Hoe krijg jij je hoofd stil?

15-05-2025 21:40 64 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat ik (na bijna 43 jaar) mezelf enorm bewust ben van het feit dat ik een binnenvetter ben en veel in mijn hoofd zit. Ik kan me druk maken om alles en z’n moeder.

Deze spanning zoekt dan ook zijn weg in mijn lijf. Allemaal geen ramp want daar boek ik dan een hele fijne massage voor.

Ik geniet daar volop van maar ik ben enorm slecht in mijn hoofd een soort van stil krijgen. Zodra ik daar lig en mijn lijf ontspant staat mijn hoofd aan.

Laatst heb ik een head-spa behandeling gehad samen met mijn vriendin en die zei: “ohh heerlijk hè, echt even helemaal uit staan. Ik zone dan helemaal uit en ben echt even weg”
In mijn hoofd gingen 300 onderwerpen voorbij. Van werk tot aan nou noem het maar.

Kan jij je hoofd een soort van uitzetten? En heb je dat altijd gekund of heb je jezelf dat aangeleerd? En hoe dan? Of kan je het alleen bij A en niet bij B…

Help mij aan totale ontspanning 😬
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Yin yoga
Gedachtes zijn er bijna altijd en ik zou niet proberen om die uit te zetten. Hoe harder je dat probeert, hoe minder dat lukt.

Sommigen zweren bij meditaties, anderen doen gerichte ademhalingsoefeningen.

Het is ontdekken wat voor jou werkt, dat is bij iedereen anders.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Lady_Day schreef:
15-05-2025 21:43
Yin yoga
Ja dit!

Maar ook door te visualiseren dat je je gedachtes ‘uitademt’. Een bodyscan. Allemaal yoga

Verder wandelen, muziek luisteren, ingewikkeld recept maken.
Dat is een beetje wat ik doe om mijn hoofd rustig te krijgen.
ACT therapie (Acceptence and commitment therapie)

MIndfulness

Of accepteren dat we duizend gedachten per dag hebben. En dat je er eigenlijk niks mee hoeft. Het zijn maar gedachten. Laat ze maar wegwaaien.
Rozebottel schreef:
15-05-2025 21:49
ACT therapie (Acceptence and commitment therapie)

MIndfulness

Of accepteren dat we duizend gedachten per dag hebben. En dat je er eigenlijk niks mee hoeft. Het zijn maar gedachten. Laat ze maar wegwaaien.
Ik ga eens even kijken naar dat ACT..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Legpuzzels maken, daar kom ik echt mee uit mijn hoofd. Of haken, of hardlopen.
Yoga nidra via Spotify kan me helpen, yin yoga kom ik er soms ook wel.

Maar eerlijk, bij een massage zou ik mn hoofd ook niet stil krijgen.

Ik gebruik het voor savonds in bed (Nidra) of om overdag bewust even te ontspannen..
Ontspanning door inspanning. Als ik me het snot voor de ogen sport dan denk ik écht even nergens aan.
Wandelen. In de natuur en lekker stevig tempo.
Ik ervaar vaak dat mijn hoofd de eerste 20 minuten nog alle kanten op gaat en na een tijdje stopt dat. Zeker als ik erg gestrest ben, is het een hele fijne manier om weer even bij mezelf te komen.
En een uur spinnen. Ook heerlijk.
Ik geloof niet dat me dat ooit is gelukt, behalve als ik met iets heel complex bezig ben, maar dan heb je je denkvermogen dus voor die taak nodig.
yin yoga, alles opschrijven, binaural beats, wandelen (meer dan een half uur)
zenga schreef:
15-05-2025 21:55
Ontspanning door inspanning. Als ik me het snot voor de ogen sport dan denk ik écht even nergens aan.
Dit. En een paar goede borrels maar dat doe ik niet elke week :P
Ik zou onderzoeken waar je over nadenkt en wat de reden daarvoor is.
Mijn hoofd stond ook nooit stil. Ik was altijd bezig om alle mogelijke situaties te bedenken en voor te bereiden. Dat kwam voort uit het idee dat ik alleen mezelf maar kon en mocht vertrouwen. En dus moest ik wel alles al van tevoren hebben uitgedacht.
Vreselijk vermoeiend en pas toen ik leerde hulp vragen, leerde dat ik ook op anderen kan vertrouwen en ook dat ik slim genoeg ben om stante pede een oplossing te verzinnen, kon ik mijn hoofd uit zetten. Was ik niet meer altijd hyper alert.

Dus mijn advies is : pak de wortel van je gepieker aan.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
zenga schreef:
Ja, en dit. Dat je alleen nog maar kan denken aan voet voor voet voor voet. (Of duwen, duwen, duwen)
Dat werkt ook top, ook omdat mijn lichaam dan spanning kwijtraakt.
Wat mij (veelvuldig piekeraar) helpt om uit mijn hoofd te komen is:

- Met handen bezig zijn (tuin, lego, puzzelen, huishouden)
- Bodyscan/progressieve spier relaxatie
- Mijn tweede stemmetje een naam geven en als het gepieker opkomt de naam aanspreken. Bv "Nee (naam), ik snap je zorgen maar heb nu geen tijd" of "(naam) ga lekker iets anders doen dan mij lastig vallen"

Dat laatste heb ik op cursus geleerd en het klinkt flauw maar met oefenen helpt het echt.

Succes ermee !
zenga schreef:
Dit maar dan nèt iets anders.
Een aantal sporten werken bij mij heel goed; mountainbiken, tafeltennis, skiën etc. Zodra het iets minder directe coördinatie en actie vraagt (hardlopen, zwemmen, joga, sportschool etc) ga ik malen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Tijdens surfen. Maar dan vooral omdat ik meer bezig ben met overleven want ik bak er geen pepernoot van.
Hard sporten, keihard sporten
Werkt voor mij vele malen beter dan yoga.
Hardlopen, wandelen, tuinieren en mediteren. Dat laatste doe ik elke dag.
Wat eten we vanavond?
Doreia* schreef:
15-05-2025 22:11
Dus mijn advies is : pak de wortel van je gepieker aan.
Dit, sindsdien is het vrij rustig in mijn hoofd.

En verder, legpuzzels vind ik erg ontspannend. Bezig zijn.
Yin yoga of sporten
The North Remembers
Mijn gedachten zijn nooit stil maar daar streef ik ook niet naar. (geleide) meditaties doen het tegendeel, daar begin ik dus zo weinig mogelijk aan.
Hardlopen werkt ook niet gedachtenstillend, ik ga dan juist heel erg nadenken over hoe lang ik nog moet of enorm tellen in mijn hoofd ofzo.
En als ik even niks heb om aan te denken dan verzin ik iets, ga ik verhalen tegen mezelf houden.. vaak heb ik niks te piekeren maar mijn hoofd blijft lekker bezig.

Ben je op zoek naar volledig vrij zijn van gedachten of wil je bepaalde piekers stopzetten? Dat tweede is wel een soort van te leren denk ik maar dat eerste lijkt me lastig. Je hersenen zijn gemaakt om na te denken.
.
Mijn hoofd is nooit stil. Ben ik niet aan denken, plannen, mijmeren, piekeren of bewonderen, dan speelt er wel een gezellig of irritant liedje af.

Maar wil ik iets anders dan al die dingen, helpt een sportieve activiteit waarbij ik moet focussen goed. Skiën is er zo een, of tennissen.

Andere minder gefocuste bezigheden zoals tuinieren of puzzelen vind ik wel heel fijn, maar krijgen mijn hoofd niet stil. Maar vaak hoeft dat ook niet. Mocht ik last hebben van de vele breinactiviteit wordt het hierdoor wel iets meer relaxed daar. En een luisterboek of interessante podcast (niet over wereldproblematiek ofzo) vind ik ook altijd wel fijn. Verlegt de focus ook wat van je eigen gedachten.
Tavistock schreef:
15-05-2025 23:40
Mijn hoofd is nooit stil. Ben ik niet aan denken, plannen, mijmeren, piekeren of bewonderen, dan speelt er wel een gezellig of irritant liedje af.

Maar wil ik iets anders dan al die dingen, helpt een sportieve activiteit waarbij ik moet focussen goed. Skiën is er zo een, of tennissen.

Andere minder gefocuste bezigheden zoals tuinieren of puzzelen vind ik wel heel fijn, maar krijgen mijn hoofd niet stil. Maar vaak hoeft dat ook niet. Mocht ik last hebben van de vele breinactiviteit wordt het hierdoor wel iets meer relaxed daar. En een luisterboek of interessante podcast (niet over wereldproblematiek ofzo) vind ik ook altijd wel fijn. Verlegt de focus ook wat van je eigen gedachten.
Alles wat je hier zegt werkt bij mij ook. Mijn hoofd is (helaas) nooit stil.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven