Tips: hoe buren te vragen of jaccuzzi uit kan
maandag 12 mei 2025 om 17:43
Sinds een paar dagen hoor ik een afzuiger-achtig geluid als ik in de tuin ben. Omdat ik het niet kon thuisbrengen en het maar aan de gang bleef (nu al zeker twee dagen onafgebroken), heb ik een blik over de schutting geworpen in de tuin van onze buren. Ik zag een (opblaas)jaccuzzi staan, direct achter tegen het huis en daar komt dat geluid vandaan, een paar meter van ons terras af. Het is niet enorm hard, maar wel te vergelijken met een afzuiger die aanslaat als je in de badkamer of wc bent. Geen fijn geluid om lekker bij buiten te zitten. Ik heb er nog niks van gezegd, omdat ik ervan uitging dat het niet dagen aan zou houden. Vorig jaar hadden ze het bad ook buiten staan, maar toen achter in de tuin en ik hoorde er alleen af en toe geluid van. Dat is uiteraard geen probleem. Maar inmiddels maak ik het groter en groter in mijn hoofd en ben ik bang dat ze het verder de hele zomer zo aan laten staan. Lekker buiten eten bijvoorbeeld is nu ook niet te doen. Ik heb de buurvrouw al uitgenodigd voor een wijntje, wat we nog steeds een zouden drinken, zodat ze het hopelijk zelf dan hoort als we buiten gaan zitten. Ze heeft daar nog niet op gereageerd (gisteren appje gestuurd). Maar ik weet niet goed hoe ik het aan moet kaarten. Ik ben nogal bang om voor zeur versleten te worden. Een paar jaar terug bleek de buurman dat te vinden (terwijl ik nog nooit over iets had geklaagd) en kwam opeens een hele stortvloed en boosheid eruit bij hem, terwijl hij ook nog nooit ergens iets over had gezegd. Daarom ben ik nu zo huiverig. Burengedoe kost veel te veel energie. Hoe zouden jullie dit oplossen? Maar zo laten en niet meer buiten gaan zitten? Of toch bespreken en, zo ja, tips voor bewoordingen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 13 mei 2025 om 08:26
Advocaat van de duivel hier.
Heb zelf jaren geleden ook een opblaasbare jacuzzi gehad. Buren zeikten daar ook over. Meting laten doen door bedrijf en de vogels bleken harder te fluiten dan het geluid wat van de jacuzzi af kwam. Wijkagent over de vloer gehad. Ook die gaf aan dat het gewoon toegestaan is. (Die belde ze elk jaar opnieuw weer).
"Even" zo een jacuzzi afbreken en verplaatsen gaat niet. Zou het zeker aan kaarten, wellicht dat ze er dan rekening een volgende keer mee kunnen houden. Echter, doen ze niets verkeerds.... dus kans is groot dat er niets verandert....
Succes!
Heb zelf jaren geleden ook een opblaasbare jacuzzi gehad. Buren zeikten daar ook over. Meting laten doen door bedrijf en de vogels bleken harder te fluiten dan het geluid wat van de jacuzzi af kwam. Wijkagent over de vloer gehad. Ook die gaf aan dat het gewoon toegestaan is. (Die belde ze elk jaar opnieuw weer).
"Even" zo een jacuzzi afbreken en verplaatsen gaat niet. Zou het zeker aan kaarten, wellicht dat ze er dan rekening een volgende keer mee kunnen houden. Echter, doen ze niets verkeerds.... dus kans is groot dat er niets verandert....
Succes!
Carpe Diem!
dinsdag 13 mei 2025 om 08:33
Het is de optelsom. Als stilte-/vogeltjesliefhebber heb je gewoon steeds meer het nakijken. En als je er iets van zegt, ben je al gauw een zeikerd. Terwijl: dat ben je écht niet. Nederland wordt aantoonbaar steeds lawaaiiger (https://jeugdjournaal.nl/artikel/256555 ... -nederland ). Er komen naast verkeer steeds meer apparaten/toestellen die afwisselend of de hele dag jouw stilte verstoren. En het is nog ongezond ook.
Aanvulling: terwijl ik dit typte kwam er boven mij een reactie van iemand die vindt dat haar buren ‘zeiken ‘. Dus dat is gelijk een goed voorbeeld van hoe mensen er tegenaan kijken als ze aangesproken worden op storend gedrag. Normen zeggen iets over wat mag, niet over wat sociaal is.
Aanvulling: terwijl ik dit typte kwam er boven mij een reactie van iemand die vindt dat haar buren ‘zeiken ‘. Dus dat is gelijk een goed voorbeeld van hoe mensen er tegenaan kijken als ze aangesproken worden op storend gedrag. Normen zeggen iets over wat mag, niet over wat sociaal is.
dinsdag 13 mei 2025 om 08:40
dinsdag 13 mei 2025 om 08:44
Reden waarom ik mijn voormalige zeikers noemde was omdat zij elke dag tot savonds laat keihard muziek buiten luisterde (waar de halve straat last van had). Had ik er wellicht bij moeten vermelden. Wij vroegen ons af hoe ze dan onze jacuzzi konden horen. Jacuzzi stond overigens niet 24/7 aan en ook niet aan hun kant en op geluidsdempende matten.Tavistock schreef: ↑13-05-2025 08:33Het is de optelsom. Als stilte-/vogeltjesliefhebber heb je gewoon steeds meer het nakijken. En als je er iets van zegt, ben je al gauw een zeikerd. Terwijl: dat ben je écht niet. Nederland wordt aantoonbaar steeds lawaaiiger (https://jeugdjournaal.nl/artikel/256555 ... -nederland ). Er komen naast verkeer steeds meer apparaten/toestellen die afwisselend of de hele dag jouw stilte verstoren. En het is nog ongezond ook.
Er komen ook steeds meer airco's en warmtepompen. Zelfde soort geluid. Mag dat dan ook niet meer?
Ik heb overigens nooit geklaagd over hun muziek. Ik leef en laat leven.
Carpe Diem!
dinsdag 13 mei 2025 om 08:51
Daar zijn ook normen voor. En steeds meer geluidswerende maatregelen. Laagfrequent geluid is aantoonbaar slecht voor de gezondheid.misspatrice schreef: ↑13-05-2025 08:44
Er komen ook steeds meer airco's en warmtepompen. Zelfde soort geluid. Mag dat dan ook niet meer?
Ik heb overigens nooit geklaagd over hun muziek. Ik leef en laat leven.
En muziek draaien in een tuin snap ik ook niet. Waarom moet dat anno 2025 als er zoveel goede oortjes en koptelefoons beschikbaar zijn?
dinsdag 13 mei 2025 om 08:53
Ik vind dat het geven en nemen is. Leuk dat je kinderen zo'n badje hebben en lekker in de tuin zitten lachen prima. Maar dan ook met tijden dat even niet doen zodat anderen hun rust hebben.noorderlicht76 schreef: ↑13-05-2025 08:24harde muziek snap ik, felle lichten ook. maar een kinderbadje? mensen die lachen in de tuin? Ik vind dat soort geluiden niet willen vanwege je eigen behoefte aan stilte net zo egoistisch als ze produceren
dinsdag 13 mei 2025 om 09:00
Maar dat is bij jacuzzi's ook. Daar kun je ook geluidswerende maatregelen voor treffen. Wat ook veel mensen doen. Maar toch is het nooit goed. Als je zo op elkaar woont, moet je ook wat van elkaar accepteren. Of dat muziek, spelende kinderen, jacuzzi's, airco's of warmtepompen zijn. Denk dat je er ook meer jezelf mee hebt als je je aan alles van een ander blijft storen.... wordt je leven niet leuker van....muts87 schreef: ↑13-05-2025 08:51Daar zijn ook normen voor. En steeds meer geluidswerende maatregelen. Laagfrequent geluid is aantoonbaar slecht voor de gezondheid.
En muziek draaien in een tuin snap ik ook niet. Waarom moet dat anno 2025 als er zoveel goede oortjes en koptelefoons beschikbaar zijn?
Carpe Diem!
noorderlicht76 schreef: ↑13-05-2025 08:07ja maar is een jacuzzi dan alleen voor mensen met een grote tuin? kan me juist voorstellen dat ook voor mensen die klein wonen zoiets luxers fijn is. en dan zou dat niet kunnen omdat je al niet royaal woont. dat staat mij wat tegen.
Als je geen directe buren hebt, veroorzaak je minder snel overlast. Dus ja, dan kun je wat meer herrie maken. Als je dicht op elkaar woont, heb je gewoon met elkaar rekening te houden. Ik kan ook niet naakt in mijn tuin rondlopen of de hele openbare parkeerplaats vol zetten met mijn auto's.
Als je het zo vraagt, dan is mijn antwoord eerlijk gezegd: ja. Net zoals er wel meer dingen leuk en niet storend voor anderen zijn als je een grote tuin hebt of ruim woont, maar wellicht niet geschikt als je in een doodnormaal rijtjeshuis woont. Dat is toch gewoon wat het is, je kan nu eenmaal niet altijd alles hebben.noorderlicht76 schreef: ↑13-05-2025 08:07ja maar is een jacuzzi dan alleen voor mensen met een grote tuin? kan me juist voorstellen dat ook voor mensen die klein wonen zoiets luxers fijn is. en dan zou dat niet kunnen omdat je al niet royaal woont. dat staat mij wat tegen.
dinsdag 13 mei 2025 om 09:15
Mee eens. Het is geven en nemenmisspatrice schreef: ↑13-05-2025 09:00Maar dat is bij jacuzzi's ook. Daar kun je ook geluidswerende maatregelen voor treffen. Wat ook veel mensen doen. Maar toch is het nooit goed. Als je zo op elkaar woont, moet je ook wat van elkaar accepteren. Of dat muziek, spelende kinderen, jacuzzi's, airco's of warmtepompen zijn. Denk dat je er ook meer jezelf mee hebt als je je aan alles van een ander blijft storen.... wordt je leven niet leuker van....
Maar krijg soms het idee dat vooral 1 groep geeft en een andere groep neemt. En ik blijf erbij: een jaccuzi midden jn woonwijk en muziek aan in tuin is onnodig. Zadel je je buren met geluidsoverlast op. Spelende kinderen vind ik ook van een andere aard dan jaccuzi en muziek. Kinderen spelen nu eenmaal en maken geluid. Al vind ik ook daarin: niet voor een bepaalde tijd en te veel gillen continu is gewoon binnen spelen. Het is leven en laten leven maar dat geldt wel meerdere kanten op.
dinsdag 13 mei 2025 om 09:21
Wat een rare vergelijking. Ik hoor toch echt 100 keer liever de vogels fluiten dan het geluid van een jacuzzi.misspatrice schreef: ↑13-05-2025 08:26Advocaat van de duivel hier.
Succes!
dinsdag 13 mei 2025 om 09:32
oh ik heb daar zo'n moeite mee. juist mensen die minder geld hebben, hebben ook minder ontspanning. laat iemand dan lekker even badderen in de tuin.meisje85 schreef: ↑13-05-2025 09:00Als je het zo vraagt, dan is mijn antwoord eerlijk gezegd: ja. Net zoals er wel meer dingen leuk en niet storend voor anderen zijn als je een grote tuin hebt of ruim woont, maar wellicht niet geschikt als je in een doodnormaal rijtjeshuis woont. Dat is toch gewoon wat het is, je kan nu eenmaal niet altijd alles hebben.
dinsdag 13 mei 2025 om 09:33
Maar waarom is het ineens alsof mensen in een normaal rijtjeshuis armlastig zijn?noorderlicht76 schreef: ↑13-05-2025 09:32oh ik heb daar zo'n moeite mee. juist mensen die minder geld hebben, hebben ook minder ontspanning. laat iemand dan lekker even badderen in de tuin.
dinsdag 13 mei 2025 om 09:39
dinsdag 13 mei 2025 om 09:49
Ga toch weg man. Zo'n jaccuzi kost best veel geld, om over de prijs van elektra nog maar te zwijgennoorderlicht76 schreef: ↑13-05-2025 09:32oh ik heb daar zo'n moeite mee. juist mensen die minder geld hebben, hebben ook minder ontspanning. laat iemand dan lekker even badderen in de tuin.
Weer die armoedekaart trekken. Slaat nergens op. Zo kan ik het ook omdraaien. Juist de mensen die minder geld hebben en niet op vakantie kunnen willen in rust genieten van hun tuin en dan wordt dat verpest door van die yuppen met zo'n energieslurpende jaccuzi.
dinsdag 13 mei 2025 om 09:52
Wel afhankelijk van het type vogel. Want van een kraai of kauw krijg ik moordneigingen en die schiet ik het liefst neer. Dan nog liever jaccuzi herriePoesMinoes schreef: ↑13-05-2025 09:21Wat een rare vergelijking. Ik hoor toch echt 100 keer liever de vogels fluiten dan het geluid van een jacuzzi.

dinsdag 13 mei 2025 om 10:03
Gaat niet om wat je liever hoort, maar wat harder was. Vergelijking werd door die man van de meting gegeven. En ben het met je eens hoor. Hoor ook liever een vogel dan gezoem. Maar stoor me er niet zo aan zoals sommige mensen.PoesMinoes schreef: ↑13-05-2025 09:21Wat een rare vergelijking. Ik hoor toch echt 100 keer liever de vogels fluiten dan het geluid van een jacuzzi.
Mijn buren hebben afgelopen 3 dagen gezellig buiten gebbq. Ik heb astma. Maar voor mij echt geen reden hun daarmee lastig te vallen. Laat ze lekker genieten.
Carpe Diem!
dinsdag 13 mei 2025 om 10:08
Wij hebben ook zo’n jacuzzi gehad in onze postzegelachtertuin en hadden zelf last van het geluid van de pomp. Dat gebrom, daar word je op den duur lijp van. De buren hadden er geen last van, maar die produceerden zelf ook de hele dag het geluid van een kermis op een drukke zomerdag.
Hebben er nog over nagedacht om er een geluidskastje omheen te timmeren ofzo
Maar uiteindelijk zette ik die pomp gewoon uit, ik zat op de bank tv te kijken en werd er alsnog gek van. Het water moet dan sneller ververst worden.
We hebben ‘m uiteindelijk een paar jaar gebruikt, tot de energieprijzen de lucht inschoten, het kost heel veel water en geld.
Hebben er nog over nagedacht om er een geluidskastje omheen te timmeren ofzo

Maar uiteindelijk zette ik die pomp gewoon uit, ik zat op de bank tv te kijken en werd er alsnog gek van. Het water moet dan sneller ververst worden.
We hebben ‘m uiteindelijk een paar jaar gebruikt, tot de energieprijzen de lucht inschoten, het kost heel veel water en geld.
dinsdag 13 mei 2025 om 10:12
Zo'n jaccuzi vraagt toch ook best wat aan onderhoud?Dollycat schreef: ↑13-05-2025 10:08Wij hebben ook zo’n jacuzzi gehad in onze postzegelachtertuin en hadden zelf last van het geluid van de pomp. Dat gebrom, daar word je op den duur lijp van. De buren hadden er geen last van, maar die produceerden zelf ook de hele dag het geluid van een kermis op een drukke zomerdag.
Hebben er nog over nagedacht om er een geluidskastje omheen te timmeren ofzo![]()
En voor de mensen hier die last van wat dan ook hebben, tip: koop goede noise cancelling koptelefoon. Werkt super. Ik doe dat wel eens op als ik weer overlast heb van racende scooters door de straat. Draai dan klassieke muziek. Werkt ontspannend.
Aangezien ik ook redelijk dicht bij snelweg en spoor woon (met steeds meer goederentreinen) heb ik speciale slaapoordoppen waar ik dan regengeluid op afspeel. Zgn witte ruis. Werkt super. Dit soort dingen werken goed tegen toenemend omgevinggeluid. Merk na 13 jaar in mijn woonplaats echt dat stilte steeds schaarser is.
dinsdag 13 mei 2025 om 10:13
Nogmaals, ik kan prima begrijpen dat mensen iets leuk vinden of zouden willen hebben. Maar je hebt nu eenmaal met de realiteit te maken dat je op krappe postzegeltjes een mini maatschappij met elkaar moet vormen en dan is het wel zo vriendelijk dat je probeert je overlast naar anderen te beperken om het met elkaar leefbaar te houden. En dan kom je idd op andere mogelijkheden uit dan wanneer buren een paar honderd meter van je af zitten.noorderlicht76 schreef: ↑13-05-2025 08:07ja maar is een jacuzzi dan alleen voor mensen met een grote tuin? kan me juist voorstellen dat ook voor mensen die klein wonen zoiets luxers fijn is. en dan zou dat niet kunnen omdat je al niet royaal woont. dat staat mij wat tegen.
dinsdag 13 mei 2025 om 10:19
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een kinderbadje storend is. Ik bedoel, dat zijn van die mini dingen die je op loeihete dagen opzet in de schaduw (wanneer het bijna te warm is om buiten te zitten) en zo'n peutertje zit er 1 a 2 uurtjes in.
dinsdag 13 mei 2025 om 10:24
Ik vind het ook een rare vergelijking. Vogels kunnen zo hard fluiten dat mensen er wakker van worden (ik word er hartje zomer wakker van en doe dan mijn ramen dicht). Een tjilp is hard. Maar het is niet storend omdat het een soort liedje is waar beweging in zit. Maar het volume van een tjilp dat aan een stuk monotoom doorgaat is echt wel hard.PoesMinoes schreef: ↑13-05-2025 09:21Wat een rare vergelijking. Ik hoor toch echt 100 keer liever de vogels fluiten dan het geluid van een jacuzzi.
dinsdag 13 mei 2025 om 10:43
misschien kun je de regels van de beleefdheid wel in acht nemen? wat een onnodig agressieve reactie...muts87 schreef: ↑13-05-2025 09:49Ga toch weg man. Zo'n jaccuzi kost best veel geld, om over de prijs van elektra nog maar te zwijgen
Weer die armoedekaart trekken. Slaat nergens op. Zo kan ik het ook omdraaien. Juist de mensen die minder geld hebben en niet op vakantie kunnen willen in rust genieten van hun tuin en dan wordt dat verpest door van die yuppen met zo'n energieslurpende jaccuzi.
dinsdag 13 mei 2025 om 10:55
Excuses. Zo was mijn reactie niet bedoeld.noorderlicht76 schreef: ↑13-05-2025 10:43misschien kun je de regels van de beleefdheid wel in acht nemen? wat een onnodig agressieve reactie...
dinsdag 13 mei 2025 om 12:18
Overlast geeft wat mij betreft vooral iets dat prima vermijdbaar is maar toch niet wordt vermeden, ook al weet men dat anderen er last van hebben. Dat vind ik gewoon asociaal. Ik had komend weekend een etentje willen geven voor vrienden maar heb echt geen zin om nu in de tuin te gaan zitten met dat continue gebrom. Gelukkig heb ik een grote bedrijfsruimte niet ver van huis en kunnen we daar eten, maar het is toch te gek voor woorden? Gisterochtend wilde ik thuis werken aan de tuintafel, omdat de schoonmaakster binnen bezig was en ik dan niet rustig kon zitten in de werk- annex zijkamer. Ik ben maar in de slaapkamer op bed gaan werken, niet handig maar ja. Ik moest thuisblijven en kon niet naar mijn bedrijfsruimte (omdat deze schoonmaakster er voor het eerst was).
Gisteravond dus met de buurvrouw geappt over de kwestie, ze weet nu dat ik er last van heb. Zelf zou ik in dat geval het bad direct uitgezet hebben, maar het staat nu nog steeds aan. 'Ze verwacht dat het niet lang zal staan', maar wat is dat? Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom die pomp continu aan moet staan. Als het een uur of voor mijn part twee, drie uur per dag was oké, mee te leven, maar niet 24/7!
Gisteravond dus met de buurvrouw geappt over de kwestie, ze weet nu dat ik er last van heb. Zelf zou ik in dat geval het bad direct uitgezet hebben, maar het staat nu nog steeds aan. 'Ze verwacht dat het niet lang zal staan', maar wat is dat? Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom die pomp continu aan moet staan. Als het een uur of voor mijn part twee, drie uur per dag was oké, mee te leven, maar niet 24/7!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in