2) en dat paste prima. Onze bagage paste met gemak achterin. Cees zorgt ook voor een rijbewijs, dat heb je daar nodig als je zelf tuktuk gaat rijden.

Mocht je naar de Kingdome Eco Lodge willen moet je dat ook echt van te voren boeken. Toen wij er waren waren er alleen maar Nederlanders en Belgen, maar het was wel een leuke ervaring. Verder is alles prima last minute te regelen, alleen is sri lanka het enige land (voor ons dan) waar ik de cijfers op booking vaak te hoog vind. Super veel accomodaties hebben een 9+, maar zijn eerder een 7 of een 8. Wij hadden een gemiddeld overnachtings budget van €50.- voor 4 slaapplaatsen, jongste sliep in een deryan tentje. Maar dan zit je wel vrij basic. Met terugwerkende kracht en met de wetenschap dat we verder prima binnen ons reisbudget zijn gebleven was ik persoonlijk voor een gemiddelde van €70-€80 per nacht gegaan (voor 4 personen). Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Hallo HD, dank voor je uitgebreide reactie! Ik zal Cees tuktuk op gaan zoeken. tuktukrental had ik al wel gevonden.

Wat fantastisch dat jullie zo lang op reis hebben kunnen gaan met de kinderen! Ik snap ook dat je dat vrij strak budgetteert. Jullie hebben nog jonge kinderen en die wil je natuurlijk bij je hebben op de kamer. Onze jongens zijn op het moment van reizen 15 en bijna 18; die willen echt niet (altijd) bij hun ouders op de kamer. Ik heb alle accomodaties geboekt (meestal 2 kamers) voor 110 euro per nacht gemiddeld. Voor ons is het een reis van 2,5 week, dus dat zal ook zeker anders zijn. En als ik jou zo lees, denk ik dat we het dan prima zullen hebben.
Het had goedkoper gekund, maar soms lijkt een accomodatie zo leuk/ bijzonder dat we soms voor een duurdere optie zijn gegaan. Zo fijn dat dat kan!
Het was ons inderdaad ook opgevallen dat er veel hoge ratings worden uitgedeeld (op booking), maar we hebben wel ook een beetje proberen te kijken naar uit welk land de reviews komen. We zullen het beleven!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven