Iemand woonachtig in Veendam

15-05-2025 06:09 159 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het wordt wat eentonig, mijn topics. Maar ja Viva heeft zoveel leden; wellicht vind ik net de speld in de hooiberg.

Topic-titel zegt het al: iemand hier die in Veendam woont?

Wij zijn nog steeds woningzoekend, kunnen vrij breed kijken (Assen t/m grens en Emmen t/m onderste deel provincie Groningen).

Veendam komt steeds vaker langs. Zijn er ook even gaan kijken (heeft wat ons betreft voor en nadelen), maar ben op zoek naar een inwoner die wat meer kwijt wil (kan in pb in het kader van privacy).
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Stadskanaal heeft idd een scholengemeenschap. Je kunt ook nog kijken naar de dorpen die daar dichtbij liggen zoals Nieuw-Buinen, Musselkanaal ed. Onstwedde, Gasselternijveen, Drouwenermond...
.
Soggie schreef:
16-05-2025 16:55
Stadskanaal heeft idd een scholengemeenschap. Je kunt ook nog kijken naar de dorpen die daar dichtbij liggen zoals Nieuw-Buinen, Musselkanaal ed. Onstwedde, Gasselternijveen, Drouwenermond...
Kind kan niet zo ver fietsen.
Nieuw-Buinen of Musselkanaal zou kunnen, inderdaad. Is ook nog redelijk betaalbaar. Wel minder groen, vind ik
Onstwedde is iets lichter dan vroeger, maar ik zou er nog steeds niet per se gaan wonen als ik niet aansloot bij de kerkelijke gemeenschap daar.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Echt alles is hier nu al genoemd.

Ik wacht even af tot het volgende topic: Wie woont er in Beijum of Leeuwenborg?
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Als je helemaal niks met het geloof hebt is het Ubbo Emmius weer niet zo’n handige keuze. Openbaar is er niet in Stadskanaal meen ik.
Ubbo Emmius heeft de christelijke signatuur wel laten varen en is nu feitelijk een openbare school.
.
Volgens hun website niet.
Omdat ze gefuseerd zijn met Noorderpoort (Comenius) is er van de signatuur niet veel meer te merken. Tenzij je naar de dependance in Onstwedde gaat.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
@Nana_Mouskouri: goed om te weten qua bevingsgebied. Was er zelf al naar aan het zoeken, maar hoor graag meer van de locals.

@Craziestcatlady: Dat valt dus in Veendam reuze mee. Ruime huizen, om en bij de 300K. Zelfs ook 2 onder 1 kap en inclusief garageboxen. En ook huizen die vrijwel helemaal af zijn Dat verbaast me dus ook.
School: in ieder geval vwo/gymnasium. En qua fietsen max een half uur. Busabonnement calculeer ik zeker in.

@Dronkenaardbei:
Wat een bijzondere reactie. Hoe zo concessieklok staat op 0. Mijn budget hoeft niet omhoog, mijn meters niet omlaag, instapklaar is mogelijk in Veendam. En daarom is het ook een optie. Een optie die ik graag wilde delen en ervaringen over wilde horen van de locals. No need dus voor een hoger budget (kunnen we wel, willen we niet), minder m2 (want voldoende aanbod) en zo goed als af. Verder fietsen voor kind is inderdaad geen optie.

@Noglangnietjarig: Dat zou ik best willen, maar huisgenoot niet. En scholen worden dan inderaad wel een ding.

@Kaatje_Ka: Die hadden we inderdaad gezien, maar viel af vanwege de vlizotrap. Is gezien een fysieke beperking in ons gezin geen optie.

@Nija: Maar hoe zou jij dan die mentaliteit omschrijven. Wat is precies JOUW ervaring?

@Yellowpino: We doen het juist op deze manier, omdat de woning zelf voor ons prioriteit heeft boven de plek waar dat dat huis staat (al is Assen mijn laatste keus). Hoe we wonen is dus belangrijker dan waar (stad/dorp) we wonen. Als er maar op redelijke afstand natuur te vinden is en een goede middelbare school.
Waarom ik deze topics open is vooral omdat ik op zoek ben naar de inwoners zelf. Ik neem alle reacties hier ter harte en mee in mijn overwegingen, maar de reacties (hier en in DM) van bewoners maken dat ik meer over het wonen zelf hoor. Zoals ik over mijn huidige woonplaats meer kan vertellen, hoop ik dat ook te vinden in dit topic.
Dus het kan nog best worden dat ik een topic open over Coevorden, Norg, of Nieuwbuinen.

@M3llon4: Ik zal er bij de huizen die we zien even naar kijken of bij bezichtiging naar vragen. Toen Assen nog een optie was, hebben we daar een woning bezichtigd waar een vergoeding van 4000 euro was geweest. De bewoners hadden er een nieuwe ketel van gekocht. Ik wist niet dat Assen ook in aanmerking kwam.
Hoogezand willen we trouwens niet.
Ik moest wel lachen om je laatste reactie. Wat ik hierboven aan Yellowpino al schrijf.

@Soggie: Ik neem je tip mee.
- Gandhi
Waarom valt Assen af?
Dat vraag ik me ook af ja. Of de dorpen rondom Assen. Maar daar redt je het dan weer niet met 3 ton.
Ik vond Assen ook leuker wonen dan Emmen trouwens.
Als ik kijk op funda met als zoek criteria
Veendam
<300.000
>130m2
Energieklasse C of lager vind ik 3 huizen. (Als minimale eis van niet veel er aan hoeven doen, of de keuken je bevalt is dan mss cosmetisch)

Vind ik nou niet echt heel ruim aanbod.
En in Assen heb je ook nog iets te kiezen qua middelbare school.
En als je iets reistijd acceptabel vind (er is een goede busverbinding ) kun je ook Stag Groningen scholen mee nemen in je aanbod.
Klopt, er zijn meerdere scholengemeenschappen. Met de trein ben je in 20 minuten in Groningen.
Maar 3 ton of minder en in het groen, nee.
LaFleurNoire schreef:
16-05-2025 17:50
Klopt, er zijn meerdere scholengemeenschappen. Met de trein ben je in 20 minuten in Groningen.
Maar 3 ton of minder en in het groen, nee.
3bton en in het groen zie in in Veendam er ook niet tussen staan op funda.
Maar als je in Assen in bv Marsdijk gaat wonen en je budget mss iets op rekt kan het prima.
Met een eis van 130m2? Dan wordt Marsdijk ook lastig. Moet je je budget flink opschroeven wil je zo groen mogelijk daar.
Peelo of Pittelo heeft dan meer kans maar wel oudere wijken.
LaFleurNoire schreef:
16-05-2025 17:56
Met een eis van 130m2? Dan wordt Marsdijk ook lastig. Moet je je budget flink opschroeven wil je zo groen mogelijk daar.
Ja maar dat is in Veendam ook al lastig.
3 huizen...

Ik heb het idee dat TO denkt dat het Noorden goedkoop is. En het is zeker goedkoper als veel andere delen van NL, maar 3 ton >130m2 in het groen en niets meer aan doen. .
Dan kom je mss idd in Pekela terecht
Maar goed, Assen wil TO niet. Vries te ver fietsen denk ik, Loon veel te duur, Rolde is mooi maar ook duur. Geldt ook voor Norg en Zeijen.
Dan heb je nog de Smildes. Bovensmilde is best leuk maar dan ben je net als bovenstaande dorpen voor veel zaken afhankelijk van Assen.
Craziestcatlady schreef:
16-05-2025 17:43
Als ik kijk op funda met als zoek criteria
Veendam
<300.000
>130m2
Energieklasse C of lager vind ik 3 huizen. (Als minimale eis van niet veel er aan hoeven doen, of de keuken je bevalt is dan mss cosmetisch)

Vind ik nou niet echt heel ruim aanbod.
Ik had ook gekeken naar het aanbod in Veendam, maar zag echt niets wat aan alle eisen/wensen van TO voldeed binnen het budget. Tenzij ik instapklaar heel anders invul dan TO.
Nija schreef:
16-05-2025 16:11
Ik kan je als noorderling met veel bevingsschade vertellen dat wij wilden dat het een mooi verdienmodel was. Jou als plaatser niet hoor, maar gewoon iedereen op het forum :-D

Alle processen hier rondom de schade maar ook zeker de versterkingsoperatie gaan zo ontzettend moeizaam en vervelend. We worden structureel behandeld alsof wij er inderdaad een slaatje uit willen slaan, terwijl ik veel liever een mooi huis zonder problemen had.

Vele jaren, tientallen gesprekken met tig verschillende instanties, en 100 vreemden in m’n huis verder, neem ik toch een beetje aanstoot aan mensen die doen alsof we niet zo moeten zeuren met al ons gratis geld. Alles is dus een strijd, ik moet tot de hoogste rechter vechten voordat ze een raampje extra meenemen terwijl ALLE andere ramen zijn goedgekeurd ect ect….het kost echt heel veel energie en levensvreugde. Maar jullie Groningers krijgen toch heel veel subsidie? Ja das mooi hoor, maar daar gelden ook weer zoveel mitsen en maren voor dat we dat geld echt niet vrij kunnen besteden. Sterker nog, die allernieuwste subsidie ga ik ws helemaal niks aan hebben want tsja dan had ik maar niet uit eigen zak vlak voor de deadline moeten isoleren. 2 maanden later en ik had 40.000 vergoed gekregen, nu niks. Dus kan ik daarvoor wéér naar de rechtbank. Ik ben meer juridische kosten kwijt dan dat ik subsidie heb gehad hoor.

En ik ben jurist. Moet je nagaan als je dat niet bent.

Koekoek!
Je had/moet zowiezo de helft (vd helft nav waar je woont) moeten aanvragen bij rvo aanvragen en degene die na jou isoleren kunnen dan nog een vergoeding aanvragen bij nij begun, maar de helft moet via rvo.

Maar niet iedereen krijgt die 40k.

Wij krijgen 20k, als we eerst zelf voor 40k investeren.
noglangnietjarig wijzigde dit bericht op 16-05-2025 18:18
1.40% gewijzigd
Misschien heb je de vraag al beantwoord en heb ik eroverheen gelezen. Maar waarom ga je niet zoeken in Groningen? Groningen stad is ook betaalbaar vergeleken met andere steden!

Mocht dat alsnog niet mogelijk zijn dan zijn zelfs Appingedam, Loppersum en Delfzijl betere en leukere woonplaatsen dan Veendam zowel qua voorzieningen, middelbare scholen als de bereikbaarheid naar de stad. In Vedaam heb ik helaas ooit 3 maanden doorgebracht en zowel de mentaliteit, de mensen als de voorzieningen waren zeer teleurstellend. Dat zou ik mijn kinderen niet aan doen om het maar even heel overdreven te zeggen 😅

Andere leuke plekken in provincie Groningen:
- Ten Boer
- Winsum
- Bedum (maar 1 station van Groningen!)
- Aduard
- Haren

Is Friesland ook een optie? Daar zou ik dan kijken naar:
- Heerenveen
- Drachten
- Sneek
- Bolsward
- Leeuwarden
Craziestcatlady schreef:
16-05-2025 18:00
Ja maar dat is in Veendam ook al lastig.
3 huizen...

Ik heb het idee dat TO denkt dat het Noorden goedkoop is. En het is zeker goedkoper als veel andere delen van NL, maar 3 ton >130m2 in het groen en niets meer aan doen. .
Dan kom je mss idd in Pekela terecht
Waarschijnlijk. Of in Barger-Compascuum. In Stadskanaal of Emmen wordt dat wel heel lastig.
Misschien Blijham of Westerlee ofzo. Kun je gymnasium doen in Winschoten.
LaFleurNoire schreef:
16-05-2025 17:56
Assen oost is in . 😀
@Craziestcatlady: ik heb er onprettige herinneringen liggen, ik vind het een stad met weinig uitstraling (wel een leuk bos), en ik vind knooppunt Assen een verschrikking om te rijden. Ben echt wel wat gewend qua ringwegen, maar knooppunt Assen vind ik drie keer niks. Uiteraard niet de belangrijkste reden, dat zijn die herinneringen, maar alles bij elkaar kijk ik graag even verder.
Het aanbod is niet heel ruim inderdaad, maar er staan drie potentiele woningen, met energieklasse A, B, of C waarvan 1 woning wat kleiner (118 m2). Alle drie de woningen zijn min of meer instapklaar. Er zijn geen veranderingen die moeten, hooguit die je wil. Met instapklaar bedoelen wij vooral dat je erin kunt zonder dat je gelijk enorme verbouwingen MOET doen omdat een en ander enorm verouderd is, maar dat je wellicht verbouwingen WIL doen om op smaak te brengen.
Met in het groen wonen, bedoel ik vooral dat er natuur in de buurt is, dat ik met minimale inspanning de natuur in kan. Plus dat de wijk veel bomen heeft. Dat Veendam geen Borger is, snap ik. Maar soms heb je plekken dat is een en al beton. Ik heb ooit eens 6 maanden in een van de nieuwere wijken van Zoetermeer gewoond. Prima huizen vlakbij het voormalige Floriade-terrein. Maar zelfs dat terein was nauwelijks meer groen te noemen. Vooral heel veel steen. Huizen. Huize en nog eens huizen. De straten hadden nauwelijks bomen.
Ik denk overigens niet dat het noorden goedkoop is, maar dat je wel meer huis krijgt voor je geld. Zowel in het hogere als het lagere segment.

@LafleurNoire: Als het op groen aankomt snap ik dat Borger (midden in de bossen) niet te vergelijken is met Veendam, maar daarom vroeg ik dus of er op dit forum locals zijn. Die me iets meer kunnen vertellen over welke natuur ik wel mag/kan verwachten. Komende week gaan we er twee keer naar toe, en dan ga ik met eigen ogen nog een keer (we zijn al geweest) of we het groen wat er is wel groen genoeg vinden. Maar dan nog vind ik de mening van locals of hun stad gewoon heel fijn om te lezen.

@DronkenAardbei: Dan denk ik dat wij instapklaar inderdaad anders invullen. Ik schrijf hierboven aan Craziestcatlady wat ik ermee bedoel. Er staan wat mij betreft 3 huizen die potentieel voldoen, waarvan 2 de gewenste afmetingen hebben en 1 wat kleiner is, maar niet direct afgeschoten hoeft. Van 1 mag de douche wel een make-over, de overige 2 zien er voor de korte termijn nog wel prima uit. Alledrie hebben ze een benedenruimte die alleen naar smaak hoeft te worden aangepast. Alledrie de huizen zijn zowel van binnen als van buiten goed onderhouden.

@Myohmyohmy: Groningen nemen we mee, maar vooralsnog niets gezien waar we direct van denken: jaaaahh.
Ik zal eens gaan loeren naar die plaatsen die jij benoemt.
Je hebt het over de mentaliteit van Veendam als teleurstellend. Wat was die mentaliteit dan volgens JOU. Dus specifiek wat jij denkt.
Friesland wil huisgenoot niet.
- Gandhi
Lungo schreef:
16-05-2025 19:42
Assen oost is in . 😀
Al die voormalige 'probleemwijken', in Groningen was dat Oosterpark, ook deel vernieuwd en nu populair en duur 😁

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven