Demonstratie 18 mei - wie doet er mee?

14-05-2025 07:49 124 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op zondag 18 mei vormen duizenden mensen in rode kleding een rode lijn in Den Haag. Daarmee roepen we de Nederlandse regering op om ook een duidelijke grens te trekken: stop de politieke, economische en militaire steun aan Israël zolang het de toegang tot hulpgoederen blokkeert en zich schuldig maakt aan oorlogsmisdaden en structurele mensenrechtenschendingen in Gaza en de Bezette Palestijnse gebieden.

De actie is een initiatief van een breed collectief van maatschappelijke organisaties en duizenden betrokken burgers. Inmiddels zijn er al meer dan 15.000 aanmeldingen.

https://www.amnesty.nl/agenda/demonstratie-rode-lijn

Ik ga zondag meelopen. Wie doet er ook mee?
CatherineTheGreat schreef:
14-05-2025 10:07
Ik ben pro Israël en loop daarom niet mee.
Ik wou dat ik empathie kon opbrengen voor Gaza maar het lukt mij niet.

Als zo veel mensen het erg vinden dan zal daar ongetwijfeld wat inzitten maar door (mijn eigen en overige) ervaringen kan ik het niet opbrengen om het van de andere kant te bekijken.
Dat is het probleem exact.
Heel Israël is hier niet meer toe in staat.
En Israël creëert momenteel dat geen enkele Palestijn het omgekeerde nog kan.

Geen empathie kunnen hebben voor doodvriezende en uitgehongerde baby’s, ambulancepersoneel dat wordt neergeschoten, etc, dat is heftig.
Kidneybean schreef:
14-05-2025 12:09
Het was en is niet provoceren. En ik heb zeker geprobeerd Free Palestine in mijn onderschrift te zetten. Ik heb daar een persoonlijke notitie over gekregen.

Ik vind het nog steeds bijzonder dat de andere leus wel mocht. Blijf ik nog steeds butthurt over.

Maar ja: ga jij nog protesteren?
Ja en volgens mij was dat -ik neem niet aan dat dat het beter voor je maakt, maar goed- naar jou persoonlijk en geen ‘algemene regel’. Omdat ze jou (vaker) vinden provoceren. Maar ik kan me vergissen.

En nee, ik ga niet protesteren. Ik wens iedereen die wel gaat het allerbeste en wie weet haalt het iets uit. Veldkamp is al enigszins gekanteld, dus wie weet.
What would Patsy do?
Palestia schreef:
14-05-2025 09:45
Als ik hier word gecensureerd terwijl in het verleden walgelijke uitspraken jegens Palestijnen zijn gedaan, zal ik dit aankaarten op social media. Ik heb alles gescreenshot. Dit pik ik niet. I'll make you famous.
Je bent wel erg snel met je conclusies. Als je nieuw bent aangemeld dan kan het even duren voordat je eerste reactie wordt geplaatst. Bij mij duurde het enkele uren.
Ik heb nog nooit in een demonstratie meegelopen, maar zondag word de eerste keer. Ik zie dat verschillende maatschappelijke organisaties waar ik affiniteit mee heb dit organiseren dus vandaar dat ik het nu toch maar eens ga doen. Het is gewoon genocide wat daar aan het plaatsvinden is en ik kan er niet langer naar kijken zonder niet op een of andere manier mijn duidelijk afkeur te laten zien. Dus dan is dit in elk geval een begin.
Ladyday21 schreef:
14-05-2025 12:17
Ja en volgens mij was dat -ik neem niet aan dat dat het beter voor je maakt, maar goed- naar jou persoonlijk en geen ‘algemene regel’. Omdat ze jou (vaker) vinden provoceren. Maar ik kan me vergissen.

En nee, ik ga niet protesteren. Ik wens iedereen die wel gaat het allerbeste en wie weet haalt het iets uit. Veldkamp is al enigszins gekanteld, dus wie weet.
Zou ook kunnen hoor. Maar ik ga het niet meer proberen :)

Als zo veel mensen het erg vinden dan zal daar ongetwijfeld wat inzitten maar door (mijn eigen en overige) ervaringen kan ik het niet opbrengen om het van de andere kant te bekijken.
Dit vind ik een bizarre uitspraak, aangezien de geschiedenis tussen deze volkeren duizenden jaren terugvoert, helemaal geen simpele blik kan hebben en je nu gevoerde slachtpartijen tegen onschuldige mensen niet kan bezien als een misdaad tegen de mensheid? Wat hebben kinderen en burgers daar te maken met jouw gebrek aan inleving? Die leven hun leven, gaan naar school of werk en naar de winkel voor hun avondeten en krijgen nu ineens bommen op hun hoofden. Waarom kan jij niet multi dimensionaal denken? Eigenlijk dezelfde reactie als de voorganger die pro Palestina is. Die is op dezelfde wijze in kampen aan het denken.

Terwijl het doel moet zijn dat we onschuldige mensen die hun leventje leven op geen enkele wijze een oorlog gunnen met alle pijn, trauma, verlies en verdriet dat daar komt kijken.
Wombat schreef:
14-05-2025 12:17
Dat is het probleem exact.
Heel Israël is hier niet meer toe in staat.
En Israël creëert momenteel dat geen enkele Palestijn het omgekeerde nog kan.

Geen empathie kunnen hebben voor doodvriezende en uitgehongerde baby’s, ambulancepersoneel dat wordt neergeschoten, etc, dat is heftig.
Dit is net zo’n onzin als dat er vooral antisemieten op zo’n demonstratie af zouden komen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
NomenNesci0 schreef:
14-05-2025 12:16
. Ga geen kampjes beginnen, da's gewoon niet ok.
NomenNesci0 schreef:
14-05-2025 12:22

Terwijl het doel moet zijn dat we onschuldige mensen die hun leventje leven op geen enkele wijze een oorlog gunnen met alle pijn, trauma, verlies en verdriet dat daar komt kijken.
Jij hebt de waarheid niet in pacht en zou eens kunnen proberen om je persoonlijke meningen en overtuigingen niet als wereldwijze waarheden te brengen. Zelfs op momenten dat ik het met je eens ben vind ik die stijl zó irritant, dat ik je niet serieus wil nemen.

Soort voor de off-topic
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

OK, dus je zegt superduidelijk dat je voor het etnische zuiveringen bent, voor uithongeren van een grote bevolkingsgroep en voor het afslachten van onschuldige burgers inclusief kinderen. Noted.
Nope. ik steun geen enkel initiatief dat maar één kant belicht in dit verhaal.
in dit geval zal ik dus niets steunen zolang niet hardop en zeer duidelijk uitgesproken wordt dat men tegen Hamas is
En doooooor!
feow schreef:
14-05-2025 12:36
Dit is net zo’n onzin als dat er vooral antisemieten op zo’n demonstratie af zouden komen.
Er zullen vast uitzonderingen zijn. Uiteraard. Altijd. Maar kijk naar de collectieve mening.

Als er in Israël protesten tegen het geweld zijn dan vooral omdat het de gijzelaars niet helpt terug te krijgen. Niet omdat er duizenden Palestijnen sterven.
Die empathie lijkt volledig afwezig.
Het komt vast voort uit collectief trauma. Dat is er aan beide zijden. Dat komt niet meer goed. Niet anytime soon in elk geval.
Appletje schreef:
14-05-2025 12:42
OK, dus je zegt superduidelijk dat je voor het etnische zuiveringen bent, voor uithongeren van een grote bevolkingsgroep en voor het afslachten van onschuldige burgers inclusief kinderen. Noted.
als je zo begint sla je elk gesprek dood.

ik kan precies hetzelfde over pallies zeggen. nee, ze zeggen dat niet letterlijk, maar ik hoor geen enkele kritiek op Hamas dat zijn eigen mensen weghoudt van hulp en voedsel, kinderen en zieken als schild gebruikt en alles doet om onrust te stoken en wanneer gaan we de totale slachting van 7 oktober erkennen voor wat het is?

door zulke opmerkingen te maken laat je zien dat je helemaal niet wil demonstreren of verbeteren, je wil iemand de les lezen over jouw eigen aannames.

sta voor de slachtoffers, maar distantieer je van de agressors: De Israëlische regering en Hamas
En doooooor!
broadway schreef:
14-05-2025 12:52
als je zo begint sla je elk gesprek dood.

ik kan precies hetzelfde over pallies zeggen. nee, ze zeggen dat niet letterlijk, maar ik hoor geen enkele kritiek op Hamas dat zijn eigen mensen weghoudt van hulp en voedsel, kinderen en zieken als schild gebruikt en alles doet om onrust te stoken.

door zulke opmerkingen te maken laat je zien dat je helemaal niet wil demonstreren of verbeteren, je wil iemand de les lezen over jouw eigen aannames.
Wil je gewoon opschrijven wat je bedoelt? Dit komt niet netjes over. Overigens zijn er wel degelijk tegengeluiden geweest in de Gazastrook tegen Hamas, alleen moet je dat met de dood bekopen als je daar woont.
Kidneybean schreef:
14-05-2025 12:55
Wil je gewoon opschrijven wat je bedoelt? Dit komt niet netjes over. Overigens zijn er wel degelijk tegengeluiden geweest in de Gazastrook tegen Hamas, alleen moet je dat met de dood bekopen als je daar woont.
ik weet niet hoe ik het moet noemen. dit is een term die ik veel hoor voor de demonstranten die voor de palestijnen demonstreren dus dan gebruik ik deze term. wat moet ik gebruiken? ik heb het niet over de anonieme beroepsrellers. dat zijn gewoon criminelen

daarnaast heb ik het niet over tegengeluiden IN Gaza, want daar snap ik dat je beter je mond houdt. ik heb het over de mensen die hier in het veilige demonstreren.
En doooooor!
Wombat schreef:
14-05-2025 12:50
Er zullen vast uitzonderingen zijn. Uiteraard. Altijd. Maar kijk naar de collectieve mening.

Als er in Israël protesten tegen het geweld zijn dan vooral omdat het de gijzelaars niet helpt terug te krijgen. Niet omdat er duizenden Palestijnen sterven.
Die empathie lijkt volledig afwezig.
Het komt vast voort uit collectief trauma. Dat is er aan beide zijden. Dat komt niet meer goed. Niet anytime soon in elk geval.
Dit is gewoon niet waar. Volg je Israël wel? Ik denk het niet, eigenlijk.

Misschien 4 minuten van je tijd even aan dit filmpje van een demonstratie in Israël besteden.

https://youtu.be/O8RcA4NFeSw?si=cmM5HES2PGtVhd-W
What would Patsy do?
broadway schreef:
14-05-2025 12:49
Nope. ik steun geen enkel initiatief dat maar één kant belicht in dit verhaal.
in dit geval zal ik dus niets steunen zolang niet hardop en zeer duidelijk uitgesproken wordt dat men tegen Hamas is
Helemaal met je eens,Er wordt bij deze demonstratie alleen maar 1 kant belicht van deze verschrikkelijke oorlog.
Een heleboel dingen zijn ingewikkeld in deze oorlog, maar voor mij is één ding vrij simpel: tegen genocide is niet hetzelfde als voor Hamas. Logischerwijs zou ik bijna zeggen maar blijkbaar moet dat expliciet gemaakt.

Dus als ik protesteer tegen het steunen van een regime dat een complete bevolkinsgroep ontmenselijkt en laat creperen is dat op geen enkele manier een stem voor Hamas of tegen het bestaansrecht van Israël.
What a nuanced anxiety
broadway schreef:
14-05-2025 12:58
ik weet niet hoe ik het moet noemen. dit is een term die ik veel hoor voor de demonstranten die voor de palestijnen demonstreren dus dan gebruik ik deze term. wat moet ik gebruiken? ik heb het niet over de anonieme beroepsrellers. dat zijn gewoon criminelen

daarnaast heb ik het niet over tegengeluiden IN Gaza, want daar snap ik dat je beter je mond houdt. ik heb het over de mensen die hier in het veilige demonstreren.
Wat dacht je gewoon van pro-Palestina demonstranten of iets in die trant?
tyche schreef:
14-05-2025 13:05
Een heleboel dingen zijn ingewikkeld in deze oorlog, maar voor mij is één ding vrij simpel: tegen genocide is niet hetzelfde als voor Hamas. Logischerwijs zou ik bijna zeggen maar blijkbaar moet dat expliciet gemaakt.

Dus als ik protesteer tegen het steunen van een regime dat een complete bevolkinsgroep ontmenselijkt en laat creperen is dat op geen enkele manier een stem voor Hamas of tegen het bestaansrecht van Israël.
helaas hebben de beroepsrellers dit nodig gemaakt. ik sta er precies in als jij
En doooooor!
Kidneybean schreef:
14-05-2025 13:08
Wat dacht je gewoon van pro-Palestina demonstranten of iets in die trant?
ik weet niet beter dan dat zij zichzelf zo noemen. mijn excuses. hopelijk heb je ook een mening over de rest van wat ik schreef en dat wél over de inhoud gaat, want dit was oprecht niet verkeerd bedoeld en wil ik niet laten gebruiken als onderwerp
En doooooor!
broadway schreef:
14-05-2025 13:11
ik weet niet beter dan dat zij zichzelf zo noemen. mijn excuses. hopelijk heb je ook een mening over de rest van wat ik schreef en dat wél over de inhoud gaat, want dit was oprecht niet verkeerd bedoeld en wil ik niet laten gebruiken als onderwerp
Ik heb ook zeker een mening over wat je allemaal hebt geschreven en vind het ook jammer dat er niet ook tegen Hamas gedemonstreerd wordt. Helaas wordt die terroristengroep ook gezien als een verzetsgroep.
Maar niet alle pro-Palestina demonstranten zijn pro-Hamas
kidneybean wijzigde dit bericht op 14-05-2025 13:15
5.21% gewijzigd
broadway schreef:
14-05-2025 13:09
helaas hebben de beroepsrellers dit nodig gemaakt. ik sta er precies in als jij
Als ik kijk naar de organisatoren heb ik hoop dat dit een brede, vreedzame demonstratie is.
Hopelijk voelen ook joodse mensen en Israëlische mensen die tegen genocide zijn zich welkom en veilig genoeg om zich aan te sluiten.
What a nuanced anxiety
Mijn beide kinderen gaan, en ik ben te ver weg helaas.
Nee zeker niet, ik ben pro Israël.
#doeslief
Ik ga niet maar steun de demonstratie wel. Ik ben tegen het beleid van Israël, ik ben tegen Netanyahu en Smotrich, ik ben tegen de genocide in Gaza, ik ben tegen Hamas, ik ben tegen alle terreurorganisaties die zich met deze oorlog bemoeien, ik ben voor een 2 Statenstelsel, ik ben voor het internationaal ingrijpen en voor het nemen van sancties tegen Israël.

Ik hoop op een grote opkomst, een vreedzame demonstratie en dat het ook wat mag uithalen qua Nederlands maar zeker ook Europees beleid tav Israël.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven