Geld & Recht alle pijlers

Weinig spaargeld, beetje stress van

06-05-2025 16:49 159 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek naar ervaringsverhalen/herkenning.

Door een aantal onverwacht hoge kosten in huis en de auto begin dit jaar is eigenlijk al ons spaargeld op.
We moeten helemaal opnieuw beginnen.. nu krijgen we wel binnenkort vakantie geld en belastingteruggave. Verder geen schulden ofzo.

We gaan dit jaar waarschijnlijk niet op vakantie en proberen nu zo goed mogelijk te sparen want ik vind me dit toch een verschrikkelijk ellendig gevoel. Ik let bij iedere euro die we uitgeven op en denk: kunnen we dit eigenlijk wel?

Aan onze salarissen ligt het (opzich) niet.
Het is ook geen ontzettende vetpot hoor, maar we kunnen sparen en nog wat leuke dingen ernaast doen.

Het kost gewoon tijd om weer een buffer op te bouwen maar ik merk dat ik er continue een zenuwachtig gevoel over heb. Bah.. 😔

Wie heeft dit of zoiets ook wel eens mee gemaakt?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-05-2025 19:15
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
Wat een flauwe reacties. Aan de grond is misschien niet de juiste benaming maar ik zou het ook geen lekker gevoel vinden als m'n spaargeld op was.
Het is wel beter dan dat dit gebeurd was nadat je net een dure vakantie had gehad toch. Nu kun je dit jaar een staycation plannen en je buffer weer rustig aan laten groeien.
xiongmao schreef:
06-05-2025 18:02
Wat een flauwe reacties. Aan de grond is misschien niet de juiste benaming maar ik zou het ook geen lekker gevoel vinden als m'n spaargeld op was.
Ik kan het me heel goed indenken dat dat geen lekker gevoel geeft, dat schreef ik zelfs al. Maar TO overdrijft ook wel een beetje met een heleboel geld in het nabije vooruitzicht.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Hupsel schreef:
06-05-2025 16:56
Dus twee salarissen, beiden werk, woning, geen schulden?

En dat noem je ‘aan de grond’?
Dit was ook mijn eerste gedachte: hoezo, aan de grond? Je hebt alleen even geen buffer, maar wel de mogelijkheid om weer een buffer op te bouwen. Jeetje zeg.
https://www.youtube.com/watch?v=z05JaT1syh8
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik denk dat mensen best wel sympathie op kunnen brengen voor je gevoel, maar dat is toch ook wel weer lastig als je het reëel bekijkt. Je topictitel, ook als je die later nuanceert, helpt daar niet bij. Het enige dat er feitelijk aan de hand is, is dat je nog iets meer dan twee weken geen buffer hebt. Als je anders gewend bent, zal dat heus vervelend voelen, maar dan lijkt het me toch ook goed als je jezelf even met de neus op de feiten kunt drukken.
meisje85 wijzigde dit bericht op 06-05-2025 18:18
8.08% gewijzigd
Ik had het ook een kort moment. Huis gekocht, toch tegenvallers, uiteindelijk nul spaargeld en een bouwdepot dat niet wilde uitbetalen terwijl er nog een factuur open stond van de aannemer... maar als dat gebeurd wordt je gewoon creatief.

We betalen voor veel dingen omdat het tijd scheelt. Als je geen geld hebt, kost het tijd. Als je je wasmachine niet kan repareren worden het handwasjes. Geen auto? Fiets, OV, deelauto, misschien een leenauto als je mazzel hebt. Verder weg gaan voor goedkopere boodschappen, handafwas, zelf schoonmaken ipv de schoonmaker laten komen. Dat idee.

Het is natuurlijk een heel ander verhaal in de bijstand.
Lady*Voldemort schreef:
06-05-2025 18:07
Ik kan het me heel goed indenken dat dat geen lekker gevoel geeft, dat schreef ik zelfs al. Maar TO overdrijft ook wel een beetje met een heleboel geld in het nabije vooruitzicht.

Een beetje is een flink understatement. Het lijkt niet eens op 'aan de grond zitten' dus logisch dat mensen daarop reageren.

De meesten zullen veel begrip hebben voor de spanning die het kan geven als je wel een hoop vaste lasten hebt en even geen buffer, maar door het in je topictitel zo op te blazen (beetje click bait ook) zijn mensen natuurlijk erg verbaasd als de OP een heel ander beeld schetst.
Ik herken het, wij hebben tijdens en de eerste jaren na corona ook echt even financiële stress gekend. Door de lockdowns al ons spaargeld op en priveleningen afgesloten, dan kun je weer gaan werken komt de belastingdienst en het leek toen wel alsof we met iedere 2 stappen vooruit en ook 1 achteruit gingen.

Maar zo te lezen komt vakantiegeld voor jullie beiden eraan en een belastingteruggave, dus zou ik me niet zi druk maken met dat in het vooruitzicht.

Mijn advies is uitzitten, zorgen voor voldoende inkomsten en even snijden waar kan in de uitgaven. Betalingsregelingen kun je met bijna alle overheidsinstanties wel regelen is mijn ervaring.

Financiële stress is echt niet fijn, ik heb er wel van geleerd dat is dan nog iets positiefs. (Als in uiteindelijk komt het goed)
Ik snap je wel.
Ik moet t alleen doen maar voelde me paar mnd geleden ook even naar na een dure reparatie aan de auto + 4 nieuwe banden net voor ik op wintersport zou gaan.

Ik spaar per maand in potjes.
100 auto
100 diversen
250 vakantie
150 'toekomst'
Potje toekomst wil ik niet aankomen want dat ik voor investeringen in m'n huis en andere langetermijn projecten.
Maar de rest was schoon op na die vakantie
En dat maakte me, met jaarcontract, kind en eigen huis, toch nerveus.
Ik was blij toen m'n salaris weer gestort werd en ik van de 0 af was.

Ja luxeprobleem maar toch
apatura2 wijzigde dit bericht op 06-05-2025 18:32
2.43% gewijzigd
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Ik vind het een beetje overdreven.

Je hebt 2 inkomens en er komt aan 2 kanten geld aan.

Hoe doen al die mensen het dan die alleen zijn en een minimuminkomen hebben?

Ik denk dat dat iets meer stress oplevert.
Financieel zit je niet aan de grond, maar ik begrijp heus wel dat je hier stress van ondervindt. Het is gewoon een prettig idee om €€€ achter de hand te hebben. Maar gelukkig komt er ook weer geld aan en een keer niet op vakantie gaan is geen wereldprobleem. Hopelijk komt er snel weer financiële rust en rust in jouw hoofd.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Mwrosa schreef:
06-05-2025 17:44
Ja alleen: wat als er nu weer een financiële tegenvaller komt ?

Dan kan je geen nieuwe wasmachine kopen.

Tip: word vrienden met de buren. Dan mag je hun wasmachine gebruiken voor de handdoeken en ga je met het ondergoed naar de wasserette toe.
Of je gaat ouderwetsch wassen bij heit en mem.
“Draco dormiens nunquam titillandus”. - Motto van Zweinstein
Ik zou het ook niet fijn vinden TO, maar probeer positief te blijven. Met een paar weken is je vakantiegeld binnen en de kans dat er voor die tijd nog een tegenvaller is waar je ook direct forse kosten voor moet maken, is beperkt. Wees kritisch (maar niet bezorgd) over je uitgaven en ga die buffer weer opbouwen. Het is eerder gelukt, dus nu vast ook weer. :)
Nooit gehad omdat wij al jong en ook nog met relatief salaris meteen veel zijn gaan sparen. Geeft een hoop gemoedsrust. Ik vind die stress ook niet fijn. Dat zou meteen mijn tip voor de toekomst zijn. Een vast bedrag sparen als het salaris binnenkomt. €1000 per maand of zo mogelijk meer, en dan is je buffer snel weer op peil!
Redhead70 schreef:
06-05-2025 17:59
Voor de auto heb je grote kosten gemaakt zeg je en die kostenpost valt dus weg. Voor een wasmachine valt een betalingsregeling te treffen uit je potje leuk. Droger is het alternatief gewoon was ophangen.vaatwasser, dan met de hand. Ik zie oprecht je probleem niet. Zonder schulden. En met vakantiegeld en belasting teruggave vult dat potje behoorlijk.
Over 2,5 week komt er dubbel salaris en dubbel vakantiegeld. Lukt ook nog wel zonder wasmachine en met een handwasje.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Explorista schreef:
06-05-2025 18:37
Dan kan je geen nieuwe wasmachine kopen.

Tip: word vrienden met de buren. Dan mag je hun wasmachine gebruiken voor de handdoeken en ga je met het ondergoed naar de wasserette toe.
Of je gaat ouderwetsch wassen bij heit en mem.
:-D
1000 euro? Als je jong bent is dat een overdreven royaal bedrag. Fijn als het kan. Maar de meeste mensen kunnen dat niet.
Ik snap je wel. Ik zou het ook heel erg vinden als onze buffer op zou zijn. Je zit niet aan de grond natuurlijk, maar snap dat het voor jou wel nu even zo kan voelen. Gelukkig komt het vakantiegeld eraan en salaris. Is er in ieder geval weer wat geld op de spaarrekening.
In a field of roses, she is a wildflower
In principe zit ie in een paar maanden weer op een aardig bedrag. Wij hebben het na een verbouwing ook gehad...Dan start je weer opnieuw.

Uiteindelijk heb je een paar opties:

Geld genereren: bijbaan nemen zoals schoonmaken, oppassen, tuinonderhoud, kranten rondbrengen.

Bezuinigen: het hoognodige aan boodschappen en je strikt houden aan een budget.

Wachten tot de buffer is aangevuld en komt er een grote uitgave dan spullen verkopen op marktplaats ofzo.
Sorry ik begrijp dat de topic titel wat overdreven is. Door viva wordt ik meteen weer op m'n plek gezet en ik begrijp dat het iets genuanceerder ligt 😁.

Maar ik krijg er gewoon stress van.
Tuurlijk kunnen we bij m'n ouders wassen en de droger niet gebruiken.
En we letten al maximaal op de boodschappen.

1000 euro per maand sparen gaan we niet redden.. maar de helft ongeveer wel.
Volgens mij is dat al best prima..

Alleen het duurt gewoon lang voor het weer aangevuld is.
En dan komt er ook weer een keer een badkamer aan, en een keuken die je wilt vervangen. En zo blijf je altijd bezig met sparen sparen sparen.
Luxe probleem, i know.
Mwrosa schreef:
06-05-2025 19:24
Sorry ik begrijp dat de topic titel wat overdreven is. Door viva wordt ik meteen weer op m'n plek gezet en ik begrijp dat het iets genuanceerder ligt 😁.

Maar ik krijg er gewoon stress van.
Tuurlijk kunnen we bij m'n ouders wassen en de droger niet gebruiken.
En we letten al maximaal op de boodschappen.

1000 euro per maand sparen gaan we niet redden.. maar de helft ongeveer wel.
Volgens mij is dat al best prima..

Alleen het duurt gewoon lang voor het weer aangevuld is.
En dan komt er ook weer een keer een badkamer aan, en een keuken die je wilt vervangen. En zo blijf je altijd bezig met sparen sparen sparen.
Luxe probleem, i know.
Dan vervang je je badkamer en je keuken niet. Zo lang je nog kunt douchen, pissen en koken is er geen probleem lijkt me.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Ja zat aan de grond als je geen spaargeld had, wees blij dat je de kosten kon betalen.
Waar maak je je druk over? Gewoon weer gaan sparen en sla een vakantie over.

Wat kunnen sommige dramatisch doen!
#doeslief
Mja je mag het gerust dramatisch vinden.
Maar eigenlijk heb ik er de hele dag stress over.
Dat is pas over als het weer is aangevuld denk ik.
Mwrosa schreef:
06-05-2025 19:31
Mja je mag het gerust dramatisch vinden.
Maar eigenlijk heb ik er de hele dag stress over.
Dat is pas over als het weer is aangevuld denk ik.
Rustig blijven sparen en geen grote uitgaves doen de komende tijd. Met het vakantiegeld en salaris kun je ook in noodgevallen wel wat.
In a field of roses, she is a wildflower

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven