Tips: hoe buren te vragen of jaccuzzi uit kan

12-05-2025 17:43 152 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een paar dagen hoor ik een afzuiger-achtig geluid als ik in de tuin ben. Omdat ik het niet kon thuisbrengen en het maar aan de gang bleef (nu al zeker twee dagen onafgebroken), heb ik een blik over de schutting geworpen in de tuin van onze buren. Ik zag een (opblaas)jaccuzzi staan, direct achter tegen het huis en daar komt dat geluid vandaan, een paar meter van ons terras af. Het is niet enorm hard, maar wel te vergelijken met een afzuiger die aanslaat als je in de badkamer of wc bent. Geen fijn geluid om lekker bij buiten te zitten. Ik heb er nog niks van gezegd, omdat ik ervan uitging dat het niet dagen aan zou houden. Vorig jaar hadden ze het bad ook buiten staan, maar toen achter in de tuin en ik hoorde er alleen af en toe geluid van. Dat is uiteraard geen probleem. Maar inmiddels maak ik het groter en groter in mijn hoofd en ben ik bang dat ze het verder de hele zomer zo aan laten staan. Lekker buiten eten bijvoorbeeld is nu ook niet te doen. Ik heb de buurvrouw al uitgenodigd voor een wijntje, wat we nog steeds een zouden drinken, zodat ze het hopelijk zelf dan hoort als we buiten gaan zitten. Ze heeft daar nog niet op gereageerd (gisteren appje gestuurd). Maar ik weet niet goed hoe ik het aan moet kaarten. Ik ben nogal bang om voor zeur versleten te worden. Een paar jaar terug bleek de buurman dat te vinden (terwijl ik nog nooit over iets had geklaagd) en kwam opeens een hele stortvloed en boosheid eruit bij hem, terwijl hij ook nog nooit ergens iets over had gezegd. Daarom ben ik nu zo huiverig. Burengedoe kost veel te veel energie. Hoe zouden jullie dit oplossen? Maar zo laten en niet meer buiten gaan zitten? Of toch bespreken en, zo ja, tips voor bewoordingen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tavistock schreef:
13-05-2025 08:33
Het is de optelsom. Als stilte-/vogeltjesliefhebber heb je gewoon steeds meer het nakijken. En als je er iets van zegt, ben je al gauw een zeikerd. Terwijl: dat ben je écht niet. Nederland wordt aantoonbaar steeds lawaaiiger (https://jeugdjournaal.nl/artikel/256555 ... -nederland ). Er komen naast verkeer steeds meer apparaten/toestellen die afwisselend of de hele dag jouw stilte verstoren. En het is nog ongezond ook.

Aanvulling: terwijl ik dit typte kwam er boven mij een reactie van iemand die vindt dat haar buren ‘zeiken ‘. Dus dat is gelijk een goed voorbeeld van hoe mensen er tegenaan kijken als ze aangesproken worden op storend gedrag. Normen zeggen iets over wat mag, niet over wat sociaal is.

Ik ben het hier wel mee eens. Je bent tegenwoordig al gauw een zeikerd.

Geluiden kun je niet met elkaar vergelijken. Zingende vogeltjes en normale stemgeluiden, muziek op een normale stand op de achtergrond zjn niet te vergelijken met het itritante monotone geluid van een jacuzzi of zo een mega springkooi naast je. Het is allemaal veel te goedkoop die meuk.
Uitzetten? vgm moet zo'n ding constant aanstaan om het water op temperatuur te houden.
Weer verplaatsen naar achteren? oei, weet niet hoeveel water erin gaat, maar om dat ding nu even leeg te laten lopen en dan achter in de tuin weer vullen
misspatrice schreef:
13-05-2025 09:00
Maar dat is bij jacuzzi's ook. Daar kun je ook geluidswerende maatregelen voor treffen. Wat ook veel mensen doen. Maar toch is het nooit goed. Als je zo op elkaar woont, moet je ook wat van elkaar accepteren. Of dat muziek, spelende kinderen, jacuzzi's, airco's of warmtepompen zijn. Denk dat je er ook meer jezelf mee hebt als je je aan alles van een ander blijft storen.... wordt je leven niet leuker van....

In deze maatschappij hebben we ook steeds meer te maken met mensen met psychische klachten, autisme, adhd, hyperacusus, overprikkkeling etc. Dit zit in het brein. Vertel maar eens tegen deze groep die je steeds vaker tegenkomt dat hun leven niet leuker wordt, wat het al niet is, als ze zich blijven storen.
Yella78 schreef:
13-05-2025 12:18
Overlast geeft wat mij betreft vooral iets dat prima vermijdbaar is maar toch niet wordt vermeden, ook al weet men dat anderen er last van hebben. Dat vind ik gewoon asociaal. Ik had komend weekend een etentje willen geven voor vrienden maar heb echt geen zin om nu in de tuin te gaan zitten met dat continue gebrom. Gelukkig heb ik een grote bedrijfsruimte niet ver van huis en kunnen we daar eten, maar het is toch te gek voor woorden? Gisterochtend wilde ik thuis werken aan de tuintafel, omdat de schoonmaakster binnen bezig was en ik dan niet rustig kon zitten in de werk- annex zijkamer. Ik ben maar in de slaapkamer op bed gaan werken, niet handig maar ja. Ik moest thuisblijven en kon niet naar mijn bedrijfsruimte (omdat deze schoonmaakster er voor het eerst was).
Gisteravond dus met de buurvrouw geappt over de kwestie, ze weet nu dat ik er last van heb. Zelf zou ik in dat geval het bad direct uitgezet hebben, maar het staat nu nog steeds aan. 'Ze verwacht dat het niet lang zal staan', maar wat is dat? Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom die pomp continu aan moet staan. Als het een uur of voor mijn part twee, drie uur per dag was oké, mee te leven, maar niet 24/7!
Voor het water is het beter om 24/7 aan te hebben ECHTER.... toen ik er 1 had stond die echt niet 24/7 aan. Van 20u-09u was hij uit. Nachtelijke uren vind ik persoonlijk dat had stil moet zijn.
Carpe Diem!
Jules schreef:
13-05-2025 12:36
In deze maatschappij hebben we ook steeds meer te maken met mensen met psychische klachten, autisme, adhd, hyperacusus, overprikkkeling etc. Dit zit in het brein. Vertel maar eens tegen deze groep die je steeds vaker tegenkomt dat hun leven niet leuker wordt, wat het al niet is, als ze zich blijven storen.
Zal straks in de spiegel kijken en dat zeggen. 😉
Carpe Diem!
misspatrice schreef:
13-05-2025 12:40
Voor het water is het beter om 24/7 aan te hebben ECHTER.... toen ik er 1 had stond die echt niet 24/7 aan. Van 20u-09u was hij uit. Nachtelijke uren vind ik persoonlijk dat had stil moet zijn.
Als ik in 'ons' geval mag kiezen heb ik liever dat hij overdag en 's avonds uit staat. Dan wil ik in de tuin zitten. Gelukkig hoor ik het ding in de slaapkamer nauwelijks, hoewel die aan dezelfde zijde is gelegen. Vannacht echter wel met oordopjes in geslapen, dat is net wel nodig, terwijl ik juist zo blij was dat een paar weken niet te hoeven nu mijn man op reis is. Ik zit nu te werken in de zijkamer, de schuifpui naar de tuin is in de aangrenzende keuken en die staat een klein stukje open, ik moet zeggen dat ik het monotone gebrom nu ook hoor. Maar gelukkig kan ik zo meteen gewoon naar mijn bedrijf. Daar zijn ook allerlei geluiden, veel meer dan thuis, maar niet van die irritante monotone!
muts87 schreef:
13-05-2025 09:49
Ga toch weg man. Zo'n jaccuzi kost best veel geld, om over de prijs van elektra nog maar te zwijgen
Weer die armoedekaart trekken. Slaat nergens op. Zo kan ik het ook omdraaien. Juist de mensen die minder geld hebben en niet op vakantie kunnen willen in rust genieten van hun tuin en dan wordt dat verpest door van die yuppen met zo'n energieslurpende jaccuzi.

Nee joh, mensen die armlastig zijn en een x bedrag of percentage kwijt zijn aan energiekosten kunnen een beroep doen op het energiefonds. Probleem wb hoge energierekening opgelost

Sarcastisch bedoeld natuurlijk. Ik heb ook een sociale huurwoning en verdien net iets meer dan het minimuminkomen.
Yella78 schreef:
13-05-2025 12:47
Als ik in 'ons' geval mag kiezen heb ik liever dat hij overdag en 's avonds uit staat. Dan wil ik in de tuin zitten. Gelukkig hoor ik het ding in de slaapkamer nauwelijks, hoewel die aan dezelfde zijde is gelegen. Vannacht echter wel met oordopjes in geslapen, dat is net wel nodig, terwijl ik juist zo blij was dat een paar weken niet te hoeven nu mijn man op reis is. Ik zit nu te werken in de zijkamer, de schuifpui naar de tuin is in de aangrenzende keuken en die staat een klein stukje open, ik moet zeggen dat ik het monotone gebrom nu ook hoor. Maar gelukkig kan ik zo meteen gewoon naar mijn bedrijf. Daar zijn ook allerlei geluiden, veel meer dan thuis, maar niet van die irritante monotone!
Hebben ze een kast om de unit gebouwd? Dat kan nog wel eens helpen tegen die bromtoon. Verder geluiddempende matten ook. Misschien dat eens voorstellen? Want ik denk niet dat ze hem dag en nacht uit gaan zetten. Is een dure hobby als je steeds water moet verversen plus om dat ding op temperatuur te krijgen. En misschien toch nog eens vragen aan buurvrouw wanneer die dan weggaat omdat ze dat eerder aan gaf.
Carpe Diem!
Marieke schreef:
13-05-2025 12:32
Uitzetten? vgm moet zo'n ding constant aanstaan om het water op temperatuur te houden.
Weer verplaatsen naar achteren? oei, weet niet hoeveel water erin gaat, maar om dat ding nu even leeg te laten lopen en dan achter in de tuin weer vullen
Dat is toch het probleem van de jacuzzi eigenaar?

Waarom wordt het probleem van de buren niet serieus genomen maar bij het leeglaten lopen van de jaccuzi is het: oei....
Ik verwacht toch echt wel dat ze het bad zullen gaan weghalen. Maar natuurlijk niet meteen want dat zou de eer van de buurman te na zijn. Zo zal het wel zitten.

Als ze echt té asociaal zijn om dat ding nog lang te laten staan, is voor mij de boel klaar. Ik denk al langer over verhuizen, ben toe aan wat kleiner en minder tuin etc en liefst bedrijf aan huis, hoewel we hier verder eigenlijk heerlijk wonen en ik voor 99% de conclusie had bereikt dat we toch gewoon moeten blijven. Maar dan gaan we serieus op zoek. En verkoop ik dit huis niet aan de hoogste bieder maar aan de meest asociale geïnteresseerde zodat de buren daar nog lang van kunnen 'genieten'. (sorry, even een erg wrevelig gevoel ventileren)
misspatrice schreef:
13-05-2025 12:41
Zal straks in de spiegel kijken en dat zeggen. 😉
Hoeft niet, hou gewoon rekening met een ander.
Ik ben trouwens benieuwd wat zo een geluidsmeting kost.
Een geluidsmeting heeft helemaal geen zin. Vrijwel altijd zal het geluid net onder de norm blijven. Alleen als het er overheen is kun je er iets mee. Maar als dat niet zo is, wil dat geenszins zeggen dat je er geen last van kunt hebben.
Yella78 schreef:
13-05-2025 13:00
Ik verwacht toch echt wel dat ze het bad zullen gaan weghalen. Maar natuurlijk niet meteen want dat zou de eer van de buurman te na zijn. Zo zal het wel zitten.

Als ze echt té asociaal zijn om dat ding nog lang te laten staan, is voor mij de boel klaar. Ik denk al langer over verhuizen, ben toe aan wat kleiner en minder tuin etc en liefst bedrijf aan huis, hoewel we hier verder eigenlijk heerlijk wonen en ik voor 99% de conclusie had bereikt dat we toch gewoon moeten blijven. Maar dan gaan we serieus op zoek. En verkoop ik dit huis niet aan de hoogste bieder maar aan de meest asociale geïnteresseerde zodat de buren daar nog lang van kunnen 'genieten'. (sorry, even een erg wrevelig gevoel ventileren)
Trust me. Als het op verhuizen aan komt, ga je uiteindelijk voor het hoogste bod. Daarmee pest je de buren mogelijk niet nee, maar het geld dat je er meer voor krijgt, kun je wel goed gebruiken. Snap je gevoel wel. Zo heb ik vorig jaar ook gedacht.

Als je wel oké bent met buurvrouw, zou ik haar nog eens berichten. Deze stress is ook niet goed voor je.
Carpe Diem!
Yella78 schreef:
13-05-2025 13:03
Een geluidsmeting heeft helemaal geen zin. Vrijwel altijd zal het geluid net onder de norm blijven. Alleen als het er overheen is kun je er iets mee. Maar als dat niet zo is, wil dat geenszins zeggen dat je er geen last van kunt hebben.
Eens hoor dat had ik ook al eerder gepost. Maar ze schrijft dat zijzelf een geluidsmeting heeft laten doen nadat er was gezegd door anderen dat het storend was. Daarom mijn vraag uit nieuwsgierigheid wat zoiets kost.
meisje85 schreef:
13-05-2025 09:00
Als je het zo vraagt, dan is mijn antwoord eerlijk gezegd: ja. Net zoals er wel meer dingen leuk en niet storend voor anderen zijn als je een grote tuin hebt of ruim woont, maar wellicht niet geschikt als je in een doodnormaal rijtjeshuis woont. Dat is toch gewoon wat het is, je kan nu eenmaal niet altijd alles hebben.
Dit kan je ook omdraaien he. Als je alleen maar stilte wilt en vogeltjes, dan moet je in een hutje op de hei gaan wonen en niet in een rijtjeshuis.
Ik heb zojuist een bezichtiging aangevraagd voor een woning ;-) Alleen is die bepaald niet kleiner dan onze huidige en met veel grond eromheen, maar wel met een mooie potentiële bedrijfsruimte. En in het buitengebied!
NomenNesci0 schreef:
13-05-2025 10:13
Nogmaals, ik kan prima begrijpen dat mensen iets leuk vinden of zouden willen hebben. Maar je hebt nu eenmaal met de realiteit te maken dat je op krappe postzegeltjes een mini maatschappij met elkaar moet vormen en dan is het wel zo vriendelijk dat je probeert je overlast naar anderen te beperken om het met elkaar leefbaar te houden. En dan kom je idd op andere mogelijkheden uit dan wanneer buren een paar honderd meter van je af zitten.
Heel NL is een postzegel waar we met teveel op zitten en er zijn zooooveel zaken die mensen doen, die onnodig zijn, maar wel voor bepaalde anderen overlast veroorzaken. Wielrennen op de openbare weg, houtkachels, vliegvakanties (je zal maar bij Schiphol in de buurt wonen), feesten in de openbare ruimte (Koningsdag) waar wordt gekotst en gepist in andermans portiek.

Overlast is steeds meer een feit door de bevolkingsdichtheid van ons land. En natuurlijk is het vriendelijk rekening te houden met een ander, maar ieder maakt zijn eigen afweging en eigen genot gaat dan toch vaak voor. En bovendien stoort ieder zich aan iets anders. Mijn buren hebben ook een jacuzzi maar ik vind dat helemaal geen vervelend geluid. Hun houtkachel daarentegen mag van mij verboden worden. Maar ja… zo werkt dat niet. Ik heb dan weer een kind met een scooter die daar soms aan loopt te prutsen omdat hij niet wil, (denk aan paar keer na elkaar starten, benzinelucht). Ook vervelend. Het is wat het is, zolang het niet boven de geluidsnormen uitkomt of 's nachts herrie geeft, kun je er niet veel aan doen.
nietveelmaargenoeg wijzigde dit bericht op 13-05-2025 13:21
0.06% gewijzigd
Nietveelmaargenoeg schreef:
13-05-2025 13:11
Dit kan je ook omdraaien he. Als je alleen maar stilte wilt en vogeltjes, dan moet je in een hutje op de hei gaan wonen en niet in een rijtjeshuis.

Geef eens serieus antwoord en kom eens met een realistische oplossing ipv een kinderachtige reactie.

De steden hier worden volgebouwd, de randgemeenten steeds meer aan elkaar gegroeid. Er staan meer mensen op de wachtlijst dan dat er woningen zijn.
Veel mensen zijn hier blij met een rijtjrshuis. Alternatief is vaak een flatje waar de overlast nog groter is
Jules schreef:
13-05-2025 13:20
Geef eens serieus antwoord en kom eens met een realistische oplossing ipv een kinderachtige reactie.

De steden hier worden volgebouwd, de randgemeenten steeds meer aan elkaar gegroeid. Er staan meer mensen op de wachtlijst dan dat er woningen zijn.
Veel mensen zijn hier blij met een rijtjrshuis. Alternatief is vaak een flatje waar de overlast nog groter is
Ik ben serieus hoor. De oplossing is wat mij betreft: verdraagzaamheid, of vertrekken. Want anders redt je het niet in NL, het is hier gewoon te druk om geen last te hebben van anderen.
Yella78 schreef:
13-05-2025 12:47
ik denk echt dat je er teveel op focust hierop, dat maakt dat elk geluidje wat je hoort leidt tot een stress reactie. en dan voel je je niet meer fijn in je eigen huis. monotone geluiden wennen sneller dan andere geluiden, en om hierom een etentje te verplaatsen: dat geeft wat mij betreft aan dat je je teveel laat meeslepen in je eigen klacht
Jules schreef:
13-05-2025 13:08
Eens hoor dat had ik ook al eerder gepost. Maar ze schrijft dat zijzelf een geluidsmeting heeft laten doen nadat er was gezegd door anderen dat het storend was. Daarom mijn vraag uit nieuwsgierigheid wat zoiets kost.
Alleen door overlastgevende buren. Rest van de straat had geen last van jacuzzi. Wel van de muziek van de buren. 😂 wij hebben toen rond de 450 euro dacht ik betaald. Voormalige partner heeft dit bedrijf geregeld dus 100% zeker weet ik het bedrag niet.
Carpe Diem!
100% eens
Ik heb het niet over alleen maar stilte en vogeltjes. Maar ik denk wel dat het begrip "normale leefgeluiden" steeds meer wordt opgerekt met jacuzzi's, enorme zwembaden en weet ik wat in doodnormale tuinen.
Yella78 schreef:
13-05-2025 13:18
Ik heb zojuist een bezichtiging aangevraagd voor een woning ;-) Alleen is die bepaald niet kleiner dan onze huidige en met veel grond eromheen, maar wel met een mooie potentiële bedrijfsruimte. En in het buitengebied!
In dat geval ga ik heel hard voor je duimen. 😊
Carpe Diem!
noorderlicht76 schreef:
13-05-2025 08:07
ja maar is een jacuzzi dan alleen voor mensen met een grote tuin? kan me juist voorstellen dat ook voor mensen die klein wonen zoiets luxers fijn is. en dan zou dat niet kunnen omdat je al niet royaal woont. dat staat mij wat tegen.
Tsja, niet iedereen kan alles hebben soms is het niet eerlijk verdeeld in het leven. Ik woon in een (fijn) appartement maar op mijn balkon past geen jacuzzi en ik mag ook niet BBQ-en van de VVE. Poep gebeurt. :cry:
Laat je innerlijke tokkie stralen (gepikt met toestemming van Explorista)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven