Onkruid tussen tegels weg halen.

15-05-2025 22:13 112 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve mensen, we hebben ongeveer 150m2 tegels en stenen in onze tuin en daar groeien grapjes tussen. Nu weet ik dat azijn niet mag en las ik over een electrische voegenborstel. Hebben jullie daar ervaring mee? Welke is goed en welke niet?
(Voor de mensen die zeggen stenen eruit en gras er in; we hebben de luxe dat we een enorme tuin hebben en dit zijn de terrasjes en de oprit en die blijven er in. De rest is allemaal gras :) en bloementuin)
Moiren schreef:
17-05-2025 11:32
Ik lees overal dat met de hand wieden de enige manier is om het echt milieuvriendelijk én goed te doen.

Voor degene die niet op de knietjes kunnen of willen lijkt dit me handig:

https://nl.ryobitools.eu/reinigen/reini ... X4QAvD_BwE
Oef, geluidsniveau 82 decibel. Dat is een boel herrie.
Moiren schreef:
17-05-2025 15:39
En zonder planten gaan de beestjes alsnog dood.

Maar dat staat los van het gebruik van herbiciden op je oprit. Ik ben er absoluut geen voorstander van en gebruik het zelf dan ook echt nooi, itrek het allemaal met de hand uit, maar dan blijven er natuurlijk net zo goed geen planten over tussen de stenen.
martje55 schreef:
17-05-2025 17:36

Als ik toch ergens een hekel aan heb is het wel allerlei herriemakende apparaten buiten. Daar hebben we er helaas al veel te veel van.
martje55 schreef:
17-05-2025 17:36
Als je niet kan bukken moet het maar even toch?
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Is het handmatig verwijderen van grasjes en stengeltjes trouwens gewoon "veilig" voor de beestjes die onder de tegels leven of kun je er beter wel een paar laten staan?
Lage grassen, mossen en paardenbloemen-groen laat ik sowieso erin, hogere stengels verwijder ik af en toe.
Moiren schreef:
17-05-2025 11:32
Ik lees overal dat met de hand wieden de enige manier is om het echt milieuvriendelijk én goed te doen.

Voor degene die niet op de knietjes kunnen of willen lijkt dit me handig:

https://nl.ryobitools.eu/reinigen/reini ... X4QAvD_BwE
Het is ook heel handig, ik heb er ook een. Wel veel minder betaald. Maar werkt alleen goed als de voegen voldoende vochtig zijn. Dit jaar zijn ze erg droog en het werkt dus niet. En ja, het maakt veel herrie. Oordoppen behoren tot mijn standaard tuin uitrusting. Ik woon vrijstaand, niet zoveel buren hebben er last van als ik bezig ben.
Phlox24 schreef:
17-05-2025 20:02
Het is ook heel handig, ik heb er ook een. Wel veel minder betaald. Maar werkt alleen goed als de voegen voldoende vochtig zijn. Dit jaar zijn ze erg droog en het werkt dus niet. En ja, het maakt veel herrie. Oordoppen behoren tot mijn standaard tuin uitrusting. Ik woon vrijstaand, niet zoveel buren hebben er last van als ik bezig ben.
Ohhhhhh ben jij toevallig onze schuin tegenover wonende buurvrouw?!

Die heeft een bosmaaier op benzine, dat ding maakt toch een herrie!

Ik heb dr weleens gevraagd of ze er zelf geen last van heeft, maar ze snapte niet waar ik t over had 😇

Verder vind ik t prima hoor, dat ding is het enige herrie hier in de buurt.
Ik heb geen last van onkruid tussen de tegels, maar dat mijn tuinplanten ook in mijn voegen willen groeien.
Dala schreef:
16-05-2025 09:08
Even een vraag, maar waarom is onkruid zo slecht voor de tegels dat het er uit moet? Ik denk altijd, als een stengel op een bepaald moment zo lang wordt kun je hem toch handmatig even er uit trekken?
Omdat onkruid vaak woekert. Hier komt bijvoorbeeld heermoes en akkerwinde tussen de tegels. Heermoed wortelt tot 6 meter onder de grond en kan je hele tuin overnemen. De enige remedie is continu weghalen. Akkerwinde slingert om je planten heen en verstikt ze. En als je dat niet weghaalt zit ook je hele tuin onder. Je kan ook zevenblad of japanse duizendknoop hebben en ook dat krijg je heel moeilijk weg.

Ik hou van planten en ook van onkruid. Als ik met de hond wandel geniet ik er van. Ik heb hier met de buren een aktie opgezet om het groen tussen de huizen niet te maaieh. Maar in mijn tuin haal ik het weg omdat anders alles wordt overgenomen. Als je het bijhoudt valt het wel mee. Als je het laat groeien heb je veel meer werk en kom je er nooit meer vanaf
Moiren schreef:
17-05-2025 00:20
Zat gereedschap op een stok, laat het iemand doen, huur iemand in, dicht de voegen. Zoveel andere opties dan kokend water, vuur, azijn of wat voor gif dan ook.
Dichte voegen is dan weer slecht voor de afwatering.
coderood schreef:
18-05-2025 11:58
Dichte voegen is dan weer slecht voor de afwatering.
Zo is er altijd wat met die rot natuur.

Het regent trouwens niet eens meer.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
coderood schreef:
18-05-2025 11:52
Omdat onkruid vaak woekert. Hier komt bijvoorbeeld heermoes en akkerwinde tussen de tegels. Heermoed wortelt tot 6 meter onder de grond en kan je hele tuin overnemen. De enige remedie is continu weghalen. Akkerwinde slingert om je planten heen en verstikt ze. En als je dat niet weghaalt zit ook je hele tuin onder. Je kan ook zevenblad of japanse duizendknoop hebben en ook dat krijg je heel moeilijk weg.

Ik hou van planten en ook van onkruid. Als ik met de hond wandel geniet ik er van. Ik heb hier met de buren een aktie opgezet om het groen tussen de huizen niet te maaieh. Maar in mijn tuin haal ik het weg omdat anders alles wordt overgenomen. Als je het bijhoudt valt het wel mee. Als je het laat groeien heb je veel meer werk en kom je er nooit meer vanaf
Dat wat tussen de planten of daar omheen groeit verwijder ik inderdaad. Stengels die uit het terras te hoog gaan groeien haal ik ook weg, maar ik zie vaak mensen ook die kleine grasjes en mosjes bij de tegels weghalen en daardoor lijken de terrassen vaak "minder oud", beetje of ze net gelegd zijn. Maar voor de tegels is dat dan eigenlijk wel beter, dat je het (een beetje milieu-diertjes vriendelijk) er tussenuit haalt? Omdat het zo massaal gebeurt?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven