Ervaringen opgraven en cremeren

10-05-2025 16:50 10 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek naar ervaringen met het alsnog laten opgraven en cremeren van menselijke resten.
In 2008 is mijn vader overleden. Ik was 20 jaar en de oudste van een gezin van 4. Het was een hectische tijd, we dachten thuis samen met mijn moeder alle 5: dat wordt een begrafenis. Mijn vader kwam met 2 onbekenden in 1 graf. We hebben allemaal het graf regelmatig bezocht.

Vervolgens in 2017 is moeder ook overleden. Toen zat ik met mijn zussen en broer bij de begrafenisondernemer. Wegens de kosten, maar vooral omdat we nu wat ouder waren en nu wel begrepen wat een “algemeen graf” en de nadelen daarvan zijn, kozen we allemaal onverwacht en unaniem om moeder te laten cremeren. De asurn staat sindsdien bij mijn jongste zus thuis.

Nu is de gemeente voornemens om na 17 jaar het graf van vader te ruimen, dus dan wordt hij opgegraven. Ik denk dat de botjes dan in een verzamelgraf of knekelput ruimen. Met mijn zussen en broer twijfelen we of we nu niet toch beter de botjes alsnog kunnen laten cremeren, als er nog wat over is. De knekelput is definitief en bij cremeren kunnen we nog nadenken over wat we met de as doen. Anderszijds vraag ik me ook af in hoeverre alsnog cremeren “helpt”.

Dus bij deze wie heeft ervaringen die die wil delen?
Dit lees ik er over.

Voor het laten opgraven en cremeren hebt u verlof nodig van de burgemeester van de gemeente waar de begraafplaats ligt. Een eenvoudige brief aan de burgemeester waarin u vertelt wat u wilt, wie de overledene is (naam, geboortedatum en -plaats), wanneer en waar hij overleden is en waar hij begraven is, volstaat

Wat zijn de kosten van cremeren na het ruimen van een graf?

Vervolgens worden er kosten gerekend voor het transport en de crematie zelf. Als u er vervolgens voor kiest om het as in een urn te bewaren, dient deze ook aangeschaft te worden. Gemiddeld genomen liggen de kosten van cremeren na grafruiming tussen de €700 en €1200, afhankelijk van de begraafplaats en het crematorium.
https://www.begraafplaats.nl/vraag-en-a ... raag/6483/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ken wel iemand die haar zoon nog heeft laten cremeren nadat hij 20 jaar begraven was . Zij heeft veel steun aan zijn as thuis . Maar dat was een particulier graf .
Het betreft dus een algemeen graf? Kun je dan weten of de resten die je krijgt alleen van jouw overledene zijn, of ook wellicht van die anderen? Dat zou voor mij ook meespelen denk ik.
Las laatst iets in de krant: vader was begraven, al geruime tijd. Moeder was recent overleden en wilde gecremeerd worden. Het graf van de vader is toen geruimd en de overblijfselen zijn in een klein kistje gegaan en bij de uitvaart naar de kist van de moeder gezet. Daarna zijn ze samen (volgens mij, of vlak na elkaar) gecremeerd en de as is tegelijkertijd uitgestrooid. Zo waren ze toch weer samen.

Vond het zo mooi opgelost.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Onze vader is ongeveer net zo lang geleden overleden als de jouwe en bij hem is het algemeen graf al geruimd. (Nou ja, de stenen e.d. zijn weg, er is niet gegraven dus iedereen ligt nog steeds op dezelfde plek). Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan en uiteindelijk besloten om het zo te laten. Zoals mijn sibling zei: "Of we pa's graf nou laten ruimen of we herbegraven m in het mooiste graf ter wereld, missen doe ik hem even hard," dus eigenlijk vonden we het ook wel ver gaand om al die kosten te betalen waardoor je in feite tweemaal een uitvaart betaalt. En begraafplaatshouders zijn met recht lijkenpikkers, iedere scheet kost klauwen met geld. Denk dat pa dat toch zonde had gevonden en liever had gehad dat we wat duurzamers/leukers met dat geld gedaan hebben. Uiteindelijk hebben we geen spijt gekregen van onze beslissing, terwijl ik toch geregeld naar pa's graf ging heb ik nu een ander gedenkmomentje en dat is voor mij net zo goed prima. Iemand is niet bij/in het graf wat mij betreft, daar zijn alleen je stoffelijke resten. In ieder geval succes met je beslissing, nooit leuk om voor zulke vragen komen te staan.
Ik ben een oud-gediende die haar wachtwoord kwijt is... en aangezien m'n e-mailadres niet meer bestaat heb ik nu een nieuwe nick.
Oh zo iets zou ik ook wel willen weten. Mijn moeder heeft 35 jaar geleden een doodgeboren kindje gekregen. Die is destijds begraven (wat al heel bijzonder was destijds). Het grafje is er nog wel.

Ze zou graag zien dat als mijn moeder komt te overlijden of het mogelijk is om dat grafje leeg te halen en het samen met haar te laten cremeren. Het zal een klein kistje zijn, weet ook niet wat daar nog van over is na zo veel tijd.
Babylon schreef:
11-05-2025 08:41
Oh zo iets zou ik ook wel willen weten. Mijn moeder heeft 35 jaar geleden een doodgeboren kindje gekregen. Die is destijds begraven (wat al heel bijzonder was destijds). Het grafje is er nog wel.

Ze zou graag zien dat als mijn moeder komt te overlijden of het mogelijk is om dat grafje leeg te halen en het samen met haar te laten cremeren. Het zal een klein kistje zijn, weet ook niet wat daar nog van over is na zo veel tijd.
Ja dat kan. Dan moet je een verzoek tot opgraving doen, de resten worden dan in een apart kistje gedaan en kan je laten cremeren. Ik denk niet dat dat samen met oma mag, omdat iedereen individueel gecremeerd moet worden voor zover ik weet. Maar je kan natuurlijk wel daarna samen in een asbus doen. En ik denk zelfs dat een toestemming voor samen cremeren misschien wel moet lukken, maar dat je dat wel van tevoren aan moet vragen. Misschien een beetje luguber om daar in een vrij vroeg stadium achteraan te gaan maar ik zou denk ik niet wachten totdat oma daadwerkelijk overleden is.

Hier trouwens een soortgelijke vraag: https://www.uitvaart.nl/juridisch/begra ... -kist/1828
Ik ben een oud-gediende die haar wachtwoord kwijt is... en aangezien m'n e-mailadres niet meer bestaat heb ik nu een nieuwe nick.
Dat zou heel fijn zijn. Moeder heeft de wens om gecremeerd te worden en zal dan op een ander kerkhof komen omdat op het kerkhof waar het kindje ligt niet meer bij gelegd wordt. En ik zou het wel heel mooi vinden als moeder en kind dan ooit weer samen zijn. Mijn moeder heeft er haar hele leven heel veel verdriet van gehad. In de jaren 80 was dit iets waar maar niet over gesproken werdt. Mijn moeder mocht zelfs niet eens bij de begrafenis zijn.

Ik zal de gemeente eens bellen of dit eerder aangevraagd moet worden, of dat het kan op het moment dat mijn moeder overlijdt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven