Iemand woonachtig in Veendam

15-05-2025 06:09 150 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het wordt wat eentonig, mijn topics. Maar ja Viva heeft zoveel leden; wellicht vind ik net de speld in de hooiberg.

Topic-titel zegt het al: iemand hier die in Veendam woont?

Wij zijn nog steeds woningzoekend, kunnen vrij breed kijken (Assen t/m grens en Emmen t/m onderste deel provincie Groningen).

Veendam komt steeds vaker langs. Zijn er ook even gaan kijken (heeft wat ons betreft voor en nadelen), maar ben op zoek naar een inwoner die wat meer kwijt wil (kan in pb in het kader van privacy).
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Als je Assen al weinig uitstraling vindt hebben ga je het vrees ik in Veendam ook niet vinden.....

En moest lang denken voor wel knooppunt je het had.
Geloof dat ik een huis daarop niet zou afschieten.
Maar vind het intrigerend hoe je keuzes maakt.
En vaak is het toch een gevoel.
@Craziestcatlady: inderdaad, vaak is het toch een gevoel. Borger was leuk. Het dorp is leuk. De omgeving is leuk. De voorzieningen zijn leuk. Het huis was op zich ook leuk. Van binnen. Maar er moest wel een heleboel aan worden gedaan. Zowel vanbinnen als van buiten. En voor het bedrag wat er - door een ander - voor betaald gaat worden (uiteraard weten we dat niet exact, maar onze aankoopmakelaar denkt wel ongeveer te weten wat het winnende bod ongeveer zal zijn), gaan mijn wenkbrauwen omhoog en voel ik heel duidelijk van binnen dat het huis dat bedrag gewoon niet waard is, maar simpelweg een gevolg is van de huidige markt (wat onze makelaar overigens exact zo zag). Het gevoel was er zeker. Maar toch ook weer niet. En dus is het ok dat we verder gaan zoeken.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
https://www.funda.nl/detail/koop/veenda ... /43904674/

Als je deze niet wilt, dan houdt het op. Dan wil je niet verhuizen.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Maar van die huidige markt heb je óveral last en dat gaat nog lang niet veranderen.
Dan kun je wel heel principieel gaan zitten wezen en je gevoel laten leiden maar dan ben je de komende jaren hier nog topics aan het openen tot je scheel ziet en blijf je zitten waar je nu zit.

Als dat huis in Borger bijvoorbeeld mijn droomhuis zou zijn, alle vinkjes verder op groen zouden staan, ik het financieel aan zou kunnen wbt kopen én zaken die nog gedaan moeten worden aan dat huis en hetgeen me zou weerhouden zou zijn dat er aan mijn principe getornd zou worden dan zou dat principe mooi overboord gaan.
Ik neem aan dat je niet voor niets weg wil waar je nu zit.
Wat mij persoonlijk ontzettend stoorde aan de mentaliteit was de bekrompenheid. En dan niet alleen de algemene racistische visie, maar ook de bekrompenheid naar alles wat anders was dan wat ze zelf gewend waren in "hun" dorp. Het waren zware maanden daar, maar had helaas geen andere optie (ivm etage logeerde ik bij mijn inmiddels ex).

De jongeren onderling waren ook heel simpel naar elkaar toe en buitensluiten kwam veel voor. Nee, laat ik het zo zeggen: mij krijg je daar niet eens voor een dagje weg. Hetzelfde geldt voor de Pekela's, Musselkanaal etc. 😂
myohmyohmy wijzigde dit bericht op 16-05-2025 23:05
Reden: Spelfout/te snel getypt
0.09% gewijzigd
Warffum 💡

https://www.hogeland.nl/Het-Hogeland-Co ... U96BAgXEA4

Havo vwo en wvo-plus.

https://www.funda.nl/detail/43996770?ut ... ting-modal
€275.000,-

https://www.funda.nl/detail/89285387?ut ... ting-modal
€325.000,-

Maar er staan er meerdere te koop in Warffum.
Kiek zelf moar eem wicht.
Ik voed in de buurt van Musselkanaal twee heel leuke, vriendelijke en weldenkende dochters op, die nog "woke" zijn ook. Net als hun 100% Oost-Groningse moeder, die dan minder leuk is, natuurlijk.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
17-05-2025 08:44
Ik voed in de buurt van Musselkanaal twee heel leuke, vriendelijke en weldenkende dochters op, die nog "woke" zijn ook. Net als hun 100% Oost-Groningse moeder, die dan minder leuk is, natuurlijk.

Die leuke, vriendelijke, weldenkende woke dochters schijnen overal in de provincie Groningen voor te komen ;-) Hier wel tenminste.

Ja, zo zie je maar weer, in Drenthe zijn de mensen onvriendelijk en hebben ze het achter de ellebogen en waar whyohwhy woonde zijn ze bekrompen en racistisch. En simpele buitensluiters.
Maar we generaliseren niet hoor, heus niet.
M3LL0N4 schreef:
17-05-2025 08:49
Die leuke, vriendelijke, weldenkende woke dochters schijnen overal in de provincie Groningen voor te komen ;-) Hier wel tenminste.
Yesssss :high5:
LaFleurNoire schreef:
17-05-2025 08:52
Ja, zo zie je maar weer, in Drenthe zijn de mensen onvriendelijk en hebben ze het achter de ellebogen en waar whyohwhy woonde zijn ze bekrompen en racistisch. En simpele buitensluiters.
Het kan altijd nog erger, herinnert u zich deze nog? Yvonne Kroonenberg over Drenten https://www.hpdetijd.nl/nieuws/leven/31 ... hp-de-tijd
LaFleurNoire schreef:

Maar wat er is gezegd hoeft helemaal niet negatief te zijn als je op zoek bent naar een plek waar iedereen aardig tegen je doet, zich beleefd opstelt, het achterste van de tong niet laat zien, en veilig vredig naast elkaar heen leeft.
Dat zijn helemaal geen negatieve eigenschappen. Als je op zoek bent naar rust en vrede (en eindeloze rijen fietsende senioren) dan is het een fijne plek.

Nana_Mouskouri schreef:
17-05-2025 08:44
Niemand zegt dat het onmogelijk is of niet bestaat? Maar je kunt de ervaring van een ander niet op die manier tenietdoen. OP vraagt om ervaringen en er worden antwoorden gegeven.
LaFleurNoire schreef:
Dat waren ze zeer zeker. Ik ben een blanke Nederlander met blond haar en zelfs ik werd anders behandeld. Ik heb mijn eigen ervaring beschreven. Dat anderen een positieve ervaring hebben omdat ze er hun hele leven wonen, betekent niet dat het onmogelijk is dat er ook negatieve ervaringen zijn. Als je ergens woont merk je soms bepaalde situaties niet op omdat je eraan gewend bent. Zelfde geldt waarschijnlijk ook voor mijn woonplaats. Wij hebben vast ook situaties die voor een nieuwkomer apart zijn.

Ik heb trouwens juist zeer positieve ervaringen met Assen en Norg (heb er nooit gewoond, maar wel vaak geweest) 😃 Zo zie je maar weer dat ieders perspectief anders is.
Je kunt van elke streek in heel NL wel wat vinden van de mensen, maar hangt vaak samen hoe je je zelf opstelt.

Ik lul met iedereen als t moet :lol:
noglangnietjarig schreef:
17-05-2025 09:58
Je kunt van elke streek in heel NL wel wat vinden van de mensen, maar hangt vaak samen hoe je je zelf opstelt.

Dat is waar! Ik heb zelf tijdens de maanden daar wel met mensen kunnen praten. Maar dat neemt niet weg dat er wel echt storende situaties en denkwijzes waren. Dat ik me sociaal opstel is dan meer beleefdheid/respect denk ik? 😃
myohmyohmy schreef:
17-05-2025 09:52
Niemand zegt dat het onmogelijk is of niet bestaat? Maar je kunt de ervaring van een ander niet op die manier tenietdoen. OP vraagt om ervaringen en er worden antwoorden gegeven.
Jij kunt dat met mijn ervaringen ook niet. Uiteindelijk wonen overal eikels en leuke mensen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
17-05-2025 10:01
Jij kunt dat met mijn ervaringen ook niet. Uiteindelijk wonen overal eikels en leuke mensen.
Nee precies daarom zeg ik ook: niemand zegt dat het onmogelijk is. Je kunt overal wel leuke mensen vinden, maar denk dat het ook fijn is als je op school of werk zit met mensen waarvan de meerderheid een meer open houding heeft.

Nou weet ik natuurlijk niet hoe het daar is in de laatste jaren waarin social media ervoor heeft gezorgd dat verschillende denkbeelden meer verspreid en geaccepteerd worden. Maar mijn ervaring blijft zoals ik heb omschreven. Mijn ex komt uit Veendam en zelfs hij is zodra het kon verhuisd naar Groningen.
Ik heb overigens ook wel elders gewoond.
Ik begrijp heel goed dat Oost-Groningen een bepaalde reputatie heeft. En ik snap ook wel waar het vandaan komt. Ik denk dat ik het geluk heb gehad een achternaam te hebben die altijd duidelijk maakt dat ik "eigen" ben en dat mijn soms afwijkende standpunten daarom sneller getolereerd worden.

Misschien is het zo dat je als buitenstaander minder nuances ziet. Voor mijn gevoel zijn alle mensen in de Randstad arrogant en opgefokt, maar ik heb dan wel ergens het idee dat dat mijn beperkte beeld is op basis van kortdurende observaties die vaak ook vooral mijn vooroordelen moesten bevestigen. Net zo vind ik alle mensen op dat ene Spaanse eiland superlief, maar kwam dat niet ook omdat het mooi weer was en ik permanent een roze bril op had?
Oost-Groningen is ruig. Het is een voormalig wingewest waar door de eeuwen heen vooral verschoppelingen naartoe gestuurd zijn. Generaties armoede, verslaving, ellende, het heeft veel mensen gevormd. Wantrouwen in gezag, burgerlijke ongehoorzaamheid, slachtoffergedrag, dat zijn de negatieve kanten. Maar de tolerantie voor afwijkende standpunten, de bereidheid om dingen anders te doen en de sterke sociale cohesie zijn de andere kant van de medaille.
noglangnietjarig schreef:
17-05-2025 09:58

Nou nee hoor.
Ik kreeg wél uitleg wat ze met “blauwen” bedoelden. Mensen met een andere huidskleur dus, maar ‘die’ snapten als je blauwen zei niet dat het over hun ging.

En de man die in mijn geboortedorp ging wonen, een Fransman, werd de eerste drie jaren genegeerd. Daarna zei enkel de buurman “Moi” tegen hem als hij langs de tuin liep.

En heel eerlijk? Ik heb nog nooit een Noordeling aardig horen praten over iemand uit de randstad die hier kwam wonen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Nana_Mouskouri schreef:
17-05-2025 10:08
Oost-Groningen is ruig. Het is een voormalig wingewest waar door de eeuwen heen vooral verschoppelingen naartoe gestuurd zijn. Generaties armoede, verslaving, ellende, het heeft veel mensen gevormd. Wantrouwen in gezag, burgerlijke ongehoorzaamheid, slachtoffergedrag, dat zijn de negatieve kanten. Maar de tolerantie voor afwijkende standpunten, de bereidheid om dingen anders te doen en de sterke sociale cohesie zijn de andere kant van de medaille.
Vergeet niet dat het ook in het DNA zit van mensen. Bepaalde eigenschappen zijn altijd gebleven. De verschoppeling uit heel het land, de armoedzaaiers, de landlopers, ontheemden, hebben hier afstammelingen gekregen, die onderling trouwden en kinderen kregen.
Niet lullig bedoeld, maar intelligentie is ook deels erfelijk bepaald. Net zoals (mentale) gezondheid. Alcoholgebruik. En ook karakter: overlevers, sterk, niet bang te krijgen. Ze hebben immers niets te verliezen.

Dat is Oost Groningen. Goudeerlijke mensen. Alles komt zoals het komt. T'het nog nooit zo donker west, of t'wer altied wel weer licht.

Ze woonden soamen in 'n hoeske
Zai was wat stief van reumetiek
Toch konden de zok hail nuver redden
In 't lutje hoeske achter diek
De kinder waren al laank de deur oet
Toch kwamen ze voak nog op 't ol stee
En mainstied hadden ze 't over vrouger
Din wizzen z'apmoal wat e zee
'T Het nog nooit nog nooit zo donker west
Of 't wer altied wel weer licht
Zes hounder en 'n olde sege
'N Swientje op 't hok en 'n kaampke laand
En twijmoal doags even over 't loantje
En din huil opoe hom bie d'haand
Zien haile leven haar e aarbaid
En moeke mit acht kiender thoes
Bie zummerdag hail vroug aan't maaien
En pas om melkenstied bie hoes
Toun op 'n zundag in december
Krigt opa 't zomor zo benauwd
Zien dochter brengt hom din noar stad tou
Omdat ze t'aiglieks nait vertraauwt
En anderdoags is e overleden
T Het mie veur 't olske zo begroot
Meschain was 't beter andersom west
Want drij week loater was ze dood
De dood dat heb je nait veur 't zeggen
Want baaide wollen ze geern geliek
Ze rusten zacht doar op 't kerkhof
Vlak bie 't hoeske achter diek

feow schreef:
17-05-2025 10:23
Nou nee hoor.
Ik kreeg wél uitleg wat ze met “blauwen” bedoelden. Mensen met een andere huidskleur dus, maar ‘die’ snapten als je blauwen zei niet dat het over hun ging.

En de man die in mijn geboortedorp ging wonen, een Fransman, werd de eerste drie jaren genegeerd. Daarna zei enkel de buurman “Moi” tegen hem als hij langs de tuin liep.

En heel eerlijk? Ik heb nog nooit een Noordeling aardig horen praten over iemand uit de randstad die hier kwam wonen.
Hier een Hagenees, Brabander en Rotterdammer in een Groningse familie en we vinden ze allemaal aardig. Ik en mijn naasten beoordelen mensen niet op waar ze vandaan komen.

Wel westerlingen bij familie horen vragen waar nu de klompen en de koeien waren :facepalm:
Het was een serieuze vraag trouwens.
Maar mensen gaan voorbij
Ik heb in de 3 Noordelijke provincies gewerkt, en merkte verschil tussen en binnen de provincies maar weet niet of daar algemene eigenschappen uit te halen zijn. In Friesland werd ik oppervlakkig gezien hartelijk ontvangen maar kwam ik ook niet verder dan die oppervlakte. Ik vond het daar wat hierarchisch, waar je in de buitengebieden van Groningen en Drenthe niet mee aan moet komen. In Groningen en Drenthe is het (voor mij) meer van beide kanten de kat uit de boom kijken, aftasten en maar zien of het goed zit. En dan is het ook wel goed, als het goed is. En vanuit een stads (westers) hoofdkantoor wordt vanalles bedacht, maar iedereen in Groningen en Drenthe weet dat je toch wel je eigen gang gaat en het allemaal niet al te serieus moet nemen. Tegen de tijd dat 'ze' doorhebben dat je het niet allemaal volgens plan doet, is er weer een nieuw plan wat doorgevoerd moet worden. En dat 'ze' het niet doorhebben is meteen het bewijs dat het 'ze' toch niets kan schelen, dat je er niet bijhoort en niet als volwaardig wordt gezien. Autonomie tgv verwaarlozing.
Ik ben trouwens geen echte Noorderling, ik ben er geboren en getogen maar mijn ouders 'komen er niet weg'.
M3LL0N4 schreef:
17-05-2025 08:49
Ik ken ze ook 😊
M3LL0N4 schreef:
17-05-2025 10:24
Vergeet niet dat het ook in het DNA zit van mensen. Bepaalde eigenschappen zijn altijd gebleven. De verschoppeling uit heel het land, de armoedzaaiers, de landlopers, ontheemden, hebben hier afstammelingen gekregen, die onderling trouwden en kinderen kregen.
Niet lullig bedoeld, maar intelligentie is ook deels erfelijk bepaald. Net zoals (mentale) gezondheid. Alcoholgebruik. En ook karakter: overlevers, sterk, niet bang te krijgen. Ze hebben immers niets te verliezen.

Dat is Oost Groningen. Goudeerlijke mensen. Alles komt zoals het komt. T'het nog nooit zo donker west, of t'wer altied wel weer licht.

Ik vind het wel lullig om zoiets te zeggen. Arm betekent niet per se dom. Ik heb helaas veel negatieve veeneigenschappen geërfd, maar de mensen in mijn familie zijn intelligente, zelfstandige denkers.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven