Geld & Recht alle pijlers

PGB een mogelijkheid?

13-05-2025 10:11 80 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort ga ik minder werken omdat ik mijn huisgenoot verzorg en de zorg zwaarder is geworden. Nu wees iemand mij erop dat ik uit een PGB betaald kan worden. Kan dat ook als ik familie ben en hoe zet je zoiets in gang? En je moet een lijst maken met werkzaamheden begrijp ik, hoe doe je dat? De ene dag is de zorg zwaarder dan de andere, ligt eraan hoe zo'n dag huisgenoot heeft.

Iemand die ook betaald wordt uit een PGB en me een beetje wegwijs kan maken?
Begin met kijken of je huisgenoot een PGB kan aanvragen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen
TAFKAPML
https://www.pgb.nl/over-per-saldo/

Hier vind je alles wat je weten moet en wil over PGB.
Succes!
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Als ik het zo lees zou jij dan een informele zorgverlener zijn/worden.
Hier lees je meer: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... gverleners
TAFKAPML
Purrmaid schreef:
13-05-2025 10:12
Begin met kijken of je huisgenoot een PGB kan aanvragen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen
Dit is al zeker, de zorgovereenkomst geeft veel vraagtekens. Wat een doolhof.
Doreia* schreef:
13-05-2025 10:12
https://www.pgb.nl/over-per-saldo/

Hier vind je alles wat je weten moet en wil over PGB.
Succes!
Heel erg bedankt! Dit moet ik hebben, hulp bij alles. Het is zo'n wirwar van regels, kom er niet uit.
Purrmaid schreef:
13-05-2025 10:13
Als ik het zo lees zou jij dan een informele zorgverlener zijn/worden.
Hier lees je meer: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... gverleners

Dank je Purrmaid, had al die sites van de overheid ook al een paar keer opgezocht maar kom er niet goed uit. Vooral niet uit het aantal uren en hoe je dat moet verantwoorden enzovoort.
Kijk eens of Stichting MEE bij jou in de buurt zit.
Dan kan je een gesprek hebben, zij kunnen jou heel veel uitleggen.
Heel veel kan in PGB, maar het levert je minder op dan werken. Het is ook niet de bedoeling om te compenseren voor minder werken, omdat er vaak voorliggende voorzieningen zijn of zorg ook in natura kan worden geboden. Kijk ook goed wat je waar aanvraagt. Verzorging is meer voor de zorgverzekeraar, ondersteuning, activering weer bij de Wmo. Kan je huisgenoot zelf de PGB beheren? Of moet daar iemand voor gevonden worden? Is alle zorg "noodzakelijk" volgens de regelgeving?

Voor mijn werk zie ik dagelijks een heleboel PGB-aanvragen, en beleidsmatig gezien wordt een boel niet als noodzakelijk gezien en dus niet vergoed. Wel lief dat jij zoveel zorg biedt, maar houd er rekening mee dat het wel eens tegen zou kunnen vallen. (niet omdat je geen goede dingen doet, maar omdat het beleid vrij strikt is). Technisch gezien is het als huisgenoot ook al ingewikkelder omdat je "deel uit maakt van het huishouden" en daarom mede verantwoordelijk wordt gehouden voor huishouden, adminstratie, eten koken, etc etc etc. Dat vind ik altijd nare afwijzingen om te doen, maargoed, regels... Goed advies om met MEE in gesprek te gaan en te kijken wat de mogelijkheden zijn!
Het begint allereerst met een indicatie voor zorg. Zo te lezen is dat ook nog niet geregeld. Dus dat moet je startpunt zijn, uitzoeken onder welke wet de zorg valt die jij nu zelf verzorgt, is dat Jeugdwet, WMO, WLZ of de zorgverzekeringswet.

Hebb je een indicatie voor zorg dan pas kan de keuze gemaakt worden voor ZIN (zorg in natura) of PGB.
Mijn advies zou zijn om zeker een deel van de zorg in ZIN te doen, zodat je zelf ook nog een leven buiten de deur houdt.
Is er nu nog helemaal geen formele zorg betrokken?
Ja dacht al dat het moeilijk zou worden omdat we hier samen wonen. Wel elk een zelfstandig deel van de woning (dubbele bewoning). Huisgenoot kan zelf bijna niets meer. Ook geen boterham maken, drinken pakken of vlees snijden, douchen, zelfstandig op en af toilet, in en uit bed, aankleden, iets oppakken wat gevallen is of opstaan na zelf gevallen te zijn enzovoort. Als ik op mijn werk ben dan zit ze dus ergens tot ik terug ben of blijft in bed. Ze kan wel haar eigen administratie en PGB beheren. Er zijn soms iets betere dagen maar steeds meer slechtere waardoor ik ook 's nachts mijn bed uit moet. Dat laatste, slaapgebrek, breekt me op in combinatie met werk.

MEE zit hier niet in de buurt helaas maar ga ze toch eens bellen.

Wat ik me wel afvraag, als anderen al die dingen voor haar doen, of een verpleeghuis, dan kost het de maatschappij toch veel meer dan een PGB geven? Of denk ik verkeerd?
Wat voor zorg is er nu al bij betrokken?
Helemaal niets...?

Dit klinkt als een veel te zware zorgtaak voor jou alleen. Met of zonder PGB, met of zonder betaling.
Hoe is het zo ontstaan dat jij (al) deze dingen doet?
Beperkingen zijn dus blijvend? Dan begin je met een indicatie aanvragen voor de WLZ. https://www.ciz.nl/wet-langdurige-zorg/ ... vraag-doen
Je hebt zoals gezegd eerst een indicatie nodig voor zorg. Daarna kun je pas een PGB aanvragen.
Renkya schreef:
13-05-2025 12:50
Wat ik me wel afvraag, als anderen al die dingen voor haar doen, of een verpleeghuis, dan kost het de maatschappij toch veel meer dan een PGB geven? Of denk ik verkeerd?

Dat hangt van meerdere factoren af. Wat hier al gezegd is: valt het onder WMO of WLZ bijvoorbeeld. Wat is de indicatie en wat is de hoogte van het budget.

Maar eerlijk gezegd vind ik dat je focust op de verkeerde dingen.
Ik zou graag het 'gesprek' met je willen hebben waarom je dit (zo) doet en of de zorg überhaupt wel goed geregeld is c.q. wordt op deze manier.
Wil je graag behoeden voor overbelasting in de toekomst en dat soort dingen.
Beperkingen zijn dus blijvend? Dan begin je met een indicatie aanvragen voor de WLZ. https://www.ciz.nl/wet-langdurige-zorg/ ... vraag-doen
Je hebt zoals gezegd eerst een indicatie nodig voor zorg. Daarna kun je pas een PGB aanvragen.
Ik weet niet hoeveel minder je nu al werkt door deze mantelzorg en hoeveel minder je nog gaat werken, maar wil je wel ter overweging geven dat áls je langdurig ziek zou worden (en misschien uiteindelijk zelfs zo ziek dat je afgekeurd zou worden) je uitkering gebaseerd is op dat mindere salaris. Je zet je eigen zekerheden/vangnetten behoorlijk op de tocht op deze manier (tenzij het maar om een paar uur gaat of het geld helemaal niet nodig hebt).
Je zou misschien ook eens naar het zorgloket van de gemeente kunnen gaan? En als deze persoon echt helemaal niks meer zelf kan dan vind ik het raar dat er nog geen instantie bij betrokken is om bepaalde zorgtaken op zich te nemen, al is het maar thuiszorg. Al wordt thuiszorg wel lastiger omdat ze er steeds meer vanuit gaan dat het netwerk van diegene ook bij kan springen. Maar wat niet gaat, gaat niet. Je moet ook aan jezelf denken.
graze wijzigde dit bericht op 13-05-2025 14:02
26.01% gewijzigd

Die zorg is "begroot", 1 personeelslid op meerdere clienten, de eigen bijdrage van de klant is veel hoger en bekostigt een groot deel van deze zorg.. Dit zijn andere en extra zorgkosten. Daarbij krijg jij enkel betaald voor "noodzakelijke" zorg. Koken => opwarmmaaltijden zijn voorliggend. Samen even wandelen / naar buiten => een vrijwilliger is voorliggend. Zo zijn er legio voorbeelden waarbij er "gratis" mogelijkheden voorliggend zijn.

Mooi advies, voor ik weer te hard op de inhoud inga: ga eerst de noodzakelijke zorg aanvragen / laten vaststellen. Daarna volgt pas de verzilvering waarbij jij mogelijk op PGBbasis taken mag uitvoeren, en misschien ook niet omdat je er expertise / zorgdiplomas voor nodig hebt bijvoorbeeld.

Mijn advies zou zijn: zet externe hulp in. Je kunt niet je eigen leven volledig stilzetten, je inkomsten dalen, het heeft gevolgen voor je pensioen, CVopbouw... Mooi hoe je er voor een ander bent, maar wellicht kun je het delen met zorgprofessionals. Voor jij straks omvalt van de overbelasting. Misschien een stomme vraag maar... kan deze huisgenoot nog wel zelfstandig wonen? Is het niet (voor haar) beter om op een veilige plek te wonen waar zij altijd zorg kan inroepen? En is dat voor jou niet ook beter, waarbij jij kan ondersteunen wanneer dat past? Dat is natuurlijk niet deze maand geregeld, dat kost tijd, maar voor langere tijd deze zorg bieden, je baan afschalen... Ik denk dat dat zeer onverstandig is.
Dit stemt mij allemaal niet vrolijk. Zorgloket van de gemeente ga ik bellen straks.

Bedankt iedereen voor het meedenken over een PGB.
Renkya schreef:
13-05-2025 14:19
Dit stemt mij allemaal niet vrolijk. Zorgloket van de gemeente ga ik bellen straks.

Om eerlijk te zijn denk in gezien je omschrijving dat je daar niet moet zijn. Dit klinkt als veel te zwaar als voor hulp vanuit alleen de WMO. Ik heb je al de link naar het CIZ gegeven, daar zou je kunnen beginnen met de WLZ-check. https://www.ciz.nl/wet-langdurige-zorg/ ... n#wlzcheck
Renkya schreef:
13-05-2025 14:19

Ik weet dat je je waarschijnlijk niet gaat bedenken, maar je mag ook kiezen om minder te mantelzorgen hè. Dat je ooit een belofte gemaakt hebt wil niet zeggen dat jij die kost wat kost moet volbrengen. Denk er goed over na of het voor jou wel verstandig is om nog meer te zorgen (terwijl het je nog steeds niet in dank afgenomen wordt? nog steeds voor van alles en nog wat uitgescholden wordt? allerlei zorg gemeden wordt?). Jij mag ook aan jezelf denken. En je mag ook besluiten om je hier los(ser) van te maken.
Sterkte.
Dat kan ik mezelf niet vergeven S-Groot, ik heb het beloofd.
Ik weet niet precies wat je beloofd hebt. Is dat zelf zorg verlenen of de zorg goed organiseren?

Als jij al hetgeen jij beschrijft zelf doet is dat echt te veel. Het risico dat je burn out raakt is groot. Dan zijn jullie beiden verder van huis.

De zorg goed organiseren is best mogelijk, maar begint bij een indicatie.

Zorg vooral goed voor jezelf, alleen dan kan je ook goed voor een ander zorgen.
Renkya schreef:
13-05-2025 14:41
Dat kan ik mezelf niet vergeven S-Groot, ik heb het beloofd.
Niemand kan in zijn eentje zorgen voor een persoon de zo zorgafhankelijk is als jij beschrijft.
OgenvanTijgers schreef:
13-05-2025 14:34
Om eerlijk te zijn denk in gezien je omschrijving dat je daar niet moet zijn. Dit klinkt als veel te zwaar als voor hulp vanuit alleen de WMO. Ik heb je al de link naar het CIZ gegeven, daar zou je kunnen beginnen met de WLZ-check. https://www.ciz.nl/wet-langdurige-zorg/ ... n#wlzcheck
Ik denk ook dat het eerder onder WLZ dan WMO valt maar ik neem aan dat ze bij het zorgloket wel kunnen mee kijken, denken en kunnen vertellen waar TO en haar huisgenoot wel kunnen aankloppen voor hulp en het wat inzichtelijker te maken. Dat is in ieder geval een begin als je niet weet waar je moet beginnen in deze complexe situatie. Denk dat het voor TO zowiezo wel fijn is dat er eens iemand die er meer verstand van heeft meekijkt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven