relatie met verslaafde

05-05-2025 11:38 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
wat te doen... mijn partner is al jaren verslaafd aan drank en drugs... Hij steelt geld van mij, verstopt lege drankverpakkingen op de gekste plekken, is onlangs begonnen aan een traject om te stoppen met drank en drugs. Hoewel het drankgebruik afgelopen tijd minder geworden is, heeft hij na een paar dagen "detox" toch weer gedronken (niet veel, maar daar gaat het niet om) hij liegt daarover tegen mij, verwijt mij van alles, zegt tegelijkertijd dat hij mij nodig heeft maar andere momenten krijg ik alle ellende over me uitgestort en dat ik ook dingen fout doe etc...
Een hulpverlener geeft gezegd: misschien is een intensief traject (als in een opname in NL of elders) toch de beste optie, hij wil er niet aan.. bang om alles kwijt te raken. maar na 15+ jaar verslaving, hoe reeel zijn de kansen en mogelijkheden om de verslaving te overwinnen met een traject bestaande uit een paar gesprekken per week (zeg 3-4 uur tijdsinvestering per week). En er is veel kapot gemaakt, vertrouwen, respect...
Wat zijn jullie adviezen of eventuele ervaringen met een verslaafde partner/familielid/vriendin?

On top alles....
Onlangs hebben we samen een huis gekocht, lang verhaal kort: in de overspannen woning markt hebben na tientallen bezichtigen eindelijk een huis gevonden in een andere stad. Maar: eigenlijk is dit niet het moment, ik twijfel aan alles gezien de ernst en ook de hardnekkigheid en duur van het probleem. Ik weet niet wat me bezielde toen ik tekende, maar ik heb spijt. Mijn appartement waar ik dus alleen woon is nog niet verkocht. Ik kan nog "terug". Eerst aan problemen werken en dan iets terug opbouwen samen, qua vertrouwen en respect is er veel beschadigd. Wat zouden jullie doen? De nieuwe woning toch verkopen? Dan behoud ik mij eigen fijne plekje.
Als je nog onder dat huis uitkwam zou ik dat doen. Anders het huis na overdracht zelf weer op de markt zetten. Zou i.i.g. niet je eigen huis verkopen.

Sterkte…
Als je terug kan, doen!
Als partner niet geholpen wil worden, zou ik me ook serieus afvragen of je deze relatie wil voortzetten. Persoonlijk zou ik het niet kunnen. In mijn omgeving ook gezien hoe het een tijdje goed leek te gaan (aanvaarde wel hulp en is opgenomen geweest), maar diegene zich toch weer kapot dronk. Die relatie heeft het ook niet overleefd.
Een verslaafde heeft nooit genoeg!
Je eigen huis aanhouden en van dat andere huis moet je af, verkopen of hoe ook.
Als je slim bent stop je deze relatie nu voor dat er kinderen zijn. Een verslaafde kan geen zorg en verantwoordelijkheid dragen voor een kind.
Och mens, dit is toch geen leven... :hug:

In het slechtste scenario mag jij straks opdraaien voor de hypotheek van het nieuwe huis waar hij ook eigenaar van is. Zelfs in het allerbeste scenario, waar hij dealt met zijn verslaving, heb je te maken met een geschiedenis van bestolen, beschuldigd en voorgelogen zijn door hem. Hoe laat je dat achter je?

En laten we heel eerlijk en realistisch zijn, 15+ jaar verslaving krijg je niet onder controle met 3-4 uur aan gesprekken per week. En zelfs intensieve behandeling biedt geen garantie. Je verdient beter, en je kunt nu nog terug. Houdt je eigen huis, geef dat laatste stukje "jou" niet op voor een vleugje hoop waar je je misschien nog aan vasthoudt, dat het misschien wel beter wordt. Want de kans dat het niet beter wordt, is vele malen groter dan wel.
Absoluut terugdraaien als dat kan. Als hij al echt wil gaan verand dan is dat nog een langdurig traject. En rot om te zeggen, maar velen lukt het niet om structureel clean te blijven en een 'normaal' leven denken te kunnen opbouwen met iemand in actieve verslaving dat gaat niet. Doe jezelf dit verdriet niet aan alsjeblieft.

Sterkte.
Hij wil niet stoppen. Als hij dat wel wilde zou hij elke kans aangrijpen.

De vraag is: hoe komt het dat jij in een relatie blijft zitten met iemand die liegt, die jou vanalles verwijt, die jou gebruikt als kruk? Waarom gun jij jezelf geen leuke man?

Wat ik zou doe?
Zorgen dat dat huis z.s.m. verkocht wordt en de relatie verbreken.
Our little life is rounded with a sleep
Draai die koop terug als het nog kan. Kies voor jezelf.
Anders kun je het huis dadelijk verkopen om voor zijn schulden op te draaien. Terugdraaien die hap
Decrypting life one day at the time
Ab-so-luut geen huis mee kopen! En wie van mij steelt, kan subiet vertrekken. Dat laat je toch niet gebeuren meid. Komop, vind je eigenwaarde, koop terugdraaien, kerel eruit en je kunt zonder drama nog je hele leven voor jezelf leven. Met verslaafden valt niet te leven.
No brainer.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
De nieuwe woning verkopen en de relatie beëindigen. Lekker in je eigen appartement blijven en therapie zoeken om de relatie te verwerken. Tevens slot van je appartement vervangen en je vriend hiervan geen sleutel geven.

Ik gun je zo dat je voor jezelf kiest.
phlox24 wijzigde dit bericht op 06-05-2025 17:23
18.64% gewijzigd
Mijn ervaring is dat je een verslaafde niet kan helpen en ook niet kunt vertrouwen zolang ze gebruiken. Ik zou er geen relatie mee willen, hij moet eerst aan zichzelf werken en jij misschien ook omdat je dit zo lang toeliet? Bedoel dat laatste niet verkeerd.

Samen gekocht huis verkopen en op je eigen plek blijven.
Wat zou je advies aan je zus, dochter, moeder, broer of vader zijn? Wat gun jij jezelf.

Waarschijnlijk heb je al heel wat adviezen gehad. En je weet zelf ook welk leven je graag zou willen. Daar heb je ons niet voor nodig. Neem eigenaarschap want zo te lezen heb je nog keuzes.
Zo dom kan gewoon niemand zijn.
Een junk: niet te vertrouwen dus, nu niet, nooit niet.
Ben-ik-weer schreef:
06-05-2025 14:01
Zo dom kan gewoon niemand zijn.
Een junk: niet te vertrouwen dus, nu niet, nooit niet.
Lekker kortzichtig... En dan iemand anders dom noemen... :facepalm:
koekies zijn lekker
Waarom ga je een huis kopen met iemand die al 15 jaar verslaafd is?? Besef dat jij er straks voor op gaat draaien als er financiële problemen zijn door zijn drugs- en alcoholmisbruik.
Waarom zou je het wel willen, samenwonen met hem? Oprechte vraag hoor....
Jouw vent heeft een relatie met de drugs, niet met jou.

Ten alle tijden zorgen dat je zelf je schaapjes op het droge hebt. Ik zou teruggaan naar mijn eigen woning. En zorg dat je van het koophuis afkomt.
Jij kan hem niet redden. En dat ligt niet aan jou. Het risico dat je alles wat je hebt opgebouwd kwijtraakt en het risico dat je heel erg ongelukkig gaat worden in deze 'relatie' is te groot. Je bent facilitator, geen partner in deze relatie. Klinkt niet fijn maar ik hou je de spiegel maar even voor. Kijk er in.

"hij wil er niet aan.. bang om alles kwijt te raken." Wat zou hij kwijtraken?
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 06-05-2025 15:43
35.36% gewijzigd
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Fijn dat je nog terug kan vwb dat huis. Echt, doe het niet.
Je eigen woning is nog niet verkocht, dus daar lekker blijven.

Sterkte TO.
TO, terugdraaien als het kan. Als hulpverlener zou ik je alleen maar willen adviseren om iemand met zo een diepgewortelde verslaving los te laten als hij niet echt serieus aan zijn verslaving wil werken. Mocht hij wel serieus aan zijn verslaving willen werken dan zou ik dan zonder samenwonen en zonder gezamenlijke verantwoordelijkheid voor en hypotheek doen. Kan jou alleen maar ellende brengen.
ach.. ik doe ook maar wat..
Kies voor jezelf.

Je hebt geen partner nodig die verslaafd is. Je verdient beter.

Draai alles zsm terug.
Terugdraaien! Kies voor jezelf!
Niet doen en hulp zoeken voor jezelf.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven