Twaalfde Tegen-TegelTuinenTopic

09-03-2025 11:29 502 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En met deze klinkende titel (niet te verwarren met ‘klinker’, die willen we niet) allitereren we het twaalfde deel in van dit gezellige en inspirerende topic. Liefhebbers en ambassadeurs van groene tuinen delen hier tips, foto’s, successen en tegenvallers. We kirren over alles wat groeit en bloeit, vliegt en zoemt, kruipt, sluipt en scharrelt in onze tuinen en op onze balkons. We klagen over plagen en af en toe ranten we op een door ons zo verfoeide tegeltuin.

De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.

Dit is geen tuin:
Afbeelding
bron: Onderhoudsarmoe

Dit wel:
Afbeelding

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.

Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is. :P
Ik vind hier dingen van.
Guavepapaya2 schreef:
02-05-2025 11:11
Dat was inderdaad het weiland waar we op uit kijken.
Ons perceel is 1455m2... Dus genoeg ruimte om groen te houden haha.
Maar goed, eerst boven netjes en bewoonbaar.
Wauw wat groot zeg! Dat is 30x onze tuin :-D
Voor iedereen een groene tuin
Guavepapaya2 schreef:
02-05-2025 18:19
Dankje Abby! Wat een leuke stekjes heb je gehaald! Ik ging ze even googlen, want ik kende ze niet.

Het is ook best veel grond en ik zie nu hoe snel het kan gaan met spul dat groeit.. Dus dat wordt een hele kluif als we er wonen, maar dan hou ik TG's wijsheden in mijn hoofd ;)

Maar het is wel waar we altijd van gedroomd hebben, aan de rand van het dorp, stuk grond en vrij uit kijken :love: Dochter kan op dezelfde school blijven.
En ja, in deze tijd is het betaalbaar, als je door de oude zooi heen kijkt en niet verwacht dat het een kant en klaar huis is.
We noemen het nu niet slopen, maar 'woningverbetering'. Haha.
Ja gelukkig zijn er hier heel veel wijsheden gedeeld en daar heb ik heel veel planten bij naam door geleerd.

Wat voor een ander oude zooi is is voor jullie je nieuwe paradijs in wording.

Ik zo er zo voor tekenen.
D’r staat hier een goulashsoepje te pruttelen en ik heb het rundvlees weer afgeschuimd… het schuim weer bij de rozen gedaan. Klinkt gek, maar de rozen doen het echt beter sinds ze mijn ‘soepschuim’ krijgen eens in de zoveel tijd. Uiteraard zonder zout, dat voeg ik later wel toe aan mijn bouillon.
Mijn gele Frisco stamroos bloeit!

De kuipplanten uit de garage beginnen nu echt goed uit te lopen, die hebben goed geprofiteerd van de warme dagen. Wel hoop ik op wat regen. Gister is er anderhalve drup gevallen, vandaag nog niks.
Beendermeel is heel goed voor rozen, dat schuim in afkomstig van vlees en botten, dus zal het zeker goed doen voor de rozen.
Tuingravin schreef:
03-05-2025 17:15
D’r staat hier een goulashsoepje te pruttelen en ik heb het rundvlees weer afgeschuimd… het schuim weer bij de rozen gedaan. Klinkt gek, maar de rozen doen het echt beter sinds ze mijn ‘soepschuim’ krijgen eens in de zoveel tijd. Uiteraard zonder zout, dat voeg ik later wel toe aan mijn bouillon.
Mijn gele Frisco stamroos bloeit!

De kuipplanten uit de garage beginnen nu echt goed uit te lopen, die hebben goed geprofiteerd van de warme dagen. Wel hoop ik op wat regen. Gister is er anderhalve drup gevallen, vandaag nog niks.
Wist ik niet :) goed advies
Phlox24 schreef:
03-05-2025 17:34
Beendermeel is heel goed voor rozen, dat schuim in afkomstig van vlees en botten, dus zal het zeker goed doen voor de rozen.
Dat was dus ook mijn idee, haha. Ik neem me elk jaar voor om beendermeel te kopen, maar vergeet het altijd. Dus bedacht ik me tijdens het trekken van bouillon dat ik het schuim ook bij de rozen kon kieperen… en met resultaat dus. En het kost niks extra. Anders gaat het schuim door de gootsteen. En er wordt hier toch regelmatig soep gekookt.
Goede tip!
Wie zoekt er nog een winterharde mooie struik?

Vleugeltjesbloem is mooi!

https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/plan ... tjesbloem/
Aanpakken van de vijver staat voor volgend jaar op de planning, maar...

Afbeelding

Kleine gezichtjes tellen :heart:
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Oh wat handig van die soep TG, goede tip.

En wat een leuke foto LaFolie! Ik had laatst iets gelezen over kroos... Daar kun je wat mee, maar ik weet zo niet meer wat ;)
Geen rozen hier, die doen het niet bij mij en op de kleigrond.

Ik zoek nog een laagstammig boompje, de Hosta staat nog steeds in de grote border en dus vol in de zon, te laat met verplaatsen dus ik dacht dan zoek ik een boompje waarmee ik de schaduw creëer, iemand een idee?
Catco schreef:
03-05-2025 23:32
Geen rozen hier, die doen het niet bij mij en op de kleigrond.

Ik zoek nog een laagstammig boompje, de Hosta staat nog steeds in de grote border en dus vol in de zon, te laat met verplaatsen dus ik dacht dan zoek ik een boompje waarmee ik de schaduw creëer, iemand een idee?
Viburnum Tinus? Die heb ik in de tuin staan. Al gekocht op stam, elk jaar even snoeien om m in een mooi bolletje te houden. Bloeit hartstikke leuk en na de bloei krijgt ie besjes. Wintergroen ook, vind ik een voordeel.

Ik dacht altijd dat rozen het juist goed doen op klei :rose: Ik tuinier op zandgrond, en mijn rozen doen het slecht. Zou eigenlijk geen rozen moeten planten, maar ik houd er zo van. En dus loop ik ze te voederen met soepschuim, koffiedik, bananenschillen… :D in de hoop dat ze hun blad houden, lekker vol groeien, en niet ten onder gaan aan roetdauw. Mijn rozen beginnen altijd leuk, en na een tijdje zijn ze kaal. De enige roos die het wel doet, is zo’n laagblijvende trosroos. De rest gaat nog net niet dood. En ik vertik het om gif te spuiten of kunstmest te strooien.

Wil zo eigenlijk nog even de tuin in, maar ik vind t best koud. Heb ook altijd wat te miepen, anders is het snel te warm. Moet denk ik even wennen aan de omslag van de temperatuur :nut:
Ik heb geen idee wat voor grond we hebben hier. Maar de rozen doen het goed :). Het is overigens wel voormalig landbouwgrond deze wijk.
GroenTuintje schreef:
04-05-2025 10:13
Ik heb geen idee wat voor grond we hebben hier. Maar de rozen doen het goed :). Het is overigens wel voormalig landbouwgrond deze wijk.
Ik wil jouw tuingrond :hihi:
Mijn vorige tuin was hemelsbreed maar een paar honderd meter hier vanaf. Hele andere grond. Ook met hele andere ‘kruiden op een verkeerde plek.’
Ik denk dat mijn tuingrond toen we hier kwamen wonen helemaal uitgeput was omdat er zo weinig in stond, dus weinig ‘kringloop’. Het is wel stukken beter geworden.
LaFolie schreef:
03-05-2025 22:19
Aanpakken van de vijver staat voor volgend jaar op de planning, maar...

Afbeelding

Kleine gezichtjes tellen :heart:
Aahhhh, wat leuk. Ik houd van kikkers en kikkerconcerten!
Dat is ook een van de redenen waarom ik graag een waterpartij in de tuin wil. Denk dat ik er dan rap kikkers in zal hebben, er zijn hier wat buren met vijvers, en af en toe tref ik al verdwaalde kikkers of padden in de tuin aan.
Abby schreef:
03-05-2025 22:12
Wie zoekt er nog een winterharde mooie struik?

Vleugeltjesbloem is mooi!

https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/plan ... tjesbloem/
Die is zeker mooi! Ik heb m als kuipplant gehad, maar bleek niet winterhard. Misschien had ie de winter in de volle grond beter kunnen doorkomen, dat weet ik niet. Had een hele mooie grote op stam :cry: Misschien weer es proberen met een kleintje, en dan meteen de border in.
Guavepapaya2 schreef:
02-05-2025 11:11
Dat was inderdaad het weiland waar we op uit kijken.
Ons perceel is 1455m2... Dus genoeg ruimte om groen te houden haha.
Maar goed, eerst boven netjes en bewoonbaar.
Inspiratie..
Pompiedom…

:proud:

https://www.rjvanderleij.nl/van-weiland-naar-natuur/
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Wat te doen tegen de wespen en wormen plaag in mijn appels en peren van het zomer? Elk jaar wordt ons fruit aangetast :(. Iemand een goed milieuvriendelijk idee?
Guave en Catco wat hebben jullie heerlijke grote tuinen. :)
Wat een leuke foto LaFolie!

Ik heb hem ook als kuipplant gehad en bleek idd niet winterhard. Maar het is een prachtige plant.

Mijn 4 rozen doen het goed op klei.
Net nog even in de tuin gewerkt en de scabiosa butterfly blue geplant, maar ik vind het nog best koud.

Och wat zonde Groentuintje, heb helaas geen ervaring met fruitbomen.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid
GroenTuintje schreef:
04-05-2025 12:28
Wat te doen tegen de wespen en wormen plaag in mijn appels en peren van het zomer? Elk jaar wordt ons fruit aangetast :(. Iemand een goed milieuvriendelijk idee?
Er zijn biolologische feromoonvallen voor wespen en fruitmotten (daar krijg je die wormpjes van). Zelf nooit geprobeerd, want ik heb hier geen fruitbomen, op de vijgen na. Maar die vruchten vind ik niet eetbaar, dus daar mogen de insecten van mij wel van snoepen. Kan me voorstellen dat je baalt van wormen in je fruit.
Tuingravin schreef:
04-05-2025 12:44
Er zijn biolologische feromoonvallen voor wespen en fruitmotten (daar krijg je die wormpjes van). Zelf nooit geprobeerd, want ik heb hier geen fruitbomen, op de vijgen na. Maar die vruchten vind ik niet eetbaar, dus daar mogen de insecten van mij wel van snoepen. Kan me voorstellen dat je baalt van wormen in je fruit.
Ik zal er eens naar kijken. Ja echt balen, en het ene jaar is het erger dan het andere jaar :(
feow schreef:
04-05-2025 12:18
Inspiratie..
Pompiedom…

:proud:

https://www.rjvanderleij.nl/van-weiland-naar-natuur/
Hahaha het weiland is helaas niet van ons... Maar ik kan een bloemenbommetje op het randje van de sloot droppen....

Vandaag de gekweekte planten in de kas gezet.
En ik wou nog een deel in de groentetuin zetten, maar toen bedacht ik me... Want het is nog helemaal geen Ijsheiligen geweest.
Dus die mogen in de kas nog wat groter worden :)
En de groentetuin is een kruid paradijs, dus dat moet er eerst uit :$
GroenTuintje schreef:
04-05-2025 13:04
Ik zal er eens naar kijken. Ja echt balen, en het ene jaar is het erger dan het andere jaar :(
Ik heb er ook behoorlijk last van, vooral in de pruimen. De appels lijken er minder gevoelig voor.
Hehe, vanmiddag toch flink opgeschoten in de tuin. Nu kan ik zeggen dat de hele tuin 1 keer is gedaan! Vanaf nu bijhouden. En de rottigste klus van het seizoen is ook grondig gedaan: de voegen tussen de bestrating zijn schoongekrabd en geveegd. Er zat weer veel kweekgras, mos, allerlei zaailingen en rommel tussen die van de dakrenovatie afkomstig was. Ik doe dat 1 keer per jaar heel drastisch, en dan kan ik het vandaar af weer bijhouden.
Oh wat een rotwerk is dat he Tuingravin. Ik heb het vorige week toevallig gedaan en als ik zie hoe snel dat kweekgras nu alweer tussen de tegels opkomt…gewoon na een week.
De lavendel uitgegraven vorige week en heel die wortels van het kweekgras zaten door de wortel van de lavendel. Ik dacht ik ga het even ontwarren en kweekgras eruit halen en dan de lavendel terugzetten. Nou lang verhaal kort…lavendel ligt in de gft bak en ik heb nieuwe plantjes gekocht :-D
Gelijk een andere keuze gemaakt dan lavendel. Die werd toch in combinatie met de oprit wat te groot.
Nu paar geums en leliegras voor in de plaats gezet. En man wilde engels gras. Dus ook die mocht mee. Hoop dat die overleeft want die heb ik al eerder gehad en die overleven steeds niet.
De dahlias staan binnen in een bak om voor te trekken zodat ze hopelijk iets beter bestand zijn tegen de slakken dit jaar.
Ook nieuwe knollen gekocht die moeten nog wel in potten en paar gladiolen voor het eerst ( in dit huis dan) gekocht.
De tulpen gekopt in de voortuin en in de achtertuin beginnen ze nu ook wel wat slechter te worden.

Ook een hoop lampionnenplantjes eruit gehaald want vorig jaar zag ik er ineens een verschijnen , door vogels denk ik, maar nu staat het vol met stekken. En alhoewel ik ze wel grappig vind hoef ik niet heel mijn tuin er mee vol

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven