Geld & Recht alle pijlers

PGB een mogelijkheid?

13-05-2025 10:11 82 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort ga ik minder werken omdat ik mijn huisgenoot verzorg en de zorg zwaarder is geworden. Nu wees iemand mij erop dat ik uit een PGB betaald kan worden. Kan dat ook als ik familie ben en hoe zet je zoiets in gang? En je moet een lijst maken met werkzaamheden begrijp ik, hoe doe je dat? De ene dag is de zorg zwaarder dan de andere, ligt eraan hoe zo'n dag huisgenoot heeft.

Iemand die ook betaald wordt uit een PGB en me een beetje wegwijs kan maken?
Renkya schreef:
13-05-2025 21:29

...Ik kan zorgen dat ze thuis kan blijven en nog wat gezelligheid hebben samen. Lachen om herinneringen of gewoon een glas wijn in de tuin, een avondje om de beurt muziek draaien. Ik doe mezelf niets te kort...
Die gezelligheid kan je juist geven als je niet te moe bent door al het zorgen. Ook een professional werkt niet 24/7. Laat een deel van de zorg over aan anderen en zorg dat je samen de tijd en de energie hebt voor dat genieten. Die professionele zorg kan ook buiten het verpleeghuis gegeven worden, het betekent echt niet dat je haar ergens anders moet laten wonen. Het betekent alleen dat jullie kwaliteittijd meer kan zijn, omdat je de zorgtijd eruit haalt door het inschakelen van anderen.
Wat een mooie band hebben jullie trouwens! Echt iets om te koesteren.
Courage schreef:
13-05-2025 23:10
Dit is pertinent niet waar wat je schrijft over de WLZ.
En ook als iemand onder de WLZ valt, is het mogelijk om PGB te krijgen. Er is WMO-PGB en WLZ-PGB.
Zie de Wlz check.
Zelfs als je invult dat er sprake is van alle “aandoeningen” (lichamelijke ziekte of handicap, verstandelijke beperking, psycho geriatrische problematiek psychische problematiek) bij elkaar , en op de laatste vraag is het antwoord “ja”:
Kan uw naaste zelf hulp inschakelen als hij of zij in een onveilige situatie zit?
Met een ‘onveilige situatie’ bedoelen we dat uw naaste niet voor zichzelf kan zorgen. Of dat uw naaste zichzelf verwondt, of dat anderen uw naaste bedreigen.

Dan is het advies negatief. Kortom; kan je zelf hulp inschakelen (alarmeren) dan geen Wlz. Je kan het letterlijk uit de Wlz check aflezen.
Ik werk in een wijkteam en zou in dit geval pgb toekennen. Daar wordt inderdaad moeilijk over gedaan maar dit is waar het voor bedoeld is. Mits to dit fysiek goed aankan.

Waarom iets anders doen als dit werkt? To wil en kan voor zus zorgen dus zus ontvangt zorg die ze nodig heeft. Anders zou iemand anders dat moeten doen. Dan wel kijken of zorg die to kan leveren voldoende is.

To moet dan minder werken dus is pgb ook redelijk. Pgb mag niet om financiële redenen worden afgegeven maar speelt wel mee in redelijkheid. Als to het niet doet zou iemand anders het doen.

Als je mij dit verhaal zou vertellen zou ik pgb afgeven. Dit is waar pgb voor is.
Ik begrijp het. Maar dan nog is het geen logische gedachten om vanuit PGB haar zorg te gaan verlenen. Je kan toch beter met hulp van wijkverpleging mantelzorger blijven? Dat is uiteindelijk beter voor haar en beter voor jou. De gemeente zal ervan uitgaan dat je als huisgenoot sowieso je zus moet helpen. Daar krijg je geen PGB voor. Laat de professionele hulp over aan de wijkverpleging/andere professionals en blijf gewoon werken. Koken, stofzuigen et cetera, moet je toch, want het is ook jouw huis, dus daar krijg je geen PGB voor.
Eenbeetjevanditendat schreef:
13-05-2025 23:26
Zie de Wlz check.
Zelfs als je invult dat er sprake is van alle “aandoeningen” (lichamelijke ziekte of handicap, verstandelijke beperking, psycho geriatrische problematiek psychische problematiek) bij elkaar , en op de laatste vraag is het antwoord “ja”:
Kan uw naaste zelf hulp inschakelen als hij of zij in een onveilige situatie zit?
Met een ‘onveilige situatie’ bedoelen we dat uw naaste niet voor zichzelf kan zorgen. Of dat uw naaste zichzelf verwondt, of dat anderen uw naaste bedreigen.

Dan is het advies negatief. Kortom; kan je zelf hulp inschakelen (alarmeren) dan geen Wlz. Je kan het letterlijk uit de Wlz check aflezen.

En als je even doorleest dan staat er:
"als u niet zelf hulp kunt inschakelen als u in een onveilige situatie zit. Met een ‘onveilige situatie’ bedoelen we dat u niet goed voor uzelf kunt zorgen. U kunt uzelf bijvoorbeeld niet wassen, kleden, voeden, of zorgen voor uw eigen veiligheid. "

TO geeft aan dat familielid niet meer kan lopen. Dus je zegt het maar. Als je met MS en in de fase 'niet meer kunnen lopen' niet in aanmerking komt voor WLZ, dan komt niemand in aanmerking.
Eenbeetjevanditendat schreef:
13-05-2025 22:44
Wat ben je een lieve, zorgzame zus TO. Wat mooi dat jullie zo voor elkaar zorgen!

Ik werk bij een gemeente (Wmo) en wij zien (helaas) regelmatig mensen in een soortgelijke situatie. Ongeacht hun onderlinge relatie (partners / ouder-kind) etc. Met allemaal dezelfde vragen als jij; welke mogelijkheden zijn er om ons zo lang mogelijk samen thuis te laten wonen. Ook op het gebied van aanpassingen in de woning, etc.
Goed dat je een afspraak maakt bij het Wmo loket. Als je zus inmiddels over een rolstoel beschikt, zal ze daar al bekend zijn. Laat hen je verder informeren over de mogelijkheden die er zijn.

Mijn ervaring is wel (zowel privé, als wat ik op het werk zie) dat de volledige zorg voor een naaste in je eentje bijna niet te dragen is. Dierbaren beginnen hier vol overtuiging aan, maar naast alle “professionele hulp” (= dat wat betaalt wordt) blijft er nog zoveel over voor mantelzorgers. Al het regel werk, de afspraken, de dagdagelijkse zaken waar de thuiszorg niet voor komt, het emotionele aspect, alles sociale / leuke uitjes die je nog met iemand wil ondernemen. Kies je voor een PGB dan ben je zowel verantwoordelijk voor de “professionele taken” als voor alle mantelzorger taken. Ik zou het zó verdrietig voor jullie vinden als jij datgene wat je zo graag wil, niet vol kan houden. Denk daarom (maar die tip hebben vele je al gegeven) goed na hoe je een goede balans houdt zodat je een fijne mantelzorger kan zijn ipv een overbelaste. (Ik was in de zorg voor mijn moeder “slechts” belast met de mantelzorg taken en ik ging al bijna kopje onder, zo heftig was dat toen ze zelf niets meer kon. Maar dat is ook persoonlijk natuurlijk).

Sterkte TO, ik hoop dat je je weg vindt in het woud-der-regels en dat je de zorg aan je zus op een goede manier kan vormgeven.
Je zou best eens gelijk kunnen hebben. Het is echt ingewikkeld. Maar de persoonlijke verzorging zal inderdaad sowieso niet WMO zijn, maar of zorgverzekering of WLZ. Beide kan eventueel via een PGB, maar mijn advies zou echt zijn om te gaan voor zorg in natura. Er blijft echt nog genoeg over om te doen voor je zus.

Ik heb ooit een WMO-PGB beheerd dat bedoeld was voor dagbesteding. Vanwege diverse redenen was het ZIN-aanbod van de gemeente in dit geval niet passend. De gemeente was heel kritisch op welke partij ik daarvoor mocht inkopen. Daar was ik echt niet weggekomen met mezelf inhuren (als ik dat al gewild zou hebben ,want dan zou het mij immers niet ontlast hebben).
Lieve Renkya, zorg alsjeblieft goed voor jezelf. Schakel de wijkverpleging in voor professionele zorg. Er blijven dan nog genoeg zorgtaken over. Maar door de zwaarste zorg uit te besteden heb jij meer energie om ook nog leuke dingen blijven te doen.

Vraag indicatie WLZ aan, dan is er nog meer zorg mogelijk. Voordeel van WLZ is dat het niet zo'n papierwinkel is als PGB.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven