Werk & Studie alle pijlers

Salaris uitrekenen?

08-05-2025 16:33 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom er weer eens niet uit en copilot is geen hulp. Die rekent met dezelfde gegevens rustig een lager netto salaris door met een hoger bruto inkomen. En op loonwijzer staan er zoveel vragen waar ik niet eens weet wat ik er in moet vullen. Kan er iemand met mij meedenken? Ik vul bruto bedragen in van tegen 6000 en volgens wat ik dan invul, kom ik amper boven 2000 netto uit (wel part time functie). Heb het al 3 x opnieuw ingevoerd en blijf steeds maar op 2100 uitkomen. Ik ben niet de enige kandidaat en wil ongeveer weten wat ik netto overhou, zonder dit nu al aan personeelszaken te vragen.

Het gaat om CAO netwerkbedrijven.

Het gaat om een beloning van 5700 bruto voor 40 uur. De overeenkomst is voor 28 uur. Er komt nog IKB en eindejaarsuitkering bij en ik weet nog niet of ik dat uit laat betalen of iets anders mee doe. Alles bij elkaar is dat iets van 18%. Dat wil ik alleen even buiten beschouwing laten.
Verder is pensioen geregeld via ABP (70% werkgever).

Wie heeft zin om mij te helpen rekenen wat ik ongeveer kan verwachten? Ik vind het jammer dat de functie voor 28 uur is, maar goed, ik wil graag weg bij huidige werkgever en deze spreekt me erg aan.
Pelle schreef:
08-05-2025 19:45
Maar je hebt nu dus ook IKB als ambtenaar?
Dan kun je die wel redelijk tegen elkaar wegstrepen waarschijnlijk.

Je moet je huidige loon inderdaad /36*40 doen om te kunnen vergelijken met een fulltime salaris obv 36 uur.
Dus als je nu 5.200 bruto obv 36 uur verdient, komt dat neer op 5.778 obv 40 uur.
Maar alleen als IKB overeenkomt.
Ja, IKB komt overeen. Klinkt als een logische berekening. Zo ga ik 'm dan ook graag zelf toepassen.

AI had nog wel allerlei andere vage redenaties, waardoor ik de salarissen onderling niet zou kunnen vergelijken, want ambtenaren zouden allemaal veel gunstiger regelingen hebben. Aldus AI.
FransjeG schreef:
08-05-2025 17:45
ik kom uit op ongeveer:

bruto 5700 = netto 4100 (40 uur)
bruto 3990 = netto 3100 (28 uur)
Ik werk bij de overheid en daar houd je geen 4100 netto over van 5700. Hogere pensioenpremie vermoed ik.
ik zit nu in schaal 11 trede 7 en verdien bruto € 5.389,87. Daarvan zou ik bij 28 uur vermoedelijk rond 3100 overhouden. Dat is wat ik vergelijkbaar netto wil overhouden als ik in deze baan 28 uur ga werken. En dan zou ik bruto wel hoger moeten inzetten, eerder tegen 6000 aan. Wat ook meteen (bijna) einde schaal is bij die werkgever.
Wombat schreef:
08-05-2025 16:42
Werkt deze simpele niet?
https://www.randstad.nl/ontwikkelen/bru ... lator/tool
Je zou dan wel moeten rekenen met 28/40 van 5700, dat is 3990. Deze calculator komt dan op iets boven de 3000.
geen idee of minder uren werken nog iets doet met de belasting, maar dit klopt wel ongeveer met wat ik overhield met dit brutoloon
En doooooor!
NomenNesci0 schreef:
08-05-2025 16:46
Dankjullie wel. Dit zijn helaas de max uren. Hoewel het bruto bedrag fors hoger ligt, lijk ik er netto minder aan over te houden. Altijd vreemd hoe zoiets werkt , ;-D
wat bedoel je met dat het bruto fors hoger ligt? het brutoloon is net geen 4000 euro. dat is supernetjes voor 28 uur. je mag niet uitgaan van het fulltime loon
En doooooor!
broadway schreef:
09-05-2025 08:22
wat bedoel je met dat het bruto fors hoger ligt? het brutoloon is net geen 4000 euro. dat is supernetjes voor 28 uur. je mag niet uitgaan van het fulltime loon
TO bedoelt (denk ik) dat het fulltime salaris bij potentiële nieuwe werkgever 5.700 fulltime bedraagt. En haar huidige fulltime salaris 5.400 (afgerond). Dus dan lijkt het hoger. Maar omdat het eerste gebaseerd is op 40 uur en het 2e op 36 uur, gaat ze er eigenlijk op achteruit.
28 uur bij nieuwe werkgever betekent een bruto salaris van 3.990 en 28 uur bij huidige werkgever 4.200.
Maar ze moet wel kijken of IKB echt overeenkomt, anders is het alsnog appels en peren vergelijken.
Het maakt inderdaad echt heel veel verschil of 36 of 40 uur fulltime is…

Overigens zou je ook het aantal vakantiedagen en de pensioenregeling moeten vergelijken. Pensioen is in dit geval denk ik bij allebei ABP.
Verlof kan soms ook veel verschil in zitten.
Don’t grow up, it’s a trap
Raet is de enige die ik goed vind werken in combinatie met ABP-pensioenopbouw.

Toen ik zelf de overstap maakte naar de overheid, alleen zo'n simpele calculator ingevuld en daardoor te laag in gezet. Dat viel vies tegen bij mijn eerste salarisstrook, want daarbij was geen rekening gehouden met de eigen bijdrage pensioenpremie. Inmiddels (ik zit een paar treden hoger dan jij) gaat er bijna 500 euro van mijn bruto inkomen naar het ABP. Dat scheelt nogal in wat er netto uit komt.

Als ik met Raet de uitgebreide berekening maak is het netto loon exact gelijk aan mijn loonstrook. Bij de simpele tool van berekenhet.nl is mijn berekende netto salaris 280 euro hoger dan in werkelijkheid.
broadway schreef:
09-05-2025 08:22
Nee klopt. Maar het klinkt zo anders. Deze functie biedt max 6000 aan het eind vd schaal (voor 40 uur) en dat klinkt zoveel hoger dan 5300 (voor 36 uur). Het klinkt voor mij gek om (bijna) 6000 bruto te vragen, terwijl het omgerekend in vergelijking met 5300 op hetzelfde neerkomt.
Pelle schreef:
09-05-2025 09:52
TO bedoelt (denk ik) dat het fulltime salaris bij potentiële nieuwe werkgever 5.700 fulltime bedraagt. En haar huidige fulltime salaris 5.400 (afgerond). Dus dan lijkt het hoger. Maar omdat het eerste gebaseerd is op 40 uur en het 2e op 36 uur, gaat ze er eigenlijk op achteruit.
28 uur bij nieuwe werkgever betekent een bruto salaris van 3.990 en 28 uur bij huidige werkgever 4.200.
Maar ze moet wel kijken of IKB echt overeenkomt, anders is het alsnog appels en peren vergelijken.
ahhh dat FT urenverschil had ik gemist. helder dank!
En doooooor!
Pelle schreef:
09-05-2025 09:52
Wat jij zegt dus, zo bedoelde ik het idd.

Wat bedoel je met of IKB overeenkomt? De percentages zijn hetzelfde, nl 8 % vakantie en rest aanvullend tot 17,05%. Dat is huidige extra.
Bij de andere werkgever is het ook 8% vakantie + 6% eindejaarsuitkering + 3,05 IKB. Dat klinkt mij als appels met appels vergelijken. Klopt mijn aanname voor zover je weet?
NomenNesci0 schreef:
09-05-2025 12:54
Wat jij zegt dus, zo bedoelde ik het idd.

Wat bedoel je met of IKB overeenkomt? De percentages zijn hetzelfde, nl 8 % vakantie en rest aanvullend tot 17,05%. Dat is huidige extra.
Bij de andere werkgever is het ook 8% vakantie + 6% eindejaarsuitkering + 3,05 IKB. Dat klinkt mij als appels met appels vergelijken. Klopt mijn aanname voor zover je weet?
als het bij allebei 17.05% is, komt het dus overeen.
Dan zou ik me minder focussen op het netto verhaal en kijken of je er bruto niet op achteruit gaat. Dus doen moet je idd richting de 6.000 voor 40 uur. Het enige wat dan nog invloed heeft op het netto verhaal is de pensioenpremie.
Kijk ook wel even naar het aantal vakantiedagen, kan soms ook veel verschil in zitten.
Don’t grow up, it’s a trap
Mijn pensioen is ook bij ABP maar dit is gewoon een vast percentage van je loon, ongeacht leeftijd. Er zijn andere pensioenfondsen waarbij het percentage hoger wordt met je leeftijd, maar niet van ABP.

Het percentage van ABP is 27%, hiervan betaalt de werkgever 18,90% en de inhouding van de werknemer is 8,10%

Je loon op basis van 28 uur is €3990 per maand, op jaarbasis (inclusief IKB 17%) €56.020.

Om je pensioen te berekenen pakken we je jaarloon van €56.020 - €18.475 pensioenfranchise = €37.545. Van dit bedrag wordt er 27% pensioen opgebouwd, waarvan jouw premie dus 8,10% is = €3.041 per jaar /12 = €253.
Van je brutoloon gaat er dus €253 pensioenpremie vanaf.

Op berekenhet vul je in €3.990 - €253 = €3737 bruto = €3.017 netto salaris op je bankrekening.
NomenNesci0 schreef:
08-05-2025 16:48
Dit is dezelfde als op loonwijzer, maar ik weet daar dus een heleboel bedragen niet van. Bij extra beloning of (on)belaste beloning doe ik blijkbaar iets verkeerd, want krijg hele andere bedragen.

Dat komt waarschijnlijk doordat de door jou genoemde CAO er niet tussen staat. Als ik lees over IKB etc zou je eens kunnen kijken wat er bij CAO Gemeenten uitkomt.
Of t.z.t. HR om pro-forma berekening vragen.
@ Essychan, het enige wat ik weet hoe het pensioen bij nieuwe werkgever berekend wordt, is wat er in de vacature staat: ABP en wij betalen 70%.
Meer weet ik er niet van. Ik weet dan ook niet of dat vergelijkbaar is met de gemeente CAO.
De vakantiedagen zijn de wettelijke vakantiedagen en 4,5 dag bovenwettelijk op basis van ft. Hetzelfde als cao ambtenaren. Wat dat betreft is veel wel goed vergelijkbaar.

Ik ga idd om een voorlopige berekening vragen. Nu nog even kijken of het wat wordt tussen ons ; )

Bedankt iig voor al jullie meedenken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven