Partner met kind woont bij mij, maar het werkt niet meer.

02-10-2024 12:42 181 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi Allemaal,

Ik zit met een dilemma en ik weet niet meer goed hoe ik hiermee om moet gaan. Vandaar mijn bericht hier.

2 jaar geleden heb ik via via een jongedame leren kennen die op dat moment 3 maanden in Nederland was vanwege oorlog in haar land. Ze was hier samen met haar dochter van destijds 7 naar toe gekomen. Eerst heb ik haar geholpen met het verkrijgen van het juiste papierwerk en het vinden van een school voor haar dochter. Op dat moment woonde ze bij haar stiefvader en moeder welke al in Nederland woonde in.

Na enkele weken en veel gespreken is dit overgegaan in een relatie in welke wij elkaar 2/3 x per week zagen. We deden leuke dingen en hadden het samen eigenlijk altijd fijn.

Augustus vorig jaar kwam hier een grote verandering in. door ruzie moest ze van haar stiefvader met haar dochter het huis verlaten en stond ze ineens bij mij op de stoep.
Op dat moment was ik absoluut niet toe aan samenwonen, maar ik kon haar en haar kind ook niet naar een opvang o.i.d. laten gaan.

Het afgelopen jaar was pittig voor mij. Elke routine en alle facetten van mijn leven waarin ineens anders. Ik had altijd mensen in huis (wat voor mij enorm wennen was) en even op jezelf zijn werd nagenoeg onmogelijk.

Tevens kampte ik ook al een tijdje met oververmoeidheid omdat het op het werk en gezondheidstechnisch niet heel goed ging. (ik heb Crohn en op het werk waren er 2 van de 5 collega's vertrokken).

Omdat ik er toch het beste van wilde maken heb ik me vol ingezet om dit te laten slagen. We zijn leuke dingen gaan ondernemen. Ik hielp haar dochter met huiswerk enz enz.
In huis hebben we ook veel dingen gedaan om het ook hun huis te maken.
Beiden hebben ze goed hun best gedaan om te integreren en ze spreken daarom nu beide ook vloeiend nederlands.

Mijn vriendin heeft een baan van 24 uur in de week en zorgt daarnaast voor haar dochter.

Haar dochter doet het inmiddels goed op een nieuwe school (vanwege de verhuizing moest ze naar een andere school toe) en ze heeft veel vriendinnen. Haar dochter heeft geen enkel contact met de vader omdat deze nooit in de picture is geweest en trekt daarom ook enorm naar mij toe. Ikzelf geef ook ontzettend veel om haar en vind het mooi om te zien hoe ze zich ontwikkeld.

Nu dan het Dilema.. tussen mij en haar moeder botert het niet meer zo lekker. Veel argumenten en veel onderlinge irritaties. Deze krijgen we niet opgelost en ze spelen nu al een maand of 2/3. Als we nu enkel met zijn 2en waren zou ik de relatie ter plekke beeindigen en haar vragen om te vertrekken, omdat ik me gewoon niet oud zie worden met haar. Echter krijg ik het niet over mijn hart om haar dochter weg te trekken bij haar vriendinnen, haar school enz.

Ik heb het gevoel dat ik in een niet te maken beslissing moet nemen.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
alfathomas1988 schreef:
12-05-2025 00:13
Ik trap deze als TO maar eens omhoog.

Na dit geheel een hoop gesprekken gehad en het leek een hele poos goed te gaan. Er werd meer rekening gehouden en ook een stukje beter gecommuniceerd.

Ze zou zich gaan focussen op haar ontwikkeling, taal leren, opleiding en ik gaf haar hier de tijd voor.

Mijn gezondheid is aan de beterende hand. Conclusie was overspannen en ik heb vooral veel aan mezelf gewerkt.

Vanavond helaas de andere kant weer mogen zien. Moeder van vriendin hier voor Moederdag en er is flink gedronken. Ik hou absoluut niet van dronken mensen dus toen ik mijn partner vertelde dat ze lekker moest gaan slapen en dat ik niet echt trek had in intimiteit in deze staat kreeg ik een hele sloot aan ellende over me heen.

Ze wilde hier niet zijn. Ik was niet goed genoeg en gaf heer niet genoeg aandacht. Ze wilde vertrekken en was klaar met me. Toen haar dochter huilend naar beneden kwam omdat ze al deze dingen hoorde kreeg ook zei (meisje van 10) de volle laag. Ze had niks te zeggen en als zei wilde gaan had dochterlief pech.

Ik ben boos, vooral omdat ze me deze dingen nooit eerder heeft gezegd. Voel me verdrietig voor haar dochter en weet niet echt wat ik hier mee moet.

Lig op de bank en voel me klote..
Duidelijk toch. Zij wil niet bij jou zijn en jij niet bij haar.

Als haar moeder goed genoeg is om dronken mee te worden op moederdag dan kan ze daar ook wel wonen.
De relatie is vanaf het begin best ongelijkwaardig geweest qua machtsverhoudingen. Nu lijkt de relatie gelijkwaardiger op een bepaalde manier (maar betaal jij nog het meeste en ze is nog op sommige vlakken afhankelijk van jou?). Kan dat je niet meer op alle vlakken haar redder/helper bent een rol spelen dat je haar minder aantrekkelijk vindt? Zij is natuurlijk ook niet gek en voelt ook aan dat er dingen spelen en het is voor haar ook heel lastig. Jullie zijn met zijn 2-en in de relatie en jij bent niet alleen. Het is aan jezelf om duidelijk je behoefte aan te geven en samen te bespreken en haar behoeftes
natuurlijk ook. Ook te hebben voor elkaar. Bekijk eens de drama-driehoek. Dat is wellicht ook op je van toepassing.
Nou die update is ook niet veel veranderd ten opzichte van 7 mnd geleden eigenlijk. En hoezo de taal leren, je schreef in opdat ze in middels vloeiend Nederlands spreekt?

Jullie willen elkaar niet meer. Zij spreekt uit dat ze er niet wil zijn en wil zelfs vertrekken. Laat haar dan vertrekken naar haar moeder.

Al krijg ik het idee dat je dit niet gaat doen en over 7 mnd we weer precies een zelfde soort up date krijge ..
It is
what it is.
Accept it
and move on!
alfathomas1988 schreef:
12-05-2025 00:13

Ze zou zich gaan focussen op haar ontwikkeling, taal leren, opleiding en ik gaf haar hier de tijd voor.
Gek, in oktober sprak ze nog vloeiend Nederlands.
Beste TO,

Kan het zijn dat ze misbruik van je maakt?

Wil je de relatie verbreken na haar drinken uitbarsting? Waarom sliep jij op jouw bank en zij in jouw bed?

Wil je haar evt een kamer voor haar en haar dochter laten bewonen, in jouw huis (niet huren en geen rechten van blijven wonen).
Maar wel dat ze zelf voor dochter zorgt en bij jou blijft wonen op jouw voorwaardes zoals geen drank, geen drugs, zelf zorgen voor boodschappen, zelf koken, of samen het huishouden etc in roosters zoals met huisgenoten?

Of als huisgenoten zijn geen optie is: Als haar dochter naar een andere school moet is dat t gevolg van haar moeder en haar gedrag. Jij bent niet overal verantwoordelijk voor.

Sterkte met de situatie
Jammer dat de bom gebarsten is, maar die zat eraan te komen. Vroeg of laat.

Eens met hierboven. Er speelt ook een cultuurverschil, mag je niet vergeten..lk lees twee volwassenen die in deze situatie gedwongen werden te leven, bij wie de intentie goed was. Maar uiteindelijk is er 1 grote verliezer: haar dochtertje.

Heel veel sterkte en kracht gewenst, TO :rose:
Veritas vos liberabit

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven