Slaapproblemen Peuter

12-05-2025 03:53 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben een peuter van 2.5. Onlangs overgegaan van ledikant naar junior bed omdat hij er amper nog inpast en we dat ledikant ook nodig hebben voor onze dochter die weer te groot wordt voor haar wieg.
Het is alleen 1 groot drama met slapen omdat hij uit z’n bed kan natuurlijk nu. Hebben vanalles geprobeerd:
-Steeds weer terugleggen. Dit is dus om de paar seconden omdat hij gelijk weer eruit gaat als je hem neerlegt.
-Erbij blijven en wachten tot hij slaapt. Hij wordt dan alsnog wakker na een uurtje en gaat steeds aan je bed staan.
-De deur op slot. Hier zijn we niet trots op maar op een gegeven moment weet je niet meer wat te doen omdat je er zelf ook aan onderdoor gaat.
-In kamer zitten en steeds iets verder naar buiten. Dit werkt goed maar het probleem begint weer opnieuw als hij dus wakker wordt.
Slapen is vaker een probleem geweest, maar omdat het de afgelopen maanden goed ging leek dit ons het juiste moment ook van deze overstap.
We gaan contact opnemen weer met consultatiebureau in ieder geval. Hebben jullie misschien nog tips wat bij jullie goed werkte?
Het klinkt alsof jouw peuter nog niet toe is aan een peuterbed, waarbij hij zelf eruit kan. Om ervoor te zorgen dat iedereen weer goed slaapt zou ik een meegroei ledikant aanschaffen. Die zijn groter dan een gewoon ledikant (140x70) en kun je met en zonder zijhekje gebruiken. Dan kun je hem aanvankelijk met zijhekje gebruiken en het over een half jaar weer een keer proberen
Nou als hij in het ledikantje wel goed sliep dan is de oplossing vrij simpel, (voorlopig) terug in het ledikantje zou ik zeggen?
Onze dochter is iets ouder en altijd een geweldige slaper geweest maar rond 2j8m ook een periode die echt een ramp was. Ook 100x haar bed uitkomen, in ons bed gaan liggen, niet meer op haar eigen kamer wilen slapen enz. Vanwege Sinterklaastijd, waar ze ook veel spanning voor had, hebben we haar maar even in onze kamer laten slapen. Maar toen ze vervolgens een avond zo kwaad was en over het traphekje heen klom en zowat haar nek brak omdat ze natuurlijk naar beneden viel was de maat vol. En bleek de oplossing in onszelf te zitten. Wij moesten echt veel strenger zijn. Wij zijn ook begonnen met dat ze haar kamer niet meer uit kon. Dat leverde 1 avond een heel hoop geschreeuw op en wij vonden het echt moeilijk. Maar toen kalmeerde ze, is in haar bed gaan liggen en sliep door tot de volgende ochtend. De avond erna hebben we ons bedtijd ritueel gedaan zoals altijd maar na kus, knuffel en welterusten gewoon weggelopen en dus geen ruimte gegeven voor discussie. En wat gebeurde er: ze bleef in haar eigen bedje en sliep binnen 2 minuten. Nooit meer problemen gehad.

Het kan ook komen omdat hij nog niet moe genoeg is, slaapt hij nog tussen de middag? Daar kan ook de oplossing zitten om dat middagdutje in te korten.

Om ons heen zien we dit ook gebeuren met peuters tussen 2,5 en 3. In deze periode vindt ook de laatste grote slaapregressie plaats.
Wij hadden destijds zo'n plankje met een opening in het midden zodat peuter er niet zomaar kon uitvallen tijdens het slapen. Door die opening gingen ze ook steeds eruit. Wij hebben toen zelf nog een extra plankje voor de opening gemaakt. Toen bleven ze wel gewoon in bed.
Not_so_perfect schreef:
12-05-2025 05:21
Nou als hij in het ledikantje wel goed sliep dan is de oplossing vrij simpel, (voorlopig) terug in het ledikantje zou ik zeggen?
Dit.

Mijn kinderen gingen pas rond hun 4e in een gewoon bed. En ik had lange kinderen, maar tot die leeftijd pasten ze gewoon nog in hun ledikant.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Ik zou ook (terug)gaan naar een situatie waarbij hij er niet uit kan. Ofwel dicht bed ofwel dichte kamer.
Dit heb ik me allemaal nooit op de hals gehaald. Gewoon bij mij op de kamer vanaf de geboorte.
Onze peuter (3,5) bleef wel netjes liggen in z'n peuterbed als hij moest slapen, maar viel er steeds in de nacht uit, zelfs met plankje ervoor. Echt iedere nacht was het raak. Dus wij zijn weer teruggegaan naar de ledikant.
Annemariakoekoek schreef:
12-05-2025 04:32
Het klinkt alsof jouw peuter nog niet toe is aan een peuterbed, waarbij hij zelf eruit kan. Om ervoor te zorgen dat iedereen weer goed slaapt zou ik een meegroei ledikant aanschaffen. Die zijn groter dan een gewoon ledikant (140x70) en kun je met en zonder zijhekje gebruiken. Dan kun je hem aanvankelijk met zijhekje gebruiken en het over een half jaar weer een keer proberen
Dit is echt een prima tip ja. Geeft rust en geborgenheid. Ik lees wel vaker dat ouders de ledikant ‘nodig hebben’ voor een jonger kind, maar je kunt op elke straathoek voor een paar tientjes een ledikant kopen.
Dankjullie wel voor alle reacties.
We hebben een paar weken zowel het ledikant als het junior bed op z’n kamer gezet en hij begon steeds over het andere bed dat we dachten dat hij er wel aan toe zou zijn.
Hij is lang voor zijn leeftijd, en ben ook weleens bang geweest dat hij uit zijn ledikant zou vallen als hij echt zou willen. Slaapjes doet hij overdag, maar die heeft hij ook echt nodig.
Bij ons op de kamer of in ons bed is iets wat wij niet willen omdat we dan zelf ook niet slapen
Met 2,5 wordt een ledikantje ook wel gevaarlijk, want ze klimmen zo over de rand heen. Tenzij je een zijkant open kunt zetten natuurlijk. Wij hadden een ledikantje waar je heel makkelijk 2 spijlen uit kon halen. Eerst beter voor je rug omdat ze er zelf in en uit konden. Later bleven de spijlen eruit om nachtelijke klimpartijen te voorkomen.

We hadden een traphekje bij de deur. Kun je de deur ophouden. Deur op slot zou ik niet doen, want de deurkruk omhoog zetten helpt meestal ook prima om de deur dicht te houden.

En sterkte. Bij onze oudste zijn we weken bezig geweest om haar in bed te houden en ze vertikte het ook om terug in het ledikant te gaan.
...
Onze zoon heeft ook problemen met slapen gehad zo rond 2 jr en 10 maanden. Daarvoor sliep hij heel goed. Wij hebben toen tijdelijk op een matrasje naast hem geslapen. Niet ideaal en ook heel frustrerend maar hij sliep dan wel en wij ook. Op een gegeven moment afgebouwd en toen was het klaar. Wij hadden het idee dat hij wat angstig was om in slaap te vallen, hij ging ook meer dromen in deze periode. Zelf waren we op dat moment in rouw dus dat zal ook wellicht wat invloed hebben gehad. Bij vrienden meegemaakt dat dwingen en deuren op slot echt tot jarenlange problematiek hebben geleid (kind is nu 15 en nog steeds slaapproblemen) dus dat zou mijn keuze niet zijn.
Merel90 schreef:
12-05-2025 09:43
Dankjullie wel voor alle reacties.
We hebben een paar weken zowel het ledikant als het junior bed op z’n kamer gezet en hij begon steeds over het andere bed dat we dachten dat hij er wel aan toe zou zijn.
Hij is lang voor zijn leeftijd, en ben ook weleens bang geweest dat hij uit zijn ledikant zou vallen als hij echt zou willen. Slaapjes doet hij overdag, maar die heeft hij ook echt nodig.
Bij ons op de kamer of in ons bed is iets wat wij niet willen omdat we dan zelf ook niet slapen
Ik wilde al vragen of hij nog overdag slaapt.
Het is wel de leeftijd om minder slaap nodig te hebben, wat bij overdag slapen ervoor kan zorgen dat inslapen of doorslapen lastig wordt.
Ook al lijkt het kind het wel nodig te hebben.
Misschien valt het toevallig samen met het nieuwe bed?
En anders toch ergens een (tweedehands) ledikant regelen. Vrijwel geen enkel kind past er met 2,5 jaar echt niet meer in.
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat een kind van 2.5 niet meer in een normaal ledikant past.

Het scheelt per kind: 1 kind bleef bij ons tot 3.5 in een ledikant (we hadden er gewoon 2, die dingen kosten niets op Marktplaats), terwijl de ander met net geen 2 jaar al in een groot bed ging en daar veel beter sliep.

Als hij wel goed in het ledikant sliep zou ik dat weer proberen.
Merel90 schreef:
12-05-2025 09:43

Nu slapen jullie toch ook niet?
Ik snap nooit zo goed waarom je als volwassenen wél mag genieten van elkaars geborgenheid, maar als kind niet.
Frizz schreef:
12-05-2025 11:26
Ik snap nooit zo goed waarom je als volwassenen wél mag genieten van elkaars geborgenheid, maar als kind niet.
Het hangt ook enorm van het kind af. Mijn jongste sliep prima bij mij in bed/op de kamer, maar voor de andere kinderen werkte het niet.
Frizz schreef:
Je mag dat gewoon niet willen hè? Ik heb nooit kinderen op mijn kamer gewild, mijn slaapkamer is van mij.
Prima dat jij dat anders doet.
.
Frizz schreef:
Nou mijn partner mag ook alleen bij mij slapen als hij me tijdens het slapen met rust laat. Als hij gaat lopen spoken dan doet hij dat maar op de logeerkamer.

@TO: Bij ons was er veel onrust bij de overgang naar het bedje omdat hij steeds de kamer uitkwam. We hebben de klink omhoog gezet en toen deed hij zelf de deur niet meer open. Dat resulteerde in veel meer rust én in bed blijven. Op viva word je verketterd als je dat doet, maar in de praktijk ben je echt de enige niet.
Frizz schreef:
Nee nu is slapen inderdaad lastig maar voorheen sliep hij wel goed op zijn kamer. Iedereen z’n eigen keuze, wij willen niet dat er kinderen op onze kamer of bed gaan slapen. We hebben nu maar weer ledikant teruggezet. Alleen ging hij er nu wel uitklimmen, voor vannacht matrassen eromheen zetten denk ik zodat hij zacht valt. Mocht dat ook niet werken dan een matras leggen bij hem op de kamer, denk ik de komende periode.
Die slaapjes houd ik wel in de gaten inderdaad.

@Pinaco: we hebben het een paar keer gedaan die deur, hij werd zo kwaad dat we alle spullen uit zijn kamer moesten halen omdat hij met alles ging gooien en schuiven.
Wij hebben ook problemen gehad rond die leeftijd. Peuter klom met slaapzak en al uit het ledikant. Elke avond opnieuw en midden in de nacht. Het was gevaarlijk dus overgestapt op een 1 persoonsbed. Probleem was daarmee niet opgelost, maar iig was er geen gevaar meer. We zijn hem terug blijven leggen en dat heeft maanden geduurd. Was je wel een uur tot 1,5 uur bezig in de avond. Het is vanzelf voorbij gegaan. Ik weet niet eens wanneer. Hij slaapt nu binnen 10 minuten elke avond. Ik zou dus zeggen dat je moet accepteren dat dit even is wat het is en door moet gaan met terug leggen. Dan zal het vanzelf wel weer voorbij gaan, zoals alle fases. Vwb midden in de nacht, dan is denk ik een matras ernaast het beste als je niet wil dat de kinderen bij je in bed slapen. Bij ons mocht hij wel bij ons in bed snachts.
Heb je al een slaaptrainer geprobeerd? Zelf geen ervaring mee want mijn kinderen bleven altijd liggen (had ik van de oudste totaal niet verwacht) maar hoor om mij heen wel vaak goede verhalen erover.
Wij hebben in het begin ook altijd de opening van het peuterbed tegen de muur gezet. Staat zijn bedje nu midden in de kamer? Dan kan hij best een stukje geborgenheid missen want dit bedje is veel opener dan een ledikantje.

Samen beddengoed uitzoeken? Een sticker plakken in de ochtend als hij in de avond wel blijft liggen?

Komt hij er gewoon uit om te klieren of is hij verdrietig? Als hij echt verdrietig is dan zou ik bovenstaande niet proberen maar gewoon teruggaan naar de oude situatie. In je bed liggen en je niet fijn voelen is echt niet leuk en dat moet je hem niet aan willen doen
Merel90 schreef:
12-05-2025 12:47
Nee nu is slapen inderdaad lastig maar voorheen sliep hij wel goed op zijn kamer. Iedereen z’n eigen keuze, wij willen niet dat er kinderen op onze kamer of bed gaan slapen. We hebben nu maar weer ledikant teruggezet. Alleen ging hij er nu wel uitklimmen, voor vannacht matrassen eromheen zetten denk ik zodat hij zacht valt. Mocht dat ook niet werken dan een matras leggen bij hem op de kamer, denk ik de komende periode.
Die slaapjes houd ik wel in de gaten inderdaad.

@Pinaco: we hebben het een paar keer gedaan die deur, hij werd zo kwaad dat we alle spullen uit zijn kamer moesten halen omdat hij met alles ging gooien en schuiven.
Kun je er geen spijlen uithalen. Dat deden wij hier. Wel de geborgenheid van het ledikant, maar er zelf wel makkelijk uitkunnen.
Presto schreef:
12-05-2025 14:40
Kun je er geen spijlen uithalen. Dat deden wij hier. Wel de geborgenheid van het ledikant, maar er zelf wel makkelijk uitkunnen.
Dat weet ik niet maar wij willen juist niet dat hij uit z’n ledikant gaat.
Ik heb niet de indruk dat hij verdrietig is ‘s nachts. Hij mist de geborgenheid, wil bij je in bed slapen. Overdag merken we ook dat hij constant bij je wil zijn, erg verlegen naar andere mensen etc .Maar zijn bang als we daar aan gaan toegeven dat het probleem alleen maar erger wordt om hem uiteindelijk in z’n bed te krijgen.
Merel90 schreef:
12-05-2025 15:24
Dat weet ik niet maar wij willen juist niet dat hij uit z’n ledikant gaat.
Ik heb niet de indruk dat hij verdrietig is ‘s nachts. Hij mist de geborgenheid, wil bij je in bed slapen. Overdag merken we ook dat hij constant bij je wil zijn, erg verlegen naar andere mensen etc .Maar zijn bang als we daar aan gaan toegeven dat het probleem alleen maar erger wordt om hem uiteindelijk in z’n bed te krijgen.
Maar dat is opzich ook niet zo gek he, hij heeft net een zusje gekregen die waarschijnlijk heel veel aandacht vraagt en krijgt van jullie en het bezoek.
Voorheen kreeg hij al die aandacht van iedereen, nu moet hij dat ineens delen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven