Tent kamperen

12-05-2025 13:25 33 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En dan vooral: waar slapen jullie op?

Ik ga dit jaar voor het eerst in mijn leven met een tentje op pad. Rondtrekken met de auto. Een tent hebben we al. Maar nu nog de matrassen. We hebben zelf al vaker luchtbedden gehad voor kamp, logeetjes etc. Maar die gaan altijd lek. En dat lijkt me echt vreselijk als je op vakantie bent. Dus ik ben heel erg benieuwd of er alternatieven zijn voor bedden waar lucht in gaat. We hebben best wel wat ruimte, dus het hoeft echt niet compact te zijn. Maar een heel matras lukt ook weer niet ;-).
Wel op lucht, maar gaat niet zomaar lek: exped megamat.
Wij hebben inderdaad 10cm dikke inflatebles. Met een slaapzak en slaap zo prinsheerlijk van het vroege voorjaar tot najaar in de tent.
Vrienden van ons hebben de inflatables de deur uit gedaan. Ook die gingen lek. Als het even kan, zou ik echt zonder lucht willen reizen/slapen. Als er dan echt geen alternatief blijkt te zijn, dan is een inflatable wel een betere optie dan het luchtbed. Ik houd het in gedachte.
Welk merk heb jij Biems?
https://www.ikea.com/nl/nl/p/slakt-poef ... -10362963/

Dit kan ook nog als je de ruimte hebt.
Sceptique schreef:
12-05-2025 13:46
Vrienden van ons hebben de inflatables de deur uit gedaan. Ook die gingen lek. Als het even kan, zou ik echt zonder lucht willen reizen/slapen. Als er dan echt geen alternatief blijkt te zijn, dan is een inflatable wel een betere optie dan het luchtbed. Ik houd het in gedachte.

Een stretcher. Bij outdoorwinkels, een dumpzask of marktplaats.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
TinyTiny schreef:
12-05-2025 13:49
https://www.ikea.com/nl/nl/p/slakt-poef ... -10362963/

Dit kan ook nog als je de ruimte hebt.
Oh wat een goed idee! Is dat ook voldoende dik voor een volwassene? Volgens mij verkoopt Leen Bakker ook van zulke opvouwbare matrasjes.
himalaya schreef:
12-05-2025 13:54
Een stretcher. Bij outdoorwinkels, een dumpzask of marktplaats.
Zo voor de hand liggend en dan toch niet bedenken. Heel goed idee! Die kunnen we dan overdag als relaxbedje voor de tent zetten. Zou het tentzeil daar wel tegen kunnen? Ik heb zo'n pop-up tent van de Decathlon gekocht.
Sceptique schreef:
12-05-2025 13:47
Welk merk heb jij Biems?

Ik heb van nomad. En dan een picknick kleed er onder tegen optrekkend kou. Wel maak ik de plek altijd even schoon van takjes en dennenappels etc. En in al die jaren nog nooit een lek bed gehad.
Lees nu dat je een pop up tent hebt, kijk wel even dat je matras niet te hoog wordt en het er niet in past.

Ooit een heel jong stelletje gezien met een pop up tent en zo’n air-o-bed in a minute. Die paste er nooit in 😇
Dat een stretcher er wel in past met jou er nog op.
Sceptique schreef:
12-05-2025 14:00
Zo voor de hand liggend en dan toch niet bedenken. Heel goed idee! Die kunnen we dan overdag als relaxbedje voor de tent zetten. Zou het tentzeil daar wel tegen kunnen? Ik heb zo'n pop-up tent van de Decathlon gekocht.
Is een stretcher dan niet te hoog, zodat je met je gezicht in het doek ligt te happen?

Ik had een goede self inflating van 10cm. Sliep echt heerlijk.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Biems schreef:
12-05-2025 14:10
Lees nu dat je een pop up tent hebt, kijk wel even dat je matras niet te hoog wordt en het er niet in past.

Ooit een heel jong stelletje gezien met een pop up tent en zo’n air-o-bed in a minute. Die paste er nooit in 😇
Dat een stretcher er wel in past met jou er nog op.
Dit inderdaad. Erg grappig wel voor alle overige kampeerders om je heen :lol:
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
haha, dat is ook wel echt iets om over na te denken. Jullie zien wel: ik ben nog niet echt thuis in het tent kamperen.

Biems, ik houd de nomad ook in gedachte.

Moiren, welk merk had jij?

Tot nu toe vind ik zo'n vouwbaar matras wel een goed idee. Kan niet lek gaan. Maar zou het ook lekker liggen?
De kleine popups van de decathlon kan een standaard intex luchtbed van bijvoorbeeld de action goed in.
Maarrrr die popups lopen zo schuin weg dat je met zo'n dik luchtbed dan wel met je voeten of hoofd in het doek ligt als je langer dan 1.60 bent.

Wij vinden een dikke (minimaal 10 cm) inflatable het lekkerst liggen.
Nadeel: neemt erg veel ruimte in ivm een luchtbed, en ik vind het opblazen/leeglopen meer gedoe dan een luchtbed.

Al onze kinderen liggen dus op zo'n dikke intex, die ze met behulp van een elektrisch pompje zo opgeblazen hebben.
Zij komen nog niet met hun voeten in het tentdoek.

Als ze te lang worden moeten we op zoek naar een ruimere tent of een makkelijke kleine inflatable.
Onze luxe bedjes zijn te groot om voor het hele gezin mee te slepen.

Wij hebben overigens twee losse Redwood limousines 15 cm xxl.

Twee losse, omdat een tweepersoons helemaal niet in de auto te proppen is voor ons.
avocadeau wijzigde dit bericht op 12-05-2025 14:57
0.11% gewijzigd
Ik heb een Vaude slaapmat van 7 of 10 cm, heerlijk ding.
Sceptique schreef:
12-05-2025 14:22
haha, dat is ook wel echt iets om over na te denken. Jullie zien wel: ik ben nog niet echt thuis in het tent kamperen.

Biems, ik houd de nomad ook in gedachte.

Moiren, welk merk had jij?

Tot nu toe vind ik zo'n vouwbaar matras wel een goed idee. Kan niet lek gaan. Maar zou het ook lekker liggen?
Nee, zeker niet.

Volgens mij van Vrijbuiter eigen merk, selfinflating.

Ga naar zo’n soort winkel en ga gewoon uitproberen.
Dat zal ik zeker gaan doen als het uiteindelijk iets met lucht wordt, maar ik zou eerst toch nog wat meer willen onderzoeken of er niet een alternatief zonder lucht is.
Sceptique schreef:
12-05-2025 16:13
Dat zal ik zeker gaan doen als het uiteindelijk iets met lucht wordt, maar ik zou eerst toch nog wat meer willen onderzoeken of er niet een alternatief zonder lucht is.
Stro
Wij slapen op een Decathlon luchtbed, nemen altijd een plaid mee om eronder te leggen tegen het lekgaan, en leggen er een topper (topmatras) erbovenop,op het luchtbed.
Ja het vreet ruimte ( je kan de topper dubbel op de achterbank/kofferbak leggen, en daar de rest van je spullen bovenop) , maar het slaapt heerlijk!

Het voelt als een echt bed, het ademt, het deint minder, en het biedt steun.
Ik heb deze met een dikke inflatable. Wel met lucht, maar door de constructie niet zo lekgevoelig.
https://www.decathlon.nl/p/opblaasbaar- ... R-p-309887

Er passen er alleen geen twee in een pop-uptent.
Moet wel zeggen dat je vraag wat vreemd bij me over komt in combinatie met een pop-uptent. Maar goed, als je toch basic wil kamperen en genoeg ruimte (in je auto?) hebt, zou ik gewoon vier luchtbedden kopen, zodat je twee reserve bij je hebt.

En als alles bevalt ga je investeren in comfort, zoals bovenstaand bed, een grotere tent en meubilair.
Heb je je tent al een keer opgezet om te kijken wat er in past TO? Als ik je vraag Iees denk ik dat je je daar op verkijkt.

Ooit een keer met twee man in een pop-up tent geslapen met warm weer en het was vreselijk. Daarom zou ik echt voor een iets grotere tent gaan als je langer weg wilt. Daar passen dan meteen goede slaapplekken in.
Ik ben zeer ervaren tentkampeerder.

Mijn luchtbedden gaan niet snel stuk. Ik doe er vaak ter bescherming een hoesje om en ik heb een plaksetje mee. Ik heb slechts twee keer een luchtbed tijdens de vakantie moeten vervangen, en dat is toen snel en makkelijk gelukt.

mijn luchtbedden:
- human comfort
- nomad 10.0
- ayacucho regular
- obelink eigen merk
Hier 2 matten van Obelink 12cm dik, ik slaap nog beter dan thuis.
Ik zweer bij exped, heerlijk warm, comfortabel. Maar ook een ongelofelijk prijskaartjes. Decathlon heeft prima alternatieven voor een beter prijsje. Check de R-waarde van de matjes, die geven aan hoe goed het matje isoleert. In de zomer kunnen de nachten soms best koel worden, dus denk niet te snel dat je weinig of geen isolatie nodig hebt. Ga er dan op proef liggen, dat kan in de winkel, om te weten of de dikte en lengte van het matje bij je past.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven