Geld & Recht alle pijlers

Grote uitgave 1 persoon binnen relatie

18-05-2025 08:14 311 berichten
Man en ik hebben een gedeelde rekening, alles op één hoop. We werken met spaarpotjes voor verschillende doeleinden ( auto, kids, onderhoud/verduurzaming huis, buffer) en houden jaarlijks flink wat spaargeld “over” wat we aflossen op de hypotheek (20k). Het idee is dat we door aflossen op termijn lagere hypotheeklasten hebben en eventueel over een paar jaar een appartement kunnen kopen.

Man heeft het al jaren ( jaaaaren) over een motor. Niet heel intensief, maar hij denkt er al heel lang over. Had vroeger een motor, denkt daar vaak aan terug. Eerst was er geen plek om hem te stallen, nu sinds een paar jaar wel. Met het wisselen van baan en bepaalde woon werkverkeer keuzes komt hij opnieuw met het motorplan. De motor is overigens niet noodzakelijk, de afstand is ook te fietsen (10 km, we hebben ebikes). OV is geen optie, auto wel maar die delen we en als ik de kids naar school moet brengen heb ik de auto nodig omdat ik anders te laat op mijn werk ben, niet alle dagen wordt bso aangeboden bij ons. Man zou dan aangewezen zijn op de fiets.

Wat hij in gedachten heeft kost €7.000,-.

En ik vind het zo’n smak geld. Het is natuurlijk een uitgave die alleen hem dient. Een auto zou ik gevoelsmatig al anders vinden. Daar kunnen de kinderen en hond ook in mee, kan ik ook gebruik van maken. Een stuk gemak voor het hele gezin ( we hebben nu 1 auto). Ik rijd geen motor, zou ook niet graag achterop gaan. Ik heb ook verder geen hobby’s die grote bedragen vragen.

Hoe gaan jullie om met zo’n grote persoonlijke uitgave binnen een gezamenlijk inkomen? Ik wil het hem niet ontzeggen maar ik heb er gevoelsmatig wel moeite mee..
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
18-05-2025 09:51
Ook goed voor de sfeer.

Nee dat weet ik. Mijn man wil ook gelukkig geen motor en verder weet ik dat ik mijn mond moet houden als de buurman een uurtje gaat touren. Ik verpest dus nergens de sfeer, maar het zou wel een argument zijn tegen de aanschaf van ons gezamenlijke budget.
Het klinkt niet als grote uitgave als ik zie hoeveel jullie jaarlijks aflossen op de hypotheek.

Kennelijk werkt het systeem van alles op een hoop niet goed voor jullie als er over deze weloverwogen uitgave gesteggeld wordt. Kies dan beide voor een eigen rekening en stort vanaf daar naar rato naar de gezamenlijke rekening. Je bouwt dan ook je eigen spaarpot op.

Het klinkt mij in de oren alsof hij de motor kan kopen omdat jij zoveel verdient, alsof hij het van jouw geld koopt. Je weet zelf ook wel weet dat dat niet zo is.

Dat aflossen op de hypotheek, als ik het zo lees is dat vooral jouw wens? Dat is prima en jij bent ook bereid om daarvoor zuinig te leven.

Ik ben blij dat wij nooit dit gesteggel hebben. Maar ik hoor het vaker, gesteggel over luxe uitgave. Ik zie dat in mijn werk ook, het gaat dan om kleinere bedragen.
KamilleT schreef:
18-05-2025 09:40
Ik vind het een beetje jammer dat er op het laatst een argument komt als ‘maar ik verdien het meest.’ Als je dat meeneemt, en degene met het hoogste inkomen krijgt ook meer zeggenschap, haal je alle redelijkheid uit de argumenten (en uit het principe van de grote hoop).
Ik zou persoonlijk niet blij zijn met zo’n motor (hier is het een fiets, zelfde bedrag), maar als het geld er is, wie ben ik om dat tegen te houden. Daarbij zijn wij dan weer allebei geen types die zich laten tegenhouden, maar advies inwinnen bij de ander en dan onze eigen beslissing nemen.
Dat was geen argument. Dat was een antwoord op hoe de inkomensverhoudingen liggen.
TO antwoordt dat zij meer verdient, maar dat hij er meer is voor de kinderen. Ze zegt er nog bij dat dat het probleem niet is.
dreuvel schreef:
18-05-2025 09:55
Dan weet ik de oplossing::p:
- jij gaat op de fiets naar je werk
- man neemt de auto en brengt de kinderen
Koop zo’n kar voor achter de fiets. Of koop een bakfiets. Auto de deur uit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
(mijn vorige reactie was niet serieus, deze wel)

Het zou makkelijk zijn als hij een motorfiets wil, en jij wilt een paard, of een antiek schilderij, of elke week een luxe behandeling in een beauty-centrum.

Maar hij wil iets voor hemzelf, terwijl jij vooral dingen wilt waar jullie allebei wat aan hebben:
- de hypotheek sneller aflossen, sparen (voor de kinderen? voor een vroeger pensioen?)

Als zijn inkomen hoger was dan van jou, zou ik zeggen "laat hem lekker" maar in dit geval vind ik het moeilijk. hij is er meer voor de kinderen dus hij draagt goed bij.

Van de andere kant: als je zonder extra aflossen enz. ook makkelijk de studies van kinderen betalen kunt / met pensioen op een fijne leeftijd, zou ik zeggen
geef eens wat meer aan een goed doel
Je kan het geld voor die motor makkelijk missen.
dreuvel wijzigde dit bericht op 18-05-2025 10:04
4.48% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
apppie schreef:
18-05-2025 09:16
Jullie lossen een flink bedrag af en leven sober. Jouw "verstandige" manier van met geld omgaan mag er dus al jaren zijn. Ik vind je een beetje zeuren, eigenlijk.
Precies, er is al heel veel ruimte voor to.
Ik zou zelf erg teleurgesteld zijn als mijn man er zo in zou staan als to.
Pelle schreef:
18-05-2025 10:00
Dat was geen argument. Dat was een antwoord op hoe de inkomensverhoudingen liggen.
TO antwoordt dat zij meer verdient, maar dat hij er meer is voor de kinderen. Ze zegt er nog bij dat dat het probleem niet is.
In een latere post zegt ze zelf dat ze aanzienlijk meer verdiend en minder uitgeeft. Dus ergens op de achtergrond speelt het toch wel mee denk ik .
Itsnojoke schreef:
18-05-2025 10:02
Precies, er is al heel veel ruimte voor to.
Ik zou zelf erg teleurgesteld zijn als mijn man er zo in zou staan als to.
Maar van de zuinigheid van TO profiteert haar man ook.
En hij koopt al meer luxe dingen.
Binnen mijn relatie -met gescheiden en gezamenlijke financiën- heb ik niet veel zeggenschap over de hobby uitgaven van partner. Toevallig is dat iets met auto’s. En zit ik er graag naast of sleutel mee.

Ik gun hem dat mits het geen invloed heeft op de uitgaven die we wel gezamenlijk doen, zoals boodschappen, vakanties, stukje vaste lasten.

Denk altijd maar, leven nu en je kunt het niet meenemen als je de pijp uitgaat.
dolfje schreef:
18-05-2025 08:27
Het geld zou mij niet kunnen schelen maar vind een motor gewoon veel te gevaarlijk.
Dat heb ik ook
Pelle schreef:
18-05-2025 10:00
Dit klinkt toch anders.
“Wij hebben het erg goed thuis. De ruimte om extra af te lossen komt ook met name voort uit mijn aanzienlijk hogere salaris en mijn aanzienlijk lagere uitgavenpatroon.”

Ik vermoed dat de gemaakte afspraken ook meer uit de koker van TO kwamen. De man houdt ook niet heel erg zijn poot stijf in deze discussie (‘nou, dan koop ik wel geen motor’).
Ik krijg hier een 'je bent zijn moeder niet' gevoel bij.
dreuvel schreef:
18-05-2025 10:04
Maar van de zuinigheid van TO profiteert haar man ook.
En hij koopt al meer luxe dingen.
Nou en? Ze kiezen ervoor om alles op één hoop te gooien. Dan kun je in mijn ogen niet aankomen met: jij mag dit niet kopen, ik bepaal dat want ik verdien meer. Zeker niet als er ruim voldoende geld is en niemand erdoor op droog brood hoeft te leven.
Ik zou het makkelijker vinden als hij een uitgave wil doen die jij niet gauw zelf zou doen, maar waarvan jij wel genieten zou (een skivakantie, een zeilboot o_o ).

Een motor met zijspan? :-o
Pfff als ik sommige reacties hier lees dan ben ik blij dat mijn relatie toch anders is, en dat er elkaar alles gunnen wat binnen de mogelijkheden ligt.

TO ik zou iig allebei een rekening openen waarop salaris gestort wordt en dan een X bedrag per maand voor vaste lasten en gezamenlijke kosten.

Ik zou echt doodmoe worden wanneer mijn man zich zou bemoeien met hoe ik mijn verdiende geld uitgeef, wanneer dat niet in zijn perfecte plaatje zou passen. Rot op, ik geef het uit aan wat ik wil en daar heeft hij niks over te zeggen. En andersom is dat dus ook zo bij ons. Zolang de gezamenlijke kosten gezamenlijk betaald worden, kan ik bwvs een camper kopen van "mijn" geld, daar heb ik echt 0 toestemming voor nodig.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
18-05-2025 10:09
Pfff als ik sommige reacties hier lees dan ben ik blij dat mijn relatie toch anders is, en dat er elkaar alles gunnen wat binnen de mogelijkheden ligt.

TO ik zou iig allebei een rekening openen waarop salaris gestort wordt en dan een X bedrag per maand voor vaste lasten en gezamenlijke kosten.

Ik zou echt doodmoe worden wanneer mijn man zich zou bemoeien met hoe ik mijn verdiende geld uitgeef, wanneer dat niet in zijn perfecte plaatje zou passen. Rot op, ik geef het uit aan wat ik wil en daar heeft hij niks over te zeggen. En andersom is dat dus ook zo bij ons. Zolang de gezamenlijke kosten gezamenlijk betaald worden, kan ik bwvs een camper kopen van "mijn" geld, daar heb ik echt 0 toestemming voor nodig.
Ik ook, helemaal eens.
dreuvel schreef:
18-05-2025 10:08
Ik zou het makkelijker vinden als hij een uitgave wil doen die jij niet gauw zelf zou doen, maar waarvan jij wel genieten zou (een skivakantie, een zeilboot o_o ).

Een motor met zijspan? :-o
:lol:
Itsnojoke schreef:
18-05-2025 10:08
Nou en? Ze kiezen ervoor om alles op één hoop te gooien. Dan kun je in mijn ogen niet aankomen met: jij mag dit niet kopen, ik bepaal dat want ik verdien meer. Zeker niet als er ruim voldoende geld is en niemand erdoor op droog brood hoeft te leven.
Als het op 1 hoop is, moeten ze samen beslissen hoe ze het uitgeven.
Het gaat er niet om dat TO meer inkomen heeft (man is er meer voor de kinderen) maar dat zij geld wil voor de toekomst en man voor een hobby voor zichzelf.
Als je samen uit eten gaat, en je partner neemt een toetje / extra kopje koffie o.i.d. ga je natuurlijk niet daarover zeuren.

Of je moeilijk moet doen over een motorfiets, hangt er van af hoe makkelijk je het bedrag kan missen.

Het lijkt erop dat dit bij jullie geen probleem is.
MrsM schreef:
18-05-2025 10:09

Helemaal dit en in t kwadraat!!!

Maar heb in vorige relaties wel anders meegemaakt, zum 🤮
Zalmsnipers schreef:
18-05-2025 10:06
Ik krijg hier een 'je bent zijn moeder niet' gevoel bij.

Ik ook. Maar na berichten in die trant trok TO zich terug uit het topic want het ging een kant op die ze niet wilde…
Coffee is never my cup of tea
Ik ben zelf geen fan van motoren. Maar in jullie financiële situatie zou ik geen problemen hebben met de aanschaf. Indirect profiteert het gezin ook, want als hij met de motor op pad is, is de auto vrij.
Ik zou geen zin hebben, om altijd op de fiets naar mijn werk te moeten.

En een tweede auto zou je minder een probleem vinden. Dus dan gaat het niet per se om het geld. Maar omdat het meer voor hem is, dan voor jou. Stel jij zou een studie willen volgen, of een borstlift? Ik noem maar wat hoor. Is dat voor hem een probleem?

Wij gooien al vanaf de start alles op 1 hoop. Geen “eigen” geld. Nooit gedoe gehad. Man had wat spaargeld (ongeveer 10.000), ik niet. Ik had nog geen rijbewijs, dus die heb ik ook gehaald van ons geld. Man heeft vaker weekenden weg. Heel lang met 1 auto gedaan. Maar toen ik een baan kreeg die met ov niet goed te bereiken was, wilde ik graag een tweede. Terwijl man nooit moeilijk deed over de auto. Hij ging met het ov naar zijn werk. Maar ik vond het niet fijn dat hij op zijn parttime dag met de kinderen, geen auto had.

En sommige forummers hebben het ook over de verzekering, onderhoud enz.
Dat vind ik echt gezeur. Het hoeft toch niet allemaal op een weegschaal?
Met wat jullie kunnen doen en sparen zou ik zeggen: lekker kopen, veel plezier. Het is eenmalig en jullie kunnen alle dingen doen en normaal ook 20k aflossen.

Ik vond het bedrag eigenlijk wel meevallen…. Ik dacht dat een motor duurder was. Leuk toch als hij een hobby heeft.
Ik zou mijn man gewoon zijn motor gunnen, dat is ook wel een beetje het principe van een grote hoop, dat je elkaar dingen gunt. Het

Als jij ruim meer verdient dan hij en jij
niet wil niet dat hij daarvan profiteert dan is je financiën scheiden een betere optie. Dan zal hij wel moeten sparen.

Ik vraag me dan alleen altijd af hoe e gezellig dat is in een relatie, ls de een alles kan kopen wat ie wil en de ander voor iedere uitgave een half jaar moet sparen. D

Dat hogere salaris is ook niet voor altijd misschien draaien ooit de rollen om. Denk je nog steeds dat mijn en dijn het beste was als je 80 bent en terugkijkt op je leven of had je dan liever toch elkaar de wereld gegund. Nou ja, voor mij allemaal redenen voor een grote hoop.
Wij hadden exact dezelfde situatie. Al ons geld ging op 1 hoop, man (nu ex) wilde dolgraag een motor en financieel kon het. Die motor kwam er, hij heeft daar jaren plezier van gehad. Regelmatig in het weekend samen toeren.

Toen we gingen samenwonen studeerde ik, had bijbaantjes. Hij had al een baan. Nooit had ik het gevoel “op zijn zak te teren”. Ook toen ging alles op 1 hoop. Vanaf dag 1. Ik vond het jaren later dan ook vanzelfsprekend dat toen hij graag een wens had, die motor er kwam.

Succes TO, ik hoop dat jullie er uit komen!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven