vervroegd pensioen, ervaringen gevraagd
maandag 12 mei 2025 om 14:12
Mijn partner en ik schelen 17 jaar. Hij is nu 61 en doet zwaar werk dat fysiek echt zijn tol begint te eisen. Heeft er nu 41 jaar opzitten bij dezelfde werkgever. Het beroep is helaas niet geregistreerd als zwaar werk voor vervroegd uittreden.
Ik werk ook volledig.
Omdat we vanwege het leeftijdsverschil nooit "samen pensioen" zullen vieren, overwegen we de optie dat hij nu vervroegd met pensioen gaat ( liefst op 61 al) en ik blijf werken. Mijn baan is heel flexibel waardoor we toch veel tijd samen kunnen doorbrengen en bv op reis kunnen gaan.
Er staat een afspraak gepland met een pensioenadviseur over 2 weken, maar ongeduldig dat ik ben wil ik natuurlijk al van alles weten.
We hebben onze lusten en lasten in kaart gebracht en een bedrag berekend waarmee we rond willen komen.
Natuurlijk ook ingelogd op de pensioenboeren en alle info opgevraagd.
Wat gebeurt er nou echt met je inkomen als je eerder met pensioen gaat? Ik lees er van alles over maar zou heel graag van iemand horen die het heeft gedaan.
Hoeveel % ging je er netto op achteruit in inkomen toen je van volledig werkend naar vervroegd pensioen ging? Wat hield je in de hand over?
Met welke valkuilen moeten we rekening houden?
Indien nodig hebben we een huis dat verkocht kan worden, maar daar wonen we nu tegen heel lage lasten. Verkoop zou tot verdubbeling van maandlasten leiden en dat vind ik dan weer zonde. ( en het is een heel fijn levensbestendig huis)
Ik werk ook volledig.
Omdat we vanwege het leeftijdsverschil nooit "samen pensioen" zullen vieren, overwegen we de optie dat hij nu vervroegd met pensioen gaat ( liefst op 61 al) en ik blijf werken. Mijn baan is heel flexibel waardoor we toch veel tijd samen kunnen doorbrengen en bv op reis kunnen gaan.
Er staat een afspraak gepland met een pensioenadviseur over 2 weken, maar ongeduldig dat ik ben wil ik natuurlijk al van alles weten.
We hebben onze lusten en lasten in kaart gebracht en een bedrag berekend waarmee we rond willen komen.
Natuurlijk ook ingelogd op de pensioenboeren en alle info opgevraagd.
Wat gebeurt er nou echt met je inkomen als je eerder met pensioen gaat? Ik lees er van alles over maar zou heel graag van iemand horen die het heeft gedaan.
Hoeveel % ging je er netto op achteruit in inkomen toen je van volledig werkend naar vervroegd pensioen ging? Wat hield je in de hand over?
Met welke valkuilen moeten we rekening houden?
Indien nodig hebben we een huis dat verkocht kan worden, maar daar wonen we nu tegen heel lage lasten. Verkoop zou tot verdubbeling van maandlasten leiden en dat vind ik dan weer zonde. ( en het is een heel fijn levensbestendig huis)
maandag 12 mei 2025 om 15:13
Ervan uitgaande dat hij nu fulltime werkt, waarom dan niet overwegen om minder uren te gaan werken? Bijv. 4 halve dagen? Of een andere functie bij zijn werkgever die lichamelijk minder belastend is?
Als parttime ook nog te belastend is, kan hij altijd nog de stap zetten om volledig te stoppen. Van fulltime naar 0 is best een grote stap.
Als parttime ook nog te belastend is, kan hij altijd nog de stap zetten om volledig te stoppen. Van fulltime naar 0 is best een grote stap.
maandag 12 mei 2025 om 15:21
maandag 12 mei 2025 om 15:22
Als de lasten laag zijn, zou je het dan niet een tijdje op 1 salaris kunnen redden? Zodat zijn pensioen pas later ingaat?
Wellicht kan je partner parttime aan de gang? Bijvoorbeeld leerlingenvervoer, of auto s wegbrengen/ halen.
Van fulltime naar helemaal thuis zitten lijkt mij ook een flinke overgang.
Huis verkopen lijkt mij niet handig, zeker niet als je er met plezier woont
Wellicht kan je partner parttime aan de gang? Bijvoorbeeld leerlingenvervoer, of auto s wegbrengen/ halen.
Van fulltime naar helemaal thuis zitten lijkt mij ook een flinke overgang.
Huis verkopen lijkt mij niet handig, zeker niet als je er met plezier woont
maandag 12 mei 2025 om 15:23
Ik zou echt even het gesprek met de adviseur afwachten.
Elke situatie is toch een beetje anders.
Als hij eerder stopt, bouwt hij de laatste jaren ook minder op.
Hij zou eventueel kunnen navragen of zijn werkgever aan de 80-90-100 regeling doet. Dat zou misschien pook een goede uitkomst/tussenoplossing kunnen zijn.
Dat is 80% werken, 90% uitbetaald krijgen, 100% pensioen opbouw behouden.
Elke situatie is toch een beetje anders.
Als hij eerder stopt, bouwt hij de laatste jaren ook minder op.
Hij zou eventueel kunnen navragen of zijn werkgever aan de 80-90-100 regeling doet. Dat zou misschien pook een goede uitkomst/tussenoplossing kunnen zijn.
Dat is 80% werken, 90% uitbetaald krijgen, 100% pensioen opbouw behouden.
maandag 12 mei 2025 om 15:32
In deeltijd gaan werken is zeker een optie die partner wil verkennen.
Het loslaten van een baan die je 42 jaar hebt gedaan is sowieso een hele stap. Van alles naar nul lijkt mij ook heel ingewikkeld.
Na het gesprek met de pensioenadviseur is de volgende stap inderdaad een gesprek met HR.
In al die jaren zijn sommige regelingen verandert en het is nu best onduidelijk onder welke oude regelingen partner nog wel valt en welke niet. Bijvoorbeeld die van 80% werken, 90% salaris en 100% pensioenopbouw.
Ik vind het behoorlijk veel, dat je na 42 jaar opbouwen toch zoveel inlevert als je eerder stopt.
Op 1 salaris zou kunnen, maar dan is reizen/leuke dingen samen ondernemen minder aan de orde.
Parttime iets anders gaan doen is zeker ook een optie. Het "wat dan" is nu nog te ver weg. Partner kan zich daar heel lastig een beeld van vormen.
Het loslaten van een baan die je 42 jaar hebt gedaan is sowieso een hele stap. Van alles naar nul lijkt mij ook heel ingewikkeld.
Na het gesprek met de pensioenadviseur is de volgende stap inderdaad een gesprek met HR.
In al die jaren zijn sommige regelingen verandert en het is nu best onduidelijk onder welke oude regelingen partner nog wel valt en welke niet. Bijvoorbeeld die van 80% werken, 90% salaris en 100% pensioenopbouw.
Ik vind het behoorlijk veel, dat je na 42 jaar opbouwen toch zoveel inlevert als je eerder stopt.
Op 1 salaris zou kunnen, maar dan is reizen/leuke dingen samen ondernemen minder aan de orde.
Parttime iets anders gaan doen is zeker ook een optie. Het "wat dan" is nu nog te ver weg. Partner kan zich daar heel lastig een beeld van vormen.
maandag 12 mei 2025 om 15:47
Het meeste pensioen bouw je juist op in de laatste jaren voor je pensionering. Maar wat is het je waard een leuk pensioen als je lichamelijk gesloopt bent. Misschien wel zo gesloopt dat er van samen gezellig op uit geen sprake meer kan zijn.
Daar koop je helemaal niks voor.
Goed dat jullie kijken welke opties er, naast volledig stoppen met werken, haalbaar zijn. Je kan wel allerlei leuke hobby's hebben, maar een hobby doe je in je vrije tijd. Het voelt echt heel anders als een hobby je dagbesteding wordt.
Daar koop je helemaal niks voor.
Goed dat jullie kijken welke opties er, naast volledig stoppen met werken, haalbaar zijn. Je kan wel allerlei leuke hobby's hebben, maar een hobby doe je in je vrije tijd. Het voelt echt heel anders als een hobby je dagbesteding wordt.
maandag 12 mei 2025 om 16:02
Ik zou het altijd doen als je het kunt betalen. Even een voorbeeldberekening laten maken en als je financieel uitkomt is de keuze eenvoudig.... doen!
Natuurlijk komen er veel voorbeelden langs dat het financieel onaantrekkelijk is. Dat klopt als je de gemiddelde levensverwachting haalt. Mensen met een zwaar beroep halen dat doorgaans niet.
Verschillende collega's van mij (geen zwaar beroep) zijn voor de pensioenleeftijd overleden maar konden wel al met pensioen. Dat heeft ook invloed op mijn beoordeling. Natuurlijk kan je partner tot zijn 67 doorwerken. Wie zegt dat hij 67 wordt.
Je kan beter nu genieten van minder (indien dat financieel kan).
Nog even een toevoeging op je tweede post. Natuurlijk word je veel gekort bij eerder stoppen. Een pensioenfonds maakt gewoon een risicocalculatie. Zoals gezegd zijn er immers genoeg mensen die op hun 62-67 overlijden. Die hoeven ze niet te betalen. Mensen die eerder stoppen moeten ze sowieso betalen.
Natuurlijk komen er veel voorbeelden langs dat het financieel onaantrekkelijk is. Dat klopt als je de gemiddelde levensverwachting haalt. Mensen met een zwaar beroep halen dat doorgaans niet.
Verschillende collega's van mij (geen zwaar beroep) zijn voor de pensioenleeftijd overleden maar konden wel al met pensioen. Dat heeft ook invloed op mijn beoordeling. Natuurlijk kan je partner tot zijn 67 doorwerken. Wie zegt dat hij 67 wordt.
Je kan beter nu genieten van minder (indien dat financieel kan).
Nog even een toevoeging op je tweede post. Natuurlijk word je veel gekort bij eerder stoppen. Een pensioenfonds maakt gewoon een risicocalculatie. Zoals gezegd zijn er immers genoeg mensen die op hun 62-67 overlijden. Die hoeven ze niet te betalen. Mensen die eerder stoppen moeten ze sowieso betalen.
maandag 12 mei 2025 om 16:13
maandag 12 mei 2025 om 16:13
Mijn man werkt al 43 jaar in een zwaar beroep en is nu 60 jaar. Hij maakt sinds kort gebruik van vitaliteitsverlof: dit is een regeling waarbij een deel van het verlof door jezelf wordt betaald, een deel door de werkgever, en het pensioen gewoon voor 100% doorloopt. Het zijn 26 dagen op jaarbasis en je kan zelf bepalen hoe je deze inzet.
Wij vullen dit aan met zijn verlofdagen, zodat hij 1 dag per week minder werkt. Hij merkt nu al hoeveel verschil dat maakt—meer rust, meer balans. Misschien is dit ook iets om te onderzoeken voor wie niet meteen volledig met pensioen wil, maar wel alvast wat ruimte zoekt.
Wij vullen dit aan met zijn verlofdagen, zodat hij 1 dag per week minder werkt. Hij merkt nu al hoeveel verschil dat maakt—meer rust, meer balans. Misschien is dit ook iets om te onderzoeken voor wie niet meteen volledig met pensioen wil, maar wel alvast wat ruimte zoekt.
maandag 12 mei 2025 om 16:17
Ik heb ook een collega die op haar 63e vervroegd met pensioen is gegaan. Ze ontvangt nu al pensioen, en straks krijgt ze AOW erbij en het deel van haar pensioen dat dan nog over is. Samen komt ze dan uit op ongeveer hetzelfde bedrag als wat ze nu krijgt.
Moet er wel bij zeggen: de zorg kent over het algemeen een goed pensioen, dat maakt dit soort keuzes natuurlijk iets makkelijker.
Moet er wel bij zeggen: de zorg kent over het algemeen een goed pensioen, dat maakt dit soort keuzes natuurlijk iets makkelijker.
maandag 12 mei 2025 om 16:19
Na je AOW leeftijd kom je in een lagere belastingschijf, daarom is eerder met pensioen gaan vaak lastig. Je moet dan eigenlijk zorgen dat er geen inkomen uit box 1 moet komen. Dat je dus genoeg spaargeld hebt in combinatie met lage lasten. Als je nu al hele lage woonlasten hebt kun je het misschien wel redden op 1 inkomen. Anders inderdaad wellicht het huis verkopen of je man gaat 50% werken.margreetder schreef: ↑12-05-2025 15:21Als ik met 61e jaar met vroegpensioen zou gaan, krijg ik 38% netto minder pensioen vanaf mijn 67e.
Tussen mijn 61e en 67e lever ik bijna 50% in (netto pensioenuitkering -/- huidige netto salaris).
Conclusie; zeer onaantrekkelijk.
maandag 12 mei 2025 om 16:22
Als jullie het je financieel kunt veroorloven (lees: de vaste lasten kunnen blijven betalen en wat achter de hand voor noodzakelijke vernieuwingen), gewoon DOEN.
Uitstapjes en vakanties kunnen ook goedkoop. Strand of bos zijn zelfs gratis.
Ik schat in dat je man er nog eentje is van de oude stempel 'wij zullen doorgaan', dat moet hij echt zo snel mogelijk loslaten, met of zonder jouw hulp.
Ik schat in dat je man er nog eentje is van de oude stempel 'wij zullen doorgaan', dat moet hij echt zo snel mogelijk loslaten, met of zonder jouw hulp.
maandag 12 mei 2025 om 18:11
Dit is veel te kort door de bocht. Als je het wel redt, maar alleen met vaste lasten en noodzakelijke zaken, is dat pensioen ook ineens minder leuk. Strand en bos zijn gratis, ja, qua toegang ja. Maar je moet er ook nog heen, mensen willen een kop koffie en een broodje/ijsje whatever. Als dat allemaal definitief niet meer kan, is het maar de vraag hoe leuk dat dan nog is. En als een jaar doorwerken (al dat niet minder uren) echt aanzienlijk meer pensioen oplevert, moet je in elk geval wel weten wat de keuzes zijn. Natuurlijk, niet iedereen wordt 85, maar ja, ook niet iedereen valt op zijn 65e om. Dus heel even verder kijken, is ook niet zo’n slecht idee. Man heeft een afspraak met allerlei adviseurs, dus volgens mij valt het wel mee met die ‘ik moet per se doorgaan’ mentaliteit.DronkenAardbei schreef: ↑12-05-2025 16:22Als jullie het je financieel kunt veroorloven (lees: de vaste lasten kunnen blijven betalen en wat achter de hand voor noodzakelijke vernieuwingen), gewoon DOEN.
Dan kun je altijd nog besluiten dat de terugval beperkt is en je genoeg ruimte overhoudt en dus stoppen of minderen. Van mij hoeft niemand door te werken. Maar het gemak waarmee hier gesteld wordt dat stoppen natuurlijk veel beter is, denk ik anders over.
maandag 12 mei 2025 om 18:28
Dat is niet helemaal waar. De premie is in de laatste jaren het hoogst omdat er weinig tijd is om het te laten renderen. Maar 100 euro die 20 jaar geleden is ingelegd levert een grotere bijdrage dan 100 euro die je nu inlegt.DronkenAardbei schreef: ↑12-05-2025 15:47Het meeste pensioen bouw je juist op in de laatste jaren voor je pensionering.
maandag 12 mei 2025 om 18:37
Daar mag jij vanzelfsprekend anders over denken. Maar hoe leuk is het om met een royaal pensioen achter de geraniums te zitten omdat je lichaam gesloopt is? Als ik lees dat haar man nu 61 is en het liefst ook op 61 met pensioen wil, dan begrijp ik daar uit dat hij lichamelijk al zoveel last ervaart dat hij niet eens meer 1, 2 of 3 jaar op dezelfde voet door kan gaan.nausicaa schreef: ↑12-05-2025 18:11Dit is veel te kort door de bocht. Als je het wel redt, maar alleen met vaste lasten en noodzakelijke zaken, is dat pensioen ook ineens minder leuk. Strand en bos zijn gratis, ja, qua toegang ja. Maar je moet er ook nog heen, mensen willen een kop koffie en een broodje/ijsje whatever. Als dat allemaal definitief niet meer kan, is het maar de vraag hoe leuk dat dan nog is. En als een jaar doorwerken (al dat niet minder uren) echt aanzienlijk meer pensioen oplevert, moet je in elk geval wel weten wat de keuzes zijn. Natuurlijk, niet iedereen wordt 85, maar ja, ook niet iedereen valt op zijn 65e om. Dus heel even verder kijken, is ook niet zo’n slecht idee. Man heeft een afspraak met allerlei adviseurs, dus volgens mij valt het wel mee met die ‘ik moet per se doorgaan’ mentaliteit.
Dan kun je altijd nog besluiten dat de terugval beperkt is en je genoeg ruimte overhoudt en dus stoppen of minderen. Van mij hoeft niemand door te werken. Maar het gemak waarmee hier gesteld wordt dat stoppen natuurlijk veel beter is, denk ik anders over.
En ik had al geschreven dat hij misschien minder uren kan gaan werken bij zijn werkgever. Of een andere functie.
maandag 12 mei 2025 om 18:47
Mijn partner valt onder de MetaalElectra CAO en maakt gebruik van het generatiepact. 80% werken tegen 90% salaris en 100% pensioen opbouw. Doordat hij de afgelopen paar jaar flinke CAO verhogingen heeft gekregen is het verschil met zijn vorige salaris, voor het pact dus echt minimaal. Maar wat heeft het hem een rust gegeven! Probeer bij HR erachter te komen of ze deze regeling ook hebben? De werkgever heeft er zelf ook baat bij dat senioren met kennis het bedrijf niet verlaten maar dat ze wel kunnen blijven werken en niet uitvallen want dan lopen kosten wel erg op voor werkgevers! Succes!
maandag 12 mei 2025 om 19:02
Ik reageerde specifiek op dat ene bericht: dat als je de noodzakelijke dingen nog kunt dekken, je het gewoon moet DOEN, want uitstapjes kunnen ook makkelijk goedkoop of gratis. Ik denk dat je puur op die basis jezelf wel eens veel meer in de vinger kunt snijden dan bedoeld. I’ll schreef expliciet níet dat je sowieso door moet tot je pensioen, niet in deze functie en niet met deze uren. Maar dat iets verder vooruit kijken dan ‘ach ja, misschien haal ik mijn pensioen niet eens’ ook wel handig is.DronkenAardbei schreef: ↑12-05-2025 18:37Daar mag jij vanzelfsprekend anders over denken. Maar hoe leuk is het om met een royaal pensioen achter de geraniums te zitten omdat je lichaam gesloopt is? Als ik lees dat haar man nu 61 is en het liefst ook op 61 met pensioen wil, dan begrijp ik daar uit dat hij lichamelijk al zoveel last ervaart dat hij niet eens meer 1, 2 of 3 jaar op dezelfde voet door kan gaan.
En ik had al geschreven dat hij misschien minder uren kan gaan werken bij zijn werkgever. Of een andere functie.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in