Aan de grond
dinsdag 6 mei 2025 om 16:49
Ik ben op zoek naar ervaringsverhalen/herkenning.
Door een aantal onverwacht hoge kosten in huis en de auto begin dit jaar is eigenlijk al ons spaargeld op.
We moeten helemaal opnieuw beginnen.. nu krijgen we wel binnenkort vakantie geld en belastingteruggave. Verder geen schulden ofzo.
We gaan dit jaar waarschijnlijk niet op vakantie en proberen nu zo goed mogelijk te sparen want ik vind me dit toch een verschrikkelijk ellendig gevoel. Ik let bij iedere euro die we uitgeven op en denk: kunnen we dit eigenlijk wel?
Aan onze salarissen ligt het (opzich) niet.
Het is ook geen ontzettende vetpot hoor, maar we kunnen sparen en nog wat leuke dingen ernaast doen.
Het kost gewoon tijd om weer een buffer op te bouwen maar ik merk dat ik er continue een zenuwachtig gevoel over heb. Bah..
Wie heeft dit of zoiets ook wel eens mee gemaakt?
Door een aantal onverwacht hoge kosten in huis en de auto begin dit jaar is eigenlijk al ons spaargeld op.
We moeten helemaal opnieuw beginnen.. nu krijgen we wel binnenkort vakantie geld en belastingteruggave. Verder geen schulden ofzo.
We gaan dit jaar waarschijnlijk niet op vakantie en proberen nu zo goed mogelijk te sparen want ik vind me dit toch een verschrikkelijk ellendig gevoel. Ik let bij iedere euro die we uitgeven op en denk: kunnen we dit eigenlijk wel?
Aan onze salarissen ligt het (opzich) niet.
Het is ook geen ontzettende vetpot hoor, maar we kunnen sparen en nog wat leuke dingen ernaast doen.
Het kost gewoon tijd om weer een buffer op te bouwen maar ik merk dat ik er continue een zenuwachtig gevoel over heb. Bah..
Wie heeft dit of zoiets ook wel eens mee gemaakt?
dinsdag 6 mei 2025 om 19:35
Ik heb meer dan eens in die situatie gezeten en ook wel heel wat verder in de min. Gelukkig altijd in staat geweest om eten te kopen en een dak boven mijn hoofd te hebben. Als je ruimte hebt om te sparen kun je er weer bovenop komen, dus zuinig leven en maximaal sparen. Het vervelendst vond ik om dan nee te zeggen tegen bijv werkborrels op eigen kosten, dat kon dan eigenlijk niet uit.
dinsdag 6 mei 2025 om 19:36
Ik snap je wel hoor en ook hoe je dit ervaart. Ik zou het ook niet onder humble bragging willen scharen. Jij vindt het een lastig idee (tijdelijk) door al je spaargeld heen te zijn. Dat mag… alleen feitelijk heb je een dubbel inkomen en is er een geld schip in zicht, dus ik zou niet te veel panieken (als dit kan), want daar heb je vooral jezelf mee.
baggal wijzigde dit bericht op 06-05-2025 19:43
0.18% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik zou me niet goed voelen bij 0 buffer én wel vakantie, dus die vakantie zou ik er - tenzij ze al geboekt is en deels betaald - sowieso tussenuit gooien.
Dan maar vakantie in mijn tuin, op mijn terras of in het park.
En daarnaast zou hier de pot "leuke dingen" voorlopig toch ook deels weggesneden worden.
De boekhouder in mij zou trouwens een tijd elke cent gaan bijhouden die buitengaat. Kom je vanzelf wel nog op dingen die niet persé hoeven.
Dan maar vakantie in mijn tuin, op mijn terras of in het park.
En daarnaast zou hier de pot "leuke dingen" voorlopig toch ook deels weggesneden worden.
De boekhouder in mij zou trouwens een tijd elke cent gaan bijhouden die buitengaat. Kom je vanzelf wel nog op dingen die niet persé hoeven.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Een huis kost best wel wat geld inderdaad. Hier ging er ook weer aardig wat af toen de badkamer vernieuwd werd. En natuurlijk daarna nog wat andere kosten gehad (nieuwe banden, warmtepomp), waardoor het spaargeld er doorheen vloog. Dat blijf je houden in een eigen huis, maar veel dingen kun je nog wel uitstellen als het echt moet. Wasmachine kun je even zonder, auto kun je in de meeste gevallen ook echt even zonder etc. En met vakantiegeld en teruggave belasting heb je weer snel een buffer. Maar zou waar mogelijk nog wat extra besparen op de leuke dingen voor een tijdje.
Het is nu net koningsdag geweest, maar je kunt vast op marktplaats nog wel wat spullen verkopen als je nu direct al wat achter de hand wil hebben.
Het is nu net koningsdag geweest, maar je kunt vast op marktplaats nog wel wat spullen verkopen als je nu direct al wat achter de hand wil hebben.
tinytiny wijzigde dit bericht op 06-05-2025 19:40
13.00% gewijzigd
dinsdag 6 mei 2025 om 19:39
Ik snap je gevoel wel hoor. Je zit natuurlijk niet aan de grond, maar ik zou het ook niet fijn vinden als mijn buffer er doorheen vliegt door calamiteit. Nu heb ik gelukkig die stress niet meer, maar wij hebben jaren heeeel krap gezeten, elk duppie omdraaien was heel normaal en geen dikke spaarrekening hebben ook. Zuinig zijn is er daarom ingebakken, ook nu het wat minder zuinig kan. Omdat ik in de krappe tijden heb geleerd om met weinig toe te kunnen, is het nu mogelijk om flink te sparen. En het idee dat er nu een beste buffer is, geeft een prettig gevoel. Ik zou denk ik ook wat minder zorgeloos zijn als mijn spaarpot leeg was nu. Ik zou als ik jou was dus zo snel mogelijk weer zorgen voor een buffer waar jij je comfortabel bij voelt. Gelukkig heb je die mogelijkheid, komt goed!
dinsdag 6 mei 2025 om 19:42
Hier spaar ik bij voorkeur overigens bovenop de buffer.
Die buffer gaat gewoon niet van mijn rekening af tenzij mijn huis morgen afbrandt of tenzij er 7 toestellen tegelijk de geest geven.
Wat erboven zit mag op als het moet, maar ik wil een minimaal bedrag aan buffer voor extreme nood of een tweedehands auto zodat man op zijn werk raakt.
(Geen auto klinkt heel leuk. Maar dan zijn we een job armer. Wat ook zware financiële gevolgen heeft.)
Die nieuwe badkamer wordt dus bijeen gespaard bovenop de buffer.
Die buffer gaat gewoon niet van mijn rekening af tenzij mijn huis morgen afbrandt of tenzij er 7 toestellen tegelijk de geest geven.
Wat erboven zit mag op als het moet, maar ik wil een minimaal bedrag aan buffer voor extreme nood of een tweedehands auto zodat man op zijn werk raakt.
(Geen auto klinkt heel leuk. Maar dan zijn we een job armer. Wat ook zware financiële gevolgen heeft.)
Die nieuwe badkamer wordt dus bijeen gespaard bovenop de buffer.
Is dit nu later?
dinsdag 6 mei 2025 om 19:47
Dit is de realiteit van mensen met een modaal inkomen. Van wensen naar sparen, plannen maken, budgetteren, uitgeven en opnieuw starten met sparen.
Heb je na tig realisaties van grote wensen of onverwachte uitgaven nog een flinke spaarrekening dan heb je het beter dan goed.
Zoals gezegd was onze spaarrekening ook leeg. We moeten alles zelf doen want geen ouders met flinke buffer, geen erfenis in het vooruitzicht. Maar geeft ook wel een goed gevoel....toch zelf gerealiseerd.
Heb je na tig realisaties van grote wensen of onverwachte uitgaven nog een flinke spaarrekening dan heb je het beter dan goed.
Zoals gezegd was onze spaarrekening ook leeg. We moeten alles zelf doen want geen ouders met flinke buffer, geen erfenis in het vooruitzicht. Maar geeft ook wel een goed gevoel....toch zelf gerealiseerd.
dinsdag 6 mei 2025 om 19:50
Dat zou dan weer mijn minste zorg zijn

'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 6 mei 2025 om 19:51
Mwrosa schreef: ↑06-05-2025 19:24Sorry ik begrijp dat de topic titel wat overdreven is. Door viva wordt ik meteen weer op m'n plek gezet en ik begrijp dat het iets genuanceerder ligt.
Maar ik krijg er gewoon stress van.
Tuurlijk kunnen we bij m'n ouders wassen en de droger niet gebruiken.
En we letten al maximaal op de boodschappen.
1000 euro per maand sparen gaan we niet redden.. maar de helft ongeveer wel.
Volgens mij is dat al best prima..
Alleen het duurt gewoon lang voor het weer aangevuld is.
En dan komt er ook weer een keer een badkamer aan, en een keuken die je wilt vervangen. En zo blijf je altijd bezig met sparen sparen sparen.
Luxe probleem, i know.
Nou heftig hoor. Dan doe je 5 of 10 jaar langer met die keuken en badkamer zodat je niet meteen weer alles uitgeeft en de realiteit uit het oog verliest. Als je het kunt betalen om de keuken te vervangen zodra je dat wil: lekker doen. Maar doen alsof het heel erg is als dat niet kan vind ik wel wat verwend.
De tering naar de nering zetten wat mij betreft. Als jij die dingen niet kunt vervangen zonder weer op 0 te komen dan ben je te vroeg met geld uitgeven (of je moet zo willen leven, maar dat wil jij niet).
dinsdag 6 mei 2025 om 19:52
Iedereen heeft zijn eigen referentiekader, maar ik heb als kind op stukke schoenen gelopen omdat we moesten wachten op de kinderbijslag en ik kan me moeilijk verplaatsen in "vlak voor de wintersport had ik een reparatie aan mijn auto" of "ik moest nee zeggen tegen een werkborrel."
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
dinsdag 6 mei 2025 om 19:53
dinsdag 6 mei 2025 om 19:53
Nana_Mouskouri schreef: ↑06-05-2025 19:52Iedereen heeft zijn eigen referentiekader, maar ik heb als kind op stukke schoenen gelopen omdat we moesten wachten op de kinderbijslag en ik kan me moeilijk verplaatsen in "vlak voor de wintersport had ik een reparatie aan mijn auto" of "ik moest nee zeggen tegen een werkborrel."
Of: ik wil de keuken en badkamer vervangen maar dat kan nog niet.
dinsdag 6 mei 2025 om 19:56
Nana_Mouskouri schreef: ↑06-05-2025 19:53Tegelijkertijd spaar ik echt als een malle. Terwijl ik dus best weet dat ik het zou kunnen redden met echt weinig, heb ik geen buffer meer, maar een soort zesdubbel stootkussen. Heel vreemd hoe dat werkt.
Een vrij menselijke tegenreactie. Dat soort langdurige geldstress is heeft veel invloed.
dinsdag 6 mei 2025 om 19:57
Dat heb ik nou nooit, dat er een badkamer aankomt. Je overdrijft, als dit (de) stress geeft is er dus niks aan de hand. Heb je verder weinig omhanden, dat je je tijd hiermee verdoet?Mwrosa schreef: ↑06-05-2025 19:24Sorry ik begrijp dat de topic titel wat overdreven is. Door viva wordt ik meteen weer op m'n plek gezet en ik begrijp dat het iets genuanceerder ligt.
Maar ik krijg er gewoon stress van.
Tuurlijk kunnen we bij m'n ouders wassen en de droger niet gebruiken.
En we letten al maximaal op de boodschappen.
1000 euro per maand sparen gaan we niet redden.. maar de helft ongeveer wel.
Volgens mij is dat al best prima..
Alleen het duurt gewoon lang voor het weer aangevuld is.
En dan komt er ook weer een keer een badkamer aan, en een keuken die je wilt vervangen. En zo blijf je altijd bezig met sparen sparen sparen.
Luxe probleem, i know.
dinsdag 6 mei 2025 om 19:58
Ja hier ook zo. Vooral dank zij mijn man dan hoor, die heeft zijn jeugd in ongeveer dezelfde omstandigheden doorgebracht als jij en ik en waar hij er echt extreem spaarzaam van is geworden heb ik een er een laissez faire-houding door ontwikkeld, in het kader van als het op is is het op en dat overleven we ook wel weer. Tegenwoordig houden we elkaar een beetje in evenwicht wat dat betreft, dat is wel leuk. Maar dat is eigenlijk ook alleen dank zij die enorme buffer waardoor man zich ook veilig voelt om af en toe eens iets geks te doen.Nana_Mouskouri schreef: ↑06-05-2025 19:53Tegelijkertijd spaar ik echt als een malle. Terwijl ik dus best weet dat ik het zou kunnen redden met echt weinig, heb ik geen buffer meer, maar een soort zesdubbel stootkussen. Heel vreemd hoe dat werkt.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 06-05-2025 19:59
8.68% gewijzigd
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 6 mei 2025 om 19:59
Dat jij een ander referentiekader hebt begrijp ik wel, maar TO heeft wel degelijk stress van de situatie. En die zou ik ook hebben, ook al weet je dat er ook weer geld in zicht is en ze verzekerd is van een dubbel inkomen, dan nog kan het ontbreken van een buffer een bron van stress zijn bij sommige mensen.Nana_Mouskouri schreef: ↑06-05-2025 19:52Iedereen heeft zijn eigen referentiekader, maar ik heb als kind op stukke schoenen gelopen omdat we moesten wachten op de kinderbijslag en ik kan me moeilijk verplaatsen in "vlak voor de wintersport had ik een reparatie aan mijn auto" of "ik moest nee zeggen tegen een werkborrel."
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 6 mei 2025 om 20:02
Ik vind het vervelend voor TO dat ze stress heeft. Ik sprak in mijn post echter over andere forummers hier. Ik begrijp de angst, maar ik hoop dat TO (en andere forummers) zich realiseren dat die angst niet reëel is (dat zijn angsten vaak niet, natuurlijk) en wellicht ook lichtelijk toondoof.Baggal schreef: ↑06-05-2025 19:59Dat jij een ander referentiekader hebt begrijp ik wel, maar TO heeft wel degelijk stress van de situatie. En die zou ik ook hebben, ook al weet je dat er ook weer geld in zicht is en ze verzekerd is van een dubbel inkomen, dan nog kan het ontbreken van een buffer een bron van stress zijn bij sommige mensen.
Nogmaals, ik heb zelf een belachelijke relatie met geld, dus ik ben me prima bewust van vreemde mechanismes, maar TO is niet arm en ze rent ook niet op een ravijn van financiële rampspoed af.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
dinsdag 6 mei 2025 om 20:04
Over 2 weken dubbel vakantiegeld, en loon waar je 500 van kunt sparen. Dan staat er vast wel weer 1500 euro in je buffer.
Wat is het allerergste dat er kapot kan gaan in deze 2 weken en waar je je dan echt niet mee kunt redden tot dat geld binnenkomt? Wat geeft er zoveel acute stress?
Voor wat betreft badkamer en keuken over een aantal jaren: meer inkomen genereren, zodat je meer kunt sparen. Hoeveel uur werken jullie?
Wat is het allerergste dat er kapot kan gaan in deze 2 weken en waar je je dan echt niet mee kunt redden tot dat geld binnenkomt? Wat geeft er zoveel acute stress?
Voor wat betreft badkamer en keuken over een aantal jaren: meer inkomen genereren, zodat je meer kunt sparen. Hoeveel uur werken jullie?
Coffee is never my cup of tea
dinsdag 6 mei 2025 om 20:06
Oh, ik zie nu dat jij je goed ingelezen hebt (of je hebt een toevallige voltreffer, of een goed geheugen).Nana_Mouskouri schreef: ↑06-05-2025 19:52Iedereen heeft zijn eigen referentiekader, maar ik heb als kind op stukke schoenen gelopen omdat we moesten wachten op de kinderbijslag en ik kan me moeilijk verplaatsen in "vlak voor de wintersport had ik een reparatie aan mijn auto" of "ik moest nee zeggen tegen een werkborrel."
dinsdag 6 mei 2025 om 20:09
Wombat schreef: ↑06-05-2025 18:55Nooit gehad omdat wij al jong en ook nog met relatief salaris meteen veel zijn gaan sparen. Geeft een hoop gemoedsrust. Ik vind die stress ook niet fijn. Dat zou meteen mijn tip voor de toekomst zijn. Een vast bedrag sparen als het salaris binnenkomt. €1000 per maand of zo mogelijk meer, en dan is je buffer snel weer op peil!
1000 euro per maand sparen? Als je dat kunt dan denk ik dat de grond op kruishoogte van een Boeing ligt ipv echt aan de grond....
Zelfs 500 per maand sparen (in het geval van TO dus) is al heel mooi en niet voor de meerderheid weggelegd.
Die nieuwe badkamer/keuken die kan echt wel een jaartje extra wachten. Dat is immers meer een luxe probleem dan echt je rekeningen niet meer kunnen betalen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in