waterontharder
vrijdag 16 mei 2025 om 08:40
ik weet dat er al eerder topics over geopend zijn, maar die vind ik niet terug. Ik heb hulp nodig.
We hebben veel kalkaanslag met in de badkamer, het douchescherm. En we overwegen een waterontharder te nemen. Maar we zien door de bomen het bos niet. Wat is er nu eentje die goed werkt? Er zijn er die met magneten werken, daar geloven we al helemaal niet in. Amysoft en aquacell lijken te werken, maar boy, wat een agressieve manier van verkopen als je alleen al eens informatie opvraagt.
Graag jullie input?
We hebben veel kalkaanslag met in de badkamer, het douchescherm. En we overwegen een waterontharder te nemen. Maar we zien door de bomen het bos niet. Wat is er nu eentje die goed werkt? Er zijn er die met magneten werken, daar geloven we al helemaal niet in. Amysoft en aquacell lijken te werken, maar boy, wat een agressieve manier van verkopen als je alleen al eens informatie opvraagt.
Graag jullie input?
vrijdag 16 mei 2025 om 09:05
Kan er geen antwoord op geven Grenada, maar ik (wij
) ben ook van plan om er een aan te schaffen, alleen ga ik dan de plaatselijke ‘boer’ hiervoor bv benaderen omdat vrienden van ons daar goede ervaringen mee hebben.
Die hebben een waterontharder in huurkoop trouwens.
Heb net ff snel gevraagd waarom huurkoop:
“ Omdat bij huren zit alles bij: onderhoud en zout.
Na 7 jaar wordt het onze eigen.
Ja onder de streep betaal je een beetje meer.”
Edit: “ En de installatie enzo zat er ook bij.”
vrijdag 16 mei 2025 om 09:11
Aquacell viel bij ons af, want daar gingen alleen van die blokken van aquacell zelf in. Die zijn aan de prijs. Weet niet of ze inmiddels een model hebben waar gewone tabletten in kunnen.
Wij hebben een sensorsoft, daar gaan van die zouttabletten in die je per 25kg bij de bouwmarkt koopt. Zijn €21,- voor 25kg en algemeen verkrijgbaar.
Wij hebben een sensorsoft, daar gaan van die zouttabletten in die je per 25kg bij de bouwmarkt koopt. Zijn €21,- voor 25kg en algemeen verkrijgbaar.
vrijdag 16 mei 2025 om 09:21
Wat ik altijd begrepen heb van een bevriende loodgieter en familie die bij het plaatselijke waterbedrijf werkt (hij "maakt" water) is dat het precies 0,0 zin heeft. Leuk al die bedrijven maar het is puur geld verdienen aan een illusie. En er zullen mensen zijn die zeggen dat dat niet waar is en dat het bij hun goed helpt en dat is prima maar dat is wat ik altijd gehoord heb.
En wellicht is ook het afhankelijk van waar je in NL woont want waar ik woon is het water het "zachts" van NL.
En wellicht is ook het afhankelijk van waar je in NL woont want waar ik woon is het water het "zachts" van NL.
vrijdag 16 mei 2025 om 09:41
Hier ook, ik merk wel degelijk verschil bij onze douchedeuren, waterkoker (niet meer ontkalken) en koffieapparaat.noglangnietjarig schreef: ↑16-05-2025 09:28Hier hebben we hard water.
Van vrienden hier hoor ik dat ze geen last meer hebben van kalkaanslag.
Als ik bij hun water uit de kraan drink, vind ik het echt lekkerder smaken.
Wij hebben er een van z8. Geen agressieve verkopers en pas betalen bij oplevering (incl een berg zout) maar het zout kun je gewoon bij de bouwmarkt kopen.
vrijdag 16 mei 2025 om 09:56
Wij merkten ook echt verschil met veel minder aanslag en het water vonden wij en het bezoek ook lekker(der).
Nu in ons nieuwe huis helaas geen ontharder, maar we gaan binnenkort de badkamer verbouwen en dan komt er weer een ontharder. Merk weet ik nog niet, maar wel weer zo een met een groot vat waar je blokjes zout in gooit, zoals Irregular_Choice omschrijft.
Nu in ons nieuwe huis helaas geen ontharder, maar we gaan binnenkort de badkamer verbouwen en dan komt er weer een ontharder. Merk weet ik nog niet, maar wel weer zo een met een groot vat waar je blokjes zout in gooit, zoals Irregular_Choice omschrijft.
vrijdag 16 mei 2025 om 10:28
weet je welk merk ze hebben?noglangnietjarig schreef: ↑16-05-2025 09:05Kan er geen antwoord op geven Grenada, maar ik (wij) ben ook van plan om er een aan te schaffen, alleen ga ik dan de plaatselijke ‘boer’ hiervoor bv benaderen omdat vrienden van ons daar goede ervaringen mee hebben.
vrijdag 16 mei 2025 om 10:32
Laat eerst de hardheid testen. Bij een lage hardheid zal het effect minder groot zijn.
Bij onze hardheid van 13 heeft het wel degelijk effect! Ik merk het direct aan de douche als het zout aangevuld moet worden.
Ik dacht altijd dat ik een hele slechte poetser was want de badkamer zag er niet uit, totdat ik een waterontharder had.
Bij onze hardheid van 13 heeft het wel degelijk effect! Ik merk het direct aan de douche als het zout aangevuld moet worden.
Ik dacht altijd dat ik een hele slechte poetser was want de badkamer zag er niet uit, totdat ik een waterontharder had.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
vrijdag 16 mei 2025 om 11:22
Hoezo zou het 0,0 zin hebben? Hier zit kalk in het water, dat is gewoon een feit. En daar heb je aanslag door, ook dat is een feit. En die waterontharder haalt die kalk uit het water. Dat kan je aantonen en is dus ook een feit. Minder kalkaanslag is dus aangetoond en een feit. Wat is dan precies de illusie?wolkie schreef: ↑16-05-2025 09:21Wat ik altijd begrepen heb van een bevriende loodgieter en familie die bij het plaatselijke waterbedrijf werkt (hij "maakt" water) is dat het precies 0,0 zin heeft. Leuk al die bedrijven maar het is puur geld verdienen aan een illusie. En er zullen mensen zijn die zeggen dat dat niet waar is en dat het bij hun goed helpt en dat is prima maar dat is wat ik altijd gehoord heb.
vrijdag 16 mei 2025 om 11:25
Na onderzoek via internet voor Amysoft gekozen. Installatie ging probleemloos door een zeer vriendelijk monteur die alle tijd nam en heel netjes de boel ( moest een gat in onze houten vloer) in de kelder heeft geïnstalleerd. Ik kijk regelmatig of er zout (tabletten) bij moet.
Ik merk het vooral aan mijn huid en de douchecabine dat we een ontkalker hebben.
Ik merk het vooral aan mijn huid en de douchecabine dat we een ontkalker hebben.
Maar mensen gaan voorbij
vrijdag 16 mei 2025 om 11:58
Ff gevraagd:
“ Ik weet niet welke Robert Jan nu heeft.
Maar wij hebben een merkloze amysoft zonder wifi etc.
Dit hield in binnenwerk amysoft maar buiten zonder merk.”
noglangnietjarig wijzigde dit bericht op 17-05-2025 08:12
0.00% gewijzigd
vrijdag 16 mei 2025 om 12:09
Maar met een hardheid van 8.4 zit je aan de ondergrens van de gemiddelde hardheid (tussen 8-12) in Nederland.
https://www.dunea.nl/drinkwater/waterhardheid
Bij mij is de hardheid 8.0, mijn douchescherm staat nu 2 jaar zonder kalkaanslag. Moet er wel bij zeggen dat ik meteen na het douchen tegels en scherm droog maak.
dronkenaardbei wijzigde dit bericht op 16-05-2025 12:10
0.60% gewijzigd
vrijdag 16 mei 2025 om 12:10
Dat snap ik ook niet nee. Als het gaat om ‘gezonder’ of zo, ja, dan is het onzin. Er is niks gezonders aan. Maar qua kalkaanslag werkt het gewoon. Mijn ouders wonen in een buitenland met bizar veel kalk in het water. Die moesten elk jaar twee waterkokers kopen, en elke twee jaar een nieuwe vaatwasser of wasmachine. Nu hebben ze zo’n ontharder, en hebben dingen weer een normale levensduur. Die kalkaanslag was echt geen illusie, en het ontbreken er van nu ook niet.Irregular_Choice schreef: ↑16-05-2025 11:22Hoezo zou het 0,0 zin hebben? Hier zit kalk in het water, dat is gewoon een feit. En daar heb je aanslag door, ook dat is een feit. En die waterontharder haalt die kalk uit het water. Dat kan je aantonen en is dus ook een feit. Minder kalkaanslag is dus aangetoond en een feit. Wat is dan precies de illusie?
vrijdag 16 mei 2025 om 12:12
Omdat wij zacht water hebben is het effect dus minimaal. Dus de kosten wegen niet op tegen het effect. Maar als je hard water hebt geloof ik wel dat het helpt hoor. Alleen voordat je zo een (dure?) investering doet zou ik wel goed uitzoeken of het genoeg effect geeft. Waar wij wonen is het minimaal wat je eruit haalt. Dat zou toch zonde zijn.Irregular_Choice schreef: ↑16-05-2025 11:22Hoezo zou het 0,0 zin hebben? Hier zit kalk in het water, dat is gewoon een feit. En daar heb je aanslag door, ook dat is een feit. En die waterontharder haalt die kalk uit het water. Dat kan je aantonen en is dus ook een feit. Minder kalkaanslag is dus aangetoond en een feit. Wat is dan precies de illusie?
vrijdag 16 mei 2025 om 12:14
Ik denk dus dat je bij deze hardheid een minimaal effect hebt van een waterontharder. Het kost je dan meer geld dat het oplevert.DronkenAardbei schreef: ↑16-05-2025 12:09Maar met een hardheid van 8.4 zit je aan de ondergrens van de gemiddelde hardheid (tussen 8-12) in Nederland.
https://www.dunea.nl/drinkwater/waterhardheid
Bij mij is de hardheid 8.0, mijn douchescherm staat nu 2 jaar zonder kalkaanslag. Moet er wel bij zeggen dat ik meteen na het douchen tegels en scherm droog maak.
vrijdag 16 mei 2025 om 12:15
Dat is iets heel anders dan zeggen dat het een illusie is. Bij mijn ouders hebben ze ook geen kalkaanslag, dan is het onzinnig om er 1 aan te schaffen. Maar nog steeds geen illusie en geldklopperij, want een waterontharder werkt gewoon echt. Alleen moet er wel kalk in je water zitten ja.wolkie schreef: ↑16-05-2025 12:12Omdat wij zacht water hebben is het effect dus minimaal. Dus de kosten wegen niet op tegen het effect. Maar als je hard water hebt geloof ik wel dat het helpt hoor. Alleen voordat je zo een (dure?) investering doet zou ik wel goed uitzoeken of het genoeg effect geeft. Waar wij wonen is het minimaal wat je eruit haalt. Dat zou toch zonde zijn.
vrijdag 16 mei 2025 om 12:25
Ik weet heel zeker (en uit ervaring bij kennissen) dat zo een waterontharder bedrijf altijd aanraadt om er 1 te kopen. Ook als je zacht water hebt. Daar wil ik voor waarschuwen. Als je het namelijk aan de bedrijven vraagt zeggen ze uiteraard dat je het nodig hebt. En dat begrijp ik vanuit het bedrijf maar ze zullen je niet wijzen op het minimale effect. Toch zonde van je geld.Irregular_Choice schreef: ↑16-05-2025 12:15Dat is iets heel anders dan zeggen dat het een illusie is. Bij mijn ouders hebben ze ook geen kalkaanslag, dan is het onzinnig om er 1 aan te schaffen. Maar nog steeds geen illusie en geldklopperij, want een waterontharder werkt gewoon echt. Alleen moet er wel kalk in je water zitten ja.
vrijdag 16 mei 2025 om 12:29
Een waterontharder gaat sowieso weinig geld opleveren natuurlijk. Het zijn geen zonnepanelen of gevelisolatie waarbij je meteen iets merkt in de kosten voor verbruik of zo. Een waterontharder neem je, omdat je dan minder kalkaanslag hebt. Dus minder poetswerk in de badkamer, minder aanslag in de waterkoker, je hebt minder wasmiddel nodig, kleding blijft langer mooi in de was, het is beter voor je huid en haar. Dat soort dingen zijn de voordelen van een waterontharder (en dat voordeel heb je ook bij een hardheid van 8). Maar je moet niet denken dat je geld gaat besparen (al is minder wasmiddel nodig hebben wel een besparing natuurlijk) en je hem terug verdiend nee. Dat is niet het idee achter een ontharder.
vrijdag 16 mei 2025 om 13:08
[quote=Irregular_Choice post_id=35850354 time=1747391354 Een waterontharder neem je, omdat je dan minder kalkaanslag hebt. Dus minder poetswerk in de badkamer, minder aanslag in de waterkoker, je hebt minder wasmiddel nodig, kleding blijft langer mooi in de was, het is beter voor je huid en haar. Dat soort dingen zijn de voordelen van een waterontharder (en dat voordeel heb je ook bij een hardheid van 8). Maar je moet niet denken dat je geld gaat besparen (al is minder wasmiddel nodig hebben wel een besparing natuurlijk) en je hem terug verdiend nee. Dat is niet het idee achter een ontharder.
[/quote]
Dat snap ik alleen bij een hardheid van 8 denk ik dat je niet merkt dat je minder poets of dat je kleding langer mooi blijft. En dan is het een dure investering die weinig oplevert.
[/quote]
Dat snap ik alleen bij een hardheid van 8 denk ik dat je niet merkt dat je minder poets of dat je kleding langer mooi blijft. En dan is het een dure investering die weinig oplevert.
vrijdag 16 mei 2025 om 13:13
Dat snap ik alleen bij een hardheid van 8 denk ik dat je niet merkt dat je minder poets of dat je kleding langer mooi blijft. En dan is het een dure investering die weinig oplevert.wolkie schreef: ↑16-05-2025 13:08[quote=Irregular_Choice post_id=35850354 time=1747391354 Een waterontharder neem je, omdat je dan minder kalkaanslag hebt. Dus minder poetswerk in de badkamer, minder aanslag in de waterkoker, je hebt minder wasmiddel nodig, kleding blijft langer mooi in de was, het is beter voor je huid en haar. Dat soort dingen zijn de voordelen van een waterontharder (en dat voordeel heb je ook bij een hardheid van 8). Maar je moet niet denken dat je geld gaat besparen (al is minder wasmiddel nodig hebben wel een besparing natuurlijk) en je hem terug verdiend nee. Dat is niet het idee achter een ontharder.
[/quote]
Dat merk je zeker wel. Hier een hardheid van ongeveer 8 en ik merk wel degelijk verschil in al die dingen. Je gaat van 8 naar 0 he. Uiteraard merk je dat.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in