Geld & Recht alle pijlers

Gedoe over de heg

05-05-2025 13:56 202 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een telefoontje naar rechtsbijstand wordt zo gepleegd, maar ik ben ook benieuwd of mensen vergelijkbare ervaringen hebben en hoe dit is afgelopen.

Wij wonen nu ruim 10 jaar in ons fijne hoekhuis. Aan de zijkant van onze voortuin staat een coniferenheg. Naast deze heg staat een garage met een oprit. Deze is niet van ons. Onze coniferenheg komt deels over de erfgrens van deze oprit. Dit is al jaren zo. De bewoners voor de bewoners voor ons hebben deze heg hier ooit geplant.

Nu zijn er twee jaar geleden mensen komen wonen in het huis waartoe ook de garage behoort. De garage hebben zij weer apart aan een familielid verkocht. En dit familielid heeft nu problemen met onze coniferenheg want hij kan zijn auto nu niet op de oprit parkeren. Dit ligt toch echt aan de parkeerskills van deze man, want er staat weleens een AH-busje, er heeft een verhuisbedrijf gestaan, we hebben de ramen aan de zijkant laten vervangen waardoor er een flinke wagen moest staan, idem voor een takelwagen om de wasmachine via het raam naar binnen te takelen.... even om een beeld te scheppen. Het is echt een brede oprit.

Deze man heeft ons een voorstel gedaan waarbij de heg verwijderd wordt en er nieuwe coniferen geplant worden. Het voorste deel moet onbegroeid blijven. Dit betekent een hoop inkijk onze tuin in. Ook brengt het kosten met zich mee, waar hij wel een deel van wil betalen.

Nav de klachten van deze man hebben we de heg nog eens gesnoeid, maar zojuist vinden we een brief met dreigementen in onze bus. We dienen akkoord te gaan met zijn voorstel, en anders wordt volgende weg onze heg door zijn hovenier tot op de cm weggesnoeid. Dit gaan ze wrs niet overleven, naast dat het ook ontzettend lelijk is.

Iemand ervaringen, tips, etc?

Ik wil ook gewoon m'n hart luchten. Ik ben zo boos.
Mette schreef:
05-05-2025 17:03
Het is best ingewikkeld om de situatie voor te stellen. Als de oprit 15 meter lang en jullie voortuin daar 3,5 meter aan grenst dan is de inkijk wat lastig te plaatsen. Tenzij jullie zijgevel van glas is natuurlijk.
Ik bedoel de inkijk als je lekker in de voortuin zit. Niet in ons huis. Zonder heg kijk je vanuit onze tuin het schoolplein op, en andersom. Tussen het schoolplein en onze voortuin ligt zijn oprit. Daar zouden we dan ook op uitkijken. Dan kijk ik liever tegen een oubollige 😉 conifeer aan.
Draaideurforummer schreef:
05-05-2025 17:00
Iedereen heeft commentaar op TO, maar die man had toch ook het gesprek kunnen aangaan, in plaats van meteen met een voldongen voorstel te komen? Heeft er niets mee te maken of hij in zijn recht staat ja of nee. Hij moet ook weten dat dit een al lang bestaande situatie is.
"Buuf, je heg hangt over mijn grond en daar heb ik last van. Zouden we een keer kunnen praten over hoe dat op te lossen?"
Dat deed hij toch? Maar de reactie van TO was niet reageren maar de heg snoeien. Ja, dan zou ik me ook wel even niet serieus genomen voelen.
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
05-05-2025 17:08
Dat deed hij toch? Maar de reactie van TO was niet reageren maar de heg snoeien. Ja, dan zou ik me ook wel even niet serieus genomen voelen.
Nee, hij nodigde niet uit voor een gesprek, hij kwam meteen met een voorstel. Achteraf gezien had TO natuurlijk beter meteen kunnen aangeven dat zijn voorstel voor haar niet acceptabel was, maar dat neemt niet weg dat hij niet meteen daarop een dreigbrief had hoeven sturen. Een tweede brief met het verzoek contact op te nemen had ook gekund.
"Ik zie dat jullie gesnoeid hebben, maar dat volstaat niet voor mij. Ik zou graag in gesprek gaan over deze kwestie."

Beide partijen hadden het beter kunnen doen. Ik snap echt niet dat TO hier als de kwaaie pier wordt gezien.
SurferRosa schreef:
05-05-2025 16:54
Hij stuurt toch niet voor niets een brief?
En heb je inmiddels wel gereageerd met de vraag samen in gesprek te gaan?
Noem me naïef, maar als je nooit ergens over gesproken hebt dan heb ik niet het gevoel direct te moeten reageren. We hebben zijn auto weleens zien staan en dachten aan te bellen als we weten dat hij er is. Gewoon persoonlijk.

En op deze brief hebben we nog niet gereageerd omdat we eerst juridisch advies in willen winnen. Gezien de toon van de brief lijkt een fysiek gesprek ons niet wenselijk. Vriend wil echt nog rechtsbijstand bellen. Ik neig naar schutting, afschermen, geen last meer van. En aangezien dat voor ons niet in een weekje geregeld is mag buurman eerst de heg mishandelen als hij daar noodzaak toe ziet.
SurferRosa schreef:
05-05-2025 17:08
Dit was dan ook duidelijk een miscommunicatie. Wij dachten snel te laten zien van goede wil te zijn. Na zo'n extra snoeisessie kan je in gesprek. Is dit wel voldoende om te kunnen parkeren? Is er meer nodig? Kunnen we helpen met de andere zijde van de oprit snoeien zodat er over het geheel meer ruimte is?

Hij heeft ons adres en kan makkelijk aanbellen. Wij hebben zijn adres niet.
Mistborn schreef:
05-05-2025 17:14
Noem me naïef, maar als je nooit ergens over gesproken hebt dan heb ik niet het gevoel direct te moeten reageren. We hebben zijn auto weleens zien staan en dachten aan te bellen als we weten dat hij er is. Gewoon persoonlijk.

En op deze brief hebben we nog niet gereageerd omdat we eerst juridisch advies in willen winnen. Gezien de toon van de brief lijkt een fysiek gesprek ons niet wenselijk. Vriend wil echt nog rechtsbijstand bellen. Ik neig naar schutting, afschermen, geen last meer van. En aangezien dat voor ons niet in een weekje geregeld is mag buurman eerst de heg mishandelen als hij daar noodzaak toe ziet.
Maar waar en wanneer wil je aanbellen bij een garage? Ik snap best wel dat je het gezeur vindt, vind ik ook wel een beetje, maar de buurman duidelijk niet én hij staat waarschijnlijk in zijn recht. Ik snap dus best wel dat hij denkt; ‘ik geef het aan, geeft ook nog een mogelijke oplossing aan en ze gaan ineens de heg snoeien zonder te reageren’. Je kunt toch ook gewoon reageren dat je samen in gesprek wil en dat je ook advies wil inwinnen?
Where is my mind?
Mistborn schreef:
05-05-2025 17:17
Dit was dan ook duidelijk een miscommunicatie. Wij dachten snel te laten zien van goede wil te zijn. Na zo'n extra snoeisessie kan je in gesprek. Is dit wel voldoende om te kunnen parkeren? Is er meer nodig? Kunnen we helpen met de andere zijde van de oprit snoeien zodat er over het geheel meer ruimte is?

Hij heeft ons adres en kan makkelijk aanbellen. Wij hebben zijn adres niet.
Jij was op vakantie, misschien heeft hij wel aangebeld. Je hebt toch een mailadres?
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
05-05-2025 17:23
Maar waar en wanneer wil je aanbellen bij een garage? Ik snap best wel dat je het gezeur vindt, vind ik ook wel een beetje, maar de buurman duidelijk niet én hij staat waarschijnlijk in zijn recht. Ik snap dus best wel dat hij denkt; ‘ik geef het aan, geeft ook nog een mogelijke oplossing aan en ze gaan ineens de heg snoeien zonder te reageren’. Je kunt toch ook gewoon reageren dat je samen in gesprek wil en dat je ook advies wil inwinnen?
Dan is hij bij zijn familie op bezoek. Dan kan je elkaar even spreken. Hij (en jij) denken blijkbaar anders. Het is niet zo dat we hem weken genegeerd hebben hé? Wij moesten het ook even laten bezinken. Huh. De heg moet weg? Hoe dat zo? Mag dat zomaar? Vandaar ook dit topic.
Mistborn schreef:
05-05-2025 17:06
Ik bedoel de inkijk als je lekker in de voortuin zit. Niet in ons huis. Zonder heg kijk je vanuit onze tuin het schoolplein op, en andersom. Tussen het schoolplein en onze voortuin ligt zijn oprit. Daar zouden we dan ook op uitkijken. Dan kijk ik liever tegen een oubollige 😉 conifeer aan.
Aha, duidelijk, ik zat al te denken, heb je een glazen huis dan :-).
Mistborn schreef:
05-05-2025 17:30
Dan is hij bij zijn familie op bezoek. Dan kan je elkaar even spreken. Hij (en jij) denken blijkbaar anders. Het is niet zo dat we hem weken genegeerd hebben hé? Wij moesten het ook even laten bezinken. Huh. De heg moet weg? Hoe dat zo? Mag dat zomaar? Vandaar ook dit topic.
Het zit hem schijnbaar hoog. Dan reageer je toch met dat je het even wil laten bezinken, advies inwinnen en/of later samen wil gaan zitten om over een oplossing te praten?

Niet reageren en wel die heg snoeien zou op mij overkomen als: ‘ze hebben de brief wel gelezen, maar nemen niet de moeite om te antwoorden’. Dat kan wat passief-agressief overkomen.
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
05-05-2025 17:40
Het zit hem schijnbaar hoog. Dan reageer je toch met dat je het even wil laten bezinken, advies inwinnen en/of later samen wil gaan zitten om over een oplossing te praten?

Niet reageren en wel die heg snoeien zou op mij overkomen als: ‘ze hebben de brief wel gelezen, maar nemen niet de moeite om te antwoorden’. Dat kan wat passief-agressief overkomen.
Welke reactie wil je nu van mij? Ik heb toch al aangegeven dat we hierin blijkbaar anders reageren en dingen anders opvatten? En een dreigende brief bij iemand in zijn brievenbus doen omdat deze niet direct op je eerste brief reageert is mijns inziens nooit een gepaste reactie.
Mistborn schreef:
05-05-2025 14:09
Ik lees dat na 20 jaar de erfgrens verlegd wordt. Zo lang staat die heg er al, langer zelfs. En dat bomen/heggen niet beschadigd mogen worden bij het bijsnoeien. Dat zal zeker wel zo zijn.
Maar groeit hij ook al 20 jaar over de erfgrens heen?
Mistborn schreef:
05-05-2025 17:46
Welke reactie wil je nu van mij? Ik heb toch al aangegeven dat we hierin blijkbaar anders reageren en dingen anders opvatten? En een dreigende brief bij iemand in zijn brievenbus doen omdat deze niet direct op je eerste brief reageert is mijns inziens nooit een gepaste reactie.
Gedane zaken nemen geen keer idd. Maar goed, ik snapte alleen niet waarom je in eerste instantie niet had gereageerd. Meestal vang je meer vliegen met honing dan met azijn of in jouw geval stilte.
Where is my mind?
Craziestcatlady schreef:
05-05-2025 17:50
Dat weet ik niet. Maar 10 jaar geleden wel. We hebben de foto's van het makelaarsboekje er eens bijgepakt 😀.
Hij wil de heg van zijn grond en stuurt een brief met voorstel en e-mail adres. Jullie reageren niet maar snoeien de heg een stukje terug maar niet de 30 centimeter die over zijn grond hangt. Buurman denkt: nah, wel brief gelezen en dan is dit het antwoord.

Stuurt nog een brief met de tekst dat hij dan zelf actie onderneemt als er geen antwoord komt. Hij heeft waarschijnlijk ook advies ingewonnen want je moet dit inderdaad kenbaar maken en bij weigering van terugsnoeien mag je het zelf doen.

Vind dat geen dreigbrief eerlijk gezegd.

Krijg je door dit nu geen gedoe met familie van de garageman?
Craziestcatlady schreef:
05-05-2025 17:50
Dat doet er dus niet toe. Takken die over een erfgrens groeien, tellen helemaal niet mee voor verjaring van de erfgrens. Dus als hangen die takken er al 30 jaar, dat verandert niks.
nausicaa schreef:
05-05-2025 17:56
Dat doet er dus niet toe. Takken die over een erfgrens groeien, tellen helemaal niet mee voor verjaring van de erfgrens. Dus als hangen die takken er al 30 jaar, dat verandert niks.
Nee maar als jij al 20 jaar er over heen groeit, vind ik het verbazingwekkende dat je na 20 jaar reageert.
Maar een steeds uideineder heg waar TO niets aan doet en die meer en meer mijn ka t op komt, die zou me ook irriteren en een minder vriendelijke reactie oproepen
Kunnen de buren niet als mediator fungeren ? Die willen het ook opgelost neem ik aan ?
En TO, ik zou toch zelf even de snoeischaar pakken denk ik. Als man per se wil, kan hij de rechtsbijstand bellen, maar ik geef jullie heel weinig kans. En als je nu helemaal niks doet of laat weten, gaan buurman (of zijn hovenier) zelf aan de slag. Ik gok zomaar dat je coniferen er dan een stuk slechter vanaf komen dan als je het zelf doet. Mag dat? Nee. Maar zie daar dan maar weer eens iets aan te doen. Dan kun je beter in elk geval zelf nu aangeven dat je tot de erfgrens terug gaat snoeien, en dat dan ook doen. Heb je tot die schutting er is in elk geval aan jullie kant nog een groene heg aan jullie kant. En misschien valt het wel mee qua uitzicht, en kunnen jullie er mee leven.
nausicaa schreef:
05-05-2025 17:56
De enige verjaring die hier relevant is, is die over de regel die gaat dat de coniferen minimaal 50 cm van der erfgrens geplaatst hadden moeten worden (als op de regel al niet sowieso een uitzondering is in de gemeente waar topicstarter woont).
Nu de heg er al meer dan 20 jaar staat, is dat verjaard. De buurman kan dus niet eisen dat de hele heg verwijderd wordt. Jurisprudentie heb ik al eerder gedeeld.
stoepkrijt schreef:
05-05-2025 14:07
Tja, als de heg over de erfgrens komt, dan is de rest van het verhaal (staat er al lang, de oprit is breed genoeg etc) denk ik niet zo relevant... en dan heb je gewoon mee te werken, lijkt me?
Dit
Hoezo ben je boos?
Je buren hebben vast een telefoonnummer van de eigenaar van de oprit
Yildizlar2 schreef:
05-05-2025 17:59
Kunnen de buren niet als mediator fungeren ? Die willen het ook opgelost neem ik aan ?
Welke buren? Zijn familie? Wij kennen hen ook niet. Ze wonen een straat achter ons. Maar weten wel hun huisnummer. Verder dus geen relatie.
Mistborn schreef:
05-05-2025 18:17
Welke buren? Zijn familie? Wij kennen hen ook niet. Ze wonen een straat achter ons. Maar weten wel hun huisnummer. Verder dus geen relatie.
Huh? Wie wonen er naast je dan?
Mistborn schreef:
05-05-2025 16:48
Uh... buurman heeft nog nooit iets gedaan aan die heg, wij hebben hem altijd zelf onderhouden. Maar blijkbaar ging hij de erfgrens over, iets wat wij niet wisten want deze situatie is al ruim 20 jaar zo. We zijn hier pasgeleden van op de hoogte gesteld en ipv een redelijk gesprek lag er een voorstel en direct daarna dreigementen op tafel.
Je hebt het over 30 cm, hoe kun je dat nou " niet weten"???

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven