De ideale jongen maar z'n huis
donderdag 15 mei 2025 om 18:23
Ik date sinds enige tijd met een super leuke jongen.
HIj is helemaal wat ik zoek. We kunnen goed over alles praten, lachen en begrijpen elkaar.
Het is erg fijn om samen te zijn de hele dag.
Nou is er een probleem, z'n huis is overvol, rommelig en echt een ramp.
Ik heb hem aangegeven dat ik hier niet in kan wonen. Dan zegt hij ik wil het anders maar ondertussen veranderd het niet (hij heeft geen tijd en weet niet waar ik moet beginnen). Zals hij leeft wil ik niet leven.
Wat nu?
Groet,
Lizzie
HIj is helemaal wat ik zoek. We kunnen goed over alles praten, lachen en begrijpen elkaar.
Het is erg fijn om samen te zijn de hele dag.
Nou is er een probleem, z'n huis is overvol, rommelig en echt een ramp.
Ik heb hem aangegeven dat ik hier niet in kan wonen. Dan zegt hij ik wil het anders maar ondertussen veranderd het niet (hij heeft geen tijd en weet niet waar ik moet beginnen). Zals hij leeft wil ik niet leven.
Wat nu?
Groet,
Lizzie
vrijdag 16 mei 2025 om 18:09
Hij is dus niet helemaal wat je zoekt.
En wat kan er gebeuren:
hij ruimt op alle rommel weg:
wat volgt: Hij is helemaal klaar met de rommel en houdt het netjes
Of: voor de laatste rommel uit huis is, is de eerste al weer binnen.
of hij blijft beloven maar niet doen, want ja zijn huis zijn regels.
3 mogelijkheden dus, waarvan 2 voor jou negatief uitpakken. Hoeveel kans geef je die ene mogelijkheid nog?
En o ja, je kunt ook nog aanbieden te helpen, wat waarschijnlijk niet gaat werken.
Weet je nu wat het verstandigste is?
En wat kan er gebeuren:
hij ruimt op alle rommel weg:
wat volgt: Hij is helemaal klaar met de rommel en houdt het netjes
Of: voor de laatste rommel uit huis is, is de eerste al weer binnen.
of hij blijft beloven maar niet doen, want ja zijn huis zijn regels.
3 mogelijkheden dus, waarvan 2 voor jou negatief uitpakken. Hoeveel kans geef je die ene mogelijkheid nog?
En o ja, je kunt ook nog aanbieden te helpen, wat waarschijnlijk niet gaat werken.
Weet je nu wat het verstandigste is?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 16 mei 2025 om 18:33
Wat je ook doet: trap niet in de val dat je hoopt dat hij gaat veranderen.
Hij laat je zien wie hij is: een slons.
Een slons is prima, maar niet om mee samen te leven.
Hij gaat nooit naar jouw standaard leven, jij gaat steeds meer in het huishouden doen,omdat je niet in een zwijnestal wilt wonen. Hij gaat steeds meer achterover leunen, net zo lang tot jij je zijn moeder voelt en hij zich als jouw zoon gedraagt 'waar ligt de schaar? Wat eten we vanavond? Hebben we nog hagelslag?'
Hij gaat nooit naar jouw standaard leven, jij gaat steeds meer in het huishouden doen,omdat je niet in een zwijnestal wilt wonen. Hij gaat steeds meer achterover leunen, net zo lang tot jij je zijn moeder voelt en hij zich als jouw zoon gedraagt 'waar ligt de schaar? Wat eten we vanavond? Hebben we nog hagelslag?'
vrijdag 16 mei 2025 om 18:46
Is het echt op het niveau dat het in zo'n programma kan als "hoe schoon is jouw huis?" Wellicht kan dat wijzen op achterliggende psychische problematiek. En dan mag je nog steeds bij hem weg natuurlijk!
Ik heb wel eens een vriend geholpen met een ernstig vervuild huis, met nog een paar vrienden. Hij wist ook niet waar te beginnen en dit was het duwtje in de rug.
Waarmee ik niet zeg dat je dat ook moet initiëren, maar het zou een idee zijn als je hem verder helemaal ziet zitten. Je bent er blijkbaar niet totaal op afgeknapt, want je twijfelt en opent een topic.
Ik heb wel eens een vriend geholpen met een ernstig vervuild huis, met nog een paar vrienden. Hij wist ook niet waar te beginnen en dit was het duwtje in de rug.
Waarmee ik niet zeg dat je dat ook moet initiëren, maar het zou een idee zijn als je hem verder helemaal ziet zitten. Je bent er blijkbaar niet totaal op afgeknapt, want je twijfelt en opent een topic.
vrijdag 16 mei 2025 om 18:55
Als iemand rommelig is, kun je dat elke week blijven herhalen.
Jammer TO, maar als zo'n leefstijl niet bij je past wordt het hem niet. Ik heb hier eens een relatie om verbroken met een verder hartstikke leuke, lieve man. Ik kan gewoon niet in een (in mijn ogen) zooi leven.
vrijdag 16 mei 2025 om 19:06
Hier even een positieve noot. Mijn vriend was ook zo’n sloddervos. Het boeide hem gewoon niet. Nadat we gingen samenwonen veranderde dat langzaam maar zeker wel. Hij zal nooit een poetsprinses worden en ik ben zeker nog steeds degene die het ‘diepe’ schoonmaakwerk doet, maar opruimen, stofzuigen, doekje over de keuken, kattenbak scheppen, wasjes draaien etc bleek hij toch wel gewoon te kunnen. Het hoeft dus niet hopeloos te zijn.
vrijdag 16 mei 2025 om 19:09
Ja en het dan raar vinden mocht er ooit samen gewoond worden en kinderen komen dat de (mental) load van het huishouden bij TO komt te liggen.Yakuzakiko schreef: ↑16-05-2025 19:07Leuk ik zou er wel zin in hebben, lekker opruimen, schoonmaken en stylen.
Hij zal zelf de noodzaak moeten inzien anders blijf je toch bezig?
vrijdag 16 mei 2025 om 19:09
Hier ook een positieve noot: een goede vriendin van me is samen gaan wonen met haar vriend. Voorheen was zijn huis een drama: hoarder, overal vuilnis en vuil….maar hij doet gewoon ongevraagd mee in het huishouden in hun gezamenlijke huis en dat gaat nu al jaren prima. Of althans, dat gaat zeker niet minder dan bij de gemiddelde man.
Hij was dus ook iemand die een schone lei nodig heeft en het dan prima kan bijhouden.
Je kunt altijd nog eerst gaan samenwonen terwijl je het andere huis ook aanhoudt, dan kun je echt en langdurig testen hoe het gaat. Of een schoonmaker nemen als het echt z’n ding niet is. Als ie verder echt helemaal leuk is zou ik het hier niet zomaar op stuk laten lopen.
Hij was dus ook iemand die een schone lei nodig heeft en het dan prima kan bijhouden.
Je kunt altijd nog eerst gaan samenwonen terwijl je het andere huis ook aanhoudt, dan kun je echt en langdurig testen hoe het gaat. Of een schoonmaker nemen als het echt z’n ding niet is. Als ie verder echt helemaal leuk is zou ik het hier niet zomaar op stuk laten lopen.
vrijdag 16 mei 2025 om 19:20
Dat hoeft niet te gebeuren, sommige mensen hebben een zetje nodig.
vrijdag 16 mei 2025 om 19:21
Ik had precies hetzelfde (dus verkering had een slordige huishouding) en niet om het goed te praten maar niet iedereen is opgegroeid met een voorbeeld van een schoon en opgeruimd huis. Soms is het juist andersom, zo obsessief schoon dat je besluit het anders te gaan doen.
Mijn man had geen voorbeeld, geen proper huis, niet geleerd welke volgorde slim of efficiënt is niets. Beide ouders waren niet proper of opruimerig en nu nog niet. Verkering, inmiddels manlief en ik hebben een weg gevonden. En ja, ik vind iets sneller vies maar ik ben erachter dat een taak op een vaste dag of dagen in de week ons huishouden op order houd. Maar ik mag niet klagen want hij doet de boodschappen en kookt en ruimt de keuken op. Dus we leven schoon en eten lekker (win win).
Men kan ook leren en waarom niet uitoefenen waar je goed in bent? Ik strijk graag en kook liever niet omdat ik er bar slecht in ben, hij andersom......je hoeft toch niet beide er goed in te zijn als je maar een balans vind die voor beide goed is?
Mijn man had geen voorbeeld, geen proper huis, niet geleerd welke volgorde slim of efficiënt is niets. Beide ouders waren niet proper of opruimerig en nu nog niet. Verkering, inmiddels manlief en ik hebben een weg gevonden. En ja, ik vind iets sneller vies maar ik ben erachter dat een taak op een vaste dag of dagen in de week ons huishouden op order houd. Maar ik mag niet klagen want hij doet de boodschappen en kookt en ruimt de keuken op. Dus we leven schoon en eten lekker (win win).
Men kan ook leren en waarom niet uitoefenen waar je goed in bent? Ik strijk graag en kook liever niet omdat ik er bar slecht in ben, hij andersom......je hoeft toch niet beide er goed in te zijn als je maar een balans vind die voor beide goed is?
Zwijgen is geen zwakte maar een sterkte.
vrijdag 16 mei 2025 om 19:28
Ik was jouw vriend, leefde ook in een puinzooi. Nu woon ik samen en ik ben nog steeds rommelig, maar het is wel beter geworden. Ik stoor me nergens aan, maar begrijp zeker wel dat anderen zich er wel aan storen.
Dus af en toe zegt mijn man gewoon: er ligt teveel zooi op tafel, wil je die opruimen? En dan doe ik dat.
Deels is het ook wel niet weten waar je moet beginnen. Maar dat is ook een beetje oefening. Zoals wanneer man dus zegt: nu eerst de eettafel. Of alleen mijn stapel kleding. Etc.
En als het écht moet, dan kan ik het wel, bijvoorbeeld als er bezoek komt. Dat stoort me zelf heel erg. Dat ik weet dat ik het kan, maar ik doe het toch meestal niet.
Maar misschien kan jouw vriend het ook niet als het echt moet, dus je kunt kijken naar samen opruimen.
Hierboven zei iemand: maar dan blijft je dus altijd samen opruimen... Maar is dat erg? Dan doe je dus wel allebei wat. Kan ook juist goed werken. 2x per week samen na het avondeten opruimen bijvoorbeeld.
Dus af en toe zegt mijn man gewoon: er ligt teveel zooi op tafel, wil je die opruimen? En dan doe ik dat.
Deels is het ook wel niet weten waar je moet beginnen. Maar dat is ook een beetje oefening. Zoals wanneer man dus zegt: nu eerst de eettafel. Of alleen mijn stapel kleding. Etc.
En als het écht moet, dan kan ik het wel, bijvoorbeeld als er bezoek komt. Dat stoort me zelf heel erg. Dat ik weet dat ik het kan, maar ik doe het toch meestal niet.
Maar misschien kan jouw vriend het ook niet als het echt moet, dus je kunt kijken naar samen opruimen.
Hierboven zei iemand: maar dan blijft je dus altijd samen opruimen... Maar is dat erg? Dan doe je dus wel allebei wat. Kan ook juist goed werken. 2x per week samen na het avondeten opruimen bijvoorbeeld.
vrijdag 16 mei 2025 om 19:55
Dat weet je niet. Het kan ook zijn dat de slons zich aan de opgeruimde persoon aanpast. Wat hier geholpen heeft is het aantal spullen tot het minimale terugbrengen. Als alles alleen maar praktisch is, heeft het minder gevoelswaarde en kun je het ook makkelijker weer opruimen.Dropdrop schreef: ↑16-05-2025 18:33Wat je ook doet: trap niet in de val dat je hoopt dat hij gaat veranderen.
Hij gaat nooit naar jouw standaard leven, gaat steeds meer in het huishouden doen,omdat je niet in een zwijnestal wilt wonen. Hij gaat steeds meer achterover leunen, net zo lang tot jij je zijn moeder voelt en hij zich als jouw zoon gedraagt 'waar ligt de schaar? Wat eten we vanavond? Hebben we nog hagelslag?'
vrijdag 16 mei 2025 om 20:02
Als hij echt heel leuk is, zou ik een dag inplannen om samen het huis op te ruimen en schoon te maken. Daarna mag hij het zelf bijhouden. Als hij weer vervalt in alles laten liggen en daardoor ook niet (goed) schoonmaken, weet ik dat hij niet bij mij zou passen.
Maar ik zou het eerst wel een kans geven dus.
Maar ik zou het eerst wel een kans geven dus.
vrijdag 16 mei 2025 om 20:17
Mijn ervaring? Alleen of samenwonen kan een wereld van verschil zijn. Ik ben momenteel single en doe hier enkel wat wanneer ik daar tijd voor en zin in heb.
Wanneer ik met iemand samen ben die regelmatig bij mij thuis komt is mijn huis altijd netjes. Niet spic en span maar zeker aangenaam netjes.
Wat me een beetje verontrust is dat hij zijn woning niet vanzelf aangenamer maakt voor jou.
Praat er over met hem.
Als hij er niets aan doet en jij wil zo niet bij hem thuis logeren zijn jullie misschien toch geen match...
Wanneer ik met iemand samen ben die regelmatig bij mij thuis komt is mijn huis altijd netjes. Niet spic en span maar zeker aangenaam netjes.
Wat me een beetje verontrust is dat hij zijn woning niet vanzelf aangenamer maakt voor jou.
Praat er over met hem.
Als hij er niets aan doet en jij wil zo niet bij hem thuis logeren zijn jullie misschien toch geen match...
vrijdag 16 mei 2025 om 20:27
Niet eens zozeer vanwege dat moederen maar ook omdat er niks mis mee is met hoe hij leeft.Rosanna1985 schreef: ↑16-05-2025 20:11Een LAT-relatie of samenwonen maar een schoonmaker inhuren... ik zou in ieder geval vermijden dat jij "zijn moeder" gaat worden inderdaad.
Maar samenwonen kan wel lastig worden omdat het dan a) wel zo gaat klinken alsof je zijn moeder bent en b) er nog steeds niks mis is als hij zo blijft leven als jullie wel samenwonen, maar dat zorgt bij TO dan waarschijnlijk voor ergernis.
En bij TO's vriend misschien ook omdat hij de hele tijd commentaar, opmerkingen of verzoeken krijgt dingen eens op te ruimen.
Je kunt het best enigszins op elkaar lijken. Ofwel allebei houden van een vol en rommelig huis. Of allebei ervan houden dat het (enigszins) opgeruimd, netjes en bijgehouden is.
vrijdag 16 mei 2025 om 20:33
Karrota schreef: ↑16-05-2025 19:28Ik was jouw vriend, leefde ook in een puinzooi. Nu woon ik samen en ik ben nog steeds rommelig, maar het is wel beter geworden. Ik stoor me nergens aan, maar begrijp zeker wel dat anderen zich er wel aan storen.
Ben jij mij?
Ik ben blij dat mijn man niet het advies kreeg mij te dumpen, of hij luisterde er niet naar, kan ook.
Such fun!1

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in