Geld & Recht alle pijlers

PGB een mogelijkheid?

13-05-2025 10:11 128 berichten
Binnenkort ga ik minder werken omdat ik mijn huisgenoot verzorg en de zorg zwaarder is geworden. Nu wees iemand mij erop dat ik uit een PGB betaald kan worden. Kan dat ook als ik familie ben en hoe zet je zoiets in gang? En je moet een lijst maken met werkzaamheden begrijp ik, hoe doe je dat? De ene dag is de zorg zwaarder dan de andere, ligt eraan hoe zo'n dag huisgenoot heeft.

Iemand die ook betaald wordt uit een PGB en me een beetje wegwijs kan maken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Graze schreef:
13-05-2025 14:51
Ik denk ook dat het eerder onder WLZ dan WMO valt maar ik neem aan dat ze bij het zorgloket wel kunnen mee kijken, denken en kunnen vertellen waar TO en haar huisgenoot wel kunnen aankloppen voor hulp en het wat inzichtelijker te maken. Dat is in ieder geval een begin als je niet weet waar je moet beginnen in deze complexe situatie. Denk dat het voor TO zowiezo wel fijn is dat er eens iemand die er meer verstand van heeft meekijkt.
En een cliëntondersteuner die kan helpen bij de WLZ-aanvraag gaat wel weer via de gemeente: https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/cl ... nvraag-wlz
Maar goed dan zou ik nog eerst die WLZ-check doen, want wellicht is mijn conclusie uit de beperkte gegevens die topicstarter hier geeft, dat de WLZ hier voor de zorg zou moeten betalen wel onjuist.
Renkya schreef:
13-05-2025 14:41
Dat kan ik mezelf niet vergeven S-Groot, ik heb het beloofd.
Dat wil nog niet zeggen dat je alles alleen moet doen.
Mocht er inderdaad iets toegekend zijn, dan kun je mogelijk ZIN inzetten voor onderdelen die de thuiszorg kan oppakken.
Dan komt er nog steeds genoeg op jouw bordje terecht, namelijk alle momenten dat er niemand anders in huis is, en huisgenoot wel zorg nodig heeft. Van een gevallen tandenborstel, tot een lege accu van een hulpmiddel. Of alles waar snachts hulp voor nodig is.

Let wel op, je kunt vaak maar beperkt dingen over nemen van een ander, degene die zorg nodig heeft moet alle aanvragen zelf doen. Tenzij dat aantoonbaar niet kan (in ons geval omdat het om een kind gaat), dan kun je gemachtigd worden om het over te nemen. Maar ook daar zitten grenzen/beperkingen aan.

Het complexe is dat je bij veel gemeentes de zorg moet aanvragen bij degene die ook beoordeeld wat je nodig hebt, (en die beoordeeld of je het budget wel aan de juiste zorg besteedt) en dat je ergens denkt: die heeft dus ook zicht op wat er beschikbaar is en kan me daar iets over vertellen, maar die mag maar beperkt adviseren want anders kan diezelfde persoon de controlerende kant van zijn rol niet meer oppakken. Je hebt dus echt organisaties als MEE of Per Saldo nodig om je goed te laten adviseren.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Vraag eens hulp aan een mantelzorgmakelaar: https://gidsvoormantelzorgers.nl/
Zo iemand kan jou helpen bij het inzetten van de juiste zorg en budgetten.
Coffee is never my cup of tea
Realiseer je goed dat minder gaan werken grote gevolgen kan hebben. Hoe nobel ook om zo voor je huisgenoot te zorgen, wees bewust van de consequenties.

Minder werken dus minder inkomen, maar ook een lagere uitkering bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. En juist als mantelzorger ligt (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid op de loer.
Phlox24 schreef:
13-05-2025 14:47
Ik weet niet precies wat je beloofd hebt. Is dat zelf zorg verlenen of de zorg goed organiseren?

Dit is een hele goeie vraag.

Een belofte om voor iemand te zorgen kan heel goed zijn: ervoor zorgen dat die persoon de beste zorg krijgt. En die beste zorg kan vaak een professional beter bieden dan een mantelzorger.
Coffee is never my cup of tea
OgenvanTijgers schreef:
13-05-2025 14:56
En een cliëntondersteuner die kan helpen bij de WLZ-aanvraag gaat wel weer via de gemeente: https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/cl ... nvraag-wlz
Maar goed dan zou ik nog eerst die WLZ-check doen, want wellicht is mijn conclusie uit de beperkte gegevens die topicstarter hier geeft, dat de WLZ hier voor de zorg zou moeten betalen wel onjuist.
Die clientondersteuner ondersteunt de verschillende aanvragen en is inderdaad via de gemeente te vinden, zowel voor WMO als voor WLZ.
https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/cl ... a-gemeente

TO, ga dat PGB niet zien als salaris. Je kan er geen enkel recht aan ontlenen. Op het moment dat jij de zorg niet meer kunt verlenen, omdat er een verpleeghuisopname komt of iets dergelijks, of omdat er met jou iets gebeurt, valt het inkomen per direct weg. Er is geen opzegtermijn, overgangsperiode of uitkering die dit gaat opvangen. En wat anderen al zeggen, denk aan je eigen belasting. Als jij de enige zorgverlener bent, dan is er niets meer als jij uitvalt, niet voor jou en niet voor je zorgvrager. Vanuit een eventueel toegekend PGB kun ook een deel van de zorg zelf leveren en voor een ander deel een professional inhuren.
Je kan die belofte inderdaad ook inlossen door de zorg goed te regelen.

Ga anders ook eens een gesprek aan met de POH van je huisartspraktijk (de POH op gebied van geestelijke gezondheidszorg). Bespreek je dilemma's met een onafhankelijke derde. Want ja, je hébt een dilemma, of je het beseft of niet. Goed voor jezelf zorgen versus goed voor de ander zorgen.

Gaat het om één van je ouders?
Woon je er zelfstandig of huur je van die ouder, of woon je er - feitelijk - bij in?

Besef dit alsjeblieft heel erg goed: als jij minder gaat werken, krijg je minder uitkering als je ziek wordt, bouw je minder pensioen op. Als je ouder toch naar een verpleeghuis moet, en de huur wordt opgezegd, dan sta jij op straat. Met een laag inkomen. Of het huis wordt verkocht, want niet van jou.

Zorgen voor jezelf is niet alleen mentaal en fysiek, maar ook financieel, toekomst, dak boven je hoofd, pensioen.

Er is zoveel meer mogelijk om je belofte in te lossen dan alleen maar jezelf op te offeren! Bevries niet in de gedachte: 'ik heb het beloofd'.
Irma_3110 schreef:
13-05-2025 15:22
Die clientondersteuner ondersteunt de verschillende aanvragen en is inderdaad via de gemeente te vinden, zowel voor WMO als voor WLZ.
https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/cl ... a-gemeente

TO, ga dat PGB niet zien als salaris. Je kan er geen enkel recht aan ontlenen. Op het moment dat jij de zorg niet meer kunt verlenen, omdat er een verpleeghuisopname komt of iets dergelijks, of omdat er met jou iets gebeurt, valt het inkomen per direct weg. Er is geen opzegtermijn, overgangsperiode of uitkering die dit gaat opvangen. En wat anderen al zeggen, denk aan je eigen belasting. Als jij de enige zorgverlener bent, dan is er niets meer als jij uitvalt, niet voor jou en niet voor je zorgvrager. Vanuit een eventueel toegekend PGB kun ook een deel van de zorg zelf leveren en voor een ander deel een professional inhuren.

En dit.
Renkya schreef:
Daargelaten dat je je opoffert to, maar mocht jou iets overkomen dan zit ze helemaal zonder enige verzorging.
noglangnietjarig schreef:
13-05-2025 15:33
Daargelaten dat je je opoffert to, maar mocht jou iets overkomen dan zit ze helemaal zonder enige verzorging.
Dit. Plus dat je natuurlijk zonder de opleiding en ervaring, geen professionele zorg levert. Natuurlijk is zorg vanuit je hart heel veel waard, maar soms is er toch iets professioneels nodig. Naast dat de zorg dan verdeeld wordt over meerdere mensen en er dus minder kans is op algehele uitval.

Het goed regelen is ook zorgen, beter dan "zelf doen tot je er bij neervalt".
Ik vind de bezorgde reacties echt aardig maar mijn vraag was: kan iemand me een beetje wegwijs maken met een PGB. Ik kreeg een paar linkjes die ik zelf nog niet gevonden had en ben daar erg blij mee en zit daar ook te lezen en heb inmiddels een afspraak gemaakt met de gemeente. Ook omdat ik lees dat aanpassingen aan de woning ook nog een optie zijn om het gemakkelijker te maken. Er is dus nog wel iets voor ons misschien.

Ook blij met mensen met ervaring, kreeg zelf gewoon geen begin hoe dit aan te pakken. Zoveel regels, zoveel instanties. Moet ook nog ergens hulpmiddelen regelen. Blijf wel een middagje aan het bellen geloof ik.

Uit de formulieren kom ik zelf niet uit, alleen al een vraag: kan huisgenoot hulp inschakelen als het nodig is. Ja, iemand bellen, je weet niet of iemand kan komen. Kan huisgenoot wachten op die hulp. Ja, niet prettig als je ligt in je eigen ontlasting, of op een koude vloer maar je zal er wel niet direct dood aan gaan. Werd er moedeloos van.
“ niet prettig als je ligt in je eigen ontlasting”

Dat je er een blaasontsteking van oploopt, tenminste bij mij is 200% zeker, zeker geen pretje.
Renkya schreef:
13-05-2025 15:40
Ik vind de bezorgde reacties echt aardig maar mijn vraag was: kan iemand me een beetje wegwijs maken met een PGB. Ik kreeg een paar linkjes die ik zelf nog niet gevonden had en ben daar erg blij mee en zit daar ook te lezen en heb inmiddels een afspraak gemaakt met de gemeente. Ook omdat ik lees dat aanpassingen aan de woning ook nog een optie zijn om het gemakkelijker te maken. Er is dus nog wel iets voor ons misschien.

Ook blij met mensen met ervaring, kreeg zelf gewoon geen begin hoe dit aan te pakken. Zoveel regels, zoveel instanties. Moet ook nog ergens hulpmiddelen regelen. Blijf wel een middagje aan het bellen geloof ik.

Uit de formulieren kom ik zelf niet uit, alleen al een vraag: kan huisgenoot hulp inschakelen als het nodig is. Ja, iemand bellen, je weet niet of iemand kan komen. Kan huisgenoot wachten op die hulp. Ja, niet prettig als je ligt in je eigen ontlasting, of op een koude vloer maar je zal er wel niet direct dood aan gaan. Werd er moedeloos van.
Vraag hulp. Als je in je eigen ontlasting ligt te wachten, dan is t heel knap dat iemand kan wachten op die hulp (lees hulpvraag uitstellen) maar dat is natuurlijk niet menswaardig. Dus nee: dat kan niet in deze situatie. Waar het bij de wlz en die vraag om gaat is "is de zorg planbaar" en zoja kan de cliënt dan ook wachten tot de afspraak. In deze gaat het om niet planbare zorg. Een belangrijke wlz vraag is: kan iemand 24 uur alleen thuis zijn op menswaardige en veilige wijze? Zelf? Op basis van je verhaal gok ik van niet. De dingen die jij doet overstijgen de wmo echt. Dit is geen "zelfredzaamheid en participeren" waar de wmo voor bedoeld is.

Schakel een clientondersteuner in. Die kan je helpen de weg te vinden!
Nee zelfstandig op een menswaardige manier thuis kan niet meer. Daarom ben ik hier ook en wil ik graag minder werken zodat ik die zorg op kan vangen en werd gewezen op de optie van een PGB. Ging aan het zoeken maar kwam er niet uit.
Renkya schreef:
13-05-2025 16:10
Nee zelfstandig op een menswaardige manier thuis kan niet meer. Daarom ben ik hier ook en wil ik graag minder werken zodat ik die zorg op kan vangen en werd gewezen op de optie van een PGB. Ging aan het zoeken maar kwam er niet uit.

Maar jij kan dat niet alleen.
Ook niet als er een PGB komt.

Je hebt inmiddels aanknopingspunten gekregen om dingen te regelen omtrent PGB.
Neem je kans en ga met ons óók het gesprek aan over de inhoud.
Renkya schreef:

Ja, ik dacht al dat je er nog zo stellig in zou staan. Zou je openstaan voor hulp, voor jou zelf? Voor waarom jij vindt dat jij jezelf zoveel geweld aan moet (laten) doen om deze belofte na te komen? Het is namelijk héél erg heftig en vergaand, heel invasief en bepalend voor jouw leven. Dagelijkse (en nachtelijke) zorg (en dan nog al het verbale geweld wat je over je heen krijgt) en standby staan maar zelfs hoe je woont heb je hierdoor laten bepalen (de plek/vorm en dat je jezelf nu tuinonderhoud opdwingt terwijl je daar een hekel aan hebt). Dat gaat echt heel erg ver. En je bent er natuurlijk helemaal vrij in om daarvoor te kiezen, maar het voelt wel alsof jij het jezelf oplegt door mechanismen die jou gevangen houden. Dat is wel echt naar.
S-Groot schreef:
13-05-2025 16:16
Ja, ik dacht al dat je er nog zo stellig in zou staan. Zou je openstaan voor hulp, voor jou zelf? Voor waarom jij vindt dat jij jezelf zoveel geweld aan moet (laten) doen om deze belofte na te komen? Het is namelijk héél erg heftig en vergaand, heel invasief en bepalend voor jouw leven. Dagelijkse (en nachtelijke) zorg (en dan nog al het verbale geweld wat je over je heen krijgt) en standby staan maar zelfs hoe je woont heb je hierdoor laten bepalen (de plek/vorm en dat je jezelf nu tuinonderhoud opdwingt terwijl je daar een hekel aan hebt). Dat gaat echt heel erg ver. En je bent er natuurlijk helemaal vrij in om daarvoor te kiezen, maar het voelt wel alsof jij het jezelf oplegt door mechanismen die jou gevangen houden. Dat is wel echt naar.
Snap dat het zo overkomt hoor, maar wil het best uitleggen maar dan is alles zo herkenbaar en persoonlijk hier en dat vind ik toch naar op een openbaar forum.
Courage schreef:
13-05-2025 16:12
Maar jij kan dat niet alleen.
Ook niet als er een PGB komt.

Je hebt inmiddels aanknopingspunten gekregen om dingen te regelen omtrent PGB.
Neem je kans en ga met ons óók het gesprek aan over de inhoud.

Wat voor kans krijg ik dan als ik met jullie een gesprek aanga over de inhoud? Ik begrijp dit volgens mij niet.

Ja, PGB of iets anders kom ik met clientondersteuning nu wel uit denk ik. Blij om. Een beginnetje.
Renkya schreef:
13-05-2025 16:20
Snap dat het zo overkomt hoor, maar wil het best uitleggen maar dan is alles zo herkenbaar en persoonlijk hier en dat vind ik toch naar op een openbaar forum.

Je hoeft het ook helemaal niet uit te leggen, ik bedoel het meer als vragen die jij misschien jezelf zou kunnen stellen. Dat je misschien wil overwegen om te kijken of jij het jezelf waard vindt om wat dingen uit te zoeken (over waarom jij bepaalde keuzes maakt).
En als je daar niet verder over wil sparren: helemaal je goed recht natuurlijk! Ik vind het pijnlijk om te lezen in welke situatie je zit (en wat je meegemaakt hebt), vandaar dat ik probeer om iets aan te reiken. Ik zal er niet op doorgaan als jij er niet meer op ingaat, dus in dat geval vooral heel veel sterkte.
Renkya schreef:
13-05-2025 16:10
Ik snap heel goed dat je er voor die persoon wilt zijn maar houd er rekening mee dat het alleen maar zwaarder gaat worden, je ook ouder wordt. Dus als je hulp kan krijgen pak die dan aan. Je doet je huisgenoot er geen tekort mee. Je wilt gewoon het allerbeste voor die persoon en dat kun je niet alleen bieden, hoe graag je dat ook wilt,
S-Groot schreef:
13-05-2025 16:25
Je hoeft het ook helemaal niet uit te leggen, ik bedoel het meer als vragen die jij misschien jezelf zou kunnen stellen. Dat je misschien wil overwegen om te kijken of jij het jezelf waard vindt om wat dingen uit te zoeken (over waarom jij bepaalde keuzes maakt).
En als je daar niet verder over wil sparren: helemaal je goed recht natuurlijk! Ik vind het pijnlijk om te lezen in welke situatie je zit (en wat je meegemaakt hebt), vandaar dat ik probeer om iets aan te reiken. Ik zal er niet op doorgaan als jij er niet meer op ingaat, dus in dat geval vooral heel veel sterkte.
Ja die vragen stel ik mezelf ook. Ik maak vooral keuzes uit liefde voor huisgenoot, uit gezamenlijk verleden toen er nog geen ziekte was, misschien ook uit schuldgevoel want toen ik heel erg ziek was was ze er voor mij, uit angst dat ze doodgaat in een verpleeghuis, omdat ik graag samen wil blijven tot het eind, uit een diep medelijden dat zij zo'n rotziekte heeft gekregen. Vast nog veel meer redenen.

Het voelt voor mij ook niet zo zwaar meer na het wennen aan een nieuwe dynamiek want wennen was het, wat had ik in het begin een spijt. Wat een strijd en ruzies. Nu al lang niet meer. Hoop dat ze er nog een paar jaar is, vrees van niet.

Bedankt voor je berichtje.
Renkya schreef:
13-05-2025 16:43
Ja die vragen stel ik mezelf ook. Ik maak vooral keuzes uit liefde voor huisgenoot, uit gezamenlijk verleden toen er nog geen ziekte was, misschien ook uit schuldgevoel want toen ik heel erg ziek was was ze er voor mij, uit angst dat ze doodgaat in een verpleeghuis, omdat ik graag samen wil blijven tot het eind, uit een diep medelijden dat zij zo'n rotziekte heeft gekregen. Vast nog veel meer redenen.

Het voelt voor mij ook niet zo zwaar meer na het wennen aan een nieuwe dynamiek want wennen was het, wat had ik in het begin een spijt. Wat een strijd en ruzies. Nu al lang niet meer. Hoop dat ze er nog een paar jaar is, vrees van niet.

Fijn dat de dynamiek zoveel beter is en het mentaal beter voelt, als ik het goed begrijp. Ik hoop dat je de juiste steun/hulp weet te vinden :hug: .
Renkya schreef:
13-05-2025 16:23
Wat voor kans krijg ik dan als ik met jullie een gesprek aanga over de inhoud? Ik begrijp dit volgens mij niet.

De kans op goed advies over jouw rol t.a.v. je familielid.

Maar goed, ik begrijp dat je hier geen behoefte aan hebt. Ik begrijp ook waar opmerkingen van Groot-S eerder vandaan kwamen.
Ik hoop dat onze bezorgde opmerkingen wel een zaadje bij je hebben geplant. Heel veel succes met alles en ik zeg toch: zet je zelf op de eerste plaats. <3
Ik wens je veel wijsheid en juiste ondersteuning toe. Veel sterkte. Zorg goed voor jezelf.
Neem je om te beginnen wel langdurig zorgverlof op? Dat is wel onbetaald, maar je hebt dan wel recht om weer je oude uren te gaan maken. Bovendien blijft de eerste 18 maanden recht op volledige arbeidsongeschiktheidsuitkering en werkloosheidsuitkering bestaan.
...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven