Hoe krijg jij je hoofd stil?

15-05-2025 21:40 70 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat ik (na bijna 43 jaar) mezelf enorm bewust ben van het feit dat ik een binnenvetter ben en veel in mijn hoofd zit. Ik kan me druk maken om alles en z’n moeder.

Deze spanning zoekt dan ook zijn weg in mijn lijf. Allemaal geen ramp want daar boek ik dan een hele fijne massage voor.

Ik geniet daar volop van maar ik ben enorm slecht in mijn hoofd een soort van stil krijgen. Zodra ik daar lig en mijn lijf ontspant staat mijn hoofd aan.

Laatst heb ik een head-spa behandeling gehad samen met mijn vriendin en die zei: “ohh heerlijk hè, echt even helemaal uit staan. Ik zone dan helemaal uit en ben echt even weg”
In mijn hoofd gingen 300 onderwerpen voorbij. Van werk tot aan nou noem het maar.

Kan jij je hoofd een soort van uitzetten? En heb je dat altijd gekund of heb je jezelf dat aangeleerd? En hoe dan? Of kan je het alleen bij A en niet bij B…

Help mij aan totale ontspanning 😬
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
herkenbaar hoor! Soms net een pinbalmachine in m'n hoofd :-D.

ACT en mindfulness zijn al genoemd. Je kunt kijken naar de 'basiscursus' mindfulness, 'mindfulness based stress reduction' heet dat volgens mij. Vond ik errrrg fijn. Dan leer je dat je gedachten er mogen zijn zonder dat ze je meesleuren, zeg maar.

Daarnaast ga ik binnenkort ook met een coach aan de slag op onder andere dit onderwerp. Om, zoals Doreia zei, de wortel aan te pakken.
happiness = reality - expectations
Ik heb hier veel aan gehad:
https://www.bol.com/nl/nl/p/leef-meer-d ... 0031450655
Solomio schreef:
16-05-2025 07:08
Mijn hoofd uitzetten? Niet. Nooit. Ik zou daar ook diep ongelukkig van worden.

Waarom denk je dat dat totale ontspanning is?
Even m’n hoofd uitzetten is bij mij wel totale ontspanning. M’n hoofd is eigenlijk altijd hyper en ik word daar angstig van dus ik moet erop letten dat ik regelmatig rust krijg in m’n hoofd. Maar ik heb ook ADHD dus dat helpt niet.

Verder werken magnesium en een lage dosis melatonine in de avond bij mij goed. Maar de melatonine slik ik omdat ik anders veel te laat moe word en slaap.
Een boek lezen helpt mij. En dan geen hoogstaande literatuur, maar een lekker makkelijk (spannend) boek waarvan je wil weten hoe het afloopt.

En mijn vriend gaat af en toe naar een haptonoom. Weet niet of dat al is genoemd hier.
pina schreef:
16-05-2025 11:05
Veel mensen piekeren ook over dingen die al in het verleden liggen, of waar je niets meer aan kunt doen. Zat ik met een vriendin in het vliegtuig, was ze bang dat ze een bepaald item was vergeten. De hele vlucht was ze er mee bezig. Ik denk dan, we hangen nu in de lucht, je kunt er nu toch niets meer aan doen. Dat bekijken we straks wel weer. Ik zou dat dan prima van me af kunnen zetten. Zij niet.
Zoiets heb ik ook inderdaad. Het komt ook heus wel bij mij in mijn hoofd opzetten, maar ik wil daar dan ook realistisch in zijn: kan ik daar nú iets aan doen, oplossen, er achter komen? Zo nee > loslaten en pas op het moment dat je er echt iets mee kan in actie komen.

Als het echt gaat om levensbedreigende dingen (verkeerde dosis medicijn oid) dan vraag ik mij af of dat niet meer richting een angst- of paniekstoornis gaat. Dat is iets waar je denk ik echt professionele hulp bij nodig hebt.

Voor kleinere, niet-levensbedreigende. maar wel hele irritante "zorgen" kan professionele hulp uiteraard ook geen kwaad, maar denk dat je voor dat soort dingetjes ook al heel erg veel zelf kunt doen door inderdaad te denken: kan ik het nu oplossen, ja, dan ga ik daar nu achteraan. kan ik het nu nog niet/niet meer oplossen, dan laat ik het los en ga ik dat doen zodra het mogelijk is.
Mij heeft de gedachte "Wat heb ik nu vooral nodig? Slaap." gewerkt om piekergedachten iets beter los te laten.

Op persoonlijk vlak vind ik het soms nog moeilijk, dan ga ik vooraf namelijk mogelijke scenario's bedenken. Is ook angst. Voor verwijten, ruzie, afwijzing, geconfronteerd worden met iemands' verdriet. Terwijl je daar ook helemaal niks aan hebt, zeker niet om dat van te voren te gaan lopen afspelen in je hoofd.
Dala schreef:
16-05-2025 13:30
Zoiets heb ik ook inderdaad. Het komt ook heus wel bij mij in mijn hoofd opzetten, maar ik wil daar dan ook realistisch in zijn: kan ik daar nú iets aan doen, oplossen, er achter komen? Zo nee > loslaten en pas op het moment dat je er echt iets mee kan in actie komen.
(…)
Het was wel echt een belangrijk item, de reden van de reis. Maar ze had het gewoon mee. Alle zorgen om niets.

Ik maak mij van nature pas zorgen zodra het probleem mij heeft bereikt. Maar goed, ik moet wel vaker improviseren dan anderen!
Intensief sporten (bv spinnen) en Ritalin.
Er zijn weinig momenten dat ik mijn gedachtes uitkrijg, zelfs tijdens mijn bevalling had ik nog een liedje in mijn hoofd. Dat was niet ter ontspanning maar gewoon wat in me opkwam; “oh mijn god ik ga hullemaal kapot” van de Snollebollekes :lol: . Maar, hierboven zie ik staan een boek lezen en dat klopt wel. Als ik me echt focus op een boek kan ik niet ondertussen nog over andere dingen nadenken. Ga ik dat wel doen dan ben ik afgeleid van het boek en lees ik dus niet actief meer.
Sporten werkt niet voor mij, dan ga ik denken aan; hoelang nog, waarom doe ik dit, wie vindt dit nou serieus leuk, etc.
Solomio schreef:
16-05-2025 07:08
Mijn hoofd uitzetten? Niet. Nooit. Ik zou daar ook diep ongelukkig van worden.

Waarom denk je dat dat totale ontspanning is?
Leg dit eens uit. Waarom zou je er diep ongelukkig van worden om je hoofd eens uit te zetten? Je stelt een vraag maar to vraagt juist om advies dus ik ben heel benieuwd hoe jij hierin staat. Omarm jij je gepieker?
Ik vind het ook fijner om mijn gedachten "uit" te zetten als ik wil gaan slapen. Dan kan ik namelijk meteen in slaap vallen ipv nog uren liggen nadenken. Tenzij ik ergens over wíl nadenken.

Maar zodra ik denk "en nu slapen" dan is het ook de bedoeling dat dat binnen, zeg een minuut, lukt. En dat lukt beter als ik de gedachten uit zet. Net als de lamp.
Ik heb tot mijn 37ste levensjaar dwanggedachtes gehad. Heel de dag door, mijn hoofd was niet stil te krijgen, verschrikkelijk!
Nu is het stil in mijn hoofd, maar wat een pelgrimstocht was dat!
Ik trainde mijn geest om de gedachtes er gewoon te laten zijn, en dus geen enkele weerstand te bieden. Het was met vallen en opstaan.
belangrijk is om geen enkele gedachte te geloven, en anderzijds om de realiteit te laten voor wat het is. Daar hebben we toch geen controle over.
Een van de redenen dat we gedachtes hebben is omdat we moeite hebben met de realiteit van het huidige moment. Het zou ideaal zijn om in het moment te blijven, zonder te denken en dus niet in tijd te gaan denken. Maar omdat we niet in ons lichaam of in het huidige moment kunnen blijven omdat we ons angstig, onzeker, onveilig, etc voelen gebruiken we ons denken om even weg te zijn van het huidig moment .
Het leven accepteren zoals het is kan rust brengen.
Al gaat dat natuurlijk in stapjes
Boeken lezen over psychologie kan ook helpen om meer inzicht te krijgen in de psyche van de mens.
Dala schreef:
16-05-2025 20:07
Ik vind het ook fijner om mijn gedachten "uit" te zetten als ik wil gaan slapen. Dan kan ik namelijk meteen in slaap vallen ipv nog uren liggen nadenken. Tenzij ik ergens over wíl nadenken.

Maar zodra ik denk "en nu slapen" dan is het ook de bedoeling dat dat binnen, zeg een minuut, lukt. En dat lukt beter als ik de gedachten uit zet. Net als de lamp.
Bij mij is het andersom. Ik ga slapen om alles lekker van me af te gooien. Ik slaap juist heel goed in tijden van stress en drukte. Heb ook weleens financiële stress gehad, toen sliep ik heel veel, even de boel de boel. De boog kan niet gespannen zijn. En meer van dat soort clichés ;)

Soms doe ik overdag als ik veel moet doen om naar een spannende deadline toe te werken even een powernap om even alles los te laten.

Ik ben wel iemand die veel droomt, dus ik verwerk een hoop denk ik dan maar.
Intensief sporten (bijv spinning idd), ademwerk, yin yoga of “deep rest no sleep” (zie spotify). Ik ga ook goed op veel wandelen, maar dan ben ik meestal wel diep in gedachten.
pina schreef:
16-05-2025 22:59
Bij mij is het andersom. Ik ga slapen om alles lekker van me af te gooien. Ik slaap juist heel goed in tijden van stress en drukte. Heb ook weleens financiële stress gehad, toen sliep ik heel veel, even de boel de boel. De boog kan niet gespannen zijn. En meer van dat soort clichés ;)

Soms doe ik overdag als ik veel moet doen om naar een spannende deadline toe te werken even een powernap om even alles los te laten.

Ik ben wel iemand die veel droomt, dus ik verwerk een hoop denk ik dan maar.
Maar je krijgt jezelf ook "met volle gedachten" gewoon wel goed in slaap? Hoeft niet eerst leeg/vrij van gedachten te zijn? Want dat heb ik wel. Het moet ook wel want anders ben ik meestal ook niet moe genoeg om mezelf in slaap te krijgen.
Dala schreef:
16-05-2025 23:25
Maar je krijgt jezelf ook "met volle gedachten" gewoon wel goed in slaap? Hoeft niet eerst leeg/vrij van gedachten te zijn? Want dat heb ik wel. Het moet ook wel want anders ben ik meestal ook niet moe genoeg om mezelf in slaap te krijgen.
Oh nee, geen last van. Ik kan altijd slapen. Ik kom ook altijd lekker uitgerust uit een lange vlucht, terwijl iedereen helemaal kapot is.
De natuur in trekken en daar bewust met iets bezig zijn. Insecten, paddenstoelen of planten identificeren met obsidentify, vogels met Merlin, sporten maar dan iets waar je je moet focussen op je houding of tellen,... zoals calisthenics, yoga, krachttraining.
Succes
Wat een hoop reacties…. Waarvoor dank.. vooral ook voor de herkenning…

De voorbeelden die ik eerder aangaf waren enkel voorbeelden. Uiteraard is de medicatie van mijn zoon goed geregeld en maak ik me daar geen zorgen om.. het was meer om aan te geven hoe veel verschil er zit tussen de gedachtes in mijn hoofd.

Ik merk vooral dat het idd in vertrouwen zit. Zelfvertrouwen, maar ook alles dat daarmee linkt. Het is te diep om er op in te gaan maar er is de afgelopen 10+ jaar gewoon best veel gebeurd in mijn leven.. en soms verzand ik vooral in mijn hoofd in al die onzekerheden.. juist op momenten dat ik het los wil hebben.

Dus misschien is er idd eens bij de wortel naar kijken wel het beste om te doen..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Als je er zoveel last van hebt, zou ik idd naar de bron gaan. Gedachten zijn vrij universeel. Belastende gedachten niet.

En jij kleurt jouw gedachten. Hoe jij de wereld bekijkt, maakt of jouw gedachten een positieve, negatieve of neutrale kleur hebben. Als jij leert om anders tegen dingen aan te kijken, worden je gedachten in volgorde daarop ook anders. Dat is alleen niet heel makkelijk en vraagt tijd. Maar imo tijd goed besteed.
NomenNesci0 schreef:
17-05-2025 10:29
Als je er zoveel last van hebt, zou ik idd naar de bron gaan. Gedachten zijn vrij universeel. Belastende gedachten niet.

En jij kleurt jouw gedachten. Hoe jij de wereld bekijkt, maakt of jouw gedachten een positieve, negatieve of neutrale kleur hebben. Als jij leert om anders tegen dingen aan te kijken, worden je gedachten in volgorde daarop ook anders. Dat is alleen niet heel makkelijk en vraagt tijd. Maar imo tijd goed besteed.
Wat mooi beschreven. En idd waar.. bedankt voor deze woorden
Doreia* schreef:
16-05-2025 10:31
Martje,
De dingen die je 'echt niet' mag vergeten, kun je op een kalender schrijven of in je telefoon. Of je kijkt of je het al ver van tevoren kan bestellen.
Kijk hoe je kan voorkomen dat het een 'open tabblad' in je hoofd blijft en dat je het ergens kan parkeren zonder dat je er op de meest gekke momenten aan denkt.

En bedenk: IS het al eens gebeurd dat je het bent vergeten? En áls het eens is gebeurd, hoe is het toen opgelost? Want vast dat ze bij de apotheek daar al iets voor ingecalculeerd hebben.

Kijk dus hoe je de angst voor vergeten of de angst voor fouten maken en 'wat er dán gebeurt oei oei oei' kan tackelen. Hoe je de over-verantwoordelijkheid kunt beteugelen.
Ik vind het grappig en tegelijkertijd vervelend dat een aantal mensen nu mij suggesties geven. Maar ik zal er op reageren.

Alleen al het noteren in de agenda is een taak op zich om niet te vergeten. En afhankelijk van hoeveel stress ik heb in mijn leven, kan ik zelfs dat vergeten.

En ja, het is wel eens gebeurd dat ik medicijnen niet op tijd binnen had. En dan voelde ik me of heel naar waardoor ik niet voor mijn kinderen kon zorgen of ik moest naar de noodapotheek 30 km verderop wat zoveel energie kostte dat ik niet voor mijn kinderen kon zorgen.

Daarom kom ik er dus niet uit, hoe dit op te lossen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven