Kookplaat met afzuiging

04-05-2025 16:38 11 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We zijn op zoek naar een nieuwe kookplaat waarin de afzuiging geïntegreerd is. In mijn omgeving hoor ik vooral super positieve verhalen over Bora. Het design hiervan vind ik zelf ook mooi. Er hangt echter wel een erg groot prijskaartje aan in vergelijking met andere van dit soort kookplaten. Nu ken ik ook niemand die er een heeft van een ander merk, dus ik hoopte hier wat ervaringen te vinden!
We hebben al jaren een Siemens. Top. Het design is inmiddels nog strakker dan wij hebben.
Let ook op de filters die je regelmatig moet vervangen. Die zijn ook prijzig. Familie van ons moet ze elke 6 maanden vervangen a €100,- per filter.
Wij hebben een Bora Puru en ik ben er heel blij mee. Hou er wel rekening mee dat je elk half jaar je filter moet vervangen.

Afgelopen week zag ik de reclame van AEG met de matte versie en daar was ik ook wel van gecharmeerd. Deze is ook krasvast.

Wij hebben van die “onderzetters” op de plaat liggen zodat er geen krassen opkomen en de pan tijdens het koken blijft staan.
Ik vind Bora met dat ronde ding dus echt spuuglelijk. Zo groot en zo plastic. Ik heb gekozen voor een ander merk met een smal rechthoekig metalen afzuigding. Deze zuigt af naar buiten, dus ik ben al het vocht ook echt kwijt en hoef geen filters te vervangen.
Eentje van AEG en deze zuigt af naar buiten dus ook geen koolstoffilter dat om het half jaar vervangen moet worden. Kan wel als zodanig gebruikt worden. Hele filtersysteem kan zo in de vaatwasser. Ben er heel blij mee en werkt een stuk beter (en vooral stiller) dan de afzuigkap daarvoor (wat ook een crime was om schoon te maken, stof- en vetmagneet).

Mijn zus heeft pas een nieuwe keuken en heeft er eentje van Siemens. Daar is de afzuiging een soort plaatje dat omhoog komt als je de afzuiging aanzet. Zij is er ook blij mee.
Ik heb een Neff, afzuiging naar buiten , hij stukken stillen dan de Bora . Heel fijn..Hij kan ook recirculeren als je dat wil (met van die dure filters) maar wij willen dat vocht niet in huis dus gaat hier de afvoerbuis onder de vloer door naar buiten.
Hier ook erg tevreden over de AEG. Circulaire afzuiging. Werkt fijn.

Wel even opletten dat je de terugvoer aan de zij- of achterkant laat uitkomen anders heb je tocht op je voeten :)
Wij hebben de matte versie van AEG, heel erg tevreden over. Dat matte is, naast heel mooi, ook super praktisch want minder last van krassen en vette vingers.

Bora was de eerste met de techniek en heeft daarom al veel naam gemaakt maar inmiddels zijn de merken die volgden net zo goed.
Wij hebben een bora maar met de filter die je pas na 10 jaar hoeft te vervangen.
Afzuiging naar buiten is niet mogelijk helaas. Er hangt nu ook al een recirculerende afzuiging. Ik ga even kijken of ik die van AEG ergens in het echt kan bekijken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven