Stigma's...

05-05-2025 17:11 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Ik weet niet zo goed wat ik wil met dit topic. Van me afschrijven, tips hoe ik beter mijn tijd kan managen(?), tips hoe je andermans meningen los kan laten, reflectie op gebruik? Weet het niet. Alles is welkom trouwens.

Ik ben nu 4 dagen vrij. Woensdag weer beginnen. Op de paasdagen, kerstdagen, nieuwjaarsdag verder geen vakantiedagen gehad, sinds vakantie juni vorig jaar. Dit ivm. een baanwisseling en gezondheid/zorg omtrendt vader. Ik werk 5 dagen per week, lichamelijk werk, gebroken diensten ivm. hond, en fiets bij gebrek aan rijbewijs. Ben dus overdag door de weeks wel druk. Ben vorig jaar na de vakantieweken na 8 jaar van 43 uurpw teruggegaan naar 33 uur pw. omdat ik het niet meer trok. Die 33 is ondertussen alweer 35 geworden wegens collega met burnout. Ik voel me hier beter bij. Afgelopen 8 jaar ging de wekker om 4.45 en moest ik om 6 uur beginnen. Nu pas tussen 9.30 en 10.30 beginnen.

Ik heb daardoor(volgens mij) nooit een superstrak huishouden. Mijn huis is altijd opgeruimd, nooit rommelig. Maar ik heb een hond, er staat door de weeks weleens een afwas van de dag ervoor, en het is een oud huis, dus snel stoffig. Normaal deed ik dan op zaterdag mijn huis helemaal, eind van de mid dag de boodschappen, eten, en dan gaf ik mezelf altijd 'weekend'. Dat betekende niet dat er dan op zondag nooit wat in de tuin gebeurde of dat er niet een extra klus werd aangepakt, ramen lappen, zolder opruimen, schuur, whatever... maar het was geen moeten.
Nu met deze uren gaat het wat beter. Ik hou de ochtend voor het werk bewust huishoudvrij. De wekker staat op half 8, maar ik loop vaak om 7 uur al voor een lange wandeling buiten met de hond, kan dan rustig ontbijten, nieuws kijken/lezen, en ga dan rustig richting werk. Heb nu zelfs de vrijheid om een regenbui af te wachten voor ik op de fiets stap want begintijd is flexibel. Deze manier van de dag beginnen is zo'n andere manier van de dag beginnen dan rennen, de hond snel plassen, werk, dan tussendoor wandeling hond, werk. Etc. Ik heb nog steeds een volle dag, maar ik laad me op deze manier als het ware op voor de dag. Ben er echt dankbaar voor. Ook huishoudelijk scheelt het iets. Ik kan nu in het uurtje thuis tussen werk de hond even snel laten plassen, even pauze houden, broodje eten, en dan is er nog iets tijd over. Merk dat ik nu kleine klusjes door de week erbij oppak. Een afwasje, een wasje draaien, scheelt allemaal weer in het weekend tijd. Toch blijft het door de weeks stoffig. En op vrijdag is het dan wel zo stoffig dat je je naam kan schrijven op de tvkast, dressoir etc.

Nou ja, het zij zo.. ik wil door de week s'avonds niet zwaar aan de poets, ben wel moe aan het eind van de dag, en plof dan graag op de bank, of ga liever met de hond op stap nog in de zomer met lang licht.

Ik merk ook dat ik wat ouder wordt, nu eind 40.

Vorig weekend had ik weer eens verplichtingen rondom mijn pa, dus huishouden afgeraffeld. Nu dus 4 dagen vrij, en bewust niets gepland want voorjaarsschoonmaak in gedachten, en ik moest de tuin leeghalen, want die laat ik komende maand helemaal opnieuw bestraten/aanleggen (jay!). Maar zo weing echt vrij geweest dit jaar dat ik rustig aan doe, en tussendoor wat lummel, een jointje rook, en wat game.
Zaterdag was het hier nog prachtig weer, dus aan de sleep in de tuin, en wat wasjes, kleine klusjes in huis, gisteren boven alles echt goed gedaan. Vandaag de trap, gang, wc, keuken, woonkamer in de planning.
Ik moest alleen de woonkamer nog, stofzuiger stond er al, rest van het huis is spik en span, tuin is leeggeruimd en netjes.

Komt er onverwacht bezoek terwijl ik wat game.
En de reden dat mijn huis niet sprankelend is, is omdat ik blow.
Het ligt altijd aan de wiet.
Het ligt nooit aan dat je 5 dagen lichamelijk werkt, fietst, loopt, zorg hebt omtrendt ouder. Nee, het ligt aan die wiet, en dat gamen. Er hangt zo'n stigma omheen. Ik ben geen niksnut stoner, ik ben de hele week in touw, en het staat niet op 1 op mijn priolijst. Hoewel ik soms stikjaloers ben op andermans propere woningen. Maar de commentaarlevers zijn wel vaak mensen die 4 of 3 dagen pw werken, op of kantoor, callcenter, auto rijden, geen hond hebben, in een appartement wonen met balkon ipv. een eengezinswoning met tuin, en dan hebben ze vaak ook nog een wederhelft waar ze het huishouden mee delen. Wel met kids soms. Ik heb geen kinderen.

Heb het opgegeven een koopwoning achterna te jagen, en er hier wat van te maken, vandaar nu de tuin ook straks laten doen. Ik kom met dit werkritme wat tot rust na jaren ploeteren en het bevalt goed. Denk dat ik een burnout bij mezelf heb voorkomen door te minderen met uren, en die vrije ochtenduren ook echt te bebruiken voor 'mij'. Maar dat is ook zoiets. Dat ik geen woning kan kopen ligt ook aan wiet. Als vergelijkbare inkomens ook geen woning kunnen kopen(duh), maar wel auto rijden, wat meer kost dan mijn wiet per maand, dan is het de woningmarkt.

Maar bij mij ligt het altijd aan de wiet. En gamen.

Vroeger kon ik dat heel makkelijk van me af laten glijden.
Vanmiddag was ik er echt door geraakt, en toch ook wel even verdrieting onder. Het is 2025. Hou toch eens op met dat veroordelen. Ik weet van mezelf dat ik geen niksnut ben, schuldvrij, beetje spaargeld, en een niet perfect, ok, verre van perfect, maar functionerend huishouden heb. Maar omdat ik een wietje rook, en weleens game, ligt alles wat niet super loopt aan mezelf.

Nou ja, schrijven maakt wel even leeg. Ga met de hond uit.
Dank voor het lezen.
Graag gedaan.
Het is jouw leven. Leef het zoals bij jou past. Gooi mensen eruit die je een kutgevoel geven.
Ik denk dat je heel veel doet (meer dan ik, al heb ik geen hond. Werk 40 uur)

Zeg je niet tegen die mensen dat je het een onbehoorlijke opmerking vind? Mijn huis is nooit helemaal strak aan kant en heb er nog nooit (in mijn gezicht) een opmerking over gehad.

Ik denk dat er 2 opties zijn: negeren en van je af laten glijden of er een opmerking over maken.
aikidoka schreef:
05-05-2025 17:30
Graag gedaan.
Het is jouw leven. Leef het zoals bij jou past. Gooi mensen eruit die je een kutgevoel geven.
en dit: tijd voor nieuwe vrienden/kennissen (of familie op een laag pitje als het commentaar van familie komt)
Andermans woningen zijn niet proper. Andermans woningen liggen vol met brol.
Hun woning is pas proper 5 minuten voordat de visite binnenkomt.

Bij jou komen mensen onverwachts op bezoek.
Waarom? Denken je familieleden, dat jij onverwachte gasten plezant vindt?

Als jij me-time wil, zeg dat dan. "Het komt niet uit." Dan gaan ze klagen en zagen. Nou, hun probleem.
“Draco dormiens nunquam titillandus”. - Motto van Zweinstein
Wie veroordeelt je precies? Dat lees ik niet.

Je moet er juist trots op zijn dat je probeert zoveel mogelijk ontspannen te leven en niet alleen materiaal en geld na te jagen. Ik heb ook een opvoeding gehad dat alles blinkend schoon moet zijn. Gelukkig heb ik dat los gelaten. Mijn moeder zegt er weleens wat van. Bij mij is het dan niet blowen, maar hardlopen.

Mijn moeder vind het heel raar dat ik buiten ga lopen terwijl er genoeg te doen is in huis. Ik ben alleenstaande ouder en voltijdszorg voor een kind met een beperking en een voltijds baan. Ik ga mij niet (meer) druk maken wat andere mensen vinden. Die vinden het toch nooit goed. De buren vinden dat er te veel onkruid groeit, mijn moeder dat het huis er niet netjes uitziet.

Het is mooi weer. Ik ga lekker naar buiten mijn mijn zoon. Als ik dood ga en er staat nog afwas. Jammer. Dan moeten mijn nabestaande maar even een sponsje pakken :) Ik geniet nu van wat ik heb.
Je bent alleen en maakt je in je bericht best druk om het huishouden. Verontschuldig jij je voor de stofzuiger die in de kamer staat?

Hier wonen drie mensen, en tot gisteren was er hier twee weken weinig aan schoonmaken gedaan. Alleen de was had ik bijgehouden. Er zijn belangrijkere dingen in het leven dan een spik en span huis. Was je vandaag langsgekomen dan had je koffie kunnen krijgen net de stofzuiger naast de bank, dat kun je dan wel zien, maar ik zeg er zelf niks over en laat geen ruimte om daarover iets op te merken. Begint en onverwachte gast er zelf over, dan vraag ik of ze het stofzuigen misschien zelf even kunnen afmaken omdat ik nog niet zo ver was maar wel even koffie ging zetten voor de gasten.
Tsja dan maar stoppen met wiet. :biggrin:
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Waar bemoeien die mensen zich mee? Onverwachts op bezoek komen en dan ook nog eens klagen omdat het niet netjes genoeg is?
Zolang er geen zorgen zijn om de gezondheid van jezelf en/of je hond vanwege slechte hygiëne mag je gewoon doen of niet doen in je huis wat jij wilt.

Je hoeft je voor niemand te verantwoorden waarom je huis niet netjes is volgens diens eigen normen en waarden.
Dus ja het is jouw goed recht om te blowen en te gamen terwijl wellicht jouw woonkamer niet naar iemand anders norm netjes of schoon is. Als visite in een woonkamer wil zitten naar zijn/haar/diens eigen normen en voorwaarden dan moet diegene dus in zijn eigen woning zijn en niet in die van een ander.

En er is niks mis met een huurwoning dus die discussie zou ik ook zeker niet aangaan.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
aikidoka schreef:
05-05-2025 17:30
Graag gedaan.
Dit is het allerbeste advies.
Voorop staat dat je je leven moet leven zoals je zelf wil.

Maar als ik je zo lees, klink je zelf eigenlijk ook niet heel gelukkig met je leven op dit moment. Ik heb ook veel geblowd, en lang dezelfde mindset gehad als jij. Maar het is me toch gelukt om te stoppen. En ik kom aan veel meer toe tegenwoordig. Voel me gelukkiger en meer ontspannen. Misschien is het toch de moeite om voor jezelf te onderzoeken waarom je denkt dat je het nodig hebt en of dit echt is wat je wil.
Je bent eind 40 en hebt nog steeds niet geleerd je daar niets van aan te trekken?
Hier komt sowieso niemand onaangekondigd binnen. Niemand. En iemand die kritiek geeft op hoe ik mijn huishouden run komt hier helemaal niet binnen. Nooit.
Die wiet, daar zou ik iets aan doen als ik jou was… maar ik ben jou niet dus jij doet gewoon wat je wil.
Ik vraag me ook af wie die personen zijn die er wat van zeggen

Mijn huis is een stuk minder opgeruimd als ik het zo hoor. Toevallig nu net de afgelopen weekenden de tuin gedaan. Dat was vorig jaar compleet verwaarloosd, omdat we de badkamer aan het verbouwen waren. En de tuin is behoorlijk groot, dus echt een behoorlijke klus.
Ik heb ook lang niet altijd de afwas in de vaatwasser. Ligt vaak genoeg nog wat op tafel of het keukenblad. Mijn was hangt ook gerust nog een week aan het wasrek. Nou en?
Met fulltime werken vind ik het ook gewoon veel, dus 1x per week komt de schoonmaakster en 1x per maand de glazenwasser. Maar met partner en huisdier komt tussendoor ook wel weer genoeg troep.
Welk bezoek kwam er?
Waarom ben je jezelf aan het verantwoorden? Het is toch jouw leven?
Als jij er tevreden mee bent en vindt dat het gamen en blowen in proportie is, lekker laten lullen. Of zeggen dat ze niet hoeven te komen als ze commentaar hebben.
Dit keer was het iemand die morgen wat op zou komen halen. Afgesproken, omdat ik dus de dagen ervoor nog rustig huis en tuin zou doen. Maar dus nu al onverwacht voor de deur stond, want had tijd en ik zou toch thuis zijn. Da's geen probleem op zich. Als je dan een uitnodiging om vanavond mee te gaan afslaat omdat je dat huis toch af wilt vandaag, dan ben je niet sociaal, en dat ligt dan allemaal aan wiet, want ja, mensen die niet blowen draaien hun hele huishouden in een dagdeel erdoor als ze even aanpakken ipv. tussendoor wat anders gaan doen. Maar het is een rode draad. Vroeger was het familie, ex schoonfamilie. Maar ook wel gewoon vrienden, buren. Ik vind het niet terecht. Zoals een ander zei die het met hardlopen had, dat er dan gezegd wordt, hoe kun je nu weg gaan als er nog genoeg thuis te doen is. Hoe kun je nu thuis op de bank op de playstation zitten als er nog genoeg te doen is?
Heb ook vaak de indruk dat mensen denken dat als je gescheiden bent zonder kinderen, elk uurtje buiten werkuren 'me'time is. Als ik met mijn hond wandel is het 'me'time, als een ander zijn kleine de luier verschoont is het onderdeel van dagelijkse zorg. Volgens mij hoort het allebei bij het 'huishouden', alleen in verschillende huizen met verschillende samenstellingen. Ik heb als alleenstaande dus 'me'time genoeg, en als iets niet wil/past/werkt ligt dat altijd aan wiet. Ik heb niet het idee dat mensen die s'avonds een biertje of wijntje drinken met zoveel stigma's te maken hebben. Als blower ben je in de ogen van veel mensen een luilak, blut, visieloos blabla... ik geeft toe, dat als ik naar de coffeeshop ga om een wietje te halen er wel altijd dezelfde figuren rondhangen zonder dagbesteding jaar in, jaar uit, dus ik snap wel dat het in sommige kringen nog steeds als loserig wordt gezien, maar er zijn echt genoeg mensen die een wietje genieten, niet superambitieus zijn of ratracen, maar gewoon normaal functioneren met baan, inkomen. Alsof men niet het verschil kan zien tussen dat en de coffeeshophangers. Er is ook een groep alcoholdrinkers die mensen doodrijden en anderen in elkaar slaan. Toch wordt niet iedereen die weleens een biertje drinkt beschuldigt van beschonken besturen of agressief gedrag. Er wordt nog steeds neer gekeken op recreatief wietgebruik.
Normaal deed me dat niets, vond vroeger altijd zoiets van ach, ik zal wel te progressief zijn. Maar vanmiddag kwam het echt binnen, misschien juist omdat ik op 1 kamer na alles zo picobello er uit had zien, en een ander er zo over heen poept. Gamen net zo. Seriebingen is volkomen geaccepteerd. Zo'n heke dag voor de buis hangen. Gamen is loserig en 'niet present'. Al wordt daar namate de jaren verstrijken steeds meer normaal over gedaan(ik fame al vanaf atari2600/nes jaren 80).

Heb het ook wel weer redelijk van me afgeschudt, maar voelde vanmiddag heel hypocriet. Als ik mijn huishouden vandaag niet af had gehad, omdat ik naar de vingerpunnikclub was geweest was dat commentaar er niet geweest na melding 'vanavond niet'.
Ik zou deze mensen lekker uit m'n leven bannen.
Wat een gemiep over je wiet. Als jij dat wilt roken, doe je dat. En als je wilt stoppen zou je dat ook kunnen doen. Maakt het jou nou uit wat iemand die iets bij je komt ophalen ervan vindt.
Wat eten we vanavond?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven