Solliciteren op meerdere vacatures
zondag 4 mei 2025 om 18:52
Hoi,
Ik werk momenteel 2.5 jaar voor een detacheringsbureau. Nu is mijn werkgever failliet verklaard. Mogelijk komt er een doorstart maar daar wil ik niet op wachten. Want tijdelijk een ww is voor mij krap aan.
Nu ben ik al benaderd door meerdere detacheringbureaus maar die ik ook sollicitaties de deur uit richting diverse gemeenten.
Morgen staat een eerste telefoontje met een bureau gepland.
Mijn voorkeur gaat uit naar een baan bij een gemeente, dus niet meer op detachering basis. Maar uiteraard is iets beter dan niets.
Nu heb ik altijd werk gevonden vanuit een baan, dus ik had nooit meerdere sollicitaties die ik tegelijkertijd deed. Detacheringsbureaus reageren sneller dan de recruiter van de gemeente.
Wat zeg je als ze je een aanbod doen?
Dat je ook nog wil afwachten wat er uit de andere sollicitaties komt? Of hoe pakken jullie dat aan?
Ik werk momenteel 2.5 jaar voor een detacheringsbureau. Nu is mijn werkgever failliet verklaard. Mogelijk komt er een doorstart maar daar wil ik niet op wachten. Want tijdelijk een ww is voor mij krap aan.
Nu ben ik al benaderd door meerdere detacheringbureaus maar die ik ook sollicitaties de deur uit richting diverse gemeenten.
Morgen staat een eerste telefoontje met een bureau gepland.
Mijn voorkeur gaat uit naar een baan bij een gemeente, dus niet meer op detachering basis. Maar uiteraard is iets beter dan niets.
Nu heb ik altijd werk gevonden vanuit een baan, dus ik had nooit meerdere sollicitaties die ik tegelijkertijd deed. Detacheringsbureaus reageren sneller dan de recruiter van de gemeente.
Wat zeg je als ze je een aanbod doen?
Dat je ook nog wil afwachten wat er uit de andere sollicitaties komt? Of hoe pakken jullie dat aan?
zondag 4 mei 2025 om 18:59
Meestal is het zo dat je eerst een algemeen gesprek hebt en dan nog een sollicitatie of kennismakingsgesprek bij de opdrachtgever. Wat ik altijd doe als ik meerdere sollicitaties heb lopen en een andere wil ik liever dan geef ik een beschikbaarheid op van 2-3 weken later. Dan hoef ik geen afspraken af te zeggen als ik per direct zou kunnen beginnen en mocht dat niet genoeg zijn ga ik er vanuit dat ik een proeftijd heb en op een later moment ook nog zou kunnen wisselen. Helaas liepen al mijn sollicitaties, ook met recruiters, tot nu toe op niks uit.
zondag 4 mei 2025 om 19:03
Detacheringsbureaus schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. Maar als jij liever rechtstreeks bij een organisatie werkt, zeg dat dan gewoon meteen en laat ook weten waar je hebt gesolliciteerd.
Want als een bureau jou voordraagt bij een gemeente, dan mogen ze je daarna niet zomaar zelf in dienst nemen zonder allerlei gedoe (en vaak kosten).
Komt er toch iets interessants voorbij via een detacheerder vraag dan of ze een detavast-constructie kunnen regelen. Dan werk je eerst een tijdje via het bureau, en als iedereen blij is, ga je daarna gewoon rechtstreeks in dienst bij de opdrachtgever.
Want als een bureau jou voordraagt bij een gemeente, dan mogen ze je daarna niet zomaar zelf in dienst nemen zonder allerlei gedoe (en vaak kosten).
Komt er toch iets interessants voorbij via een detacheerder vraag dan of ze een detavast-constructie kunnen regelen. Dan werk je eerst een tijdje via het bureau, en als iedereen blij is, ga je daarna gewoon rechtstreeks in dienst bij de opdrachtgever.
zondag 4 mei 2025 om 19:10
Je krijgt nog, voor/naast de ww, een faillissementsuitkering met achterstallig loon tot bepaald aantal weken. Maar ook alle nog niet verbruikte vrije/vakantiedagen, overuren en het opgebouwde vakantiegeld en eventuele andere zaken die werkgever je nog schuldig is uitbetaald.
Ik heb dit al 2x meegemaakt en ik zou die eerste 2 maanden niet overhaast banen gaan aannemen bij detacheerders als je dat niet wil.
Dat kan altijd nog.
En ook niet raar om gewoon aan te geven dat je door faillissement zonder werk zit en dus meerdere sollicitaties er uit hebt gedaan.
Ik heb dit al 2x meegemaakt en ik zou die eerste 2 maanden niet overhaast banen gaan aannemen bij detacheerders als je dat niet wil.
Dat kan altijd nog.
En ook niet raar om gewoon aan te geven dat je door faillissement zonder werk zit en dus meerdere sollicitaties er uit hebt gedaan.
zondag 4 mei 2025 om 19:28
Net als dat bedrijven meerdere sollicitanten spreken om te kijken wie volgens hen het beste bij de functie past, is het heel normaal om zelf ook meerdere sollicitaties te hebben lopen om te kijken welke functie, organisatie of team het beste bij jou past.
Ben daar altijd heel open en eerlijk over geweest, nooit iets geks terug gehoord. Zou dat ook eerder raar vinden, als een organisatie dat niet snapt.
Ben daar altijd heel open en eerlijk over geweest, nooit iets geks terug gehoord. Zou dat ook eerder raar vinden, als een organisatie dat niet snapt.
zondag 4 mei 2025 om 19:52
De kans op een doorstart is volgens de curator groot. Als ik dan niks heb en ze bieden mij een nieuw contract aan ben ik verplicht om dat aan te nemen. Anders heb ik geen recht op ww. Dus ik ga niet rustig afwachtenMissNuada schreef: ↑04-05-2025 19:10Je krijgt nog, voor/naast de ww, een faillissementsuitkering met achterstallig loon tot bepaald aantal weken. Maar ook alle nog niet verbruikte vrije/vakantiedagen, overuren en het opgebouwde vakantiegeld en eventuele andere zaken die werkgever je nog schuldig is uitbetaald.
Dat kan altijd nog.
zondag 4 mei 2025 om 20:00
Ja daarom. Al blijf ik het zelf ook altijd wel ongemakkelijk vinden. Geef wel altijd aan dat ik meerdere sollicitaties heb lopen als ze daarom vragen maar ik heb nooit gezegd dat ik de reactie van een ander bedrijf ook even wil afwachten. Misschien vul ik dan wel teveel in voor een ander maar naar mijn idee is het gevoel krijgen dat iets 2e of 3e keus is niet echt bevordelijk.b-haatje schreef: ↑04-05-2025 19:28Net als dat bedrijven meerdere sollicitanten spreken om te kijken wie volgens hen het beste bij de functie past, is het heel normaal om zelf ook meerdere sollicitaties te hebben lopen om te kijken welke functie, organisatie of team het beste bij jou past.
zondag 4 mei 2025 om 20:51
Huh, als er een doorstart is heb je toch geen ww nodig? En als je liever ergens anders gaat werken dan ga je nu gewoon als een malle solliciteren en als er een doorstart is en je hebt iets nieuws gevonden dan neem je ontslag.Kleinmeisje389 schreef: ↑04-05-2025 19:52De kans op een doorstart is volgens de curator groot. Als ik dan niks heb en ze bieden mij een nieuw contract aan ben ik verplicht om dat aan te nemen. Anders heb ik geen recht op ww. Dus ik ga niet rustig afwachten
Als je nog wat ademruimte hebt voordat je baan mogelijk verdwijnt, dan zou ik eerst direct bij gemeentes solliciteren en pas later ook bij detachering.
zondag 4 mei 2025 om 21:06
Als als als. Er is niks duidelijk en er is ook niet bekend wanneer er iets duidelijk word. Als er een doorstart komt is dat ook nog geen garantie dat je een nieuw contract krijgt aangeboden.Paaytje schreef: ↑04-05-2025 20:51Huh, als er een doorstart is heb je toch geen ww nodig? En als je liever ergens anders gaat werken dan ga je nu gewoon als een malle solliciteren en als er een doorstart is en je hebt iets nieuws gevonden dan neem je ontslag.
Als je nog wat ademruimte hebt voordat je baan mogelijk verdwijnt, dan zou ik eerst direct bij gemeentes solliciteren en pas later ook bij detachering.
Ademruimte heb ik niet want ik kom niet rond met een ww.
Maar goed mijn vraag was. Hoe geef ik aan dat ik andere sollicitaties ook wil afwachten. Ik wil niet meteen bij de eerste de beste ja zeggen.
zondag 4 mei 2025 om 21:08
Het lastige is natuurlijk dat je niet weet wanneer je iets hoort. Bureaus hebben doorlopend vacatures openstaan. De gemeente niet dus die vacature sluit op datum x en dan is de vraag wanneer je iets hoort.Hadalabo schreef: ↑04-05-2025 20:00Ja daarom. Al blijf ik het zelf ook altijd wel ongemakkelijk vinden. Geef wel altijd aan dat ik meerdere sollicitaties heb lopen als ze daarom vragen maar ik heb nooit gezegd dat ik de reactie van een ander bedrijf ook even wil afwachten. Misschien vul ik dan wel teveel in voor een ander maar naar mijn idee is het gevoel krijgen dat iets 2e of 3e keus is niet echt bevordelijk.
zondag 4 mei 2025 om 21:56
Wie zegt dat jij ook bij de eerste de beste de meest gewilde kamdidaat bent? Er zijn meestal meerdere rondes,zelf kun je ook de procedure tussentijds stoppen als het toch niet blijkt te passen. Prima om aan te geven dat je meerdere sollicitates hebt lopen, werkgevers spreken ook meerdere kandidaten.Kleinmeisje389 schreef: ↑04-05-2025 21:06Als als als. Er is niks duidelijk en er is ook niet bekend wanneer er iets duidelijk word. Als er een doorstart komt is dat ook nog geen garantie dat je een nieuw contract krijgt aangeboden.
Ademruimte heb ik niet want ik kom niet rond met een ww.
Maar goed mijn vraag was. Hoe geef ik aan dat ik andere sollicitaties ook wil afwachten. Ik wil niet meteen bij de eerste de beste ja zeggen.
Kijk ooknog eens goed naar je eigen financien, want dat is krap aan als je aantal maanden ww al niet rond kunt komen. Kijk vooral naar waar je in kosten kunt snijden als het echt moet.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in