Geld & Recht alle pijlers

Cashstuffing

10-05-2025 17:05 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom wel eens filmpjes op youtube tegen over cashstuffing waarbij mensen allerlei spelletjes doen zoals dobbelen, kleuren etc en dan het gewonnen geld in een bepaald mapje voor een bepaald doel doen en dan op een kaartje bijhouden wat er in het mapje zit. Sommige mensen hadden ook een agenda vol met mapjes waar al voor honderden euro’s in zat. Sommigen pinden ook een bepaald bedrag per maand en dan gingen ze dobbelen om te kijken hoeveel er uit gegeven mocht worden aan de boodschappen etc.

Ben niet van plan het zelf te gaan doen want heb liever niet teveel contant geld in huis en betaal liever geen hele grote bedragen in contant maar ik vraag me wel af waarom mensen dit doen. Lukt het sparen dan beter? Of kun je je dan beter aan een bepaald budget houden?

Zijn er mensen op dit forum mensen die dit doen?
Ja ik doe dit nu 2 jaar en ik heb daardoor al heel veel geld gespaard en bespaard. Was voorheen niet zo’n spaarder en nu alles met cash, heerlijk! Ik pin elke maand €1000 en daarvan doe ik boodschappen, uitjes, huisdieren, drogist, schoonmaakster etc. Alles wat over is gaat in een pot en vorig jaar was de pot €2550. Toch best lekker! En ik behoud €100 voor noodgevallen op een rekening. Rest is voor vaste lasten en sparen voor vakanties, noodgevallen, extra hypotheek aflossing etc.
Huh dus soms koop je voor 20 piek per maand boodschappen en soms voor 200? Das toch niet heel handig. Of ga je dan eten bij de buren als de boterhammen op zijn en je gedobbelde budget ook ?
Afbeelding

Het is al heel oud, eigenlijk. Zo deden ze het in de jaren 50 van de vorige eeuw. Zonder die spelletjes, dan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
geld-recht/cashstuffing/list_messages/5 ... 20stuffing

Al eerder topic over geweest ik heb het een week volgehouden teveel gedoe met al die mapjes bonnetjes etc .
Dat blikje snap ik nog wel, maar cash stuffing is veel ingewikkelder. Dan gaan ze zitten goochelen met mapjes en geld er weer in en er weer uit en challenges en rare terminologie en dingetjes inkleuren. Ik kan me niet voorstellen dat je er rijk van word maar ik kan me wel helemaal verliezen in die onbegrijpelijke filmpjes. Ordinaire tvp dus.
Het lijkt me vrij ingewikkeld, maar als het werkt, waarom niet? Ik heb eigenlijk al lang nooit meer contant geld, dus dat zou voor mij niet werken. Sparen doe ik door automatische overschrijving als mijn salaris binnen komt, en dan nog wat grut door overboeken van afrondingsverschillen. Dat zet totaal geen zoden aan de dijk, dus of het met gedobbel beter wordt?
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
Vakantievrouw schreef:
10-05-2025 17:10
Ja ik doe dit nu 2 jaar en ik heb daardoor al heel veel geld gespaard en bespaard. Was voorheen niet zo’n spaarder en nu alles met cash, heerlijk! Ik pin elke maand €1000 en daarvan doe ik boodschappen, uitjes, huisdieren, drogist, schoonmaakster etc. Alles wat over is gaat in een pot en vorig jaar was de pot €2550. Toch best lekker! En ik behoud €100 voor noodgevallen op een rekening. Rest is voor vaste lasten en sparen voor vakanties, noodgevallen, extra hypotheek aflossing etc.

En toch snap ik dan niet precies hoe het werkt. Je pint 1000 euro p.mnd en wat over is doe je in een pot. Maar hoe maakt dat dan verschil met wanneer je alles pint? Als je alles pint geef je die maand wellicht ook maar 800 euro uit en spaar je er 200. Je gaat toch niet ineens minder aan drogist en huisdieren uitgeven als je het contant betaalt? Ik koop gewoon deo, tandpasta, shampoo en hondenbrokken als het op is, ongeacht of ik het moet pinnen of contant betalen. Met de normale boodschappen kan ik me misschien nog indenken dat je je in gaat houden als je ziet dat er nog weinig geld in je portemonnee zit (maar begin vd maand zit er genoeg in met 1000 euro). Maar dat kan je natuurlijk ook op je bankrekening zien, daar kan je ook elke mnd 1000 euro op zetten. Ik zet elke mnd exact m'n salaris op m'n lopende rekening en daar wil ik het die maand mee redden. Dus dat motiveert mij ook om het rustig aan te doen en zoveel mogelijk over te houden.
framboise-t schreef:
10-05-2025 17:31
Dat blikje snap ik nog wel, maar cash stuffing is veel ingewikkelder. Dan gaan ze zitten goochelen met mapjes en geld er weer in en er weer uit en challenges en rare terminologie en dingetjes inkleuren. Ik kan me niet voorstellen dat je er rijk van word maar ik kan me wel helemaal verliezen in die onbegrijpelijke filmpjes. Ordinaire tvp dus.
Ja ik kijk dan ook die filmpjes en denk van maar waarom. Zo was er een moeder aan het sparen voor nieuwe sportschoenen voor haar kind. Leuk hoor maar wat doe je als de oude uit elkaar vallen en je hebt nog niet genoeg? En inderdaad met de boodschappen want je weet van te voren toch niet altijd wat de aanbiedingen zijn? Neem je dan die ene week dat je wat minder hebt maar niet die hele goede aanbieding voor wasmiddel mee? Dat is toch niet handig? Eentje kocht ook allerlei kinder spelletjes, stickers en kinder kleurboeken bij Action speciaal voor challenges bij cashstuffing. Ik dacht echt waarom?!
graze wijzigde dit bericht op 10-05-2025 17:55
0.69% gewijzigd
Ik snap wel dat je meer kan gaan uitgeven als je meer geld "voelt". Als ik alles op mijn lopende rekening laat staan is het op aan het eind van de maand. Als ik eerst naar de spaarrekening boek, kom ik niet tekort.
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
MyLittlePony schreef:
10-05-2025 17:54
Ik snap wel dat je meer kan gaan uitgeven als je meer geld "voelt". Als ik alles op mijn lopende rekening laat staan is het op aan het eind van de maand. Als ik eerst naar de spaarrekening boek, kom ik niet tekort.
Ja dat snap ik wel, als er bijv 20.000 op m'n lopende rekening staat dan geef je denk ik makkelijker uit dan wanneer je er bijv 1000 euro op zet waar je het die maand mee moet doen. Daarom.zet ik er begin van de maand enkel m'n salaris op en wat er eind vd maand overblijft gaat naar de spaarrekening. Dan hou je wel wat meer overzicht wat je per mnd uitgeeft.
Maar of dat bij mij nou anders zou zijn wanneer ik dat bedrag zou pinnen dat vraag ik me af. Ik ben sowieso niet iemand die echt veel uitgeeft, kan me goed inhouden.
Graze schreef:
10-05-2025 17:53
Ja ik kijk dan ook die filmpjes en denk van maar waarom. Zo was er een moeder aan het sparen voor nieuwe sportschoenen voor haar kind. Leuk hoor maar wat doe je als de oude uit elkaar vallen en je hebt nog niet genoeg? En inderdaad met de boodschappen want je weet van te voren toch niet altijd wat de aanbiedingen zijn? Neem je dan die ene week dat je wat minder hebt maar niet die hele goede aanbieding voor wasmiddel mee? Dat is toch niet handig?
Ja dat! Gekke spaardoelen. De bedragen in hun mapjes zijn vaak hoog genoeg om ook aanbiedingen van in te slaan.
Ik snap vooral die mapjes niet.
Tulpje22 schreef:
10-05-2025 18:00
Ja dat snap ik wel, als er bijv 20.000 op m'n lopende rekening staat dan geef je denk ik makkelijker uit dan wanneer je er bijv 1000 euro op zet waar je het die maand mee moet doen. Daarom.zet ik er begin van de maand enkel m'n salaris op en wat er eind vd maand overblijft gaat naar de spaarrekening. Dan hou je wel wat meer overzicht wat je per mnd uitgeeft.
Maar of dat bij mij nou anders zou zijn wanneer ik dat bedrag zou pinnen dat vraag ik me af. Ik ben sowieso niet iemand die echt veel uitgeeft, kan me goed inhouden.
:proud: de dagen dat ik 20K op mijn lopende rekening heb staan zijn vrij zeldzaam. Maar ja, voor mij werkt dat wel zo ongeveer, ik hou alleen dat saldo in de gaten. Pinnen bij een ATM doe ik nooit, ik weet eerlijk gezegd niet eens meer waar die te vinden zijn vaak. Ik betaal alles vanaf mijn telefoon, en dat vind ik ideaal. Altijd perfect overzicht.
Vakantievrouw schreef:
10-05-2025 17:10

Dan neem je toch gewoon te veel op. Dit is toch jezelf voor de gek houden?
Ik vind dit echt zo'n hobby voor een bepaald type vrouwen, sorry.
Met al die truttig mapjes en kleurtjes ook. Volgens mij is het vooral goed voor degenen die al die mapjes verkopen.
Krijg hier scrapbooking-associaties bij maar hee, als het werkt, prima. Fascinerende filmpjes ook, net als dat ‘couponning’ in de vs, heel bevredigend om te zien.

Ik spaar dubbele spaarzegels bij de appie. Je voelt amper dat je spaart en op jaarbasis tikt het flink aan. Meer rente dan de spaarrekening. Ik gebruik het 1 x per jaar voor vakantie.
Hebben jullie voorbeelden van filmpjes? Ik kan natuurlijk zelf zoeken, maar ben benieuwd wie jullie dan leuk vinden om te volgen.
Summertje schreef:
10-05-2025 18:16
Ik vind dit echt zo'n hobby voor een bepaald type vrouwen, sorry.
Met al die truttig mapjes en kleurtjes ook. Volgens mij is het vooral goed voor degenen die al die mapjes verkopen.
Waarom vind jij het nodig om dit zo af te zeiken? Zegt vooral veel over jou overigens.
Speculaastaart schreef:
10-05-2025 18:06
Dit.

Ik 'beloon' mezelf ook wel maar dan meer met groene hokjes in excel.

Ik hou al m'n uitgaven bij.
En ja als m'n groene hokje rood wordt heb ik teveel uitgegeven.
En ik snap t cash ook niet in deze tijd.
Als er een snaar van m'n instrument knapt moet ik toch echt online bestellen en dat gaat uit m'n 'hobby' budget. Pure luxe maar wel noodzakelijk. Ga je dan gepind geld terugstorten?
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
MyLittlePony schreef:
10-05-2025 17:54
Ik heb het omgekeerde. Cash vliegt echt mijn portemonnee uit, geen idee waaraan. Pinnen werkt voor mij veel beter en is makkelijker te tracken.
ForumFossiel schreef:
10-05-2025 18:27
Krijg hier scrapbooking-associaties bij maar hee, als het werkt, prima. Fascinerende filmpjes ook, net als dat ‘couponning’ in de vs, heel bevredigend om te zien.

Ik spaar dubbele spaarzegels bij de appie. Je voelt amper dat je spaart en op jaarbasis tikt het flink aan. Meer rente dan de spaarrekening. Ik gebruik het 1 x per jaar voor vakantie.
Oh ik krijg altijd vet veel stress van die couponing-huisvrouwen. Die mappen en hele systeem en dan hopen dat het uitkomt aan de kassa: dat zou bij mij geheid misgaan :-D
Speculaastaart schreef:
10-05-2025 18:06
Hoezo jezelf voor de gek houden? Op mijn bankrekening was het 1 grote hoop en van die €1000 heb ik voor mijzelf een verdeelsleutel gemaakt wat ik waaraan wil uitgeven. Met andere woorden: cashstuffing helpt mij om spaardoelen te behalen en minder geld uit te geven.
Tulpje22 schreef:
10-05-2025 17:47
En toch snap ik dan niet precies hoe het werkt. Je pint 1000 euro p.mnd en wat over is doe je in een pot. Maar hoe maakt dat dan verschil met wanneer je alles pint? Als je alles pint geef je die maand wellicht ook maar 800 euro uit en spaar je er 200. Je gaat toch niet ineens minder aan drogist en huisdieren uitgeven als je het contant betaalt? Ik koop gewoon deo, tandpasta, shampoo en hondenbrokken als het op is, ongeacht of ik het moet pinnen of contant betalen. Met de normale boodschappen kan ik me misschien nog indenken dat je je in gaat houden als je ziet dat er nog weinig geld in je portemonnee zit (maar begin vd maand zit er genoeg in met 1000 euro). Maar dat kan je natuurlijk ook op je bankrekening zien, daar kan je ook elke mnd 1000 euro op zetten. Ik zet elke mnd exact m'n salaris op m'n lopende rekening en daar wil ik het die maand mee redden. Dus dat motiveert mij ook om het rustig aan te doen en zoveel mogelijk over te houden.
Zoals in een andere reactie geschreven, helpt cashstuffing mij door met budgetten te werken in mapjes en zo gestructureerder om te gaan met uitgeven. Daarnaast geeft het een kick als ik weer wat kleingeld in m’n pot kan doen of groter boodschappen geld wat over is in een ander mapje te doen. Vroeger gaf ik helaas geld uit als water en spaarde ik niet, terwijl er wel veel binnen kwam. Nu motiveert het mij om te sparen en cash geld is een stuk tastbaarder voor mij in m’n hoofd dan het geld op de bankrekeningen.
Zat nog even te denken trouwens, ik heb wel het eea aangeschaft, zoals een mapje om het bij te houden. Wel goedkoop. In totaal was ik er €35 aan “kwijt”.
Karrota schreef:
10-05-2025 18:54
Hebben jullie voorbeelden van filmpjes? Ik kan natuurlijk zelf zoeken, maar ben benieuwd wie jullie dan leuk vinden om te volgen.
Ik weet niet waarom maar ik zie haar vaak voorbij komen op instagram:

https://www.instagram.com/kristel_loves ... FzNXhlaGg0

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven