Vliegtuig gemist....wie nog meer?

06-05-2025 21:26 111 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Collega vertelde vandaag dat ze haar vliegtuig deze vakantie heeft gemist.
Had op zaterdag nog kopie gemaakt en haar paspoort onder het kopieerapparaat laten liggen.
Toen ze er achterkwam was de winkel al dicht. Niet gelukt om op tijd een noodpaspoort te laten maken, wel geprobeerd op Schiphol maar lukte niet binnen de tijd.
Nieuwe vlucht geboekt en 3 dagen later met spoedprocedure voor een paspoort alsnog naar bestemmingen gevlogen.

Wie heeft er ook weleens zijn vliegtuig gemist en wat was de reden?
Wombat schreef:
07-05-2025 11:57
Dat helpt je niet voor 12u.
12 uur 's nachts is niet after midnight want het is midnight zelf, maar het is toch 12 am.
En 12 uur 's middags is dan weer wel after midnight, maar het is toch 12 pm.

Maar ook met de originele naamgeving: 12 uur 's middags is niet voor en ook niet na 12 uur 's middags, dus het is altijd verwarrend!
Ik denk dan altijd zo: een miliseconde over 12 is het after, dus dan klopt het in mijn hoofd gewoon weer. Ook met de datum erbij moet het logisch zijn.
Zaterdag 12am is dus vertrek in de nacht van vrijdag op zaterdag. Zaterdag 12pm is vertrek op zaterdag rond het middaguur. Zaterdag vertrek om 11.59 pm is dan weer vertrek zaterdagavond laat.
Verder zullen die vertrektijden niet vaak op precies 12am of pm gepland zijn.
Where is my mind?
nausicaa schreef:
07-05-2025 11:29
Nee, maar een post boven deze eindig je met ‘een kwestie van plannen’. Alsof een goede planning ervoor gezorgd heeft dat jij nog nooit een vliegtuig gemist hebt. Terwijl dat ook gewoon mede een kwestie van geluk is. Er kan zoveel gebeuren waarbij je ondanks een fantastische planning te laat bent, dat het een beetje raar is om te doen alsof dat volledig jouw verdienste is.

Nogmaals. Ik heb het over vliegtuigen die vanuit laskheid gemist worden. LAKSHEID. Door een gebrek aan planning. Niet over echte overmacht.

Mijn fantastische planning skills hebben er iig voor helpen zorgen dat ik nooit een vlucht gemist heb. Dat ik nooit een vlucht gemist heb, is idd een beetje mazzel daarbij. Dat er geen overmachts-situaties waren. Maar die heb ik ook voor een deel kunnen ondervangen door een plan B te hebben en erg op tijd te vertrekken naar het vliegveld. En door geen tickets met een uur overstap of zo te boeken.
Taskmaster schreef:
07-05-2025 12:19
Nogmaals. Ik heb het over vliegtuigen die vanuit laskheid gemist worden. LAKSHEID. Door een gebrek aan planning. Niet over echte overmacht.

Mijn fantastische planning skills hebben er iig voor helpen zorgen dat ik nooit een vlucht gemist heb. Dat ik nooit een vlucht gemist heb, is idd een beetje mazzel daarbij. Dat er geen overmachts-situaties waren. Maar die heb ik ook voor een deel kunnen ondervangen door een plan B te hebben en erg op tijd te vertrekken naar het vliegveld. En door geen tickets met een uur overstap of zo te boeken.
Nou chapeau! Hulde!
SurferRosa schreef:
07-05-2025 12:11
Ik denk dan altijd zo: een miliseconde over 12 is het after, dus dan klopt het in mijn hoofd gewoon weer. Ook met de datum erbij moet het logisch zijn.
Zaterdag 12am is dus vertrek in de nacht van vrijdag op zaterdag. Zaterdag 12pm is vertrek op zaterdag rond het middaguur. Zaterdag vertrek om 11.59 pm is dan weer vertrek zaterdagavond laat.
Verder zullen die vertrektijden niet vaak op precies 12am of pm gepland zijn.
Dit gaat mis in mijn hoofd:
De tijd loopt zo:
9AM (ochtend dus)
10AM
11AM
12PM (!!!)
1PM
2PM
...
10PM
11PM
12AM!!! --> Waarom noemen ze dit niet gewon 0AM ,dan is alles duidelijk en opgelost!
1AM
2AM

(OK einde rant... ik zal nu ophouden. Ik vind het gewoon stom, ok!)
Taskmaster schreef:

En is je leven nu beter, leuker, nuttiger, relevanter dan dat van al die mensen die wél een keer een vliegtuig hebben gemist?

In al die uren die je hebt staan wachten hadden jij en je back uppers veel leuke dingen kunnen doen.

Voor sommige mensen weegt de verspilling van al die zekerheidsuren waarin je loopt te wachten bij elkaar wel op tegen een keertje een uurtje later vliegen dan gepland.
aliana schreef:
07-05-2025 12:27
Dit gaat mis in mijn hoofd:
De tijd loopt zo:
9AM (ochtend dus)
10AM
11AM
12PM (!!!)
1PM
2PM
...
10PM
11PM
12AM!!! --> Waarom noemen ze dit niet gewon 0AM ,dan is alles duidelijk en opgelost!
1AM
2AM

(OK einde rant... ik zal nu ophouden. Ik vind het gewoon stom, ok!)
In theorie weet ik het antwoord wel op je vraag (want Ante Meridiem enzo) maar in de praktijk moet ik ook echt altijd wel tien keer denken welk tijdstip nu wordt bedoeld. Het blijf niet hangen in mijn hoofd.
Vrienden van ons hadden afgelopen week het vliegtuig gemist op de terugweg van vakantie. Hadden alle tassen ingepakt, alle tassen klaargelegd. Kinderen hadden geholpen alle tassen in de auto te zetten. Ok, rijden naar het vliegveld, huurauto inleveren, inchecken....hee waar is de tas met het paspoort van 1 persoon??
Ja, 1 tas vergeten dus. De rest kon wel in het vliegveld, 1 ouder kon achterblijven, terug om de tas op te halen, en een nieuwe vlucht boeken....

Ik weet niet of Taskmaster dit onder "laksheid" vindt vallen, maar dom was het natuurlijk wel.

Schoonouders hadden zich een keer vergist in de datum en stonden een dag te VROEG op schiphol. Dat was gelukkig makkelijk op te lossen.
Een aantal jaren geleden vloog ik vaak voor mijn werk en plande ik het zo dat ik ca 45min-1 uur voor vertrek bij P1 op Schiphol was. Duur parkeren dus altijd ruimte. Tot die ene keer dat ze voor werkzaamheden de helft hadden afgesloten, tig rondjes gereden, er zouden plaatsen moeten zijn maar uiteraard zijn er altijd mensen die niet binnen de lijnen parkeren waardoor er dus geen passende plek te vinden was. Vervolgens snel naar P3 gereden en toen ik de gate uiteindelijk had bereikt was die net 2 minuten gesloten....

Gelukkig een zakelijke reis dus reisbureau gebeld en die hadden vrij snel een alternatief geboekt. Moest alleen wel 5 uur op Schiphol rondhangen en ergens in Duitsland overstappen met een minimale overstaptijd.

Sinds die keer houd ik toch wat meer tijd aan....
Het is natuurlijk ook niet te doen om iedere keer minstens drie uur van tevoren aanwezig te zijn als je vaak zakelijk vliegt. Dus ik kan me best voorstellen dat het dan vaker gebeurt, zonder dat je dan ineens laks of ongeorganiseerd bent zoals hier gesuggereerd.
Taskmaster schreef:

Ah. Je bent een controlfreak.

Klopt. Die missen meestal geen vluchten 🙂.

Overigens heeft dat weer weinig met planning te maken, maar met angst voor alles wat er kan gebeuren. Dus idd: als er staat dat je 3 uur van tevoren er moet zijn, ga jij waarschijnlijk uit van 4. Minstens 3 uur overstaptijd, want je weet niet wat er kan gebeuren. Enz.

Terwijl: wat is het ergste aan een keer een vliegtuig missen in je leven? En hoeveel meer ontspannen staan de mensen die dit overkomt misschien wel in het leven?

Altijd bezig zijn met "planning" en alles in de hand willen hebben lijkt me doodvermoeiend.

(En ja. Hier ook een keer een vlucht gemist. Een 8-daagse vakantie blijkt van vrijdag tot vrijdag te zijn en niet tot zaterdag :facepalm: . Werden snachts om 1 uur uit ons bed gebeld door het hotel of we die ochtend niet hadden moeten uitchecken....

In een tijd dat het hotel nog geen internet had, 4G nog niet erg normaal was en mijn man op een telefoonlijn probeerde een ticket te boeken. Uiteindelijk beste vriendin uit bed gebeld die het voor mij geregeld heeft.

Dus ik win vrees ik. In de categorie niet georganiseerdheid en chaotisch hoofd.

Het heeft me wel een mooi verhaal opgeleverd en een rit in een limousine).
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Taskmaster schreef:

Super knap van je. Wil je een sticker?
ldp schreef:
07-05-2025 12:28
En is je leven nu beter, leuker, nuttiger, relevanter dan dat van al die mensen die wél een keer een vliegtuig hebben gemist?

In al die uren die je hebt staan wachten hadden jij en je back uppers veel leuke dingen kunnen doen.

Voor sommige mensen weegt de verspilling van al die zekerheidsuren waarin je loopt te wachten bij elkaar wel op tegen een keertje een uurtje later vliegen dan gepland.
Of je hebt het gewoon niet in je, zoals ik. Ik plan eigenlijk überhaupt weinig in mijn leven. Veel gaat goed, op de gok. Maar gaat het mis, dan zit ik daar ook niet zo mee. Neem mijn verlies, en door. Mooie anekdote erbij.

Natuurlijk ben ik ook preciezer met een vlucht naar Australië tov Praag. Maar ik stippel het niet helemaal uit.
Schiet me nog eentje te binnen.

Had ook een keer een vlucht gemist toen een vriend had geboekt. Die had bij de datum per ongeluk verkeerde retourdatum gekozen, omdat het kalendertje weekstart op zondag had, of per ongeluk te ver door gescrolld of zoiets. Er was in elk geval iets waardoor we per ongeluk een dag te laat op het vliegveld stonden. Als een ander iets boekt ben ik als een kind, ik controleer niks, haha!

Ook een keertje gehad dat mijn ESTA naar Amerika niet goedgekeurd bleek te zijn. Had ik al zo vaak aangevraagd, nooit een probleem, dus had er weinig aandacht aan geschonken. Maar ik had nu een nieuw paspoort en ik had een O als een 0 ingevoerd, of andersom (nu gebruiken ze geloof ik geen O meer voor paspoortnummers). Ik had nooit meer op die portal ingelogd en had niet gezien dat het niet goedgekeurd was.

Dus toen mocht ik Amerika niet in (was niet eindbestemming) en wilden ze me op Schiphol niet laten gaan. Heb moeten praten als brugman en uiteindelijk hebben ze me op eigen risico laten gaan. Was wel rennen geblazen. In Amerika heeft uiteindelijk niemand vragen gesteld. Nu met trump maar niet meer doen ;)
Toen ik 18 was heb ik eens een vlucht gemist (net als iemand anders hier) door AM en PM door elkaar te halen. Mijn Arabische man wordt met regelmaat extra gecontroleerd, wat ik als blonde witte echt heel naar en irritant vind, maar mijn man rustig ondergaat. Het helpt als hij de kinderen draagt en ik ernaast. Maar we hebben al 2 keer een vlucht gemist omdat hij eruit werd gepikt en extra gecontroleerd. En dan tegen mij zeggen (dit was voor de kinderen er waren) dat ik gewoon wel moet gaan. Ja, natuurlijk niet, ik ga niet zonder hem weg natuurlijk. En elke keer is het vanzelfsprekend loos alarm. Mijn man zegt altijd: better safe than sorry, en dat is ook wel zo. Maar verdorie: dat wij elke keer extra tijd moeten inplannen omdat mijn man 'een bepaald uiterlijk' heeft (of er is iets met zijn achternaam - die ik overigens nu ook draag), vind ik best irritant.
Nou dat is inderdaad irritant Kangoeroe33. Moet je dan zelf opdraaien voor de kosten van een nieuwe vlucht? Met een beetje pech kost die controle je dan zo 1000 euro.

Ik werd er trouwens ook steeds uitgepikt toen ik nog jong was (18-25), als ik dan alleen reisde. Dat vertrouwen ze ook niet helemaal of zo.
Taskmaster schreef:
07-05-2025 00:41
Nog nooit een vlucht gemist. Ik ga eigenlijk altijd met de trein naar Schiphol en zorg dat er iemand met een auto als achterwacht is. Ruim op tijd vertrekken.

Geen tickets met korte overstap boeken. Altijd minstens 2 uur overstaptijd. Liever drie uur.

Snap echt niet hoe je een vlucht kunt missen uit laksheid. Dan heb je echt geld te veel.
Zo doe/deed ik het ook.
Plus heel heel erg goed checken of ik bij de juiste gate sta.

Wel een keer midden in de nacht kennissen naar Schiphol gebracht en onderweg in een gigantische file terecht gekomen, vanwegen een ernstig ongeluk. Ze waren net op tijd, maar wat een stress
Frankly my dear, I don"t give a damn
2x bijna gemist. De 1e keer alleen gehaald omdat het vliegtuig 2u vertraging had. Ik had een gewichtslimiet, was een berooide student na een week Sziget. Uiteindelijk al mijn kleding aangetrokken en toen waren we dus al vet laat. Duurde de douane etc ook nog ziek lang dus goddank was de boel vertraagd.

De 2e keer had ik mijn moeders naam verkeerd ingevuld op de ticket dus die moest omgezet worden. Was en heel duur en zorgde ervoor dat we naar het vliegtuig moesten rennen.

2w geleden had mijn moeder m bijna gemist. We waren ruim op tijd in Eindhoven. portemonnee met ID en telefoon nog bij mij in Tilburg op de tafel. Dus ik ben in 3 kwartier op en neer gevlogen, accu van de auto helemaal leeggezogen en met nog 15 minuten te gaan heeft ze het gered. Manmanman....
Een keer heel krap gehad omdat er wegafsluitingen rond het parkeren was rond Schiphol. Maar alsnog op tijd.

En in Amerika een keer vertraging, waardoor we dachten dat we moesten rennen, maar uiteindelijk was de gate nog niet open.

Ook een keer gehad tijdens een overstap dat de vlucht nog bleef wachten op zo’n 35 overstappers uit San Francisco.
In mijn la nog een frivole onderbroek met bloemen en kantjes, gekocht op het vliegveld in Hongkong, waar ik strandde door vertraging van een regionale vlucht. Koffer doorgelabeld en in handbagage vooral werkspul. Na de eerste schrik met oog op het thuisfront, airport hotel geboekt en genoten van bed, ontbijt en alle luxe. Kon het ook nog declareren, al heb ik het lingerie-bonnetje voor mezelf gehouden.
Alles sal reg kom
Wombat schreef:
07-05-2025 13:38
Nou dat is inderdaad irritant Kangoeroe33. Moet je dan zelf opdraaien voor de kosten van een nieuwe vlucht? Met een beetje pech kost die controle je dan zo 1000 euro.

Ik werd er trouwens ook steeds uitgepikt toen ik nog jong was (18-25), als ik dan alleen reisde. Dat vertrouwen ze ook niet helemaal of zo.
Nee gelukkig niet hoor, beide keren zaten we op de volgende vlucht enkele uren later, op zich niet heel erg. Maar ik was dan wel zodanig geirriteerd dat ik dan ook vroeg om een upgrade naar eerste klas, want: zij zaten toch fout? Maar nooit gekregen, gewoon pech gehad.
NightNurse schreef:
07-05-2025 10:35
Daarna parkeren in zo'n parkeergarage waar ze je met een busje ophalen en naar de vertrekhal brengen, Dat busje zou elk kwartier rijden, dat deed hij dus niet, duurde ruim 60 minuten en drie telefoontjes.
Die parkings met busjes ben ik sowieso niet zo'n fan van. Beetje vage bedoening, of slecht bereikbaar, of mensen die slecht Nederlands spreken, of je staat na terugkomst middenin de nacht drie kwartier te wachten op het busje om je naar de parking te brengen. Dan betaal ik liever iets extra voor P3. Zo heel veel scheelt het niet eens.
We hebben overigens wel eens op Kreta gehad dat er een enorme chaos was in de vertrekhal. Incheckbalies gingen dicht en weer open en weer dicht, hele mensenmassa's moesten ineens naar de andere kant, security ging open en dan weer dicht. Op de tijd dat we hadden moeten opstijgen stonden wij nog steeds in de rij, en dat was echt totaal niet onze schuld want we waren er al urenlang.

Daar werd ik wel gestresst van, totdat mijn man er heel nuchter op wees dat letterlijk álle passagiers nog in de vertrekhal stonden, en dat de kans dus heel groot was dat dat vliegtuig op ons zou wachten want dat het niet heel waarschijnlijk was dat het leeg weg zou vliegen.
Uiteindelijk is dat vliegtuig inderdaad ook uren later vertrokken, toen de passagiers eenmaal aan boord waren.
Best vaak een vlucht gemist, soms door overmacht, soms door slechte planningskills van mijn kant. De stomste was toch wel deze:

(Ex)vriend had sollicitatie in London, en we konden alleen op de dag van de solliciatie vliegen vanwege werk. Afspraak kon laat in gemaakt worden en wij zouden de eerste vlucht nemen, geen probleem dus. Het was met EasyJet volgens mij. Vroeg op Schiphol, door de douane en alles heen, lang gewacht tot we konden boarden. Hadden we dus nooit ingecheckt voor de vlucht en mochten we niet boarden. Dus 2 uur op het vliegveld gezeten voor niks haha. Echt zo stom. Had eigenlijk ook nooit gedacht dat we door de eerste checks heen zouden komen met een oningecheckte vlucht. Maar goed, EasyJet was aardig en heeft ons uiteindelijk kosteloos omgeboekt naar de volgende vlucht en ex was net op tijd voor de sollicitatie gelukkig.
Ik was met mijn broer en zus op vakantie in Londen, ik was nog een stuk jonger en mijn oudere broer reisde veel en zou het allemaal organiseren. Hij had een vlucht geboekt op Stansted en dan een shuttle busje naar de stad.

Toen we aankwamen merkte hij al op dat het zo'n groot vliegveld was, hij had gedacht dat het veel kleiner was.

Op de terugweg in de reeds geboekte shuttlebus kwamen we vast in een file en hebben we onze vlucht gemist. Ik ben nog gaan rennen bij aankomst en had het op een paar minuten gemist. Achteraf gezien had broer zich enorm vergist in de omvang van het vliegveld en de shuttle was eigenlijk vrij krap op het vertrek van de vlucht geboekt. Op Stansted ben je echt wel een tijd onderweg naar je gate.

Uiteindelijk een paar uur later teruggevlogen. Mijn broer (een stuk ouder dan ik & zus) heeft dit uiteindelijk voor ons betaald. Erg lief :)
Na een week in Moskou met een vriendin zaten we al in het vliegtuig maar het starten klonk heel vreemd...
Vijf minuten later: allemaal er uit, vliegtuigmotor stuk.
Dan zit je vervolgens vijf uur op een ijskoud vliegveld (het was januari) in een witbetegelde ruimte met NIETS er in te wachten. Ja, gelukkig wel toiletten. Maar geen enkele automaat met snacks of zo. Hadden we niks aan gehad want je mocht nog geen roebeltje mee terugnemen.
Overleefd omdat wij allebei nog wat ontbijtkoek e.d. bij ons hadden, en we kregen water. Midden in de nacht landden we uiteindelijk in Duitsland waar we opgehaald werden want de trein die we vandaar naar huis hadden willen nemen was allang weg.
Het mooie was wel dat we dankzij die vertraging ons hele reisgeld terugkregen :lol: .

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven