vervroegd pensioen, ervaringen gevraagd
maandag 12 mei 2025 om 14:12
Mijn partner en ik schelen 17 jaar. Hij is nu 61 en doet zwaar werk dat fysiek echt zijn tol begint te eisen. Heeft er nu 41 jaar opzitten bij dezelfde werkgever. Het beroep is helaas niet geregistreerd als zwaar werk voor vervroegd uittreden.
Ik werk ook volledig.
Omdat we vanwege het leeftijdsverschil nooit "samen pensioen" zullen vieren, overwegen we de optie dat hij nu vervroegd met pensioen gaat ( liefst op 61 al) en ik blijf werken. Mijn baan is heel flexibel waardoor we toch veel tijd samen kunnen doorbrengen en bv op reis kunnen gaan.
Er staat een afspraak gepland met een pensioenadviseur over 2 weken, maar ongeduldig dat ik ben wil ik natuurlijk al van alles weten.
We hebben onze lusten en lasten in kaart gebracht en een bedrag berekend waarmee we rond willen komen.
Natuurlijk ook ingelogd op de pensioenboeren en alle info opgevraagd.
Wat gebeurt er nou echt met je inkomen als je eerder met pensioen gaat? Ik lees er van alles over maar zou heel graag van iemand horen die het heeft gedaan.
Hoeveel % ging je er netto op achteruit in inkomen toen je van volledig werkend naar vervroegd pensioen ging? Wat hield je in de hand over?
Met welke valkuilen moeten we rekening houden?
Indien nodig hebben we een huis dat verkocht kan worden, maar daar wonen we nu tegen heel lage lasten. Verkoop zou tot verdubbeling van maandlasten leiden en dat vind ik dan weer zonde. ( en het is een heel fijn levensbestendig huis)
Ik werk ook volledig.
Omdat we vanwege het leeftijdsverschil nooit "samen pensioen" zullen vieren, overwegen we de optie dat hij nu vervroegd met pensioen gaat ( liefst op 61 al) en ik blijf werken. Mijn baan is heel flexibel waardoor we toch veel tijd samen kunnen doorbrengen en bv op reis kunnen gaan.
Er staat een afspraak gepland met een pensioenadviseur over 2 weken, maar ongeduldig dat ik ben wil ik natuurlijk al van alles weten.
We hebben onze lusten en lasten in kaart gebracht en een bedrag berekend waarmee we rond willen komen.
Natuurlijk ook ingelogd op de pensioenboeren en alle info opgevraagd.
Wat gebeurt er nou echt met je inkomen als je eerder met pensioen gaat? Ik lees er van alles over maar zou heel graag van iemand horen die het heeft gedaan.
Hoeveel % ging je er netto op achteruit in inkomen toen je van volledig werkend naar vervroegd pensioen ging? Wat hield je in de hand over?
Met welke valkuilen moeten we rekening houden?
Indien nodig hebben we een huis dat verkocht kan worden, maar daar wonen we nu tegen heel lage lasten. Verkoop zou tot verdubbeling van maandlasten leiden en dat vind ik dan weer zonde. ( en het is een heel fijn levensbestendig huis)
maandag 12 mei 2025 om 19:40
maandag 12 mei 2025 om 22:23
Als je alles zelf spaart/belegt wel ja. Maar als je kijkt hoe je pensioen oploopt (dus niet wat je betaalt aan premie maar wat je krijgt bij uitkering) bij een pensioenfonds, dan krijg je juist pas heel veel meer na die laatste arbeidsjaren. Eerder stoppen kost je veel, ondanks dat de premie uit die jaren amper nog kan renderen. Niet helemaal logisch maar zal met het sterfterisico te maken hebben zoals al eerder uitgelegd. En het extra te renderen bedrag is natuurlijk wel maximaal hoog tegen het eind.
dinsdag 13 mei 2025 om 07:33
Dat schijnt niet helemaal te kloppen. Pensioenadvies vanuit professional is zo belangrijk. Je levensverwachting, je wensen, je draagkracht zijn zo belangrijk. Er is van alles mogelijkWombat schreef: ↑12-05-2025 22:23Als je alles zelf spaart/belegt wel ja. Maar als je kijkt hoe je pensioen oploopt (dus niet wat je betaalt aan premie maar wat je krijgt bij uitkering) bij een pensioenfonds, dan krijg je juist pas heel veel meer na die laatste arbeidsjaren. Eerder stoppen kost je veel, ondanks dat de premie uit die jaren amper nog kan renderen. Niet helemaal logisch maar zal met het sterfterisico te maken hebben zoals al eerder uitgelegd. En het extra te renderen bedrag is natuurlijk wel maximaal hoog tegen het eind.
dinsdag 13 mei 2025 om 07:42
Geen ervaring maar ken wel iemand die in dat veld (pensioenen) werkt.
Van hem heb ik begrepen dat wat veel mensen niet beseffen, is dat je tijdens je pensioen niet alleen te maken hebt met flink minder inkomsten dan toen je nog werkte, maar tegelijkertijd ook veel meer tijd hebt om je geld uit te geven. Dat heeft dus een versterkend effect op dat je goed op je uitgaven moet letten.
Verder heb ik ook begrepen dat eerder met pensioen gaan (volgens mij ging het om je pensioen eerder in laten gaan?) financieel best onvoordelig is dan wanneer het pensioen ingaat op de pensioengerechtigde leeftijd.
Van hem heb ik begrepen dat wat veel mensen niet beseffen, is dat je tijdens je pensioen niet alleen te maken hebt met flink minder inkomsten dan toen je nog werkte, maar tegelijkertijd ook veel meer tijd hebt om je geld uit te geven. Dat heeft dus een versterkend effect op dat je goed op je uitgaven moet letten.
Verder heb ik ook begrepen dat eerder met pensioen gaan (volgens mij ging het om je pensioen eerder in laten gaan?) financieel best onvoordelig is dan wanneer het pensioen ingaat op de pensioengerechtigde leeftijd.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in