Tips: hoe buren te vragen of jaccuzzi uit kan
maandag 12 mei 2025 om 17:43
Sinds een paar dagen hoor ik een afzuiger-achtig geluid als ik in de tuin ben. Omdat ik het niet kon thuisbrengen en het maar aan de gang bleef (nu al zeker twee dagen onafgebroken), heb ik een blik over de schutting geworpen in de tuin van onze buren. Ik zag een (opblaas)jaccuzzi staan, direct achter tegen het huis en daar komt dat geluid vandaan, een paar meter van ons terras af. Het is niet enorm hard, maar wel te vergelijken met een afzuiger die aanslaat als je in de badkamer of wc bent. Geen fijn geluid om lekker bij buiten te zitten. Ik heb er nog niks van gezegd, omdat ik ervan uitging dat het niet dagen aan zou houden. Vorig jaar hadden ze het bad ook buiten staan, maar toen achter in de tuin en ik hoorde er alleen af en toe geluid van. Dat is uiteraard geen probleem. Maar inmiddels maak ik het groter en groter in mijn hoofd en ben ik bang dat ze het verder de hele zomer zo aan laten staan. Lekker buiten eten bijvoorbeeld is nu ook niet te doen. Ik heb de buurvrouw al uitgenodigd voor een wijntje, wat we nog steeds een zouden drinken, zodat ze het hopelijk zelf dan hoort als we buiten gaan zitten. Ze heeft daar nog niet op gereageerd (gisteren appje gestuurd). Maar ik weet niet goed hoe ik het aan moet kaarten. Ik ben nogal bang om voor zeur versleten te worden. Een paar jaar terug bleek de buurman dat te vinden (terwijl ik nog nooit over iets had geklaagd) en kwam opeens een hele stortvloed en boosheid eruit bij hem, terwijl hij ook nog nooit ergens iets over had gezegd. Daarom ben ik nu zo huiverig. Burengedoe kost veel te veel energie. Hoe zouden jullie dit oplossen? Maar zo laten en niet meer buiten gaan zitten? Of toch bespreken en, zo ja, tips voor bewoordingen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 13 mei 2025 om 13:38
Daar kan je niet per se wat aan doen. Als je eenmaal stress hebt ervaren door een geluid worden je hersenen geconditioneerd en blijft het die stressreactie oproepen. Dat focussen is niet iets wat je zomaar uit kan zetten.noorderlicht76 schreef: ↑13-05-2025 13:25ik denk echt dat je er teveel op focust hierop, dat maakt dat elk geluidje wat je hoort leidt tot een stress reactie. en dan voel je je niet meer fijn in je eigen huis. monotone geluiden wennen sneller dan andere geluiden, en om hierom een etentje te verplaatsen: dat geeft wat mij betreft aan dat je je teveel laat meeslepen in je eigen klacht
Ik raad TO noisecancelling koptelefoon aan. En hopen dat ze snel kan verhuizen.
dinsdag 13 mei 2025 om 13:48
Andere optie is om rekening met anderen te houden. Het is meestal zo dat als je iets vraagt, hoe vriendelijk dan ook, dat de overlast erger wordt.Nietveelmaargenoeg schreef: ↑13-05-2025 13:22Ik ben serieus hoor. De oplossing is wat mij betreft: verdraagzaamheid, of vertrekken. Want anders redt je het niet in NL, het is hier gewoon te druk om geen last te hebben van anderen.
Hier ook meegemaakt, ik heb zeker 3 jaar lang met het grootste geduld iets aan de buren paar huizen verderop gevraagd maar de situatie werd juist alleen maar erger en erger, sommigen genieten er nl van. Tot er iets gebeurde en ik zwaar letsel heb opgelopen terwijl dit voorkomen had kunnen worden door de situatie van hun kant aan te pakken. Ik stond in mijn recht en na 2 jaar is letselschade uitgekeerd. Ik was volgens die aso ook een zeikerd, ze zijn zelf ook geschrokken en situatie is aangepakt maar ik heb de rest van mijn leven hier wel de gevolgen van.
dinsdag 13 mei 2025 om 14:06
Dat vind ik oprecht heel vervelend voor je.Jules schreef: ↑13-05-2025 13:48Andere optie is om rekening met anderen te houden. Het is meestal zo dat als je iets vraagt, hoe vriendelijk dan ook, dat de overlast erger wordt.
Hier ook meegemaakt, ik heb zeker 3 jaar lang met het grootste geduld iets aan de buren paar huizen verderop gevraagd maar de situatie werd juist alleen maar erger en erger, sommigen genieten er nl van. Tot er iets gebeurde en ik zwaar letsel heb opgelopen terwijl dit voorkomen had kunnen worden door de situatie van hun kant aan te pakken. Ik stond in mijn recht en na 2 jaar is letselschade uitgekeerd. Ik was volgens die aso ook een zeikerd, ze zijn zelf ook geschrokken en situatie is aangepakt maar ik heb de rest van mijn leven hier wel de gevolgen van.
Maar gelukkig leveren de meeste vormen van overlast van de buren geen direct risico op zwaar letsel (al kan het zeker stress geven).
Ik woon zelf onder de rook van een vliegveld en heb daar geluidsoverlast van. Zelf zal ik nooit met het vliegtuig op vakantie gaan en ik vind oprecht dat vliegvakanties afgeschaft mogen worden, in het belang van het milieu en in het belang van omwonenden van vliegvelden. Maar tegelijkertijd is dat gewoon niet realistisch; heel veel andere mensen hechten waarde aan hun vliegvakantie en hebben daarbij schijt aan het milieu en de geluidshinder; ze geven voorrang aan hun eigen genot of gemak.
Zelfde geldt hier voor de scooter; het betreffende kind kan nog geen auto betalen maar moet wel ver rijden en zo vroeg dat OV geen optie is, dus hij blijft toch voor dag en dauw die scooter starten midden in de woonwijk terwijl meerdere buren op dat tijdstip waarschijnlijk nog niet op scootergepruttel zitten te wachten (ik heb er zelf ook soms last van). Als hij met de fiets zou gaan is de geluidsoverlast weg, maar dan moet hij NOG een half uur eerder vertrekken, dus dat gaan we niet doen. Jammer voor de buren.
Voor sommige dingen kan je een compromis sluiten (muziek kan zachter, of alleen op bepaalde tijden, als voorbeeld), maar sommige andere dingen kun je alleen wel of niet doen. De jacuzzi is er daar 1 van; de pomp moet inderdaad (het grootste deel van de dag, ik weet het niet precies) aan om het water warm en schoon te houden. Dan kan je de jacuzzi nog op een andere plek zetten maar TO geeft zelf aan dat dat niet veel zal helpen. Dan houdt het op, ik vind niet dat je je buren een jacuzzi/zwembad/trampoline kunt verbieden. Wat niet wil zeggen dat je geen overlast kunt ondervinden, dat kan zeker wel. Maar daar heb je dan mee te dealen, is mijn mening. Tenzij er algemene afspraken zijn voor iedereen (zoals de VVE die verbiedt om te BBQen op het balkon, of de overheid die bepaalt dat het na 22 uur stil moet zijn), kun je niet je eigen wensen afdwingen.
dinsdag 13 mei 2025 om 14:14
Wettelijk gezien kan ik mijn buren niet verbieden om dat ding aan te hebben staan, maar moreel gezien kunnen zij het niet maken om een continu, monotoon geluid in een gewone woonstraat te produceren vind ik. Zeker niet als je wéét dat je buren er last van hebben. Het is in hun geval ook niet zo dat het om een enorm ding van duizenden euro's gaat, zo'n grote vierkante bak, waarbij het echt heel vervelend voor hen zou zijn als ze dat weer moesten afbreken. Het is een opblaasding. Volgens de buurvrouw hadden ze het vorig jaar niet staan, maar twee jaar geleden. Dat zou ook kunnen, ik kan me in elk geval geen eerdere overlast herinneren, alleen dat hij maar af en toe aan stond.
Het huis dat ik wilde gaan bezichtigen blijkt al verkocht onder voorbehoud. Dát vind ik ook zo vreselijk vervelend! Zet dat dan op Funda erbij! Is al eerder geweest bij deze makelaar, zagen we een hartstikke geschikt huis voor ons in een dorp verderop, helemaal enthousiast, bleek het al verkocht. Grrrr.
Het huis dat ik wilde gaan bezichtigen blijkt al verkocht onder voorbehoud. Dát vind ik ook zo vreselijk vervelend! Zet dat dan op Funda erbij! Is al eerder geweest bij deze makelaar, zagen we een hartstikke geschikt huis voor ons in een dorp verderop, helemaal enthousiast, bleek het al verkocht. Grrrr.
dinsdag 13 mei 2025 om 14:25
dat is wel een erg simpele weergave. we kunnen dat soort geconditioneerde verbanden ook bijstellen door bewuste reflectie. dat zou ik proberen als ik TO was, ipv steeds reageren op de stress reactiemuts87 schreef: ↑13-05-2025 13:38Daar kan je niet per se wat aan doen. Als je eenmaal stress hebt ervaren door een geluid worden je hersenen geconditioneerd en blijft het die stressreactie oproepen. Dat focussen is niet iets wat je zomaar uit kan zetten.
Ik raad TO noisecancelling koptelefoon aan. En hopen dat ze snel kan verhuizen.
dinsdag 13 mei 2025 om 15:08
Ja, ik ga niet buiten zitten met mijn airpods op de noise canceling, dat vind ik tien bruggen te ver. Je moet toch gewoon in je tuin kunnen zitten zonder stress van andermans onnodige en vooral continue geluiden? Ik wil echt benadrukken dat ik helemaal niet zo pietluttig ben in mijn optiek, maar ik word heel erg gespannen van het opdringen van geluid dat objectief irritant is en niet noodzakelijk, het is vermijdbaar. Waarom zou je je buren dat dan aandoen? Ik zou nooit overwegen om een continu geluidproducerend apparaat in mijn tuin te zetten.
dinsdag 13 mei 2025 om 15:15
Mee eens hoor. Maar zo'n noise cancelling scheelt je hoop stressYella78 schreef: ↑13-05-2025 15:08Ja, ik ga niet buiten zitten met mijn airpods op de noise canceling, dat vind ik tien bruggen te ver. Je moet toch gewoon in je tuin kunnen zitten zonder stress van andermans onnodige en vooral continue geluiden? Ik wil echt benadrukken dat ik helemaal niet zo pietluttig ben in mijn optiek, maar ik word heel erg gespannen van het opdringen van geluid dat objectief irritant is en niet noodzakelijk, het is vermijdbaar. Waarom zou je je buren dat dan aandoen? Ik zou nooit overwegen om een continu geluidproducerend apparaat in mijn tuin te zetten.
En buren vinden dingen toch al snel gezeur.
dinsdag 13 mei 2025 om 15:50
de gedachten die jij hebt maken je gestresst, niet het geluid zelfYella78 schreef: ↑13-05-2025 15:08Ja, ik ga niet buiten zitten met mijn airpods op de noise canceling, dat vind ik tien bruggen te ver. Je moet toch gewoon in je tuin kunnen zitten zonder stress van andermans onnodige en vooral continue geluiden? Ik wil echt benadrukken dat ik helemaal niet zo pietluttig ben in mijn optiek, maar ik word heel erg gespannen van het opdringen van geluid dat objectief irritant is en niet noodzakelijk, het is vermijdbaar. Waarom zou je je buren dat dan aandoen? Ik zou nooit overwegen om een continu geluidproducerend apparaat in mijn tuin te zetten.
dinsdag 13 mei 2025 om 16:19
Ik vind dat sowieso echt een hele vreemde redenatie, die geluidsnorm. In feite mag je dus wettelijk gezien de godganse dag geluid produceren als het maar binnen die norm ligt. Ik snap dat een norm er is als een soort basis/achtervang, maar dat wil toch niet zeggen dat mensen daarom maar lekker de hele dag bijv muziek aan kunnen zetten in de tuin "want het is binnen de geluidsnorm". Of iedere avond luid pratend in de tuin zitten tot 23:00, "want dat is nog een schappelijke tijd". Er bestaat ook nog zoiets als een samenleving en rekening houden met elkaar.
Als jij elke dag om 6:00 je bed uit moet, dan is het gewoon echt niet oke als er iedere avond mensen tot laat zitten te blaten onder je slaapkamerraam.
Ik had vroeger buren met kinderen en die gooiden die kinderen in het weekend gewoon al om 7:00 in de tuin in de zomer. Ik vond dat ook mega asociaal. Kinderen zijn niet stil (en dat kan je ook niet verwachten), zij zelf gingen dan ook nog luid pratend met die kinderen converseren. Dat de rest van de mensen om hen heen, het misschien wel fijn vond om op zaterdag en zondag eens niet om 7:00 gewekt te worden kwam blijkbaar niet in de ze op. Ik vind dat tekenend voor hoe onze maatschappij geworden is.
Mijn moeder liet ons vroeger op zondagochtend echt niet om 7:00 al in de zandbak zitten....en als we 's avonds een keer laat thuiskwamen, moesten we zachtjes doen en niet keihard pratend van auto naar voordeur lopen. Het zijn dat soort kleine dingen, die iets een fijne leefomgeving maken, maar helaas is het soort mensen dat hier aan denkt echt zwaar in de minderheid.
dinsdag 13 mei 2025 om 16:28
Yella78 schreef: ↑13-05-2025 14:14
Maar weet je wat ik het aller stressvolste vind aan verhuizen? Dat je nooit weet hoe de buren gaan zijn.....
Pas als je er woont komt je er achter dat er 3 tuinen verderop in de zomer elke avond feestjes gegeven worden, of dat er inderdaad mensen zijn die hun muziek altijd aan hebben, of binnen de tv hard aan in de zomer met alle ramen open..... Of dat de muren heel dun en gehorig zijn.
Ik blijf het bizar vinden, dat je zo weinig weet eigenlijk over de grooste aankoop van je leven
Voor een spijkerbroek ga je stad en land af en die kan je passen en proberen....een huis kost tonnen, en dikke pech voor je als je er achter komt dat je buren je woongenot verpesten. Daar zou wel eens iets op verzonnen mogen worden.
dinsdag 13 mei 2025 om 17:07
helemaal eens, mijn buren verbouwen al maanden, terwijl ik veel thuis werk. Ik kan me daar druk over maken, maar dat verandert niets. Dat je het moreel niet kan maken om geluiden (ic een bromtoon waarbij men elkaar gewoon kan verstaan) vind ik echt een bijzondere gedachte. waar zit de acceptatie van de andere kant?Nietveelmaargenoeg schreef: ↑13-05-2025 14:06Dat vind ik oprecht heel vervelend voor je.
Maar gelukkig leveren de meeste vormen van overlast van de buren geen direct risico op zwaar letsel (al kan het zeker stress geven).
Ik woon zelf onder de rook van een vliegveld en heb daar geluidsoverlast van. Zelf zal ik nooit met het vliegtuig op vakantie gaan en ik vind oprecht dat vliegvakanties afgeschaft mogen worden, in het belang van het milieu en in het belang van omwonenden van vliegvelden. Maar tegelijkertijd is dat gewoon niet realistisch; heel veel andere mensen hechten waarde aan hun vliegvakantie en hebben daarbij schijt aan het milieu en de geluidshinder; ze geven voorrang aan hun eigen genot of gemak.
Zelfde geldt hier voor de scooter; het betreffende kind kan nog geen auto betalen maar moet wel ver rijden en zo vroeg dat OV geen optie is, dus hij blijft toch voor dag en dauw die scooter starten midden in de woonwijk terwijl meerdere buren op dat tijdstip waarschijnlijk nog niet op scootergepruttel zitten te wachten (ik heb er zelf ook soms last van). Als hij met de fiets zou gaan is de geluidsoverlast weg, maar dan moet hij NOG een half uur eerder vertrekken, dus dat gaan we niet doen. Jammer voor de buren.
Voor sommige dingen kan je een compromis sluiten (muziek kan zachter, of alleen op bepaalde tijden, als voorbeeld), maar sommige andere dingen kun je alleen wel of niet doen. De jacuzzi is er daar 1 van; de pomp moet inderdaad (het grootste deel van de dag, ik weet het niet precies) aan om het water warm en schoon te houden. Dan kan je de jacuzzi nog op een andere plek zetten maar TO geeft zelf aan dat dat niet veel zal helpen. Dan houdt het op, ik vind niet dat je je buren een jacuzzi/zwembad/trampoline kunt verbieden. Wat niet wil zeggen dat je geen overlast kunt ondervinden, dat kan zeker wel. Maar daar heb je dan mee te dealen, is mijn mening. Tenzij er algemene afspraken zijn voor iedereen (zoals de VVE die verbiedt om te BBQen op het balkon, of de overheid die bepaalt dat het na 22 uur stil moet zijn), kun je niet je eigen wensen afdwingen.
dinsdag 13 mei 2025 om 17:09
De wijkagent die wij eens spraken zei dat juist de herriemakers in een hutje op de hei moeten gaan wonen. Niet de mensen die wel rekening houden met hun buren.Nietveelmaargenoeg schreef: ↑13-05-2025 13:11Dit kan je ook omdraaien he. Als je alleen maar stilte wilt en vogeltjes, dan moet je in een hutje op de hei gaan wonen en niet in een rijtjeshuis.
dinsdag 13 mei 2025 om 17:16
Dat komt omdat de wijkagent praat over echte dingen overlastveroorzakers, dan komen zij er pas aan te pasPoesMinoes schreef: ↑13-05-2025 17:09De wijkagent die wij eens spraken zei dat juist de herriemakers in een hutje op de hei moeten gaan wonen. Niet de mensen die wel rekening houden met hun buren.
dinsdag 13 mei 2025 om 17:55
Maar je maakt je toch wel een klein beetje druk lees ik door de regels heen. En ook de andere "maak je niet zo druk" postings staan vol met zaken die hen aangedaan worden maar hee, zij zijn een grote meid dus schouders naar achter en door!noorderlicht76 schreef: ↑13-05-2025 17:07helemaal eens, mijn buren verbouwen al maanden, terwijl ik veel thuis werk. Ik kan me daar druk over maken, maar dat verandert niets.
En dat moet TO dus ook doen. Niet zeiken, je gedachten even omzetten en gewoon een koptelefoon opzetten. Leven en laten leven je weet, tis maar een jacuzzi, je buren moeten ook lol hebben TO, ga maar op een hutje op de hei.
Of beter nog, neem een voorbeeld aan al die flinke meiden hier, die dagelijks vliegtuiggeluiden, verbouwingsgeluiden enz enz manmoedig doorstaan.
Stoppen met piepen dus, we hebben allemaal weleswat.
.
dinsdag 13 mei 2025 om 18:02
Op een gegeven moment is die verbouwing klaar. Dat weet je natuurlijk zelf ook wel. Van een jacuzzi kan je jaren en jaren last hebben.noorderlicht76 schreef: ↑13-05-2025 17:07helemaal eens, mijn buren verbouwen al maanden, terwijl ik veel thuis werk. Ik kan me daar druk over maken, maar dat verandert niets. Dat je het moreel niet kan maken om geluiden (ic een bromtoon waarbij men elkaar gewoon kan verstaan) vind ik echt een bijzondere gedachte. waar zit de acceptatie van de andere kant?
dinsdag 13 mei 2025 om 18:04
Elektrische scooters bestaan ook he...Nietveelmaargenoeg schreef: ↑13-05-2025 14:06

dinsdag 13 mei 2025 om 18:06
dinsdag 13 mei 2025 om 18:09
Wat een flauwe reactie zeg.Rooss4.0 schreef: ↑13-05-2025 17:55Maar je maakt je toch wel een klein beetje druk lees ik door de regels heen. En ook de andere "maak je niet zo druk" postings staan vol met zaken die hen aangedaan worden maar hee, zij zijn een grote meid dus schouders naar achter en door!
En dat moet TO dus ook doen. Niet zeiken, je gedachten even omzetten en gewoon een koptelefoon opzetten. Leven en laten leven je weet, tis maar een jacuzzi, je buren moeten ook lol hebben TO, ga maar op een hutje op de hei.
Of beter nog, neem een voorbeeld aan al die flinke meiden hier, die dagelijks vliegtuiggeluiden, verbouwingsgeluiden enz enz manmoedig doorstaan.
Het punt is inderdaad dat je soms overlast moet doorstaan. Ja, je mag erover klagen. Je mag erover in gesprek gaan en kijken of er een compromis te vinden is. Maar van je buren verwachten hun jacuzzi weg te doen? Nee sorry, dat gaat mij te ver.
dinsdag 13 mei 2025 om 18:09
Wat een gezeur. Sommige mensen zijn nou eenmaal afhankelijk van hun scooter voor hun werk, en het starten van een scooter duurt hooguit drie minuten of zo. Je kunt nou eenmaal niet verwachten dat al je buren geruisloos door het leven gaan. Een brommende jacuzzi daarentegen is nergens voor nodig dus daar mag je wat mij betreft gerust iets van zeggen als je er last van hebt.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 13 mei 2025 om 18:29
Ik ervaar scooteroverlast. En dan heb ik het niet over iemand die wegrijdt of langsrijdt. Dat is irritant maar noodzakelijk. Maar een hele groep jongeren die tot ca. 1.00 rondracen door de wijk. Gelukkig zit de handhaving en politie er op. En valt het nu weer mee.Lady*Voldemort schreef: ↑13-05-2025 18:09Wat een gezeur. Sommige mensen zijn nou eenmaal afhankelijk van hun scooter voor hun werk, en het starten van een scooter duurt hooguit drie minuten of zo. Je kunt nou eenmaal niet verwachten dat al je buren geruisloos door het leven gaan. Een brommende jacuzzi daarentegen is nergens voor nodig dus daar mag je wat mij betreft gerust iets van zeggen als je er last van hebt.
dinsdag 13 mei 2025 om 18:39
Ja dat vind ik ook oprecht het geval, dus prins parafrase van mijn postRooss4.0 schreef: ↑13-05-2025 17:55Maar je maakt je toch wel een klein beetje druk lees ik door de regels heen. En ook de andere "maak je niet zo druk" postings staan vol met zaken die hen aangedaan worden maar hee, zij zijn een grote meid dus schouders naar achter en door!
dinsdag 13 mei 2025 om 18:44
Altijd zo mooi hoe overlastgevers excuses bedenken waarom de ander vooral zeurt. Het is gewoon rekening houden met elkaar en dat werkt niet twee kanten op. Tijdelijke leefgeluiden zijn niet te voorkomen en aan de stilte-liefhebbers om te accepteren, de hele dag een brommende machine in je tuin is gewoon niet ok.
dinsdag 13 mei 2025 om 18:46
Overigens kan ik, naast het lijstje van overlast wat iedereen zo stoer accepteert van hun buren, ook een lijstje zetten van hoe ik allemaal wél rekening hou met mijn buren. Maar daardoor gaat niemand denken: oh, Tavistock doet zus en zo heel netjes, laat ik dat ook doen.
Dus dat heeft niet zoveel zin behalve een soort gekke borstklopperij
Dus dat heeft niet zoveel zin behalve een soort gekke borstklopperij
dinsdag 13 mei 2025 om 19:03
Dat is iets heel anders dan wat die ene mevrouw beschreef en dat snap je zelf ook wel hoop ik.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 13 mei 2025 om 19:18
Nou dit.nerdopviva schreef: ↑12-05-2025 18:13Ik vind een constant bromgeluid niet vallen onder normale leefgeluiden. En waarom zou het ongemakkelijk zijn voor TO? De buurvrouw veroorzaakt overlast, dat vind ik pas ongemakkelijk.
Zo bijzonder altijd dat de acceptatie altijd moet komen die rustig buiten wil zitten of op tijd kunnen slapen en dat de 'lawaaimaker' maar z'n gang moet kunnen gaan. Onder het mom van: "mensen worden steeds intoleranter". Veel mensen maken van de tuin een soort vakantiebestemming met harde muziek, een bar en jacuzi. En dat moeten we dan maar normaal vinden en niks van zeggen.
Zo frustratie geuit

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in