Geld & Recht alle pijlers

Boom gekapt zonder vergunning

03-05-2025 20:18 224 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het huis achter ons is onlangs verkocht. Dit huis heeft een tuin die haaks op onze tuin staat. Aan de kant van onze tuin stond er bij de achterburen een hele grote boom in de tuin, ik denk dat de boom ca 10-11 meter hoog was.
De boom zorgde altijd voor heerlijke schaduw in onze tuin op het zuiden. Daarnaast was onze tuin een paleisje voor alle vogels die in de boom leefden en momenteel daar en in de klimop van de achterburen (die ook weggehaald is) op dit moment de nestjes hadden.

Toen we vanmorgen wakker werden, waren ze de boom aan het kappen. Wij waren hiervan niet op de hoogte gebracht. Het is niet onze boom dus we hadden hier ook niets over te zeggen maar even doorgeven was wel netjes geweest.

Vervolgens hebben wij gevraagd of ze een vergunning hadden om de boom te kappen, zeker gezien alle nestjes op dit moment. Ze gaven aan dat er na telefonisch contact met de gemeente aangegeven was dat dit niet nodig was.
Hier kan ik mij echt niets bij voorstellen, zeker niet gezien het broedseizoen en beschermde vogels die hier zitten.
En als dit wel het advies geweest is, vind ik dit echt een belachelijk advies.

Ben er echt verdrietig over..”het is maar een boom” gaat voor mij even niet op. De boom gaf zoveel privacy en schaduw in de tuin, onze hele tuin is hierdoor veranderd. En daarnaast dus alle vogeltjes..

Weet iemand of dit echt het advies van de gemeente geweest kan zijn? Ik ga sowieso dinsdag bellen dat ik dit een raar advies vind.
En wat kan ik verder doen, kan ik anoniem een melding maken (zodat er wellicht in ieder geval een herplantingsplicht komt)?
pina schreef:
05-05-2025 12:26
Nou ja, er kan eventueel een boete opgelegd worden, natuurlijk.

Ja klopt. Misschien wel.

Maar zo lang er geen ernstig misdrijf is gepleegd, dus een crimineel delict, zou ik geen melding maken. Je hebt voor de rest van de tijd dat ze er samen wonen gezeik met je buren.
Heal the world, make it a better place.
girasole3 schreef:
05-05-2025 12:30
Mijn advies: Kappen Puk!
Dat hadden de buren al gedaan :-D
pina schreef:
05-05-2025 12:26
Nou ja, er kan eventueel een boete opgelegd worden, natuurlijk.
En wat heeft TO daar verder aan?
There is always something happening, and it's usually right now
S-Groot schreef:
05-05-2025 11:02
Dat heeft TO ook heel duidelijk laten zien in haar OP:

Ben er echt verdrietig over..”het is maar een boom” gaat voor mij even niet op. De boom gaf zoveel privacy en schaduw in de tuin, onze hele tuin is hierdoor veranderd. En daarnaast dus alle vogeltjes..

De vogeltjes zijn een bijgedachte. Het voornaamste is dat TO's tuin helemaal veranderd is doordat de boom van de buren weg is. Privacy en schaduw, dat is de hoofdzaak. Vogeltjes zijn bijzaak.

En dat mag natuurlijk, maar ga die vogeltjes niet voor je karretje spannen.
Precies: ze baalt vanwege de schaduw en de privacy. Die vogels laten het sympathieker lijken. Zelfs hun klimop hadden de buren moeten laten staan volgens TO.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Grobbekuiken_ schreef:
05-05-2025 12:50
En wat heeft TO daar verder aan?
Niets, ik zou het niet doen. Wellicht verlicht het een bepaalde frustratie.
pina schreef:
05-05-2025 12:55
Niets, ik zou het niet doen. Wellicht verlicht het een bepaalde frustratie.
Komt bij mij over als een soort wraak omdat to geen schaduw en meer inkijk heeft. Terwijl het hele spul (de boom, de klimop) niet eens van haar is/was en ze zelf een volwassen boom plaatsen te duur vindt. Vrij kinderachtig als je het mij vraagt.

En verder eens met S-Groot.
Presto schreef:
05-05-2025 09:59
Nou ja, niet snel natuurlijk. Voordat je schaduw hebt van een boom, ben je wel wat jaren verder. Dus ik snap best dat TO baalt. Ik zou sowieso enorm balen (en inwendig huilen) als mensen hun tuin in het broedseizoen overhoop halen, dat is gewoon een beetje common sense. Alleen daarom zou ik er sowieso nog een gesprek aan wagen met de nieuwe achterburen, want ik denk dat de meeste mensen hier gewoon totaal niet bij nadenken.

Iemand zei al: maar wat als de hovenier nu ineens terecht kan? Tja, dat is rekening houden met dieren en natuur. Dan moet je even wat langer vooruit kijken en geduld hebben. Dat is bij veel werkzaamheden aan grote gebouwen niet anders: er moet ecologisch onderzoek gedaan worden en dat kan vaak maar in 1 periode per jaar. Dus als men in juni wel gaan renoveren, zal er toch echt in mei eerst onderzoek naar huismussen, gierzwaluwen en vleermuizen gedaan moeten worden (als die in het gebied voorkomen) in mei. We hebben nu eenmaal de omgevingswet en daar wordt ook op gehandhaafd (gelukkig).
Een boom duurt even maar een tuin vergroenen kan heel snel gaan, en daar hebben veel beestjes iets aan. Maar nogmaals, ik heb sterk het gevoel dat TO dat er maar bij haalt. En dat het vooral gaat om haar uitzicht. Als het gaat om natuur kun je nog best eens een gesprek eraan wagen. De aanname van mensen hier dat mensen er niet om geven klopt vaak niet. Veel mensen weten er weinig van, dat is wat anders.
Presto schreef:
05-05-2025 09:59
Nou ja, niet snel natuurlijk. Voordat je schaduw hebt van een boom, ben je wel wat jaren verder. Dus ik snap best dat TO baalt. Ik zou sowieso enorm balen (en inwendig huilen) als mensen hun tuin in het broedseizoen overhoop halen, dat is gewoon een beetje common sense. Alleen daarom zou ik er sowieso nog een gesprek aan wagen met de nieuwe achterburen, want ik denk dat de meeste mensen hier gewoon totaal niet bij nadenken.

Iemand zei al: maar wat als de hovenier nu ineens terecht kan? Tja, dat is rekening houden met dieren en natuur. Dan moet je even wat langer vooruit kijken en geduld hebben. Dat is bij veel werkzaamheden aan grote gebouwen niet anders: er moet ecologisch onderzoek gedaan worden en dat kan vaak maar in 1 periode per jaar. Dus als men in juni wel gaan renoveren, zal er toch echt in mei eerst onderzoek naar huismussen, gierzwaluwen en vleermuizen gedaan moeten worden (als die in het gebied voorkomen) in mei. We hebben nu eenmaal de omgevingswet en daar wordt ook op gehandhaafd (gelukkig).
Een boom duurt even maar een tuin vergroenen kan heel snel gaan, en daar hebben veel beestjes iets aan. Maar nogmaals, ik heb sterk het gevoel dat TO dat er maar bij haalt. En dat het vooral gaat om haar uitzicht. Als het gaat om natuur kun je nog best eens een gesprek eraan wagen. De aanname van mensen hier dat mensen er niet om geven klopt vaak niet. Veel mensen weten er weinig van, dat is wat anders.
En hopen dat buren een boete krijgen, mijn hemel. Tenzij mijn buren echt iets crimineels doen (geweld of iets in die richting) is er toch niet een haar op mijn hoofd die eraan denkt om te gaan klikken.
Graag wil ik ook een andere kant belichten:
Onze buur is een groen- en tuinliefhebber. In de voortuin een megabolle boom die ons het uitzicht en licht wegneemt. Aan de achterkant een klimop die alleen maar onze kant opgroeit, waar we veel onderhoud aan hebben en waar ik zó allergisch voor ben en ervoor zorgt dat ik soms niet eens in de tuin kan zitten.

Dan staat er nog een megaboom, op max 50cm van de erfgrens, die een heel groot deel van het licht in onze tuin wegneemt en die veel 'troep' verliest in onze tuin waar ik niet om vraag, maar dus wel dubbel en dwars last van heb.

Buur is niet in voor een gesprek of een oplossing, want ja, IK vindt het nu eenmaal mooi en heb er geen boodschap aan wat wij ervan vinden of er last van hebben.
Ik zou er dus een moord voor doen als er een nieuwe buur kwam die, met of zonder kapvergunning, die boom weghaalde. Maar dan wel buiten het broedseizoen.
frettie schreef:
05-05-2025 13:20
En hopen dat buren een boete krijgen, mijn hemel. Tenzij mijn buren echt iets crimineels doen (geweld of iets in die richting) is er toch niet een haar op mijn hoofd die eraan denkt om te gaan klikken.
Wat een aanname..
puknijmegen wijzigde dit bericht op 05-05-2025 13:47
0.17% gewijzigd
Ik ga nu verder mijn energie steken in het zoeken naar en hopelijk snel planten van volwassen planten/haag.

Bedankt voor alle tips!
puknijmegen schreef:
05-05-2025 13:46
Wat een aanname..

Waar gaat deze qoute dan wel over?

Ik ga (in eerste instantie niet) bellen om een melding te maken. Wel ga ik de gemeente bellen om te vragen of zij inderdaad aangegeven hebben dat ze nu de boom mogen kappen en zo ja, dat dit een waardeloos advies is in het broedseizoen.
Hexopbezemsteel schreef:
05-05-2025 12:54
Precies: ze baalt vanwege de schaduw en de privacy. Die vogels laten het sympathieker lijken. Zelfs hun klimop hadden de buren moeten laten staan volgens TO.
Niet dat ik er voor de volle 100% van overtuigd ben dat het TO puur om de natuur te doen is; ook klimop is een broedplaats van veel vogels en schuilplaats van veel andere beestjes.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
puknijmegen schreef:
Ik ga nu verder mijn energie steken in het zoeken naar en hopelijk snel planten van volwassen planten/haag.

Bedankt voor alle tips!
Ik hoop dat je snel weer een groene tuin hebt met nestjes en vogeltjes.

Achterin de tuin van mijn vorige huis stond een zeker tien meter hoge conifeer. Die zat elk jaar vol met nestjes van allerlei vogels.
Met de verhuizing sprak ik de nieuwe buren en zeiden gelijk al dat zij die conifeer gingen kappen. En idd een maand later was de boom weg.
Mijn katten lagen in de zomer altijd op het koele gras in de schaduw van de boom. Ik vond het ook zonde, ondanks dat ik er dus niet meer woonde.
Laat je innerlijke tokkie stralen (gepikt met toestemming van Explorista)
puknijmegen schreef:

Bedankt voor alle tips!
Een mooie lei-plataan misschien? In mijn vorige huis had ik die in de tuin, het is een mooie boom, groeit snel en hij heeft mooie groene bladeren. Wij hadden 'm bij het terras staan en dat scheelde 3 graden - in de schaduw van de boom of in de zon. Je kunt 'm als een soort parasol laten groeien.
Wat eten we vanavond?
Prikkels schreef:
05-05-2025 13:40
Graag wil ik ook een andere kant belichten:
Onze buur is een groen- en tuinliefhebber. In de voortuin een megabolle boom die ons het uitzicht en licht wegneemt. Aan de achterkant een klimop die alleen maar onze kant opgroeit, waar we veel onderhoud aan hebben en waar ik zó allergisch voor ben en ervoor zorgt dat ik soms niet eens in de tuin kan zitten.

Dan staat er nog een megaboom, op max 50cm van de erfgrens, die een heel groot deel van het licht in onze tuin wegneemt en die veel 'troep' verliest in onze tuin waar ik niet om vraag, maar dus wel dubbel en dwars last van heb.

Buur is niet in voor een gesprek of een oplossing, want ja, IK vindt het nu eenmaal mooi en heb er geen boodschap aan wat wij ervan vinden of er last van hebben.
Ik zou er dus een moord voor doen als er een nieuwe buur kwam die, met of zonder kapvergunning, die boom weghaalde. Maar dan wel buiten het broedseizoen.
Als je een huis koopt, koop je geen uitzicht. Dus ook niet de schaduw van de boom van de buren.
Het is echt vervelend dat je allergisch bent voor klimop, maar ik ben bang dat je niet meer kunt dan vragen of de buren er rekening mee willen houden en misschien wat leuks anders willen planten. Misschien kun je aanbieden om dat gezamenlijk te doen? Wat voor werk heb je nu van de klimop? En welke troep komt er van de boom in jullie tuin?
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
05-05-2025 15:52
Als je een huis koopt, koop je geen uitzicht. Dus ook niet de schaduw van de boom van de buren.
Het is echt vervelend dat je allergisch bent voor klimop, maar ik ben bang dat je niet meer kunt dan vragen of de buren er rekening mee willen houden en misschien wat leuks anders willen planten. Misschien kun je aanbieden om dat gezamenlijk te doen? Wat voor werk heb je nu van de klimop? En welke troep komt er van de boom in jullie tuin?
Nou ik vind de klimop van onze buren ook drama. Het woekert over onze schutting en ik ben dat ding constant aan het knippen en het sloopt mijn wilgentakkenscherm. Vind het zelf ook ontzettend lelijk… maargoed… het is niet anders.
Bbubbels schreef:
05-05-2025 15:54
Nou ik vind de klimop van onze buren ook drama. Het woekert over onze schutting en ik ben dat ding constant aan het knippen en het sloopt mijn wilgentakkenscherm. Vind het zelf ook ontzettend lelijk… maargoed… het is niet anders.
Ik ben ook geen fan. Het groeit snel en het blijft mooi groen - en voor insecten is het fijn want het bloeit al vroeg. Volgens mij kiezen mensen daarom voor klimop. Maar inderdaad, het woekert als een malle.
Als je echt fanatiek duurzaam wilt doen, kun je van klimop zelf afwasmiddel maken. En je kunt de takken in je groene bak gooien, zodat je er geen maden in krijgt.
Wat eten we vanavond?
puknijmegen schreef:

Bedankt voor alle tips!
Houd er rekening mee dat het plantseizoen, zeker voor bomen maar best ook voor hagen en struiken, voorbij is, dat begint in november weer.
Grobbekuiken_ schreef:
05-05-2025 10:00
Zo leest het voor mij ook.

Zo lees ik het helemaal niet. Maar ik ben dan ook zwaar allergisch voor mensen die zichzelf boven de natuur stellen.
Such fun!1
puknijmegen schreef:

Bedankt voor alle tips!
Hou er rekening mee dat de boom veel voedingsstoffen en water uit de grond heeft gehaald al die jaren. Bij ons wou op de plek rond de boom ook een hele tijd geen gras groeien nadat hij helemaal verwijderd was.
Luilaksmurf schreef:
05-05-2025 19:06
Hou er rekening mee dat de boom veel voedingsstoffen en water uit de grond heeft gehaald al die jaren. Bij ons wou op de plek rond de boom ook een hele tijd geen gras groeien nadat hij helemaal verwijderd was.
Oh, hier had ik geen rekening mee gehouden, wel logisch eigenlijk.
Enig idee wat ik kan doen om de grond vruchtbaarder te maken behalve potgrond en veel water geven?
MarindaH schreef:
05-05-2025 18:52
Zo lees ik het helemaal niet. Maar ik ben dan ook zwaar allergisch voor mensen die zichzelf boven de natuur stellen.
Terwijl je helemaal niet de reden weet waarom een boom weggehaald wordt. Dat weet TO ook niet. Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat hij weggehaald is voor smaak. Maar de reden weet je alleen maar door met de buren te gaan praten. Je kan bijvoorbeeld beter een zieke boom direct verwijderen dan wachten tot dat hij omvalt. Helemaal bij 10 meter hoog.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven