Napraattopic 2025.4, met geklets.

12-04-2025 00:31 2097 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

Welkom in napraat 2025.4 met geklets.

Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.

Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-zonder-geklets/list_messages/504615#

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Moderator team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Fijn, Olle :thumbsup:

En je bent de hoofdstad gewend dus "waarschuwingen" voor tramrails, kinderkopjes, ongelijk wegdek overal heb je ook niet nodig :)
Lady*Voldemort schreef:
16-05-2025 19:48
Maar goed, mijn zoon had vandaag voortgangsgesprek op zijn stage en hij werd overladen met complimenten dus hij was helemaal blij :D
:heart:

Moeders ook zekers?!
Moiren schreef:
16-05-2025 21:22
Wat was het koud vandaag zeg. Gewoon mijn winterjas weer aan gehad o_o
Ik had een teamuitje….. op het water :'(

Fuckaduck, dat was koud.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
17-05-2025 10:39
Ik had een teamuitje….. op het water :'(

Fuckaduck, dat was koud.
:hug: Echt verschrikkelijk.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Nouschi schreef:
16-05-2025 21:02
Ik kan het niet aan zondag. :nope:
Wij komen zonder Unnerstall 🙄
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
De huurbevriezing gaat door. Maar alleen voor coöperatiewoningen, niet voor huurders van particuliere verhuurders. Ik huur zelf bij een woningbouwvereniging (wel scheef ondertussen), maar ik vind het niet echt ok, dat het dus niet voor iedereen geldt. En daar hadden ze even niet aan gedacht? Dat is toch flauwekul?
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
17-05-2025 14:52
De huurbevriezing gaat door. Maar alleen voor coöperatiewoningen, niet voor huurders van particuliere verhuurders. Ik huur zelf bij een woningbouwvereniging (wel scheef ondertussen), maar ik vind het niet echt ok, dat het dus niet voor iedereen geldt. En daar hadden ze even niet aan gedacht? Dat is toch flauwekul?
Weet niet of dat voor jou telt die extra huurverhoging vanwege het 'scheef' wonen, maar die gaat wel gewoon door.
DronkenAardbei schreef:
17-05-2025 15:02
Weet niet of dat voor jou telt die extra huurverhoging vanwege het 'scheef' wonen, maar die gaat wel gewoon door.
Nee. Maar dat is een goede aanvulling, dat had ik nog niet gelezen.
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
De redenen die ik las:

Eigenaarschap
Te groot bedrag aan compensatie verhuurders

Is het nu definitief? De woningbouwverenigingen zouden het aanvechten als ik, dus ik juich nog niet.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
DronkenAardbei schreef:
17-05-2025 15:02
Oh, helemaal niets te juichen dus.
Moiren schreef:
17-05-2025 15:37
De redenen die ik las:

Eigenaarschap
Te groot bedrag aan compensatie verhuurders

Is het nu definitief? De woningbouwverenigingen zouden het aanvechten als ik, dus ik juich nog niet.
Ja, sorry, je hebt gelijk, die rechtszaak die komt er dan waarschijnlijk nog steeds.
What would Patsy do?
Moiren schreef:
17-05-2025 15:38
Oh, helemaal niets te juichen dus.
Weet het niet 100% zeker, maar wel voor 95% dat 'scheef' woners naast de gewone huurverhoging nog een extra huurverhoging van een vast bedrag, vaak 50 euro krijgen. Als de huurbevriezing doorgaat vervalt voor die groep wel de gewone huurverhoging, dus toch een voordeel.

Ik kan me voorstellen dat de huurbevriezing van 2026 niet doorgaat om de wbv's tegemoet te komen. En een paar miljard uit een potje dat nog gevonden moet worden. 2025 kunnen ze met goed fatsoen niet meer terug draaien.
DronkenAardbei schreef:
17-05-2025 16:36
Weet het niet 100% zeker, maar wel voor 95% dat 'scheef' woners naast de gewone huurverhoging nog een extra huurverhoging van een vast bedrag, vaak 50 euro krijgen. Als de huurbevriezing doorgaat vervalt voor die groep wel de gewone huurverhoging, dus toch een voordeel.

Ik kan me voorstellen dat de huurbevriezing van 2026 niet doorgaat om de wbv's tegemoet te komen. En een paar miljard uit een potje dat nog gevonden moet worden. 2025 kunnen ze met goed fatsoen niet meer terug draaien.
Die inkomensafhankelijke huurverhoging krijg je niet bovenop de ‘gewone’ huurverhoging (een percentage van je huur), maar in plaats daarvan.
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
17-05-2025 16:41
Die inkomensafhankelijke huurverhoging krijg je niet bovenop de ‘gewone’ huurverhoging (een percentage van je huur), maar in plaats daarvan.
Je hebt gelijk, even ook wat meer duidelijkheid opgezocht:
Verhuurders mogen huurders met een hoger inkomen in een sociale huurwoning (laag segment) een hogere huurverhoging voorstellen. Afhankelijk van het inkomen is dat een verhoging van maximaal € 50 of € 100 per maand. Dit geldt voor huurders met een hoger middeninkomen of een nog hoger inkomen.
https://www.volkshuisvestingnederland.n ... en-in-2022

De maatregel lijkt trouwens niet het beoogde doel gehaald te hebben https://www.woonbond.nl/nieuws/scheefhu ... urprijzen/
DronkenAardbei schreef:
17-05-2025 16:57
Je hebt gelijk, even ook wat meer duidelijkheid opgezocht:
Verhuurders mogen huurders met een hoger inkomen in een sociale huurwoning (laag segment) een hogere huurverhoging voorstellen. Afhankelijk van het inkomen is dat een verhoging van maximaal € 50 of € 100 per maand. Dit geldt voor huurders met een hoger middeninkomen of een nog hoger inkomen.
https://www.volkshuisvestingnederland.n ... en-in-2022

De maatregel lijkt trouwens niet het beoogde doel gehaald te hebben https://www.woonbond.nl/nieuws/scheefhu ... urprijzen/
Ja, ik weet er alles van, helaas. Je kunt nergens naar toe, maar je wordt wel ‘gestraft’, omdat je nergens naar toe gaat.
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
Daar moet de Tweede Kamer nog steeds over stemmen, dus dat is nog steeds niet zeker.
En de woningcorporaties krijgen een financiële compensatie en die compensatie is voor particuliere verhuurders niet zo snel te regelen, omdat er geen lijst is met pariculiere verhuurders.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
17-05-2025 17:07
Daar moet de Tweede Kamer nog steeds over stemmen, dus dat is nog steeds niet zeker.
En de woningcorporaties krijgen een financiële compensatie en die compensatie is voor particuliere verhuurders niet zo snel te regelen, omdat er geen lijst is met pariculiere verhuurders.
Maar waarom zou er ineens een lijst moeten zijn van particuliere verhuurders? Die is er ook niet als de maximale huurverhoging wordt vastgesteld, die ook telt voor de particuliere verhuurder in de sociale sector.
DronkenAardbei schreef:
17-05-2025 17:13
Maar waarom zou er ineens een lijst moeten zijn van particuliere verhuurders? Die is er ook niet als de maximale huurverhoging wordt vastgesteld, die ook telt voor de particuliere verhuurder in de sociale sector.
Omdat het voor compensatie wel handig is als je weet wie die particuliere verhuurders zijn.
Mona Keijzer zegt toch gewoon waar het probleem zit?
https://www.ad.nl/politiek/honderdduize ... ~a9386a7b/

Hannah Arendt
Solomio schreef:
17-05-2025 17:28
Omdat het voor compensatie wel handig is als je weet wie die particuliere verhuurders zijn.
Mona Keijzer zegt toch gewoon waar het probleem zit?
https://www.ad.nl/politiek/honderdduize ... ~a9386a7b/
Die kloppen vanzelf wel aan haar deur, daar hoeft ze zich echt geen zorgen om te maken. En dit vind ik ook een flauwekul argument:
"Huurbevriezing is een beperking van het eigendomsrecht van verhuurders. Er zijn zo’n 300 duizend verhuurders die zo’n 450 duizend panden hebben. We hebben geen overzicht van wat er allemaal in die verschillende huurcontracten staat."
Bij het vaststellen van een verplichte maximale huurverhoging zou je dan ook kunnen spreken van een 'beperking van het eigendomsrecht van verhuurders'. En wat er allemaal in de huurcontracten staat, weten ze anders ook niet.

Lijkt mij eerder een kwestie van, terugdraaien wat ik nog terugdraaien kan.
DronkenAardbei schreef:
17-05-2025 19:05
Die kloppen vanzelf wel aan haar deur, daar hoeft ze zich echt geen zorgen om te maken. En dit vind ik ook een flauwekul argument:
"Huurbevriezing is een beperking van het eigendomsrecht van verhuurders. Er zijn zo’n 300 duizend verhuurders die zo’n 450 duizend panden hebben. We hebben geen overzicht van wat er allemaal in die verschillende huurcontracten staat."
Bij het vaststellen van een verplichte maximale huurverhoging zou je dan ook kunnen spreken van een 'beperking van het eigendomsrecht van verhuurders'. En wat er allemaal in de huurcontracten staat, weten ze anders ook niet.

Lijkt mij eerder een kwestie van, terugdraaien wat ik nog terugdraaien kan.
Welnee, ze kunnen namelijk goede sier maken met die huurbevriezing.

Hannah Arendt
Ze maakt geen goede sier door zo'n half miljoen mensen anders te behandelen dan de huurders van een wbv. Ik voel een rechtszaak van deze huurders aankomen als de bevriezing door gaat. Geef ik ze nog gelijk ook.
Solomio schreef:
17-05-2025 17:07
Waarbij de kans ook groot is dat de woningcorporaties naar de rechter stappen omdat de compensatie niet toereikend is, aldus deze corporaties.

Het kan nog een heel juridisch gevecht worden als dit wordt goedgekeurd door de tweede kamer. Ik weet even niet of deze wijziging ook naar de eerste kamer gaat.
Ik heb maar weer eens een ikea-meubeltje in elkaar geknutseld vandaag. Bij en voor mijn oudste.

Hannah Arendt
Zag ik weer een oprechte vraag langskomen aan LV.
:proud:

In het 'overleden in showbizzland' topic.

Blijft oprecht interessant, zo'n oprechte vraag.

Hannah Arendt
Ik vind het stom dat iemand een nieuw topic opent terwijl het al jaren door dezelfde forummer wordt gedaan. (Roddeltopic)
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven