Wie heeft ervaring met een stoomkoker?
zaterdag 17 mei 2025 om 02:30
Ik ben erover aan het nadenken om eventueel een stoomkoker aan te schaffen. Maar welke is nu goed? Is er een bepaald model dat je zou aan- of afraden? Ik zie dat er zijn met doorzichtige en ondoorzichtige bakjes, ik zou denken dat doorzichtig handiger is, of niet?
En heb je 2 niveaus of 3 niveaus? Kunnen aardappelen eventueel samen met de groenten? Kan je er ook rijst en pasta in klaarmaken?
Ik kan mij voorstellen dat kipfilet lukt, maar lukken ook andere soorten vlees?
En vooral: hoe doe je dat eigenlijk als bvb. de vis minder lang moet stomen dan de groenten of omgekeerd? Kan je dat dan per niveau zo instellen?
En is het ook lekker? Blijven de groenten knapperig zoals in de wok?
En heb je 2 niveaus of 3 niveaus? Kunnen aardappelen eventueel samen met de groenten? Kan je er ook rijst en pasta in klaarmaken?
Ik kan mij voorstellen dat kipfilet lukt, maar lukken ook andere soorten vlees?
En vooral: hoe doe je dat eigenlijk als bvb. de vis minder lang moet stomen dan de groenten of omgekeerd? Kan je dat dan per niveau zo instellen?
En is het ook lekker? Blijven de groenten knapperig zoals in de wok?
zaterdag 17 mei 2025 om 07:13
Wij hebben een hele simpele van Braun met ondoorzichtige bakken . 2 niveaus .
Bekijk Braun TributeCollection FS3000 - Stoomkoker op: https://www.bol.com/nl/p/braun-tributec ... _iphoneapp
Ons meest gebruikte keukenapparaat.
Stoom er alle groente in en deze periode vaak asperges . Zo makkelijk geen omkijken naar . Vlees doe ik er nooit in dus geen idee.
Bekijk Braun TributeCollection FS3000 - Stoomkoker op: https://www.bol.com/nl/p/braun-tributec ... _iphoneapp
Ons meest gebruikte keukenapparaat.
Stoom er alle groente in en deze periode vaak asperges . Zo makkelijk geen omkijken naar . Vlees doe ik er nooit in dus geen idee.
zaterdag 17 mei 2025 om 07:20
zaterdag 17 mei 2025 om 07:22
Dan hebben wij dezelfde denk ik zo’n crème kleurig geval kon er geen linkje van vinden zo snel

zaterdag 17 mei 2025 om 07:26
Ik heb wel maar 1 laag. Mijne is wel wit. Kan die online ook niet vinden zo oudYildizlar2 schreef: ↑17-05-2025 07:22Dan hebben wij dezelfde denk ik zo’n crème kleurig geval kon er geen linkje van vinden zo snel![]()

zaterdag 17 mei 2025 om 07:33
Waarschijnlijk was hij ooit wit haha en de tweede laag heb ik toen bij gekocht origineel was het er 1 inderdaad .
Deze is het
https://www.2dehands.be/v/elektronische ... oker-braun
zaterdag 17 mei 2025 om 07:39
Haha ja die is het.Yildizlar2 schreef: ↑17-05-2025 07:33Waarschijnlijk was hij ooit wit haha en de tweede laag heb ik toen bij gekocht origineel was het er 1 inderdaad .
Deze is het
https://www.2dehands.be/v/elektronische ... oker-braun
zaterdag 17 mei 2025 om 09:52
Ik heb ook een stoomkoker, van de lidl, een paar jaar geleden gekocht, 3 lagen. Ik gebruik hem echt vaak, inderdaad voornamelijk om groenten te stomen. of om chinese dimsummetjes in te stomen.
Pasta of rijst heb ik nog nooit gedaan. Ik heb 3 niveaus, dus je kan een niveau er op een later tijdstip erop leggen.
Pasta of rijst heb ik nog nooit gedaan. Ik heb 3 niveaus, dus je kan een niveau er op een later tijdstip erop leggen.
zaterdag 17 mei 2025 om 15:25
Wij hebben dezelfde Braun als Yildazar en Dolfje, tweelaags dus. Ideaal ding, doet het al meer dan 25 jaar perfect.
Doorzichtige bakjes schiet je niet veel mee op denk ik, want door de stoom/condens kun je er toch niet echt in kijken. Het deksel van die van ons is doorzichtig en dat moet ik toch echt optillen om erin te kunnen kijken. (Wel voorzichtig doen dat je je niet brandt).
Ik doe aardappels onderin, die moeten 25 minuten, dan stel ik 'm in op 15 minuten en doe dan als het belletje pingt, bijvoorbeeld broccoli in de tweede laag erbovenop, stel weer 10 minuten in, en dan is alles tegelijk klaar. Zelfde met rijst en groente. Als ik meer dan twee verschillende dingen wil stomen, doe ik ook wel iets in een bak erbij als dat past.
Vlees en vis kan vast wel erin maar doe ik nooit. Rijst wel. Er zit een dichte bak bij die in de stoombak gaat, in die dichte bak doe je de rijst, twee kopjes water per kopje rijst erbij en het waterreservoir maximaal vullen en een uur stomen.
Ik vind het absoluut de lekkerste manier om groente klaar te maken. En het is ook heel makkelijk. Er kookt nooit iets over, er brandt nooit iets aan, en als je eenmaal weet hoe lang iets moet is het altijd perfect beetgaar.
Die van ons had een tijdje geleden opeens dat de timer bleef hangen, waardoor-ie niet meer afsloeg (eerste defect in meer dan 25 jaar dus), dat is gelukkig vanzelf overgegaan en hij doet het nu weer perfect, maar toen het ernaar uitzag dat-ie misschien wel kapot was, ben ik wel meteen gaan kijken of ze nog gemaakt werden. Want ik zou echt niet zonder willen.
Doorzichtige bakjes schiet je niet veel mee op denk ik, want door de stoom/condens kun je er toch niet echt in kijken. Het deksel van die van ons is doorzichtig en dat moet ik toch echt optillen om erin te kunnen kijken. (Wel voorzichtig doen dat je je niet brandt).
Ik doe aardappels onderin, die moeten 25 minuten, dan stel ik 'm in op 15 minuten en doe dan als het belletje pingt, bijvoorbeeld broccoli in de tweede laag erbovenop, stel weer 10 minuten in, en dan is alles tegelijk klaar. Zelfde met rijst en groente. Als ik meer dan twee verschillende dingen wil stomen, doe ik ook wel iets in een bak erbij als dat past.
Vlees en vis kan vast wel erin maar doe ik nooit. Rijst wel. Er zit een dichte bak bij die in de stoombak gaat, in die dichte bak doe je de rijst, twee kopjes water per kopje rijst erbij en het waterreservoir maximaal vullen en een uur stomen.
Ik vind het absoluut de lekkerste manier om groente klaar te maken. En het is ook heel makkelijk. Er kookt nooit iets over, er brandt nooit iets aan, en als je eenmaal weet hoe lang iets moet is het altijd perfect beetgaar.
Die van ons had een tijdje geleden opeens dat de timer bleef hangen, waardoor-ie niet meer afsloeg (eerste defect in meer dan 25 jaar dus), dat is gelukkig vanzelf overgegaan en hij doet het nu weer perfect, maar toen het ernaar uitzag dat-ie misschien wel kapot was, ben ik wel meteen gaan kijken of ze nog gemaakt werden. Want ik zou echt niet zonder willen.
zaterdag 17 mei 2025 om 15:33
Oh, je merkt trouwens wel dat het bovenste niveau langzamer gaat dan het onderste niveau. Als ik aardappels en broccoli stoom bijvoorbeeld, dan maakt het echt uit voor de stoomtijd of ik de broccoli onder of boven doe. Dus het lijkt mij dat je bij 3 niveaus wel echt ermee te maken krijgt dat je daar serieus rekening mee moet gaan houden bij het bovenste niveau, dat het dan nog langer duurt daar.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in