wifiloze vakantietips voor pubers

10-05-2025 19:31 112 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
ik wil graag een leuke vakantie voor ons gezin, niet ver van NL (of in NL), waar kinderen en jongeren elkaar makkelijk ontmoeten en waar er geen wifi is en iedereen gezellig met elkaar omgaat en buiten is.
Kennen jullie zo'n plek? Een camping of huisjes of groepsaccomodatie o.i.d.?
Anne1235 schreef:
10-05-2025 20:20
Dat is ook mijn ervaring. Afgelopen jaren zijn we op verschillende campings met WiFi geweest, met 3 puber tussen de 13 en 18 die echt wel eens op hun telefoon of Ipad zaten maar toch echt de meeste tijd met andere jongeren aan het zwemmen, voetballen, tafeltennissen en rondhangen waren. Dat gold echt voor de meeste jongeren op die campings.
Mijn ervaring ook.
thistle schreef:
11-05-2025 08:08
Joh, en hoe weet je dat ze daar niet met andere kinderen optrekken? Ik ga in juli voor de vierde keer een kano-trektocht doen met tieners en we komen op het water en s avonds aan de kant veelal de zelfde jongelui tegen waar ze dan mee optrekken. Ze regelen dan met elkaar wel het entertainment.
Dat doen de pubers met wifi net zo goed hoor, ik zie weinig verschil
Star⁴ schreef:
11-05-2025 10:48
Dat doen de pubers met wifi net zo goed hoor, ik zie weinig verschil
Mijn pubers deden dat ook, maar ik ken ook wel voorbeelden van pubers die écht tot niets meer komen als er ook de keuze voor een scherm is. En daar, zacht gesteld, geen leuker mens van worden voor zichzelf en hun omgeving.

En ik ben opgegroeid met een zus en broertje die zo’n probleem ook hadden. Alleen was het toen geen telefoon, maar waren het boeken. Ik denk dat zij nooit een andere jongere gezien hebben op vakantie, daar zaten lettertjes voor.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
11-05-2025 11:06

En ik ben opgegroeid met een zus en broertje die zo’n probleem ook hadden. Alleen was het toen geen telefoon, maar waren het boeken. Ik denk dat zij nooit een andere jongere gezien hebben op vakantie, daar zaten lettertjes voor.
Volgens mij las ik ook veel boeken op vakantie, maar wij gingen eigenlijk nooit naar een camping. Vooral in de periode van 11-15 jaar had ik het moeilijk op school en werd ik gepest, dus ik vond het fijn dat ik niet per se op vakantie contact met andere kinderen hoefde te maken.
feow schreef:
11-05-2025 11:06
Mijn pubers deden dat ook, maar ik ken ook wel voorbeelden van pubers die écht tot niets meer komen als er ook de keuze voor een scherm is. En daar, zacht gesteld, geen leuker mens van worden voor zichzelf en hun omgeving.

Niet lekkerders dan boeken lezen, helemaal op vakantie.
apiejapie schreef:
11-05-2025 09:53
Wow, kan het ook vriendelijker misschien?
To geeft toch aan dat haar kinderen er geen probleem mee hebben als er geen WiFi is, maar dat ze een camping zoekt waarbij ook andere niet continu op een schermpje zitten zodat er voor haar kinderen meer mogelijkheden zijn om aan te kunnen sluiten bij leeftijdsgenoten. Ik snap werkelijk niet wat daar vreemd aan is en ook niet waarom to zo afgebrand moet worden. Waar is dat voor nodig?

Mijn kinderen vinden een week kamp zonder telefoon ook helemaal prima. Hele dag aanspraak en activiteiten.
Maar op vakantie vinden ze dat wel jammer of moeilijker.
Zijn 2 totaal verschillende scenario's.

En ze vermaken zich prima met internet op een camping gericht op hen en heel veel andere kinderen/jongeren met gave glijbanen en middag en avond entertainment.
Zodra een saaie camping en omgeving is en te weinig leeftijdsgenoten, dan is een camping of hotel alleen met pa en ma redelijk saai en zal sneller de schermpjes getrokken worden.
https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/53966 ... u-jeugd-en
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
feow schreef:
10-05-2025 22:06
Tip voor wifiloze vakantiegangers: reken in Duitsland niet op kunnen betalen met pin. Want dat kan dus niet overal. En dan kan je in dat leuke houten huisje aan de rand van het fantastische gebied waar je zojuist een flinke wandeling hebt gemaakt dus niet eten, maar alleen met je laatste bijeengeschraapte muntjes een kopje koffie drinken.
Ik was laatst bij Landal in Duitsland en daar moest je broodjes bestellen via de app. Eigenlijk ging alles via de app qua informatie. Er zijn ook parken waar je sleutel digitaal is of je alles moet reserveren. Even iets via maps bekijken toch dat leuke eettentje reserveren, zonder internet toch lastig.
Op vakantie wifi vind ik prima maar ik snap wel goed dat op kampen telefoon gebruik verboden wordt of zeer ingeperkt. Dat komt vaak de sfeer niet ten goede. Als kinderen constant bezig zijn met foto's/filmpjes te maken, soms ook om elkaar te pesten of de hele tijd contact hebben met het thuisfront leidt dat toch tot veel gedoe.

Dat is wat anders als we zelf met de kinderen op vakantie gaan. Prima als ze dan als we in de accommodatie zijn van de wifi gebruik willen maken. Verder zijn we altijd veel op pad dus meestal zijn ze toch met hele andere dingen bezig.

Wel of geen vrienden maken op vakantie is meer persoonlijkheid gerelateerd dan telefoon gerelateerd. Het ene kind loopt rustig af op een leeftijdgenoot en vraagt of die wil voetballen terwijl het andere kind dat nooit zou durven of er geen behoefte aan heeft.
Saelle1 schreef:
11-05-2025 23:30
Op vakantie wifi vind ik prima maar ik snap wel goed dat op kampen telefoon gebruik verboden wordt of zeer ingeperkt. Dat komt vaak de sfeer niet ten goede. Als kinderen constant bezig zijn met foto's/filmpjes te maken, soms ook om elkaar te pesten of de hele tijd contact hebben met het thuisfront leidt dat toch tot veel gedoe.

Dat is wat anders als we zelf met de kinderen op vakantie gaan. Prima als ze dan als we in de accommodatie zijn van de wifi gebruik willen maken. Verder zijn we altijd veel op pad dus meestal zijn ze toch met hele andere dingen bezig.

Wel of geen vrienden maken op vakantie is meer persoonlijkheid gerelateerd dan telefoon gerelateerd. Het ene kind loopt rustig af op een leeftijdgenoot en vraagt of die wil voetballen terwijl het andere kind dat nooit zou durven of er geen behoefte aan heeft.

Ik ga zeer binnenkort op kamp met groep 8. Mobieltjes blijven thuis. Programma is druk genoeg dus daar hebben ze geen tijd voor.

Ooit een ander jaar was er op onze locatie nog een kamp. Die kinderen mochten hun telefoon tussen 16:00 en 17:00. Vanaf de lunch werd er al gevraagd wanneer het telefoontijd was. Al die mobieltjes voorzien van naam innemen in een kratje en dan veilig bewaren, daar hebben collega en ik ook geen zin in. En al die opladers en dan te weinig stopcontacten. Of als er een stuk gaat.

De leerkrachten van het andere kamp hadden wel even een uur pauze, dat leek ons wel leuk.
blijfgewoonbianca schreef:
10-05-2025 19:41
https://www.landgoedottermeer.nl/foto-gallerij

Mijn kinderen zouden er geen hol aan gevonden hebben, maar ik kan me zomaar voorstellen dat er mensen zijn die heel vrolijk van zoiets worden.

TO, moeten we het een beetje in deze hoek zoeken ?
Ik denk dat wanneer je een camping zonder whatsappende pubers zoekt je toch een beetje yoga-tofu-brandnetelthee- kumbaya-sfeer krijgt.
Ik vermoed dat to precies zo'n tiepje is.

Kan me zo voorstellen dat de 17jarige behoorlijk baalt
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ook al zouden je kinderen ermee instemmen, als dieandere kinderen op de camping dan wel internet hebben schiet je er alsnog niks mee op, toch?
Ik zou denk ik een trekking boeken naar Nepal ofzo waar je vanaf een bepaalde hoogte geen internet meer hebt. Of misschien naar Cuba, daar heb je in veel casas ook geen wifi en moet je van die kraskaartjes kopen bij hokjes waarbij je nog steeds slechte verbinding hebt. (Of is dat sterk verbeterd de laatste jaren?)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven